نگاهی به مهم‌‎ترین رویدادهای مازندران در سالی که گذشت

ساری - ایرنا - استان مازندران در سال ۱۴۰۲ شاهد رویدادهای مختلف بود که از جمله آنها می توان به «برگزاری جشن خودکفایی تولید کاغذ، سوء قصد به جان آیت الله سلیمانی، صادرات نخستین محموله مرکبات به روسیه، قلع و قمع ۶۴ ویلای غیرمجاز فرزند یکی از چهره های مشهور اقتصادی، ساخت دومین کشتی تجاری ۳۵۰۰ تنی و ابطال موافقتنامه احداث «پتروشیمی میانکاله» اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مازندران به دلیل شرایط اقلیمی، اجتماعی، راهبردی و اقتصادی خاصی و منحصربه‌فردی که دارد همواره یکی از استان‌هایی است که روی خط خبرها قرار می‌گیرد و به مسائل مختلفی از این استان در رسانه‌ها پرداخته می‌شود.

سال ۱۴۰۲ برای مازندران پر از خبرهای گوناگون تلخ و شیرین بود. خبرهایی که گاهی به فهرست مطالب پربازخورد رسانه‌های داخلی و خارجی راه یافتند و خبرهایی هم که از اهمیت برخوردار بودند و به هر دلیلی کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفتند.

مروری بر خبرهای مرتبط با مازندران در سال ۱۴۰۲ که روی خروجی خبرگزاری جمهوری اسلامی قرار گرفته نشان می‌دهد این استان سالِ پر فراز و نشیبی را پشت‌سر گذاشت. از رخدادهای مدیریتی و سیاسی گرفته تا حوادث طبیعی و انجام اقدامات زیرساختی و حتی ناکام ماندن استان در تکمیل برخی طرح‌های مهم عمرانی همگی در این مرور تقویمی قابل مشاهده هستند.

اما بنا به یک رسم رسانه‌ای در این نوشتار تلاش شده تا به تفکیک ماه و ترتیب تاریخ، برخی از رخدادهای قابل توجه مازندران در ۳۶۵ روز سال ۱۴۰۲ مرور شود:

فروردین

بهار ۱۴۰۲ که برای مازندران با حال و هوایی زمستانی و بارش برف در ارتفاعات آغاز شد، مثل همه بهارهای پیش از آن با خبرهای مربوط به حضور پرتعداد مسافران در این استان پیوند خورده بود. تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ برای مازندران با اقامت حدود ۲۰ میلیون گردشگر به پایان رسید و این استان طبق پیش‌بینی‌ها پیشتاز آمار سفرهای نوروزی بود.

مازندرانِ ۱۴۰۲ از نگاه ایرنا

در نخستین روز از بهار استاندار و تعدادی از مدیران ارشد استان مهمان مردم بخش دودانگه از توابع شهرستان ساری شدند و مسائل و مشکلات ساکنان این بخش را بررسی و پیگیری کردند.

میدان بزرگ میوه‌وتره‌بار ساری که حدود ۱۵ سال ساخت آن طول کشیده بود و سال‌ها در بلاتکلیفی قرار داشت، ۶ فروردین به بهره‌برداری رسید.

در هفتمین روز از فروردین ۱۴۰۲ رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد که با توجه به افزایش تعداد مبتلایان به کرونا، موج هشتم این بیماری در استان آغاز شد و در یازدهمین روز سال نیز سه مرگ بر اثر ابتلا به کرونا در استان به ثبت رسید. تعداد قربانیان کرونا در مازندران تا پایان فروردین ۱۴۰۲ به ۴۴ نفر رسید.

۱۸ فروردین ایگور بابوشکین استاندار آستاراخان روسیه به مازندران سفر کرد و در نشست گسترش روابط اقتصادی بین مازندران و آستراخان روسیه که در بابلسر برگزار شد حضور یافت.

هفته سوم فروردین ماجرای بسته شدن موزه گنجینه بابل به دلیل بدهی یک ساله اجاره ساختمان به اداره اوقاف سر زبان‌ها افتاد و با واکنش کاربران فضای مجازی مواجه شد که در نهایت تصمیم گرفته شد تا با تفاهم دستگاه‌های مرتبط موزه پابرجا بماند.

مازندرانِ ۱۴۰۲ از نگاه ایرنا

بارش شدید باران از صبح روز ۲۴ فروردین باعث طغیان برخی رودخانه‌ها و وقوع سیلاب در بعضی نقاط استان شد. سیل راه ۱۵ روستا را بست و یک فوتی نیز بر جای گذاشت.

یک هواپیمای ۲ نفره فوق سبک روز ۲۴ فروردین به دلیل نقص فنی ناچار به فرود اضطراری در ساحل تنکابن شد.

۲۶ فروردین نزاع گروهی در روستای دانیال از توابع شهرستان عباس‌آباد مازندران ۲ کشته و سه مجروح به جا گذاشت. در پی این حادثه اعضای شورا و دهیار روستا بازداشت شدند و فرمانده انتظامی شهرستان عباس‌آباد عزل شد.

۲۷ فروردین ۱۴۰۲ پس از سال‌ها پیگیری معاون اول رئیس‌جمهور مصوبه صدور مجوز مرز هوایی فرودگاه رامسر را برای اجرا ابلاغ کرد.

اردیبهشت

سوءقصد به جان آیت‌الله عباسعلی سلیمانی عضو مجلس خبرگان رهبری و نماینده سابق رهبر انقلاب در استان سیستان‌وپلوچستان در ششمین روز اردیبهشت یکی از مهم‌ترین خبرهای استان در سال ۱۴۰۲ بود.

آیت‌الله سلیمانی در مراجعه به یکی از بانک‌های بابلسر با شلیک گلوله توسط نگهبان بانک به شهادت رسید. پس از این حادثه وزیر کشور برای بررسی زوایای این پرونده دستور ویژه صادر کرد.

در هفته نخست اردیبهشت زمزمه‌هایی از آغاز دوباره اجرای احداث پتروشیمی میانکاله در چند کیلومتر دورتر از مکان قبلی مطرح شد.

در دهمین روز اردیبهشت تصاویر و خبری در فضای مجازی از هجوم مارهای سمی به سواحل بابلسر و فریدونکنار منتشر و ادعا شد که این موجودات خزنده، خطرناک و سمی در نقاط ساحلی دیگر مناطق استان هم مشاهده شده‌اند. اما اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران این امر را تکذیب کرد.

در این ماه پایگاه اینترنتی اطلس جهانی غذا «نازخاتون» غذای بومی مازندران را هم در فهرست غذاهای محبوب ملل قرار داد. کاربران وب‌سایت TasteAtlas به نازخاتون مازندرانی نمره ۳.۵ از ۵ را دادند.

۱۴ اردیبهشت بارش شدید باران، انسداد پنج راه فرعی و همچنین طغیان رودخانه‌ هراز و آبگرفتگی برخی روستاهای جلگه‌ای و کوهستانی استان را در پی داشت.

۲۲ اردیبهشت ۲ نفر با نارنجک دست‌ساز به ستاد انتظامی شهرستان تنکابن حمله کردند که اقدام‌شان خسارتی به جا نگذاشت. هر ۲ نفر در فاصله کمتر از ۲۴ ساعت دستگیر شدند.

کرونا که فروردین ۱۴۰۲ در مازندران اوج گرفته بود، اردیبهشت از مازندران رخت بر بست و پرونده همه‌گیری کرونا در این استان بسته شد.

۲۷ اردیبهشت همزمان با روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی، طرح اتصال ۱۱۴ روستای مازندران به امکانات پیشرفته اینترنت تلفن همراه و گام نخست شبکه فیبر نوری شهرستان بابل باحضور ویدئو کنفرانسی رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.

خرداد

در یازدهمین روز خرداد ۲۵۳ واحد مسکونی نوسازی شده در بافت‌های فرسوده مازندران با حضور ویدئوکنفرانسی وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید.

در همین روز بارش‌های شدید بهاری منجر به طغیان رودخانه‌ها در استان شد و انسداد هفت راه فرعی و روستایی و خسارت به بخشی از زمین‌های کشاورزی استان را در پی داشت.

مازندرانِ ۱۴۰۲ از نگاه ایرنا

سیلاب در شانزدهمین روز خرداد نیز بخش‌هایی از مازندران را درگیر کرد و راه دسترسی ۲۰ روستای استان را بست. ۲۱ خرداد هم سیل در بخش کجور نوشهر خساراتی بر جای گذاشت. سیلاب بهاری حدود ۴۸۰ میلیارد تومان به مازندران خسارت زد.

۱۳ خرداد خط پروازی ساری-آکتائو(قزاقستان) راه‌اندازی شد. استعفای حسین جوادی از مدیرکلی فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز از رخدادهای مدیریتی مازندران در سومین ماه سال بود. مسئولیت این اداره کل پس از استعفای جوادی به احسان آهنگر سپرده شد.

رضا علیخانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران نیز ۱۸ خرداد از این مسئولیت استعفا کرد تا وارد عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی شود. عبدالرضا بابایی فرماندار نکا نیز ۲۴ اسفند برای نامزد شدن در انتخابات مجلس دوازدهم استعفا کرد.

سردار احمدرضا رادان فرمانده نیروی انتظامی کشور در سومین هفته خرداد سردار حسن مفخمی را به عنوان فرمانده جدید انتظامی مازندران منصوب کرد.

تیر

داستان دنباله‌دار پتروشیمی میانکاله در این ماه یک بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد و با آغاز تحرکاتی برای ازسرگیری عملیات اجرایی این طرح پرابهام، واکنش‌ها نسبت به این موضوع نیز افزایش یافت. تا جایی که برای نخستین بار نمایندگانی از شرکت سرمایه‌گذار پتروشیمی مازندران نشست خبری برگزار کردند تا به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دهند.

مازندرانِ ۱۴۰۲ از نگاه ایرنا

مرگ ناشی از مصرف مشروبات الکلی که خرداد و تیر پارسال در استان‌های مختلف خبرساز شده بود، به مازندران هم رسید و در این استان نیز قربانی گرفت.

یکی از رخدادهای قابل توجه و بین‌المللی مازندران در سال ۱۴۰۲ برقراری خط پروازی رامسر – مسقط بود که ۱۲ تیر با انجام نخستین پرواز در این مسیر تحقق یافت.

در پانزدهمین روز تیر رئیس‌جمهور با حضور در شهرستان چالوس قطعه دوم آزادراه تهران-شمال را افتتاح و دستور عملیات ساخت قطعه سوم این آزادراه را صادر کرد. آیت‌الله رئیسی در این سفر بر ایمن‌سازی جاده چالوس نیز تاکید کرد و دستوراتی داد.

مازندرانِ ۱۴۰۲ از نگاه ایرنا

در این ماه استاندار مازندران از جذب یک سرمایه‌گذار خارجی برای اجرای طرحی با اعتبار ۴۰ میلیون دلار در رامسر خبر داد.

بازداشت دادستان یکی از شهرستان‌های مازندران به دلیل برخی تخلفات نیز از خبرهای قابل توجه مازندران در چهارمین ماه سال بود.

کشف بقایای یک کشتی به جا مانده از دوره صفویه در آب‌های محدوده رامسر نیز از خبرهای قابل توجه مازندران در ماه تیر بود.

۲۶ تیر بارندگی‌های شدید تابستانی در برخی مناطق مازندران منجر به وقوع سیل شد. این سیل راه ۲۰ روستای مازندران را مسدود کرد.

زلزله‌ای به بزرگی ۴.۴ ریشتر روز ۲۸ تیر در بهشهر به وقوع پیوست که به برخی واحدهای مسکونی روستای بیشه‌بنه این شهرستان خسارت زد.

استاندار مازندران و تعدادی از مدیران دستگاه‌های اقتصادی استان در آخرین روزهای تیر به روسیه سفر کردند و پس از دیدار با مسئولان چند استان این کشور، تفاهمنامه‌هایی برای افزایش مراودات اقتصادی بین مازندران و روسیه امضا شد. یکی از این تفاهمنامه‌ها امضای قرارداد ۲۴۶ میلیون دلاری صادرات محصولات مختلف استان به روسیه بود و همچنین تامین و تولید موتور کشتی‌های روسیه توسط مازندران بود.

مازندرانِ ۱۴۰۲ از نگاه ایرنا

مرداد

در سومین روز از پنجمین ماه سال آتش‌سوزی عمدی بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله را در بر گرفت و بیش از ۱۰ هکتار از این زیستگاه را سوزاند. برای مهار این آتش‌سوزی ۲ دستگاه بالگرد به کار گرفته شد، اما وزش باد مهار آتش را دشوار کرد.

در نیمه‌های مرداد همزمان با رسیدن دمای هوای استان به مرز ۴۰ درجه که وقوع چند مورد آتش‌سوزی در جنگل ها و مراتع استان را در پی داشت، بارش‌های تابستانی وقوع سیل در برخی نقاط استان از جمله بندپی بابل را نیز رقم زد.

مازندرانِ ۱۴۰۲ از نگاه ایرنا

رقابت انتخاباتی مجلس دوازدهم همزمان با سراسر کشور در مازندران نیز از ۱۶ مرداد با آغاز پیش‌ثبت‌نام نامزدها آغاز شد که پس از یک هفته یک‌هزار و ۳۴۹ نفر در مازندران نام‌نویسی کردند.

از رخدادهای مدیریتی مازندران در پنجمین ماه سال می‌توان به استعفای فرماندار چالوس اشاره کرد. علی قاسمی ۲۸ مرداد به دلیل مسائل شخصی از حضور در این مسئولیت کناره‌گیری کرد.

شهریور

مازندرانی‌ها در ششمین ماه سال برای نخستین بار به طور جدی با پدیده ریزگردها مواجه شدند. بنا به اعلام کارشناسان ریزگردهایی که از صحرای قره‌قوم ترکمنستان به حرکت درآمدند و به مازندران رسیدند، در برخی روزهای ابتدای شهریور شعاع دید را در این استان به کمتر از ۵۰۰ متر رساندند.

در پنجمین روز شهریور همزمان با بهره‌برداری ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس‌جمهور، چهار و ۲۹۰ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در مازندران به صاحبخانه‌ها تحویل داده شد.

عباسعلی شیرینی همپا شهردار نوشهر پنجم شهریور پس از حدود ۲ سال حضور در شهرداری، از این مسئولیت کناره‌گیری کرد. اما شورای شهر با استعفای او موافقت نکرد.

نخستین شناور تفریحی ساحلی مازندران در دریای خزر ششم شهریور و در پنجمین روز گرامیداشت هفته دولت با حضور استاندار و جمعی از مسوولان استانی در آب‌های ساحلی نوشهر آغاز به کار کرد.

مازندرانِ ۱۴۰۲ از نگاه ایرنا

خط پروازی نجف - رامسر ۱۰ شهریور با انجام نخستین پرواز در این مسیر راه‌اندازی شد. پیش از این و در روز ۱۲ تیر خط پروازی رامسر - مسقط برقرار شده بود.

در این ماه دستگیری یک زن قاتل سریالی در مازندران خبرساز شد. کلثوم اکبری ۵۶ ساله پس از این‌که به عقد سالمندان در می‌آمد با خوراندن قرص و دارو به قتل می‌رساند و مهریه‌اش را طلب می‌کرد.

۱۵ شهریور سانحه تصادف یک دستگاه اتوبوس با پنج دستگاه خودرو سواری در محور سوادکوه ۲۵ مجروح و پنج کشته بر جای گذاشت.

۲ روز بعد نیز در حادثه آتش‌سوزی یک واحد مسکونی در نوشهر چهار عضو یک خانواده جان باختند. ۱۹ شهریور نیز سه جوان اهل روستای «شیخ‌علی محله» ساری با اسلحه شکاری در جنگل به قتل رسیدند.

در آخرین روز این ماه مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به مازندران سفر کرد و از چند طرح زیرساختی و جاده‌ای استان بازدید داشت.

مازندرانِ ۱۴۰۲ از نگاه ایرنا

مهر

موافقت رئیس‌جمهور با اختصاص ۲ کشتی به مازندران برای تسریع در صادرات کالا یک از نخستین خبرهای مهم مازندران در هفتمین ماه سال ۱۴۰۲ بود. به گفته استاندار مازندران برای فعال کردن کریدور دریایی ۲ کشتی در اختیار بنادر مازندران قرار گرفت که هر کشتی سه هزار تن ظرفیت دارد.

یکی دیگر از خبرهای مهم مازندران در این ماه ابلاغ قانون ایجاد منطقه آزاد تجاری-صنعتی مازندران برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی توسط رئیس‌جمهور بود. قانون ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی مازندران که در جلسه علنی مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۲۷ مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و به تایید شورای نگهبان رسیده است و روز ۱۵ مهر جهت اجرا توسط رییس جمهور به وزارت اموراقتصادی و دارایی ابلاغ شد.

مازندران از پنجم تا هشتم مهر پارسال میزبان یک همایش بین‌المللی در حوزه گردشگری با محوریت کشورهای حوزه دریای خزر و برخی آژانس‌های گردشگری روسیه بود تا گامی برای برندسازی برخی ظرفیت‌ها و فرصت‌های اقتصادی این استان پراستعداد در زمینه گردشگری برداشته شود.

مازندرانِ ۱۴۰۲ از نگاه ایرنا

حسن خیریان‌پور معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران در این ماه از شکسته شدن رکورد کاهش تورم در مازندران خبر داد.

هشتم مهر فرماندار نوشهر از دستگیری یک عضو شورای اسلامی نوشهر توسط دستگاه‌های امنیتی به اتهام دریافت رشوه خبر داد. یک روز بعد هم چهار عضو باقیمانده شورا، عباسعلی شیرینی همپا شهردار وقت نوشهر را با استیضاح برکنار کردند. ۲۹ مهر نیز ۲ عضو دیگر شورای شهر نوشهر به دلیل مسائل مالی دستگیر شدند.

پرونده دعوای حقوقی اوقاف و میراث فرهنگی بر سر تخلیه ساختمان گنجینه بابل و حفظ کاربری موزه‌ای بالاخره پس از سال‌ها در این ماه با موافقت وزارت میراث فرهنگی برای تقبل اجاره ساختمان بسته شد و موزه بابل در ساختمان گنجینه باقی ماند.

نخستین کنگره بین‌المللی رویکردهای نوین سبک زندگی، پیشگیری و درمان سرطان ۱۳ مهر با حضور پژوهشگران داخلی و خارجی در آمل برگزار شد.

سیزدهم مهر بارش‌های شدید پاییزی نخستین سیل و طغیان رودخانه‌های مازندران در پاییز ۱۴۰۲ را رقم زد که منجر به آبگرفتگی خیابان‌ها در برخی شهرهای غربی مازندران شد.

۱۵ مهر سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری مازندران از برنامه‌ریزی برای ساخت ۶ جزیره مصنوعی در آب‌های دریای مازندران خبر داد.

حمله گرگ‌ها به گله گوسفندان در روستای «ورکلو» از توابع بخش مرزن‌آباد شهرستان چالوس و تلف شدن ۶۳ رأی گوسفند نیز یکی از خبرهای جالب توجه مهر پارسال در مازندران بود.

۲۳ مهر خودسوزی یک شهروند اهل روستای تلارم محمودآباد مقابل استانداری مازندران خبرساز شد. با حضور به موقع حاضران و نگهبانان استانداری فرد از مرگ نجات یافت و به مرکز درمانی منتقل شد.

در آخرین روز مهر عملیات نصب سازه پل سد گلورد به عنوان بزرگترین پل شمال کشور و دومین پل فلزی زیرقوسی بزرگ کشور آغاز شد.

آبان

نخستین پایگاه استانی میراث جهانی راه‌آهن ایران چهارم آبان با معرفی ابوالفضل نیکوبیان به عنوان سرپرست پایگاه استانی در محدوده تحت مدیریت اداره کل راه آهن شمال آغاز به کار کرد.

فرصت نام‌نویسی نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم چهارم آبان پایان یافت و در مازندران ۷۴۸ نفر برای حضور در این رقابت انتخاباتی شرکت کردند.

دهم آبان ۲۵۰ جراح برجسته مغز و اعصاب ایران و سایر کشورها برای شرکت در کنگره بین‌المللی جراحان مغز و اعصاب در بابل با ارسال ۱۰۰ مقاله علمی و پزشکی در حوزه‌های نوین علوم مغز و اعصاب به دبیرخانه این کنگره در بابل گرد هم آمدند. این همایش بین‌المللی به مدت سه روز از ۱۰ تا ۱۲ آبان به میزبان دانشگاه علوم پزشکی بابل برگزار شد.

۱۱ آبان رئیس کل دادگستری استان مازندران از محکومیت قطعی ۲ عضو شورای شهر رویان به اتهام دریافت رشوه و سه نفر از مرتبطین به اتهام پرداخت رشوه خبر داد.

بارش ۱۲۰ میلیمتر باران در ۱۳ آبان یک بار دیگر شهرهای غربی مازندران را با طغیان رودخانه‌ها و آبگرفتگی معابر مواجه کرد.

مازندرانِ ۱۴۰۲ از نگاه ایرنا

سیل در نوشهر، چالوس و عباس‌آباد به تخریب چند دستگاه پل و میلیاردها ریال خسارت به برخی زیرساخت‌ها منجر شد. حجم خسارات سبب شد که احمد وحیدی وزیر کشور برای بررسی میدانی از وضعیت مناطق سیل‌زده استان روز ۱۸ آبان به غرب مازندران سفر کند.

هفدهم آبان کشتی کانیتنری بزرگ با ظرفیت ۲ هزار و ۸۰۰ تُن در بندر امیرآباد بهشهر باحضور سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران به آب انداخته شد.

از ۲۰ تا ۲۳ آبان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر مازندران با حضور ۶ نمایش صحنه‌ای و چهار نمایش خیابانی در ساری برگزار شد.

در بیست‌ویکمین روز آبان هوشنگ فلاحتیان معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت از ابطال موافقتنامه احداث پتروشیمی میانکاله به دلیل عدم اخذ مجوز زیست‌محیطی و ناترازی گاز طبیعی در کشور خبر داد.

۲۶ آبان نیز بارندگی شدید پاییزی در برخی نقاط مازندران از جمله شهرستان‌های نور و بهشهر خساراتی بر جای گذاشت. طغیان رودخانه حاجی‌ماهرود در شهرستان نور سه خودرو را گرفتار سیل کرد و جان یک مادر و فرزند را گرفت.

انتخاب منطقه شوکاشور به عنوان محل جدید دفن زباله شهرستان آمل در این ماه حاشیه‌هایی را ایجاد کرده بود که در نهایت با مخالفت حفاظت محیط زیست، این تصمیم لغو شد.

۲۸ آبان مشاهده یک مار پیتون در سطل زباله شهری در آمل خبرساز شده بود. این مار با حضور نیروهای حفاظت محیط زیست و آتش‌نشانی زنده‌گیری شد.

در آخرین روز این ماه تندباد با سرعت ۱۰۸ کیلومتر بر ساعت شهر رینه در شهرستان آمل را درنوردید. این تندباد با شدت و سرعت‌های مختلف در سایر نقاط مازندران نیز رخ داد و خساراتی به برخی زیرساخت‌ها و واحدهای مسکونی استان وارد کرد. بارش تگرگ نیز به ۴۵ خانه روستایی در مازندران خسارت زد.

آذر

راه‌اندازی خط دریایی کانتینری میان ۲ بندر امیرآباد ایران و ترکمن‌باشی ترکمنستان از نخستین خبرهای مهم اقتصادی مازندران در آذر ۱۴۰۲ بود. به گفته محمدعلی موسی‌پور مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد طبق تفاهم‌نامه عقد خواهرخواندگی بنادر امیرآباد و ترکمن‌باشی به منظور افزایش تردد کشتی‌ها و سرمایه‌گذاری در پس‌کرانه‌ها مورد توافق طرفین قرار گرفت و به امضاء رسید.

در هفته نخست آذر آتش به جان جنگل‌های تنکابن، نمک‌آبرود چالوس، کجور نوشهر و سوادکوه افتاد و قسمت‌هایی از جنگل‌های این مناطق را سوزاند. برای مهار آتش بالگرد امدادی مازندران به جنگل‌های تنکابن اعزام شد. اما شرایط نامساعد جوی مانع پرواز بالگرد به محل آتش‌سوزی شد.

سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی ۶ آذر به مازندران سفر کرد و بازدیدی از محل اجرای طرح آزادراه قائمشهر-ساری داشت. خاندوزی در این بازدید گفت که ساخت آزادراه قائمشهر-ساری شتاب می‌گیرد. وزیر اقتصاد در جلسه اشتغال و سرمایه‌گذاری مازندران نیز حضور یافت.

نیامدن «امید» تک درنای به جا مانده از جمعیت غربی درناهای سیبری به مازندران را هم باید به خبرهای مهم محیط زیستی مازندران در سال ۱۴۰۲ افزود. غیبت این درنا سبب شد درنای بلژیکی که سال ۱۴۰۱ برای حضور در کنار درنای سیبری به مازندران آورده شده بود، این زمستان را تنها در مازندران بگذراند.

در همین روز اعضای یک هیئت اقتصادی و مدیریتی روس متشکل از مدیران ارشد و نمایندگان شرکت هلدینگ فعال در حوزه تأمین غلات روسیه به منظور بررسی زمینه‌های همکاری و فرصت‌های سرمایه‌گذاری، از بخش‌های مختلف منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر بازدید کردند.

بارندگی در هفتمین روز از آذر نیز بار دیگر منجر به آبگرفتی معابر در برخی شهرهای مازندران و طغیان بعضی از رودخانه‌های استان به ویژه در شهرستان بابل شد. به طوری که رکورد ۵۰ ساله دِبی آب بابلرود شکسته شد و ذخیره سدهای استان ۴.۵ میلیون متر مکعب افزایش یافت.

مازندرانِ ۱۴۰۲ از نگاه ایرنا

بازداشت تعدادی از کارمندان یک دستگاه دولتی در شهرستان تنکابن توسط دستگاه‌های امنیتی به اتهام دریافت رشوه نیز از خبرهای قابل توجه مازندران در آذر ۱۴۰۲ بود.

توماج صالحی خواننده موسیقی رپ که هشتم آبان ۱۴۰۱ به‌ اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام دستگیر شده بود و پس از چند ماه با رای دیوانعالی کشور مبنی بر بررسی مجدد پرونده‌اش در دادگستری با ارائه وثیقه از زندان ترخیص شده بود، ۹ آذر ۱۴۰۲ به دلیل برخی اظهارنظرها، نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی در یکی از فروشگاه‌های پوشاک شهر بابل بازداشت شد.

هفته دوم آذر زمزمه‌هایی مبنی بر استعفای سید محمود حسینی‌پور از استانداری مازندران در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی استان مطرح شد. این خبر توسط مرتضی نوربخش مدیرکل روابط عمومی استانداری تکذیب شد.

مازندرانِ ۱۴۰۲ از نگاه ایرنا

۱۰ آذر جشن خودکفایی کشور در تولید کاغذ با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شرکت چوب و کاغذ مازندران برگزار شد.

تأمین کاغذ مورد نیاز حوزه نشر کشور، با استفاده از ظرفیت‌های داخلی یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم از زمان عهده‌دار شدن مسئولیت بود که طی ۲ سال با برنامه‌ریزی‌های گسترده به ویژه برای افزایش تولید کاغذ در شرکت چوب و کاغذ مازندران، پله‌پله به محقق شدن نزدیک شد و با رشد ۱۶ برابری تولید نسبت به سال ۱۴۰۰ به نقطه مد نظر رسید.

در این ماه تخریب بخشی از پل تاریخی محمدحسن خان بابل توسط تعدادی از افراد با توهمِ یافتنِ آثار تاریخی از داخل بدنه این پل خبرساز شد.

مشاجره لفظی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان با محیطبانان حفاظت محیط زیست مازندران در جزیره آشوراده نیز از رخدادهای پربازخورد مازندران در نهمین ماه سال بود. ویدئوی کوتاهی از این مشاجره به سرعت در فضای مجازی منتشر شد و بار دیگر اختلاف‌نظرها درباره مدیریت یکپارچه بر تالاب میانکاله توسط مازندران را برجسته کرد.

سکینه‌سادات پاد دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی ۱۴ آذر به مازندران سفر کرد و با خانواده چهار تن از شهدا و جانباختگان نارآرامی‌های سال ۱۴۰۱ در مازندران دیدار کرد. وی در آستانه روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه مازندران حاضر شد و به پرسش‌های آن‌ها پاسخ داد.

مازندرانِ ۱۴۰۲ از نگاه ایرنا

در این ماه امیرحسین امدادی مخترع و نابغه آملی در مسابقات جهانی مخترعان اکسپو دبی ۲۰۲۳، طلای این دوره از مسابقات و جایزه ویژه داوران را از آن خود کرد.

حکم قصاص قاتل شهید آیت‌الله عباسعلی سلیمانی، پس از تایید در دیوان عالی کشور و طی تشریفات قانونی، روز چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ با حضور اولیای دم در زندان بابل اجرا شد.

بالگرد اورژانس مازندران که تیر ۱۴۰۰ در تهران سقوط کرد و برای تعمیر به شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران ارسال شد، پس از انجام مراحل تعمیر و نوسازی آذر ۱۴۰۲ به استان برگشت و در مدار خدمت‌رسانی قرار گرفت.

۲۵ آذر نشت گاز مونوکسیدکربن در حسینیه روستای برسمنان بابل باعث مرگ یک فرد ۷۵ ساله و مسمومیت ۳۰ نفر دیگر شد.

در بیست‌وششمین روز آذر به دلیل بروز اختلال در سامانه هوشمند بنزین جایگاه‌های سوخت مازندران مانند سراسر کشور از مدار خارج شد که مشکلاتی را در شهرهای استان ایجاد کرد. جایگاه‌های سوخت استان ِطی ۲۴ ساعت به مدار خدمت‌رسانی بازگشتند.

احمد وحیدی وزیر کشور ۲۹ آذر برای حضور در جشنواره پژوهشی شهید فخری‌زاده به مازندران سفر کرد. وحیدی در این سفر مرکز دولتی نگهداری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد مازندران در بابل را نیز افتتاح کرد.

دی

در نخستین روز دی علی‌اکبر محربیان وزیر نیرو به مازندران سفر کرد و در این سفر بازدیدی از چند طرح زیرساختی آب و برق در این استان از جمله نیروگاه نکا، سد گلورد بازدید کرد. با حضور محربیان طرح اضطراری آبرسانی به شهر خرم‌آباد تنکابن افتتاح شد.

مازندرانِ ۱۴۰۲ از نگاه ایرنا

دستگاه قضا در ابتدای این ماه شهردار شهر ساحلی هچیرود در غرب استان مازندران را به دلیل محکومیت در یک پرونده به جا مانده از زمان شهردار بودنش در چالوس و بدهی شهرداری چالوس به یکی از پیمانکاران، به ۲ ماه انفصال از خدمت محکوم کرد.

پنجم دی بازار فروش پرندگان در فریدونکنار که سال‌های طولانی به عنوان حلقه پایانی چرخه کشتار پرندگان مهاجر در این شهرستان محسوب می‌شد و محلی برای عرضه لاشه پرندگان مهاجر به شمار می‌آمد با پیگیری‌های اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران تعطیل و برچیده شد.

مازندرانِ ۱۴۰۲ از نگاه ایرنا

شورای اسلامی شهر بندری نوشهر پس از بازداشت سه عضو پارلمان شهری در پاییز ۱۴۰۲، در دی ماه به طور رسمی منحل شد و وظایف شورای شهر در این شهر بندری طبق قانون به استاندار واگذار شد.

تکلیف کرسی شهرداری جویبار نیز ۱۱ دی بالاخره با معرفی رمضان سیفی جویباری پس از هفت ماه مدیریت با سرپرست روشن شد.

دفتر اجرایی منطقه آزاد مازندران ۱۳ دی با حضور «حجت‌الله عبدالملکی» مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی و استاندار این خطه شمالی در ساری افتتاح و راه‌اندازی شد.

در پانزدهمین روز دی نتیجه بررسی اولیه صلاحیت نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در مازندران اعلام شد و ۳۷۷ نفر از داوطلبان انتخابات تایید صلاحیت شدند.

روشن کردن آتش در جنگل‌های چمستان نور توسط شکارچیان در نوزدهمین روز از دی ۱۴۰۲ منجر به وقوع آتش‌سوزی در بخشی از این جنگل‌ها شد. این آتش‌سوزی پس از ۳۰ ساعت مهار شد. یک روز بعد هم یک ساختمان تجاری مسکونی واقع در ساری دچار آتش‌سوزی شد که با حضور به موقع نیروهای آتش‌نشانی ۲۰ نفر از ساکنان ساختمان نجات یافتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات برای شرکت در نخستین یادواره ۲۶۴ شهید جامعه اطلاعاتی مازندران ۲۱ دی به مازندران سفر کرد. خطیب در جلسه شورای اداری مازندران نیز حضور یافت.

«داود منظور» معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه، ۲۸ دی ۱۴۰۲ به مازندران سفر کرد. افتتاح فاز نخست پارک موزه دفاع مقدس مازندران، بهره‌برداری از خط تولید جدید برای بافندگی فرش، بهره‌برداری از سد انحرافی لشتو در رامسر و افتتاح گلخانه‌های لیموترش از جمله برنامه‌های این سفر یک روزه بود.

در همین روز نخستین محموله صادراتی مرکبات مازندران با راه‌اندازی خط انتقال سرد کالای فاسدشدنی از بندر ایرانی-روسی سالیانکا در آستراخان روسیه به این کشور صادر شد.

بهمن

سریال بازداشت اعضای شورای شهرهای مازندران در دومین روز بهمن ۱۴۰۲ به شهر نور رسید و ۲ عضو شورای اسلامی این شهر ساحلی مازندران و ۲ تن از کارکنان شهرداری نور به اتهام تخلفات مالی بازداشت شدند.

صلاحیت تعدادی از نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم در مازندران که در مرحله نخست تایید نشده بود در بهمن تایید شد و تعداد مجموع نامزدهای این انتخابات در استان به ۴۷۸ نفر رسید.

در این ماه بهمن با ورود دستگاه قضایی عملیات قلع و قمع ۶۴ ویلای غیرمجاز متعلق به فرزندان یک چهره مشهور اقتصادی کشور آغاز شد.

مازندرانِ ۱۴۰۲ از نگاه ایرنا

دهم بهمن برای نخستین بار ۹ کانال تلویزیونی ویژه تبلیغات داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در صدا و سیمای مرکز ساری آغاز به کار کرد.

یکی از خبرهای پربازخورد و مهم محیط زیستی مازندران در سال گذشته اظهارنظرهای مربوط به پسروی آب دریای خزر بود که بارها مورد توجه قرار گرفت و مطالب متعددی در مورد آن روی خروجی ایرنا قرار گرفت.

۱۴ بهمن مراسم ملی گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها با حضور علی سلاجقه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در هتل پارسیان رامسر برگزار شد.

مازندرانِ ۱۴۰۲ از نگاه ایرنا

نخستین پیاده‌راه ساحلی مازندران ۱۵ بهمن با حضور استاندار مازندران در تنکابن به بهره‌برداری رسید.

شانزدهم بهمن اکران فیلم‌های چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در ساری آغاز شد و در سینما سپهر ساری طی یک هفته ۱۷ فیلم راه یافته به جشنواره فجر روی پرده رفت.

در هفدهمین روز بهمن ۱۴۰۲ ساخت دومین کشتی تجاری سه هزار و ۵۰۰ تُنی مازندران با حضور استاندار مازندران، مدیرعامل سازمان کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران و جمعی از مدیران شهراستانی در شرکت صدرا بهشهر آغاز شد.

در بیست‌ویکمین روز بهمن خط پردازش ۵۰۰ تُنی زباله در قائمشهر با حضور استاندار مازندران به بهره‌برداری رسید. با راه‌اندازی خط پردازش زباله ۶۰ درصد زباله‌های این شهر بازیافت می‌شود.

هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران از ۲۳ تا ۲۶ بهمن برگزار شد که مازندران در این نمایشگاه حضوری فعال و برجسته داشت و در پایان نیز بین پنج استان برتر از نظر برنامه‌ریزی در حوزه گردشگری و ارائه ظرفیت‌ها و راهبردهای گردشگری قرار گرفت.

در این نمایشگاه ۱۰۰ هزار میلیارد ریال فرصت سرمایه‌گذاری گردشگری مازندران معرفی شد. «زوراب پولولیکاشویلی» دبیرکل سازمان جهانی گردشگری نیز با حضور در پاویون مازندران با ظرفیت‌های گردشگری، میراثی و صنایع دستی این استان آشنا شد.

نیروگاه زباله‌سوز نوشهر که آذر ۱۳۹۷ به بهره‌برداری رسیده بود، در این ماه با شکایت حفاظت محیط زیست به دلیل رعایت نکردن الزامات محیط زیستی تعطیل شد.

شامگاه ۲۶ بهمن جمعی از مردم آبکسر ساری به دلیل مشکلات فنی محور کمربندی ساری به جویبار و افزایش قابل توجه سوانح رانندگی در منطقه حدود یک ساعت این محور را بستند و مانع تردد خودروها شدند.

طرح فیبر نوری منازل و کسب و کار شهرهای بابل، بابلسر و نکا روز پنجشنبه ۲۶ بهمن با حضور عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به بهره‌برداری رسید.

در آخرین روز بهمن نخستین بسته مولدسازی دارایی‌های دولت در مازندران با امضای تفاهمنامه سه‌جانبه بین شرکت آب منطقه‌ای مازندران، وزارت نیرو و استانداری مازندران به منظور واگذاری ۱۳ قطعه زمین به ارزش تقریبی ۳۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل پنج طرح مهم حوزه آب استان امضا و وارد فرآیند اجرایی شد.

اسفند

یکم اسفند نخستین مرکز درمان ناباروری غرب مازندران با حضور استاندار و شماری از مسوولان استانی در بیمارستان شهید بهشتی نوشهر به بهره‌برداری رسید.

سوم اسفند همایش ملی فرصت‌ها و اولویت‌های سرمایه‌گذاری مازندران با حضور دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، استاندار مازندران، مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان، فعالان بخش خصوصی مازندران و تعدادی از چهره‌های ملی حوزه صنعت، اقتصاد و تولید در ساری برگزار شد.

اما مهم‌ترین رویداد مازندران در آخرین ماه سال مانند سایر استان‌ها برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری بود.

حدود یک میلیون‌ و ۱۰۰ هزار مازندرانی روز ۱۱ اسفند در سه هزار و ۲۱۰ شعبه اخذ رأی آراءِ خود را به صندوق انداختند و مشارکت ۴۳.۵ درصدی در این انتخابات را ثبت کردند.

مازندرانِ ۱۴۰۲ از نگاه ایرنا

آیت‌الله محمدباقر محمدی لایینی، آیت‌الله علی معلمی، آیت‌الله سید رحیم توکل و آیت‌الله سید صادق پیشنمازی به عنوان نمایندگان مازندران در ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری انتخاب شدند و در انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز تکلیف ۱۰ کرسی از ۱۲ کرسی مازندران در مجلس دوازدهم مشخص شد. انتخابات در حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی به دور دوم کشیده شد. برای نخستین بار نیز از مازندران یک زن به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

مازندرانِ ۱۴۰۲ از نگاه ایرنا

انسیه خزعلی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده سوم اسفند برای حضور در نشست سالانه شبکه ارتباطی سازمان‌های غیردولتی به ساری سفر کرد.

۹ اسفند سینمای قدیمی هتل رامسر که دی ماه ۱۳۹۸ در آتش سوخت و خاکستر شد، پس از چهار سال با صرف اعتبار ۹۷۰ میلیارد ریالی و با ضوابط میراث فرهنگی بار دیگر زنده‌سازی و مورد بهره‌برداری مجدد قرار گرفت.

یکی از خبرهای پربازخورد مازندران در آخرین ماه سال نجات مادر و نوزاد در روستای جاجن شهرستان بابل با مشاوره تلفنی معصومه مهرآور کارشناس اورژانس بابل بود که به شکل گسترده‌ای مورد توجه کاربران فضای مجازی و رسانه‌ها قرار گرفت.

۱۳ اسفند مراسم فعالیت خط طراحی، ساخت و تحویل شناور لایروب یک هزار متر مکعبی با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران و دیگر مسوولان کشوری و استانی در بهشهر آغاز شد.

مازندران پس از برگزاری انتخابات مانند هر سال برای میزبانی از مسافران نوروزی آماده شد. دوازدهمین ماه سال ۱۴۰۲ مانند سال‌های پیش از آن برای مازندرانی‌ها با آغاز زودهنگام سفرهای نوروزی از ۲۴ اسفند آغاز شد. تعطیلاتی که به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان شرایط متفاوتی به خود گرفت و برنامه‌ریزی‌های مازندران در میزبانی از مسافران را برای دومین سال پیاپی با برنامه‌های ماه رمضان پیوند زد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha