راه را برای بشاگردی‌ها باز کنید + فیلم

۱۴ فروردین ۱۴۰۳، ۱۱:۰۲
کد خبر: 85431966
راه را برای بشاگردی‌ها باز کنید + فیلم

بندرعباس - ایرنا - طبق بررسی میدانی خبرنگار ایرنا با وجود اقدامات دولت سیزدهم در بحث ساماندهی راه‌های روستایی اما بی‌توجهی دیرینه به مناطقی همچون بشاگرد، اینک مردم این مناطق به‌ویژه در روستاها از دولت مردمی انتظار دارند توجه بیشتری به احداث و بهسازی راه‌های روستایی داشته باشد.

به گزارش ایرنا، بی‌مهری به مناطق شرقی هرمزگان حکایت دیرینه‌ای دارد چنانکه سال ۹۷ فرماندار وقت بشاگرد اعلام کرد: ۸۰ درصد از راه‌های روستایی این شهرستان به‌واسطه سخت‌گذر بودن همچنان خاکی و ناهموار است.

شهرستان بشاگرد با آنکه دارای یکهزار و ۶۶۷ کیلومتر راه روستایی است اما در آن سال‌ها بیش از یکهزار و ۴۸۷ کیلومتر راه‌های آن خاکی، شنی و سخت گذر (صعب العبور) بود.

اما شایسته است بدانیم در مدت زمان ۲ سال و نیم دولت مردمی به اندازه هرآنچه که در دولت‌های قبل در این منطقه کار شده بود، راه روستایی احداث شده است، تصور کنید ایجاد راه در مناطق کوهستانی علاوه بر اینکه مشکلات خاص خود را دارد، برای احداث هر کیلومتر راه در این مناطق به ۱۰۰ میلیارد ریال پول نیاز است.

نکته مورد تامل در بحث تخصیص بودجه به مناطق است که با توجه به مواردی که ذکر کردیم، به هیچ وجه منطقی به نظر نمی‌رسد، اینکه در زمان بودجه ریزی بخواهیم صرفا براساس جمعیت به مناطق بودجه بدهیم همین می‌شود که در سال‌های گذشته شده است، انتظار مردم بشاگرد این است دوستان عزیزی که برای شهرستان‌هایی که روستاهای آن‌ها در مناطق کوهستانی هستند با توجه به هزینه احداث راه در این مناطق، بودجه لازم را اختصاص دهند تا حداقل پروژه‌ها زودتر به سرانجام برسد.

با تفاسیر ذکر شده باید بگوییم در منطقه گافر بشاگرد که بواسطه سخت‌گذر بودن مسیر تاکنون حتی یک وجب راه احداث نشده بود، در همین دولت ۴۰ کیلومتر راه آسفالته برای مردم احداث شده است اما ظاهرا منابع مالی در این حوزه باید افزایش پیدا کند تا شاهد رضایتمندی هرچه بیشتر مردم این شهرستان باشیم، همین امر نشان می‌دهد مدیران پای کار مردم هستند اما اعتبارات لازم نیز باید در زمان مناسب لحاظ شود که موتور ماشین‌آلات راهسازی تا زمان بهره‌برداری کامل، خاموش نشود.

دولت‌های پیشین کار را به جایی رسانده‌اند که مردم وقتی بحث راه‌های روستایی به میان می‌آید یک جمله می‌گویند و آن «مشکل تکراری راه‌های روستایی بشاگرد »، است.

حسن باقری رییس شورای اسلامی شهرستان بشاگرد در این باره بیان کرد: هنوز بسیاری از راه‌های روستایی بشاگرد نیاز به بازگشایی اولیه دارند، راه این روستاها هنوز به صورت مال رو است که با کوچکترین بارندگی ارتباط آن‌ها با مرکز شهرستان قطع می‌شود که این امر برای بیماران و برای تهیه اقلام معشیتی مشکلاتی به وجود می‌آورد و همچنین بارندگی‌های فصلی برای روستاهایی که اساسی کار نشده، مشکلاتی جدی به‌وجود می‌آورد.

وی بیان کرد: دستگاه‌های راهسازی که در اختیار راهداری شهرستان بشاگرد قرار گرفته‌اند، فرسوده بوده و پراکندگی روستاها در راه خدمات‌رسانی مشکلاتی به وجود می‌آورد.

رییس شورای اسلامی شهرستان بشاگرد همچنین اظهار کرد: در سفر معاون رییس جمهور به این شهرستان مصوب شده بود که چندین دستگاه ادوات راهسازی به این شهرستان داده شود که با گذشت ۲ سال و نیم هنوز محقق نشده است و ظاهرا در انتظار مناقصه است.

باقری ادامه داد: در بخش گوهران بشاگرد پروژه جاده کرمستان به پوسمن با اینکه ۲ کیلومتر آن بازگشایی شده و مدت یک سال از زمان می‌گذرد اما پیمانکار جاده را نیمه کاره رها کرده است.

وی تصریح کرد: همچنین حوزه سرحدی تا روستای برکهنک، کار بازگشایی و زیرسازی و ابنیه انجام شده ولی به مدت یک سال پیمانکار روند احداث جاده را تعطیل کرده و همچنین روستاهای «گوهرکوه، اسلام آباد، حجت آباد، درمار، دستگردناگرد، دسک، تریش، کور بنحصار، گیمجگ، اوهکن‌، ناشکی بندنر، شهوروخ، باینی، کهناب بالا، کهناب پایین، جنگل تیراحمد و دومرخ» جاده این روستاها نیاز به بازگشایی اساسی دارد.

در بخش مرکزی همچون روستاهای «برآهنگ، بستگان، کش تخت، بنگرخ، پرانگی، فراهک، زهک و در بخش گافر و پارامون علی آباد دریوار، گاکش، تومان احمد، جنگل، کهورانی، سرزه چارکان و درشهر» نیاز به بازگشایی اولیه دارند.

ریس شورای اسلامی شهرستان بشاگرد همچنین عنوان کرد: از پروژه‌هایی که در حوزه راه در این شهرستان در حال انجام است؛ مثل راه اصلی مسیر گافر و پارامون و در ادامه همین راه ۱۴ روستا که در صورت تکمیل آن یک مسیر ترانزیتی و باعث کوتاه شدن ارتباط سه استان به همدیگر خواهد شد از دولت مردمی قدردانی می‌کنیم.

مردم مناطق محروم همچون بشاگرد مسلما از دولت‌هایی که چشمشان به کمک غرب و اجنبی پرستان بود توقع و انتظاری نداشتند اما اینک که دولت انقلابی و مردمی آیت‌الله رئیسی سکان قوه مجریه را در دست گرفته، مشتاقانه در انتظار حمایت‌های همه‌جانبه و جبران بی‌مهری های گذشتگان هستند، چرا که می‌دانند رئیس جمهور مردمی، عنایت ویژه‌ای به منطقه بشاگرد و سایر مناطق محروم کشور دارد.

براساس اطلاعات منتشره، طرح ارتقای بشاگرد از بخش به شهرستان به منظور افزایش شاخصه های توسعه شهرستان در اواخر دهه هشتاد پیشنهاد و مورد موافقت دولت قرار گرفت.

‏بشاگرد در ۱۵۰ کیلومتری جاسک، ۳۰۰ کیلومتری شرق بندرعباس، نماد محرومیت در کشور شناخته می‌شده و یکی از مناطق دورافتاده و کم برخوردار است.

‏بشاگرد در آن زمان دارای ۴۰ هزار نفر جمعیت و بوده که بیشتر افراد آن تحت پوشش کمیته امداد قرار داشتند.

‏شهرستان بشاگرد بینِ استان‌های هرمزگان و کرمان و سیستان و بلوچستان محصور بوده و با مساحت ۹ هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع و در فاصله ۲۶۰ کیلومتری مرکز استان قرار دارد و شامل ۲ شهر ( گوهران و سردشت) و سه بخش (مرکزی- گوهران –گافر و پارمون) بوده که براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ دارای حدود ۴۵ هزار نفر جمعیت است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha