استعدادهای ورزشی سیستان و بلوچستان قربانی نبود امکانات؛ بازی با مرگ در نبود پیست

زاهدان- ایرنا- انجام حرکات نمایشی و کورس گذاشتن با خودرو در حالی یکی از تفریحات جوانان سیستان و بلوچستان هست که به دلیل نبود پیست استاندارد و نداشتن ایمنی لازم، بوستان‌ها و خیابان‌های اصلی شهرهای این استان بویژه زاهدان مکانی برای تخلیه هیجانات شده است.

به گزارش ایرنا، ضعف زیرساخت‌های ورزشی در استانی با داشتن چندین قهرمان جهانی در رشته‌های مختلف برای ورزشکاران در حالی تبدیل به معضل شده که نبود امکانات زیرساختی در حوزه اتومبیل‌رانی باعث شده تا طرفداران این رشته یا به‌اصطلاح «شوتی سواران» برای تخلیه هیجان و شکوفایی استعدادهایشان به پیست‌های ناایمن روی بیاورند و در سایه بی‌توجهی و پاک کردن صورت مساله توسط متولیان امر، هر از چند گاهی شاهد وقوع حوادث ناگواری در این پیست‌های خودساخته باشیم.

نبود پیست اتومبیل‌رانی و یا موتورسواری در سیستان و بلوچستان برای عامه مردم یکی از مشکلاتی است که علاقه‌مندان به این رشته را مجبور به انجام تمرین‌های خطرناک در معابر عمومی و بوستان‌ها کرده، در زاهدان به‌عنوان پایتخت این استان پهناور نیز با توجه افزایش علاقه جوانان به رانندگی و در کنار آن سرعت و هیجان زیاد باعث شده تا اتفاقات ناخوشایندی برای برخی از خانواده‌ها رخ دهد.

ماجرا وصف قصه‌ای تکراری از ماشین‌های به‌اصطلاح لوکس در خیابان دانشگاه، بزرگمهر، بزرگراه سرداران شهید، بولوار انقلاب و پرستار و حتی کلاته رزاق زاده معروف به پارک ملت زاهدان است که به قول صاحبان آنها دارندگی و برازندگی؛ خیابان‌های شهری که به‌جای دادن احساس امنیت به شهروندان، جولانگاه ویراژ و فخرفروشی و نمایش خودروها برای کورس بازی یا همان «دور دور کردن» شده است.

افرادی که جز بالا و پایین کردن خیابان‌ها و کورس گذاشتن با رقیبان کار دیگری ندارند و این «دور دور کردن»ها برایشان تفریح و سرگرمی است؛ تخلیه هیجانات جوانان با غرش اگزوزها و صدای جیغ ترمز در ساعات مختلف بویژه روزهای تعطیل که شهروندان برای گذران اوقات فراغت به بوستان‌ها می‌روند، سال‌هاست آرامش را از آنان سلب کرده و تنها خواسته مردم و علاقه‌مندان به این رشته ورزشی داشتن مکانی برای پیست استاندارد است تا مجبور به انجام حرکات نمایشی و ایجاد خطر برای خود و دیگران نشوند.

استعدادهای ورزشی سیستان و بلوچستان قربانی نبود امکانات؛ بازی با مرگ در نبود پیست

انجام بیشترین حرکات موزون یعنی یدک کشیدن اسم ماشین‌باز معروف شهر

مازیار یکی از جوانان زاهدانی معتقد است این دور دور کردن‌ها برای جوانان که مکان تفریحی و جذابی ندارند یک سرگرمی و تفریح به حساب می‌آید، پارک ملت و خیابان دانشگاه را به این علت انتخاب می‌کنند تا با سرعت ۱۷۰ کیلومتر معابر آن را بالا و پایین کرده و هرکه برنده شود در بین افراد ماشین باز شهرت خاصی در پی دارد.

به گفته وی که طعم کورس بازی برایش شیرین‌ترین لحظات است، وقتی در این صحنه همه باهم رقابت دارند هر ماشینی که بیشترین سرعت و حرکات موزون را انجام دهد اسم ماشین باز معروف شهر را یدک می‌کشد و حس هیجان و خوشحالی شرکت کنندگان را دوچندان می‌کند.

این جوان زاهدانی ادامه داد: سر هر چهار راه یا دوربرگردان یک دریفت جانانه هم می‌زنیم تا رد لاستیک‌ها در کف خیابان خود نمایی کند، حتی در این دور دور کردن‌ها از هر ماشین و سرنشینی که خوشمان بیاید کروز می‌کنیم (پنجره به پنجره و موازی همان ماشین)، با سرنشینانش خوش‌وبش کرده و البته با بعضی‌ها هم دوست می‌شویم.

در سیستان و بلوچستان بویژه شهرهای بزرگ مانند زاهدان، سراوان، چابهار، ایرانشهر و زابل پیست درخور شأن که برای استفاده عموم باشد وجود ندارد و مکان‌های فعلی که خودساخته و غیراستاندارد هستندیکی از شهروندان زاهدانی که همراه خانواده‌اش به پارک ملت آمده خواستار آرامش و امنیت در مکان‌های تفریحی شد و گفت: نبود مکان استاندارد برای تخلیه هیجان جوانان باعث شده تا انجام حرکات نمایشی با خودرو و موتور؛ خانواده‌ها را در گذراندن یک روز تعطیل البته با دل‌خوش، مضطرب و نگران کند.

عباس میری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: کورس بازی و انجام حرکات نمایشی با خودرو و یا موتور به عنوان یک سرگرمی رایج در بین جوانان است و نمی‌توان علاقه‌مندان را از این تفریح منع کرد؛ بنابراین بهتر است مسوولان مسیرهای امن را برای تخلیه هیجانات درنظر بگیرند تا شاهد اتفاقات ناخوشایند نباشیم.

وی تاکید کرد: در سیستان و بلوچستان بویژه شهرهای بزرگ مانند زاهدان، سراوان، چابهار، ایرانشهر و زابل پیست درخور شأن که برای استفاده عموم باشد وجود ندارد و مکان‌های فعلی که خودساخته و غیراستاندارد هستند نیز حوادث ناگواری را هنگام سرعت بالا، تکاف و یا ایجاد حرکات نمایشی رقم می‌زند که کام علاقمندان به این ورزش و البته خانواده‌ها را تلخ کرده است.

بیشتر بخوانید:

ساخت پیست اتومبیلرانی در سیستان و بلوچستان ضرورتی اجتناب ناپذیر است

فیلم | تب شوتی سواران زاهدانی‌ در نبود پیستی ایمن برای تخلیه هیجانات

تب اتومبیلرانی در جای خالی پیست

ساخت پیست مستلزم ورود بخش خصوصی

مدیرکل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان در خصوص نبود پیست استاندارد در سیستان و بلوچستان بویژه کلانشهر زاهدان، گفت: این موضوع را از طریق استانداری این استان پیگیر بوده و به دنبال بخش خصوصی هستیم؛ اما هنوز سرمایه‌گذاری که تمایل برای ورود به این بخش داشته باشد ورود نکرده است.

عباس شیبک در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: این پیست باید در داخل شهر زاهدان ایجاد شود تا ماشین سواران یا موتورسوارانی که اقدام به انجام حرکات نمایشی و ویراژ در معابر شهری کرده و مشکلاتی را برای خود یا شهروندان ایجاد می‌کنند ساماندهی شوند که ساخت چنین پیستی مستلزم ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی است.

وی افزود: هم اکنون یک پیست استاندارد در کلاته رزاق‌زاده زاهدان وجود دارد که مختص اداره ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان بوده و ورای ورزشکاران حرفه‌ای در رشته موتورسواری و اتومبیل‌رانی بوده که به‌صورت قانونی و باشگاهی اداره می‌شود.

مدیرکل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان ادامه داد: موتورسواران و اتومبیل رانان حرفه‌ای استان برای شرکت در مسابقات از این مکان استفاده می‌کنند.

استعدادهای ورزشی سیستان و بلوچستان قربانی نبود امکانات؛ بازی با مرگ در نبود پیست

احداث پیست اتومبیل‌رانی نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سراوان

رئیس اداره ورزش و جوانان سراوان با اشاره به اینکه اتومبیل‌رانی و موتورسواری یکی از رشته‌های محبوب میان جوان به شمار می‌رود، گفت: در سیستان و بلوچستان بویژه سراوان در رشته اتومبیل‌رانی و موتورسواری استعدادهای خوبی در قسمت بانوان و آقایان وجود دارد که می‌توانند در مسابقات کشوری و برون‌مرزی افتخارآفرینی کنند.

محمدرضا گمشادزایی افزود: با احداث پیست اتومبیل‌رانی و موتورسواری در سراوان می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب استعدادهای این خطه از کشور را شناسایی و با آموزش‌های لازم شاهد مقام آوری جوانان در این رشته محبوب و جذاب باشیم.

وی ادامه داد: برای احداث و راه‌اندازی پیست اتومبیل‌رانی و موتورسواری در سراوان نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستند که این پیست در خارج از شهر احداث شود.

رئیس اداره ورزش و جوانان سراوان خاطرنشان کرد: در ماه‌های اخیر کلیپ‌هایی از جوانان سراوانی در حاشیه شهر و در جوار عید گاه (مصلی اهل‌سنت) منتشر شده که اقدام به برگزاری مسابقات کرده که این امر غیرقانونی است و با توجه‌ به اینکه از استانداردهای لازم برخورد نیست باید برای جلوگیری از بروز حادثه نیروی انتظامی، شهرداری، شورای شهر و فرمانداری اقدامات لازم را انجام دهند.

وی تاکید کرد: در منطقه دشت مک سوخته بخش مرزی جالق سراوان مکان مناسبی برای برگزاری مسابقات اتومبیل‌رانی وجود دارد که با برگزاری مسابقات کشوری در این منطقه می‌تواند حوزه گردشگری و اقتصاد شهرستان نقش‌آفرین باشد.

گمشادزایی ادامه داد: با توجه به اینکه تفریحگاه در سراوان برای غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان بسیار اندک است و اکثر جوانان اوقات خود را به بطالت سر می‌کنند یا به سمت قلیان سراهای موجود در سطح شهر کشیده می‌شوند از مسوولان انتظار می‌رود تدابیر لازم، زمینه ورود سرمایه‌گذاران را به این شهر فراهم کرده تا مانع از گرفتاری جوانان در باتلاق اعتیاد شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha