۱۴ فروردین ۱۴۰۳، ۹:۰۸
کد خبر: 85432135
T T
۱۱ نفر

برچسب‌ها

سفر نوروزی به قم با حفظ روزه داری 

۱۴ فروردین ۱۴۰۳، ۹:۰۸
کد خبر: 85432135
سفر نوروزی به قم با حفظ روزه داری 

قم - ایرنا - سفرهای نوروزی امسال به دلیل همزمانی تعطیلات با ماه مبارک رمضان با شرایط خاصی برای روزه داری همراه بود اما با این وجود بسیاری از زائران حرم مطهر حضرت معصومه(س) برنامه سفر خود را به نحوی تنظیم کردند که بتوانند روزه خود را نیز حفظ کنند.

به گزارش ایرنا، هر ساله با فرا رسیدن تعطیلات نوروزی شهر مقدس قم میزبان هزاران زائر از سراسر کشور است که مشتاق هستند سال نو را با حضور در این شهر و زیارت حرم حضرت معصومه(س) آغاز و تعطیلات نوروزی را در قم سپری کنند.

این روند در سال‌جاری به دلیل همپوشانی کامل تعطیلات نوروزی با ماه مبارک رمضان و شرایط روزه داری با ویژگی های خاصی همراه بوده‌است که خبرنگار ایرنا در گفت‌وگو با شماری از زائران به بررسی آن پرداخت.

این گفت و گو ها به عنوان نمونه نشان داد شمار زیادی از زائران کریمه اهل بیت(س)، سفر خود را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌اند که بتوانند با حفظ احکام شرعی، روزه بگیرند یا روزه خود را حفظ کنند.

در همین رابطه زهرا کرمانی یکی از مسافرانی که در ایام نوروز از شمال کشور به قم آمده به خبرنگار ایرنا گفت: من و خانواده ام در سفر به قم روزه هایمان را گرفتیم، چون از ابتدا نیت و قصد سفر ۱۰ روزه کردیم، ما در قم اقوام نزدیک و آشنا زیاد داریم و به همین دلیل می‌توانیم این تعداد روز در این شهر اقامت داشته باشیم.

وی افزود: داشتن این موقعیت اقامت در شهر کریمه اهل بیت(ع) برای ما نعمت است وگرنه با وجود هزینه‌های اسکان نمی توانستیم برای بیش از ۱۰ روز در قم بمانیم.

وی ادامه داد: خدا را شاکرم که در این سفر نوروزی هم توانستم حرم مطهر حضرت معصومه(س) را زیارت کنم و هم روزه هایم را بگیرم، همچنین فرصت خوبی پیش آمد تا در آغاز سال جدید اقوام و آشنایان را ببینم.

سفر نوروزی به قم با حفظ روزه داری 

فرهاد دوستی از زائران حرم حضرت معصومه(س) هم گفت: بنده در تهران ساکنم و با حفظ روزه داری بعد از اذان ظهر چند ساعتی به قم آمدم تا حرم مطهر را زیارت کنم.

وی افزود: نزدیکی به قم برای ما نعمت است و من هر وقت دلم برای حرم حضرت معصومه(س) تنگ می‌شود در مدت کوتاهی به قم می آیم و پس از زیارت برمی گردم، خدا را شاکرم این موضوع در ماه مبارک رمضان هم تکرار می‌شود و من می توانم با حفظ روزه به زیارت و عبادت بپردازم.

وی ادامه داد: حضور در مسجد مقدس جمکران و اقامه نماز در این مکان معنوی نیز از دیگر توفیقاتی است که در جریان سفرهایم به قم پیدا می کنم؛ امیدوارم در سال جدید نیز بتوانم زود به زود به قم بیایم و از حال و هوای معنوی اماکن مقدس این شهر استفاده کنم.

سفر نوروزی به قم با حفظ روزه داری 

حسن رسولی دیگر مسافر حاضر در قم نیز به ایرنا گفت: من از مشهد به قم‌ آمدم و در سفر نتوانستم روزه خود را حفظ کنم اما به نحوی برنامه ریزی کردم که تنها سه روز از روزه هایم به خاطر سفر نیاز به قضا داشته باشد.

وی افزود: من قبل از سفر روزه هایم را گرفته‌ام، به لطف خدا بعد از آن هم بقیه روزهای ماه مبارک رمضان را روزه می‌گیرم، این سفر را هم برای زیارت و به خاطر خانواده ترتیب دادم.

وی ادامه داد: ما با قطار به قم آمدیم و آنجا متوجه شدم بسیاری دیگر از مسافران هم به همین نحو برنامه‌ریزی کردند تا در مدت کوتاهی سفر خود را انجام داده و بعد بتوانند به روند روزه داری خود در ماه مبارک رمضان ادامه دهند.

سفر نوروزی به قم با حفظ روزه داری 

براساس این گزارش، بخشی از زائرانی که در تعطیلات نوروز به قم آمده بودند(همچون افرادی که در قم اقوام و آشنا داشته و می‌توانستند در خانه آنان اقامت داشته باشند) از همان ابتدا نیت سفر ۱۰ روزه کرده و از این طریق روزه خود را می گرفتند، بخشی دیگر هم که بیشتر از اهالی شهرها و استان‌های اطراف و نزدیک قم بودند، سفری کوتاه و چند ساعته به این شهر مقدس داشتند و بر اساس احکام شرعی سفر خود را در محدوده زمانی انجام دادند که می‌توانستند روزه خود را حفظ کنند.

شماری هم که موقعیت های ذکر شده را نداشتند و به دلیل احکام روزه در سفر، نتوانستند روزه بگیرند، تلاش کردند در اقامتی کوتاه حداکثر استفاده معنوی و تفریحی را از حضور در شهر قم داشته باشند و با بازگشت سریع به شهر خود ادامه روزهای ماه مبارک رمضان را روزه بگیرند.

گزارش: سید محمد ابراهیم جنابان

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha