۱۴ فروردین ۱۴۰۳، ۱۳:۱۱
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 85432302
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

سال ۱۴۰۲/ جهاد دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت‌های ایلام

ایلام - ایرنا - دولت سیزدهم از همان ابتدای شروع به فعالیت خود نشان داد نگاه ویژه‌ای به استان ایلام پایتخت خادمان اربعین دارد و این استان به واسطه مرز مهران و تردد بیش از ۶۰ درصد زائران عتبات عالیات از این گذرگاه مرزی، مورد توجه دولتمردان قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، از مهم‌ترین اولویت‌های دولت کار و کرامت پیگیری و تکمیل طرح‌های نیمه تمامی است که سال‌ها از روند احداث آن‌ها گذشته است.

استان ایلام در سال ۱۴۰۲ بیش از پنج بار میزبان وزیر کشور بود و "احمد وحیدی" به دلیل اهمیت موضوع اربعین برای بررسی زیرساخت‌های ایلام، سه بار به استان سفر کرد، قبل، حین و بعد از اربعین که مقصد سفر وی شهرستان‌های جنوبی استان بود.

وزرای راه و شهرسازی و رئیس بنیاد مستضعفان از جمله مسئولان ارشدی بودند که سال گذشته به ایلام سفر کردند و زیرساخت‌ها و اقدامات انجام گرفته در استان را از نزدیک بررسی کردند.

۱۴۰۲؛ سال تکمیل زیرساخت‌های ایلام

تردد بیش از ۶۰ درصد زائران اربعین حسینی از مرز مهران هرچند بیانگر توسعه زیرساخت‌های اصلی‌ترین دروازه عتبات عالیات بود اما بار دیگر اهمیت جایگاه این مرز و لزوم تقویت و توسعه زیرساخت‌های عمرانی، فنی، خدماتی، رفاهی و امنیتی این گذرگاه را به مسئولان گوشزد کرد.

هرچند برخی طرح‌های شاخص استان از جمله تونل کبیرکوه و سامانه گرمسیری در مرحله تکمیل و بهره‌برداری قرار دارند و افتتاح این طرح‌ها موکول به سفر دوم رئیس جمهور به ایلام شده است اما ۱۴۰۲ برای ایلام سالی پربار از لحاظ تکمیل زیرساخت‌ها بود که بیانگر اهمیت تکمیل طرح‌های نیمه تمام برای دولت سیزدهم است.

در زیر چکیده‌ای کوتاه از اهم دستاوردهای دولت کار و کرامت در استان ایلام طی سال گذشته مرور شده است:

۱۴۰۲؛ سال تکمیل زیرساخت‌های ایلام

موافقت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با چهار درخواست استاندار ایلام

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با چهار درخواست حسن بهرام‌نیا استاندار ایلام برای تکمیل پروژه های نیمه تمام و اعطای نمایندگی آپارات در شهرستان‌های مختلف موافقت کرد.

استاندار ایلام در این دیدار خواستار تخصیص اعتبار به مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال برای عملیات اجرایی ساخت استخر مجموعه فرهنگی ورزشی کارگران شهر ایلام شد که این مجموعه ورزشی فرهنگی کارگران ایلام به مساحت ۹۰ هزار متر مربع از سال ۹۰ به مساحت ۲۰۵۰ متر مربع در ۲ طبقه آغاز و با پیشرفت ۶۵ درصدی از سال ۹۳ تا بهمن ماه ۱۴۰۱ به دلیل عدم اختصاص اعتبار به پروژه ادامه فعالیت عمرانی آن متوقف شده بود که با پیگیری‌های به‌عمل آمده و با تخصیص مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال از سوی این وزارتخانه در اسفندماه سال ۱۴۰۱ عملیات اجرایی استخر مذکور شروع شده که ۲۰۰ میلیارد ریال جهت تکمیل و بهره‌برداری این پروژه نیاز است و این درخواست موافقت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفت.

استاندار ایلام در ادامه خواستار اختصاص اعتبار برای تکمیل سالن چند منظوره کارگران شهرستان دهلران شد که عملیات اجرایی سالن چند منظوره کارگران شهرستان از سال ۱۳۸۲ در ۲ فاز با اعتباری به مبلغ پنج میلیارد ریال آغاز و تا سال ۹۳ تنها دارای ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی بود و در چند سال اخیر به دلیل عدم تخصیص اعتبار، این پروژه ملی بلاتکلیف مانده است و برای تکمیل این پروژه ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار به استان جهت بهره‌برداری از این پروژه اختصاص یابد و این درخواست نیز با موافقت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شد.

وی در ادامه دیدار خود با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین خواستار راه اندازی چارت سازمانی نمایندگی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ترتیب اولویت‌های صنعتی و نیروی‌های کار در شهرستان‌های استان شد و اضافه کرد: به منظور تسهیل در ارائه خدمات به مردم، نیاز است نسبت به ایجاد و راه‌اندازی چارت سازمانی نمایندگی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ترتیب اولویت صنعتی و نیروی کار در شهرستان‌های چوار (به دلیل وجود صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و شهرک صنعتی و مرزی بودن)، شهرستان بدره (به دلیل بعد مسافت و ظرفیت کشاورزی و گردشگری)، شهرستان هلیلان (به دلیل بعد مسافت با مرکز استان و داشتن ظرفیت‌های کشاورزی) و شهرستان سیروان به دلیل وجود صنایع و ظرفیت‌های کشاورزی و گردشگری دستورات لازم صادر شود.

درخواست دیگر استاندار ایلام مبنی بر ایجاد چارت سازمانی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شهرستان های چوار، بدره، هلیلان و سیروان و همچنین ارتقا نمایندگی‌های تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی در شهرستان‌های آبدانان، ملکشاهی و ایوان غرب مورد موافقت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفت.

سال ۱۴۰۲/ جهاد دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت‌های ایلام

رکورد زمان احداث سایت یک تلفن همراه در استان ایلام شکسته شد

علی کریمی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات: ثبت رکورد جدید احداث یک سایت توسط اپراتور ایرانسل در روستای وارگه شهرستان چرداول شکسته شد و در راستا اپراتور ایرانسل توانست یک سایت با تکنولوژی کامل را در مدت زمان ۱۷ روز در روستای وارگه از توابع شهرستان چرداول احداث کند و بیش ۳۰۰ خانوار و جمعیتی بالغ بر ۱۳۰۰ نفر به اینترنت پرسرعت مجهز شدند.

استان ایلام از لحاظ درصد روستاهای متصل شده به اینترنت و تلفن همراه در دولت سیزدهم رتبه چهارم کشور را دارد و با برنامه ریزی صورت گرفته توسط وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات تا پایان سال کلیه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات متصل می شوند.

خدمات دهی ۱۱۰ دندانپزشک به بیش از یک هزار مددجوی نهادهای حمایتی در ایلام

سردار جمال شاکرمی فرمانده سپاه امیرالمومنین (ع): با حضور گروه جهادی تخصصی دندان پزشکی الکفیل در ایلام در برنامه ریزی انجام شده یک هزار و ۱۰۰مددجوی نهادهای حمایتی استان از خدمات دنداپزشکی رایگان بهره مند شدند و در این اردوی جهادی، خدمات کامل دندانپزشکی از جمله عصب کشی و کشیدن دندان ارائه و ۱۱۰ یونیت دندانپزشکی در قالب اردوی جهادی درمانی راه اندازی شد.

اردوی جهادی درمانی الکفیل با همت دانشگاه علوم پزشکی، بسیج جامعه پزشکی، سپاه امیرالمؤمنین(ع) و با مشارکت نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد، ستاد اجرایی فرمان امام راحل، هلال احمر و سایر دستگاه های مرتبط به مدت چهار روز برگزار شد و در این گروه جهادی ۱۸۰ دندانپزشک، دستیار دندانپزشک و عوامل اجرایی در ارائه خدمات به جامعه هدف مشارکت کردند و ۵۰ دندانپرشک از استان و ۸۰ نفر به عنوان دستیار دندانپزشکی به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی خدمات درمانی دهان و دندان ارائه دادند.

سال ۱۴۰۲/ جهاد دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت‌های ایلام

اهدای تندیس ویژه کشور عراق به استاندار ایلام

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری ایلام، تندیس ویژه کشور عراق توسط جعفر ستار بیرکه الخزائلی سرکنسول عراق در کرمانشاه به حسن بهرام‌نیا استاندار ایلام و به علت همگاری در تسهیل تردد و تکریم زائران عراقی مرز مهران و تلاش برای برگزاری اربعین ایمن و در چارچوب روابط ۲ کشور اهدا شد.

حضور صنعت گردشگری ایلام برای اولین بار در نمایشگاه اکسپو

فرزاد شریفی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی: استان ایلام سال گذشته برای اولین بار در پنجمین دوره برگزاری نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران (iran expi ۲۰۲۳) شرکت کرد.

در این نمایشگاه به مواردی چون زنجیره تولید در بخش صنایع دستی و سوغات محلی، ارائه راهکار به منظور ایجاد فرصت های سرمایه گذاری در استان، معرفی زیرساخت های گردشگری، تلاش برای بازاریابی و فروش محصولات صنایع دستی و سوغات محلی و برقراری ارتباط با بازارهای جهانی پرداخته شد.
کتابچه سه زبانه فرصت های سرمایه گذاری استان، ارائه تولید محتوا در مورد جاذبه های گردشگری، صنایع دستی و سوغات محلی به صورت ویدئووال عرضه و محصولات برند استان در نمایشگاه به مراجعان معرفی شد.

اولین محموله دستگاه ام. آر. آی وارد آبدانان شد

بهزاد علیزاده نماینده مردم آبدانان، دهلران، دره شهر و بدره: نخستین محموله تجهیزات دستگاه ام. آر. آی در بیمارستان رسول اکرم(ص) شهرستان آبدانان نصب شد که با توجه به بعد مسافت با مرکز استان و کمبود تجهیزات پزشکی نیاز به استقرار دستگاه ام. آر. آی در آبدانان برای برطرف کردن نیازهای درمانی مردم منطقه و شهرستان های همجوار به شدت احساس می شد.

تامین تجهیزات و نصب این دستگاه در پی رایزنی های متعدد مسئولان استان با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت گرفت.

سال ۱۴۰۲/ جهاد دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت‌های ایلام

گردشگری ایلام به عنوان یک پدیده نوظهور در کشور خودنمایی کرد

حسن بهرام‌نیا استاندار ایلام: ایلام در ایام نوروز سال ۱۴۰۲ در صنعت گردشگری بعنوان یک استان پدیده نوظهور در کشور خودنمایی کرد که این موضوع نشان از ظرفیت‌های بالای گردشگری استان داشت و این حوزه در ایجاد امیدآفرینی، اشتغال، سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی استان در مقایسه با سایر حوزه‌ها بهتر خودنمایی کرد.

۳۵ میلیارد تومان برای رفع محرومیت هلیلان هزینه شد

سال گذشته ایلام میزبان رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی بود و به گفته پرویز فتاح سال ۱۴۰۱ از سوی این بنیاد ۳۵ میلیارد تومان برای رفع محرومیت هلیلان به عنوان یکی از مناطق تحت پوشش این بنیاد برای محرومیت زدایی در زمینه های ساخت مسکن، اشتغال، درمان و زیر ساخت های شهری هزینه شد.

عمده فعالیت های بنیاد مستضعفان در هلیلان و استان ایلام عمدتاً بصورت مشارکتی است و ساخت مسکن برای نیازمندان استان با مشارکت بنیاد، کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد مسکن انجام می گیرد.

و به گفته سفید هژبری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام اقدامات بنیاد مستضعفان در حوزه مسکن محرومان استان بالاتر از میانگین کشوری بوده است.

ساخت ۷۶۹ چشمه سرویس بهداشتی در مسیرهای اربعین استان ایلام

حسن بهرام‌نیا استاندار ایلام: ساخت ۷۶۹ چشمه سرویس بهداشتی و دوش حمام در مسیرهای اربعین از جمله خدمات بهداشتی در استان ایلام برای رفاه حال زائران مرز مهران بود.

توسعه یا تکمیل زیرساخت های اربعین باتوجه به حجم بالای زائرانی که از مرز مهران تردد می کنند از اهمیت زیادی برای دولتمردان برخوردار است و یکی از این زیرساخت های بسیار مهم مربوط به پارکینگ های موجود در مهران است که در این راستا ظرفیت پارک ۱۸۰ هزار خودرو در اربعین سال ۱۴۰۲ در مهران فراهم شد.

سال ۱۴۰۲/ جهاد دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت‌های ایلام

یکی از مهمترین مشکلات و گره‌های ترافیکی اربعین در سال ۱۴۰۱ مربوط به ورودی‌ شهر مهران بود که سال گدشته با تلاش‌های صورت گرفته تقاطع غیرهمسطح ورودی شهر مهران با حضور وزیر کشور مورد استفاده قرار گرفت و بخش عمده ای از ترافیک این محدوده برطرف شد.

تامین روشنایی، مسجد، سرویس بهداشتی، دوش حمام، تامین آب شرب سالم و انجام روکش آسفالت از دیگر اقدامات انجام گرفته برای پارکینگ های یک و ۲ اربعین بود.

تولید گندم در ایلام به رکورد ۳۸۵ هزار تن رسید

آذرنوش عموزاده رییس سابق سازمان جهاد کشاورزی گفت: سال زراعی گذشته استان ایلام به لطف بارش های موثر توانست رکورد بی سابقه تولید و برداشت گندم را بشکند و میزان تولید گندم در سال زراعی گذشته ۳۸۵ هزار تن بود که از این مقدار ۳۲۴ هزار تن گندم از کشاورزان ایلامی به صورت تضمینی خریداری شد.

۲ هزار میلیارد ریال برای زیرساخت های پایانه های مرزی مهران هزینه شد

سید زاهدین چشمه خاور مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای ایلام: ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای زیرساخت های پایانه برکت و پایانه مرزی شهید سلیمانی هزینه شد و ۲۰ هزار متر سایبان با یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نصب شده است.

محوطه سازی و آسفالت در پایانه ترابری برکت به وسعت ۲۷ هکتار با ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار و هفت هزار متر سایبان موقت با ۷۰ میلیارد ریال، ۱۰ کیلومتر مربع مه پاش و جت فن با اعتبار ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار، احداث ۱۰۰ چشمه سرویس بهداشتی در پایانه مرزی با ۲۰۰ میلیارد ریال، ۲۰ میلیارد ریال فضاسازی و اقدامات فرهنگی در محوطه پایانه مرزی شهید سلیمانی مهران انجام گرفت.

سال ۱۴۰۲/ جهاد دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت‌های ایلام

هزینه کرد ۴۶ هزار میلیارد ریال اعتبار برای پروژه های راه سازی و راهداری ایلام

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در سفری که سال گذشته برای بازدید زیرساخت های اربعین به استان ایلام داشت، از هزینه ۴۶ هزار میلیارد ریال اعتبار در حوزه های راهسازی و راهداری استان ایلام در موضوع اربعین اشاره کرد.

در دولت سیزدهم ۲۳ هزار میلیارد ریال برای پروژه راه سازی و ۲۳ هزار میلیارد ریال در حوزه راهداری، بهسازی و نگهداشت مسیرها، روکش و آسفالت، نیوجرسی، نصب علائم هشدار دهنده، شناسایی و رفع نقاط حادثه‌خیز و دیگر اقدامات راهداری در دولت سیزدهم برای استان ایلام هزینه شد.

بنا به گفته بذرپاش اربعین پارسال ۲۵ درصد به ظرفیت پارکینگ های اربعین و برکت افزوده شد و در حوزه راهداری و راهسازی و کیفیت بخشی به جاده های مواصلاتی،۹۳ کیلومتر مسیر ایلام - مهران کیفی سازی، روکش، آسفالت و بهسازی انجام گرفت.

۶۴ هزار میلیارد ریال برای زیرساخت های اربعین در ایلام هزینه شد

حسن بهرام‌نیا استاندار ایلام در آیین افتتاح تونل شماره ۲ اربعین با حضور وزیر راه وشهرسازی، دولت سیزدهم: ۶۴ هزار میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت های اربعین در این استان هزینه کرده است که بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال این اعتبار برای راه های مواصلاتی استان ایلام هزینه شده است که این میزان تزریق اعتبار در تاریخ استان بی سابقه بوده است.

تقاطع غیر همسطح ورودی شهر مرزی مهران همزمان با ایام اربعین با ۷۰ میلیارد تومان هزینه و فاز دوم پارکینگ بزرگ اربعین در سطح ۵۵ هکتار با حضور احمد وحیدی وزیر کشور به بهره برداری رسید.

سال ۱۴۰۲/ جهاد دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت‌های ایلام

عملیات اجرایی ۱۶ هزار واحد مسکن ملی در ایلام در حال اجراست

حسن بهرام‌نیا استاندار ایلام: از مجموع ۳۲ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن ملی سهمیه استان ایلام، عملیات ۱۶ هزار واحد آن سال گدشته شروع شد.

در این طرح کلان سهم مناطق روستایی هشت هزار واحد مسکن است که عملیات پنج هزار و ۷۴۴ واحد آن پارسال انجام گرفت.

تردد بیش از سه میلیون زائر اربعین از مرز مهران

اربعین ۱۴۰۲ حدود سه میلیون و ۵۰۰ نفر زائر داخلی و خارجی از مرز مهران تردد کردند که در مقایسه با سال ماقبل آن میزان مترددین، ۹ درصد رشد داشت.

ایلام با پرداخت ۲۰۰ میلیارد ریال برای تامین مسکن محرومان در رتبه نخست کشور

مهدی صالحی مدیر دفتر مشارکت های مردمی حساب ۱۰۰ حضرت امام (ره) ایلام: با پرداخت ۲۰۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض نقدی و غیرنقدی در زمینه تعمیر ، تکمیل و تجهیز مسکن محرومان به ۱۹۲ خانوار، استان ایلام برای اولین بار حائز رتبه نخست کشوری شد.

همچنین حساب ۱۰۰ حضرت امام (ره) ایلام بعنوان استان پایلوت برای نخستین بار تفاهم نامه سه جانبه با سازمان نظام مهندسی ساختمان، کمیته امداد حضرت امام (ره) و سازمان صنعت معدن تجارت منعقد کرد.

مبارزه با آفات میوه انار در ایلام با چهار روش نوین غیرشیمیایی

رحیم اله یاری مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی ایلام: مبارزه تحقیقاتی با آفات و امراض میوه انار در این استان با چهار روش غیرشیمیایی نوین شامل استفاده از کیسه پارچه ای جهت پوشاندن میوه انار، تزریق ماده لاتکس به تاج انار، تله نوری و حذف پرچم های انار انجام گرفت.

۹۶ درصد طرح های مصوب سفر ریاست جمهوری در ایلام اجرایی شده است

سال ۱۴۰۲/ جهاد دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت‌های ایلام

سعید هژبری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام: ۹۶ درصد طرح های مصوب سفر ریاست جمهوری در ایلام اجرایی شده است و اعتبار مصوب سفر اول ریاست جمهوری به استان ایلام ۵۶ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال بود که از این میزان ۴۰ هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال معادل ۷۲ درصد تخصیص یافت.

از این میزان اعتبارات ۳۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبارات عمرانی معادل ۷۰ درصد و ۱۶ هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال معادل ۳۰ درصد کل اعتبارات تسهیلات بود.

کل مصوبات سفر ۱۴۵ مصوبه بود که ۴۹ مصوبه معادل ۳۴ درصد به اتمام رسید و ۹۰ مصوبه معادل ۶۲ درصد از کل مصوبات فعال و در دست اجرا و ۶ مصوبه نیز در دست پیگیری است و ۳۰۱ پروژه و طرح مجموع کل مصوبات سفر بوده که از این تعداد ۱۸۵ پروژه معادل ۶۲ درصد کل پروژه ها به بهره برداری رسیده است.

۱۲۸ هزار جلد کتاب در دولت سیزدهم به منابع کتابخانه های ایلام افزوده شد

سمیه حیدری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام: در دولت سیزدهم بیش از ۱۲۸ هزار جلد افزایش یافت در حالی که تا قبل از دولت کنونی مجموع کتابهای کتابخانه های عمومی در این استان حدود ۵۳۷ هزار جلد بوده که اکنون به بیش از ۶۶۵ هزار جلد افزایش یافته است.

آغاز به‌کار رسمی بخشداری آسمان‌آباد شهرستان چرداول

تبدیل دهستان آسمان آباد از توابع شهرستان چرداول به بخشداری یکی از مهمترین مطالبات دیرین مردم این منطقه بود که سال گذشته با آغاز به کار رسمی بخشداری تحقق یافت.

طرح زیرگذر ارغوان ایلام به بهره برداری رسید

سال ۱۴۰۲/ جهاد دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت‌های ایلام

اطرح زیرگذر ارغوان با اعتبار ۵۳۰ میلیارد ریال واقع در ورودی شهر ایلام که نقش مهمی در کاهش تصادفات و تسهیل تردد زائران اربعین دارد به بهره برداری رسید.

چهار هزار جلد سند ملکی روستایی و شهری در ایلام صادر شد

حبیب اله محبی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی: چهار هزار جلد سند مالکیت با مشارکت ادارات کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ثبت املاک و اسناد برای ساکنان روستاها و شهرهای کوچک طی مدت فعالیت دولت سیزدهم در استان ایلام صادر و تحویل متقاضیان شد همچنین در این مدت ۷۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به متقاضیان روستایی حادثه دیده از حوادث غیر مترقبه و ۶۴۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه به متقاضیان حادثه دیده از حوادث پرداخت شد.

پرداخت ۲۳۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض، ۷۵ میلیارد ریال کمک بلاعوض به اقشار کم درآمد روستایی از دیگر اقدامات اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ایلام بود.

۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبارات آب‌های مرزی به ایلام اختصاص یافت

سید مجید موسوی مشاور وزیر جهاد کشاورزی: پارسال ۱۲ هزار میلیارد ریال از اعتبارات آب‌های مرزی به استان‌ ایلام اختصاص پیدا کرد.

طرح تولید قراردادی گوشت قرمز در ایلام با ۴۰ هزار راس دام آغاز شد

هادی صالحی مدیرکل سابق پشتیبانی امور دام استان ایلام: برای اولین بار اجرای طرح تولید قراردادی گوشت قرمز با انعقاد پیمان بین شرکت پشتبانی امور دام و اداره کل امور عشایر استان با خرید ۴۰ هزار راس دام سبک در مرحله نخست هدف گذاری شد.

سهم استان ایلام در تفاهم نامه طرح تولید قراردادی گوشت قرمز، ۲۷۰ هزار راس دام است که سال گذشته برای مرحله نخست ۴۰ هزار راس در نظر گرفته شد.

در قالب این تفاهم نامه شرکت پشتیبانی امور دام ۱۸۰ کیلوگرم نهاده دامی جو و ذرت را به ارزش هر کیلوگرم ۱۰۳ هزار ریال در اختیار کشاورزان قرار می دهد و در قبال این نهاده هیچ پولی از دامدار اخذ نمی شود.

در این طرح حمایتی، شرکت پشتیبانی امور دام یک تعداد مشخصی از احشام سبک دامدار را در قالب تامین نهاده رایگان پیش خرید می کند و بعد از مدت معین سه تا چهارماهه دامدار موظف به تحویل دام های پرواری غیرمولد به این شرکت جهت کشتار است.

۱۲ هزار نفر در مهران از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند شدند

پرویز ناصری مدیرعامل سابق شرکت آب و فاضلاب استان ایلام: با بهره‌برداری از طرح جهاد آبرسانی روستایی در شهرستان مرزی مهران، ۱۲ هزار نفر از ساکنان مناطق چنگوله، اسلامیه، ریکا و سرنی از نعمت آب آشامیدنی بهداشتی و پایدار بهره‌مند شدند.

سال ۱۴۰۲/ جهاد دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت‌های ایلام

فاز دوم میدان گازی تنگ‌بیجار کلنگ‌زنی شد

حسن بهرام‌نیا استاندار ایلام در آیین کلنگ زنی فاز دوم میدان گازی تنگ‌بیجار شهرستان چوار: فاز دوم میدان گازی تنگ‌بیجار با اشتغال زایی ۱۲۰ نفر کلنگ‌زنی شد و در این فاز ۶ حلقه چاه تولیدی به این میدان اضافه می‌شود که برای بهره‌برداری از فاز دوم این پروژه هشت هزار میلیارد ریال هزینه خواهد شد.

با بهره‌برداری از فاز دوم این پروژه، طی زمان‌بندی ۲ ساله، روزانه چهار میلیون متر مکعب گاز در فاز دوم پروژه و میزان تولید گاز در کل میدان گازی تنگ بیجار به ۱۱ میلیون متر مکعب می‌رسد.

سالانه ۲ هزار میلیارد ریال از محل پرونده مالیات نفتی به ایلام وارد می شود

حسن بهرام‌نیا استاندار ایلام: یکی از مهمترین خدمات دولت سیزدهم به مردم استان ایلام انتقال پرونده مالیاتی نفت و گاز غرب کشور به ایلام بود که سالانه ۲ هزار میلیارد ریال از محل انتقال پرونده مالیاتی نفت و گاز غرب کشور به ایلام، وارد استان می شود.

۹۵ درصد از نفت و گاز تولیدی این شرکت از میادین نفتی و گازی ایلام استخراج شد.

تامین ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای احداث راه آهن ایلام

فرشاد دوستی مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام: احداث راه آهن و اتصال ایلام به شبکه سراسری ریلی کشور از مطالبات بسیار مهم مردم استان ایلام است که هرچند هنوز محقق نشده اما گام هایی برای احداث آن برداشته شده است و در این راستا ۱۰ هزار میلیارد ریال به صورت نقد و پنج هزار میلیارد ریال به صورت اوراق در قالب ماده ۵۶ تسهیلات بانکی برای احداث خط راه آهن استان ایلام تامین شده است.

مطالعات و طراحی احداث راه آهن از سمت استان کرمانشاه به ایلام در ۲ قطعه ۱۷.۵ کیلومتری انجام و پیمانکار آن هم مشخص شده است.

سال ۱۴۰۲/ جهاد دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت‌های ایلام

۶۴ روستای ایلام در دولت سیزدهم به شبکه گاز سراسری متصل شدند

محمود کشاورز مدیرعامل شرکت گاز ایلام: در دولت سیزدهم تعداد ۶۴ روستای استان که شامل روستاهای صعب‌العبور و واقع در مناطق کوهستانی بوده است از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده اند و از تعداد ۶۶۷ روستا در استان، ۵۷٠ مورد یعنی ۹۹درصد گاز رسانی انجام شده و ۴۴ روستا از روستاهای سطح استان نیز قابلیت گازرسانی ندارند.

در راستای حمایت از خانواده های تحت پوشش نهادهای حمایتی در بخش کمیته امداد امام خمینی(ره) تعداد ۲۷ هزار و ۲۴٠ مشترک و در بخش بهزیستی تعداد ۱۸ هزار و ۵۴۸ خانواده به‌صورت رایگان از نعمت گاز استفاده می کنند و همچنین در سال گذشته طی تفاهم‌نامه‌ای که شرکت گاز با این نهادهای حمایتی منعقد کرد برای تعداد ۲٠٠ خانوار با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال گاز کشی به‌صورت کاملا رایگان انجام شد.

۳۳۴ روستای استان ایلام به اینترنت پرسرعت متصل است

علی کریمی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام: ضریب نفوذ اینترنت در استان ایلام ۹۹ درصد نسبت به کل جمعیت ایلام رسیده و بیش از ۳۳۴ روستای استان ایلام به اینترنت پرسرعت متصل است و در دولت قبل برای روستاهای استان ایلام در فاز اول ۱۸۵ کیلومتر فیبر نوری آغاز شده بود که از این میزان ۱۰۰ کیلومتر در دولت سیزدهم به بهره برداری رسیده و در فاز دوم نیز ایجاد ۴۱۷ کیلومتر فیبر نوری پیش بینی شده است.

در حال حاضر ۸۸ درصد روستاهای استان دارای اینترنت پرسرعت متصل است، همچنین ۱۰۰ درصد روستاهای استان دارای اینترنت هستند.

از ۲۲۰ روستای زیر ۲۰ خانوار جمعیت استان در حال حاضر ۱۸۹ روستا دارای اینترنت بوده و امید است و برای سال جدید بخش عمده‌ای از روستاهای استان به اینترنت متصل شوند.

تا قبل از دولت سیزدهم ۷۱ روستا در استان به شبکه ارتباطی اینترنت پرسرعت متصل شده بود اما اکنون ۹۲ روستای دیگر با اجرای ۵۵ پروژه در استان به شبکه ارتباطی اینترنت متصل شدند و به تدریج همه روستاهای استان به اینترنت متصل شوند.

در راستای تسهیل در ارتباط زائران اربعین حسینی در همایش بزرگ اربعین تعداد ۱۵ سایت جدید متشکل از هشت سایت همراه اول و هفت سایت ایرانسل به مجموعه شبکه‌ای تلفن همراه اضافه شده است.

در حال حاضر شرکت ارتباطات زیرساخت ۱۹۰۰ کیلومتر فیبر نوری، شرکت مخابرات ۱۰۴۰ کیلومتر و شرکت های وب ۵۰۰ کیلومتر فیبر نوری در استان ایجاد کرده است.

۱۵ هزار میلیارد ریال برای طرح های آب و فاضلاب ایلام در دولت سیزدهم هزینه شد

پرویز ناصری مدیرعامل سابق شرکت آب و فاضلاب ایلام: اعتباری افزون بر ۱۵ هزار میلیارد ریال برای انجام طرح های بخش آب و فاضلاب استان در دولت سیزدهم هزینه شده است.

در جریان طرح جهاد آبرسانی در استان ایلام ١٨ مجتمع با ١٢٨ روستا با اعتبار ۵٠٧ میلیارد تومان در حال اجرا بوده که این تعداد به بیش از ۲۰۳ روستا افزایش یافته است.

تاکنون با مشارکت شرکت آبفا و بسیج سازندگی استان ۲۲۴ کیلومتر شبکه و ۱۹۸ کیلومتر خط انتقال با بیش از هشت هزار متر مکعب مخزن انجام شده است و در اجرای طرح جهاد آبرسانی، استان ایلام جزو استان های برتر در کشور است به طوری که پیشرفت فیزیکی این پروژه در کشور ۴۳ و در استان ایلام بیش از ۷۰ درصد است و در راستای این طرح تا کنون برای ۹۲ روستای استان آب پایدار تامین شده است.

سال ۱۴۰۲/ جهاد دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت‌های ایلام

پل صلواتی مهران با اعتبار ۱۴۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید

سید زاهدین چشمه خاور مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ایلام در آیین افتتاح پل شهید صلواتی مهران: طرح تکمیل و تعریض طرفین پل شهید صلواتی به‌ طول هشت کیلومتر و با اعتبار یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال دهه فجر به بهره برداری رسید.

پل صلواتی در مسیر ارتباطی جاده ایلام - مهران با هدف رفع گره‌های ترافیکی و تسریع در تردد زوار در ایام اربعین حسینی(ع) به طول هشت کیلومتر در کمتر از سه ماه توسط عوامل راهداری استان احداث و زیر بار ترافیک رفت.

با بهره‌برداری از این پل و مسیر قبل و بعد آن، در اربعین سال جاری چند پیچ پرحادثه و گره ترافیکی در مسیر ایلام به مهران حذف خواهد شد.

هشت هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در حوزه برق رسانی این استان هزینه شده است

حسن بهرام‌نیا استاندار ایلام: هشت هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در دولت سبزدهم در حوزه برق رسانی این استان هزینه شد و برق‌رسانی به دورافتاده‌ترین روستاهای استان در این دولت در دستور کار قرار گرفته است.

این اعتبارات در دولت سیزدهم در مقایسه با دولت قبل ۲۰ برابر افزایش یافته است.

استخدام یک‌هزار و ۱۴۸ نفر طی سال جاری در دستگاه‌های اجرایی ایلام

امین دوست محمدی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام: یک هزار و ۱۴۸نفر سال گذشته با پذیرش در آزمون‌های استخدامی جذب ادارات مختلف شدند و از ابتدای استقرار دولت کار و کرامت، سه هزار و ۸۹۴ نفر بعد از قبولی در آزمون های استخدامی در ادارات مختلف مشغول به کار و همچنین تعداد چهار هزار و ۲۹۲ نفر ایثارگر مشمول برنامه ششم توسعه نیز از سال ۱۴۰۰ تاکنون تبدیل وضعیت استخدامی شده‌اند.

از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور، استان ایلام برای برنامه ریزی نیروی انسانی دستگاه های اجرایی کشور پایلوت شناخته شد و اخذ مجوز طراحی نیازسنجی استخدامی استان در ۲ حوزه کارشناسی و خدماتی در قالب طرح شهید زین الدین ۲ انجام گرفت.

۱۸ هزار هکتار از اراضی استان با افتتاح سامانه گرمسیری آب‌رسانی می‌شود

حسن بهرام‌نیا استاندار ایلام: در دولت سیزدهم ۲۹ هزار میلیارد ریال برای سامانه‌ گرمسیری و ۱۰ هزار میلیارد ریال برای تونل کبیرکوه هزینه شده و ابر پروژه‌هایی نظیر سامانه‌ گرمسیری، تونل کبیرکوه، ان‌جی‌ال دهلران، پتروشیمی ارغوان‌گستر، کاغذ سنگی و نیروگاه صبا دهلران در آستانه‌ افتتاح هستند.

ابرپروژه‌ سامانه‌ گرمسیری به عنوان یکی از پروژه‌های مهم استان در صورت افتتاح، ۱۸ هزار هکتار از اراضی استان را مشروب می‌شود که فاز نخست آن در آستانه‌ افتتاح است و در صورت بهره‌برداری از فاز نخست این پروژه، چهار هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی استان مشروب می‌شود.

از مجموع اعتبارات اختصاص یافته برای سامانه گرمسیری که حدود ۱۰۰ هزار میلیارد ریال است، ۲۹ هزار میلیارد ریال در این دولت هزینه شده است.

یکی دیگر از پروژه‌های مهم استان در کنار سامانه‌ گرمسیری، تونل کبیرکوه به‌ طول هفت کیلومتر است که فقط در دولت کار و کرامت ۱۰ هزار میلیارد ریال برای آن هزینه شده و در آستانه‌ بهره‌برداری است.

سال ۱۴۰۲/ جهاد دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت‌های ایلام

خلع ید کشتارگاه دام ایلام

با پیگیری های استاندار و دیگر مسئولان مرتبط استان و و با توجه به نگاه فسادستیزی دولت سیزدهم، کشتارگاه دام استان پس از کِش و قوس های فراوان سرانجام از مالک آن خلع ید و صلب مالکیت و این مجموعه دوباره به دامن بیت‌المال بازگشت.

۷۳ درصد اعتبارات هزینه شده پروژه‌های آب منطقه‌ای ایلام در دولت سیزدهم اجرایی شد

صادق علیمرادی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام: ۷۳ درصد اعتبارات هزینه شده پروژه های اجرایی این شرکت مربوط به دولت سیزدهم است و تاکنون ۱۷ هزار و ۱۴۵ میلیارد ریال برای پروژه های اجرایی شرکت آب منطقه ای ایلام هزینه شده که ۱۲ هزار و ۵۵۱ میلیارد ریال آن مربوط به دولت سیزدهم است.

پروژه های اجرایی عمده شرکت آب منطقه ای ایلام شامل سدهای میمه، سیکان، چناره و گدارخوش و تصفیه خانه آب شرب شهر ایوان می باشند که عملیات اجرایی سد میمه به عنوان مهمترین پروژه شرکت آب منطقه ای ایلام، در سال ۱۳۸۹ آغاز شده و تا سال ۱۴۰۰ صرفا ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما پیشرفت فیزیکی فعلی سد میمه ۷۰ درصد است که با توجه افزایش حدود ۱۰ برابری اعتبارات مصوب این پروژه در سال ۱۴۰۲، طبق برنامه زمان بندی در سال ۱۴۰۳ آبگیری خواهد شد.

تصفیه خانه آب شرب ایوان یکی از پیشرفته ترین تصفیه خانه کشور است که با پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد آماده افتتاح در سفر آتی دولت به استان است.

شعبه صرافی بانک ملی در ایلام افتتاح شد

۱۰ شعبه صرافی بانک ملی همزمان با نیمه شعبان در ۱۰ استان کشور از جمله استان ایلام به طور همزمان افتتاح شد و تاسیس شعبه صرافی بانک ملی یکی از ضرورت های مبادلات تجاری در قالب تامین ارز صنایع، ارز مسافرتی، ارز تجاری و تسهیل کار زائران اربعین است.

۲ میلیارد و ۷۷۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در ایلام انجام شده است

سعید رشنوادی مدیرکل اقتصادی و دارایی استان ایلام: ۲ میلیارد و ۷۷۰ میلیون دلار در استان سرمایه گذاری خارجی در مناطق ملکشاهی، دهلران و شباب انجام شده است که بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی استان متعلق به پروژه دهلران با ۲ میلیارد و ۷۵۶ میلیون دلار توسط سرمایه‌گذاران روسی در حوزه نفت است.

باتوجه به حضور همزمان سه شرکت سرمایه گذار خارجی در ایلام، این استان در ترازها و نمودار کشوری با استناد به مدارک متقن رتبه برتر در جذب شرکت‌های خارجی را به خود اختصاص داده و به همین علت شرکت‌های شهرک‌های صنعتی ایلام توسط وزارت اقتصادی و دارایی پایلوت سرمایه‌گذاری‌های خارجی تعیین شده است.

به اذعان سازمان سرمایه‌گذاری وزارت اقتصادی و دارایی بیشترین حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی کشور در استان ایلام رخ داده است و این استان به عمده سرمایه گذاران خارجی برای فعالیت در کشور ایران معرفی می شوند.

سال ۱۴۰۲/ جهاد دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت‌های ایلام

ایلام جزو استان‌های برتر در انتخابات ۱۱ اسفندماه بود

به گفته حسن بهرام‌نیا استاندار ایلام استان در زمینه مشارکت و حضور مردم در انتخابات، جزء استان‌های برتر کشور قرار گرفت‌ و در بحث پیکربندی دستگاه‌های احراز هویت کاندیداهای انتخابات رتبه‌ نخست کشور را کسب کرد.

محمد سبحان حسنی معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام: در انتخابات ۱۱ اسفندماه سال جاری ۵۵ درصد واجدان رای استان ایلام در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری شرکت کردند
تعداد کل برگه های آرا(تعرفه) مصرف شده در این دوره از اتنخابات استان ایلام ۲۵۳ هزار و ۸۱۳ برگ رای بود که در حوزه انتخابیه شمال استان ایلام شامل شهرستان های ایوان، ایلام، ملکشاهی مهران، چرداول، سیروان، چوار و هلیلان ۱۷۰ هزار و ۳۷۰ برگ تعرفه مصرف شد و میزان تعرفه مصرف شده در حوزه جنوب استان ایلام شامل شهرستان های دهلران، آبدانان، دره شهر و بدره ۸۳ هزار و ۴۴۳ برگ بود.

۹ هزار و ۷۶۵ میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۱۸ در ایلام پرداخت شد

جمیل شوهانی مدیرکل سرمایه گذاری و اشتغال استانداری ایلام: ۹ هزار و ۷۶۵ میلیارد ریال در قالب تسهیلات تبصره ۱۸ طی سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به تعداد پنج هزار و ۹۶۵ طرح به منظور ایجاد اشتغال و احیای واحدهای راکد در استان ایلام پرداخت شد و سهم ابلاغی استان از محل تبصره۱۸ سال گذشته هشت هزار و ۴۶۴ میلیارد ریال بوده که تاکنون سه هزار و ۵۰۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال به تعداد ۴۵۲ طرح پرداخت شده و مابقی نیز در حال بررسی و نوبت پرداخت است.

وی افزود: تسهیلات تبصره ۱۸ سال جاری از محل جزء سه نیز تاکنون یک هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال به تعداد یک هزار و ۷۴۵ نفر و از محل جزء چهار (سهم ملی)نیز تاکنون چهار میلیارد و ۹۸۶ میلیون ریال به تعداد سه هزار و ۷۶۸ پرونده پرداخت شده است.

یک‌هزار و ۵۰ میلیارد ریال طرح صنعتی ایلام در دست اجرا است

رضا محمدرحیمی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام: یک هزار و ۵۰ میلیارد ریال طرح صنعتی با پیشرفت بالای ۸۰ درصدی چون ان.جی.ال ۳۱۰۰، مینی ان.جی..ال، پتروشیمی دهلران، پتروشیمی هلیلان، شرکت ارغوان گستر و تولید شمش فولاد و شرکت توسعه معادن پارس تامین از مهم ترین پروژه های بزرگ صنعتی این استان است که در مراحل اجرایی قرار دارند که طی ۲ سال آینده به بهره برداری می رسند و بهره برداری کامل از این پروژه ها تحول شگرفی در اشتغالزایی و درآمدزایی استان به دنبال خواهد داشت.
یک هزار و ۵۰ میلیارد ریال طرح در استان ایلام در دست احداث است و ۴۷۹ واحد تولیدی دارای پروانه بهره برداری با حدود سرمایه گذاری۲۸۰ هزار میلیارد ریال و نزدیک به ۱۰ هزار نفر اشتغالزایی در استان وجود دارد که از این تعداد واحد تولیدی حدود ۷۰ درصد یعنی ۳۳۹ واحد فعال و نیمه فعال است که ۳۰ درصد آنها یعنی ۱۴۰ واحد راکد محسوب می شود.

بانک صنعت و معدن ۸۱ هزار و ۵۰۰میلیارد ریال تسهیلات به طرح های ایلام پرداخت کرد

علی خورسندیان مدیرعامل بانک صنعت و معدن کشور: ۵۹ طرح با تسهیلات ۸۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از طرح های صنعتی استان ایلام تامین مالی شده است که ۲۲ مورد با تسهیلات هزار و ۸۵۷ میلیارد ریالی و تسهیلات ارزی ۲۵۳ میلیون یورویی با اشتغالزایی ۱۵۹۷ نفر به صورت مستقیم به بهره برداری رسیده اند.

تعداد پنج طرح نیز با تسهیلات هزار و ۳۵۶ میلیارد ریال و ۱۰میلیون یورو با اشتغالزایی برای ۴۳۹ نفر به صورت مستقیم نیز در این استان در حال اجرا است.

همچنین ۳۲ طرح تولیدی در ایلام نیز هزار و ۸۱۹ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش از این بانک دریافت کرده اند.

مبلغ پنج میلیارد ریال به شرکتهای دانش بنیان استان پرداخت شده و اعطای تسهیلات بیشتر به دانش بنیان های استان در اولویت ما است و از محل منابع تبصره ۱۸ نیز ۲ هزار و ۷۴۶ میلیارد ریال به طرح های تولیدی پرداخت و ۲ هزار و۸۹۰ میلیارد ریال نیز به هفت طرح مصوب ریاست جمهوری تسهیلات پرداخت شده است.

وزارت نیرو ۱۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال در ایلام هزینه کرده است

سال ۱۴۰۲/ جهاد دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت‌های ایلام

سعید هژبری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام: وزارت نیرو ۱۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال توسط دولت سیزدهم در استان ایلام هزینه شده است.

تصفیه‌خانه و آبرسانی به شهر ایوان و روستاهای مسیر با یک هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال اعتبار تکمیل شده و آماده تحویل به شرکت آبفا است و برای احداث سد سیکان نیز یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال هزینه شده که این سد به منظور تامین آب شرب شهرستان‌های دره‌شهر، آبدانان و بدره با پیشرفت فیزیکی ۲۴ درصد در حال احداث است.

احداث سد میمه و شبکه آبیاری و زهکشی اراضی دشت دهلران با ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی و یک هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار و آغاز عملیات اجرایی سد مخزنی چناره به منظور تامین آب شرب شهرستان‌های ایلام، چرداول و سیروان با ۵۰ میلیارد تومان از دیگر طرح های مهم استان است.

تونل شماره یک ایلام - مهران زیر بار ترافیک رفت

فرشاد دوستی مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام: تونل شماره یک واقع در کیلومتر پنج جاده ایلام ـ مهران به طول ۸۴۰ متر، به عنوان مهم‌ترین مسیر تردد زائران اربعین افتتاح شد.
با افتتاح این تونل، یکی از پرحادثه‌ترین نقاط جاده‌ای استان حذف و تقریباً سراسر مسیر ایلام به مهران چهار خطه شد.

تونل شماره ۲ در ایام اربعین حسینی به بهره‌برداری رسید و زیر بار ترافیک رفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha