توسعه زیرساخت‌های ارتباطی استان اردبیل در دولت سیزدهم

اردبیل- ایرنا- مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل با تشریح اقدام‌های صورت گرفته در حوزه ارتباطات در ۲ سال گذشته، از توسعه زیرساخت‌های ارتباطی این استان در دوره خدمت دولت سیزدهم خبر داد.

شهریار سرداری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تشریح کرد: توسعه ظرفیت شبکه انتقال استان اردبیل از جمله اقدام‌های انجام شده در این راستا است، به طوری که ظرفیت شبکه در دولت سیزدهم ۱۷۲ درصد افزایش یافته و از ۲۲۰ گیگابیت در ثانیه در ابتدای دولت به ۳۰۰ گیگابیت در ثانیه در سال ۱۴۰۱ و ۶۰۰ گیگابیت در ثانیه در سال ۱۴۰۲ رسید.

وی از رشد ۴۵.۶ درصدی تعداد روستاهای متصل به شبکه ملی اطلاعات در استان اردبیل در دولت سیزدهم خبر داد و افزود: ابتدای دولت ۶۲۵ روستای این استان زیر پوشش شبکه ملی اطلاعات بود که در پایان سال ۱۴۰۱ آمار به ۸۱۶ روستا رسید و در سال گذشته هم مجموع روستاهای زیر پوشش به ۹۱۱ روستا افزایش یافت.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل با بیان اینکه سایت‌های نسل پنجم در دولت سیزدهم رشد پنج برابری داشتند، عنوان کرد: هنگامی که دولت مردمی کار و کرامت زمام امور را بر عهده گرفت، استان اردبیل فاقد هر گونه سایت تلفن همراه نسل پنجم بود.

وی اضافه کرد: سال ۱۴۰۱ اما با تلاش‌ها و پیگیری‌ها و دریافت مجوزهای لازم ۲ سایت تلفن همراه نسل پنجم در استان اردبیل ایجاد شد که در سال ۱۴۰۲ نیز تعداد آنها به پنج سایت رسید و این روند در سال‌های آتی هم تداوم خواهد داشت.

سرداری عنوان کرد: مجموع سایت‌های نسل چهارم استان اردبیل نیز در ابتدای دولت ۵۲۴ سایت بود که سال ۱۴۱ به ۶۳۹ سایت رسید و سال گذشته تعدادشان ۶۸۳ مورد شد و در مجموع هم ۳۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش دارد.

وی با اشاره به اینکه تعداد سایت‌های تلفن همراه نسل سوم ابتدای دولت ۵۹۹ مورد بود و در سال سال ۱۴۰۱ به ۶۹۷ سایت و سال گذشته به ۷۰۷ سایت رسید، گفت: تعداد این سایت‌ها در استان اردبیل از ابتدای فعالیت دولت مردمی آیت‌الله رئیسی تاکنون رشد ۱۸ درصدی داشته است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل ادامه داد: تعداد سایت‌های نسل دوم هم در دوره خدمت دولت سیزدهم در مجموع ۲۹.۸ درصد نسبت به گذشته رشد داشته است، به طوری که ابتدای دولت تعداد این سایت‌ها در کل استان ۷۵۲ مورد بود که با تلاش‌های صورت گرفته در پایان سال ۱۴۰۱ تعداد آنها به ۷۸۶ سایت و سال گذشته نیز به ۹۷۶ سایت افزایش یافت.

وی بیان کرد: تعداد یک میلیون و ۲۹۲ هزار و ۵۴۵ مشترک اینترنت همراه استان اردبیل در ابتدای دولت با این اقدام‌های صورت گرفته در مجموع با رشدی ۱۳ درصدی به یک میلیون و ۴۵۷ هزار و ۳۳۳ مشترک در پایان سال ۱۴۰۱ و یک میلیون و ۴۶۹ هزار و ۵۷۴ مشترک در اسفند ۱۴۰۲ رسید.

بیش از سه هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ارتقای سایت‌های روستایی

سرداری در مورد پروژه‌های ارتباطی مهم استان اردبیل نیز به دریافت مجوز ایجاد، راه‌اندازی و ارتقای ۳۵۹ سایت ارتباطی از محل اعتبارهای ملی با ارزش بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال، توسعه پوشش تلفن همراه و اینترنت پر سرعت در روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان و بهره‌برداری از ۱۱۳ سایت ارتباطی روستایی شامل ۴۰ سایت جدید و ۷۳ سایت ارتقا به فناوری‌های نسل‌های سوم و چهارم با پوشش دست‌کم ۹۰ روستا اشاره کرد.

وی همچنین انجام سه هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری از ابتدای دولت سیزدهم از محل اعتبارهای دولتی برای اجرای پروژه‌های ارتباطی تحول‌آفرین و اثربخش در استان اردبیل و بتن‌ریزی، تملک زمین، حفاری، نصب دکل و برق‌رسانی به ۲۱۱ سایت ارتباطی روستایی با پوشش دست‌کم ۲۵۰ روستای این استان را مورد اشاره قرار داد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل عنوان کرد: پروژه‌های ارتباطی انجام شده از محل یو.اس.اُ در استان اردبیل در مجموع شامل احداث ۴۴ سایت و ارتقای ۷۴ سایت دیگر از جمله احداث هشت سایت و ارتقای ۲۲ سایت در شهرستان اردبیل، احداث چهار سایت و ارتقای ۲۰ سایت در شهرستان خلخال، احداث هفت سایت و ارتقای یک سایت در شهرستان بیله‌سوار مغان، احداث چهار سایت و ارتقای سه سایت در شهرستان نمین و احداث چهار سایت و ارتقای پنج سایت در شهرستان مشگین‌شهر است.

وی افزود: همچنین احداث چهار سایت و ارتقای ۶ سایت در شهرستان انگوت، احداث ۲ سایت و ارتقای ۲ سایت در شهرستان اصلاندوز مغان، احداث ۲ سایت و ارتقای ۲ سایت در شهرستان سرعین، احداث ۲ سایت و ارتقای سه سایت در شهرستان کوثر، احداث سه سایت و ارتقای ۹ سایت در شهرستان گرمی مغان، احداث یک سایت و ارتقای یک سایت در شهرستان نیر و احداث ۲ سایت در شهرستان پارس‌آباد مغان از جمله پروژه‌ها است.

سرداری همچنین افتتاح سایت‌های ارتباطی روستایی شهرستان‌های خلخال، کوثر، بیله‌سوار، اصلاندوز، نمین و کلنگ‌زنی ۳۴ سایت تلفن همراه در شهرستان کوثر همزمان با ایام‌الله دهه مبارک فجر ۱۴۰۲، تحقق مصوبه‌های سفرهای استانی استاندار از جمله پوشش کامل راه‌های ارتباطی شهرستان خلخال و نصب و به‌روز رسانی ۲۴ سایت تلفن همراه در ۲۸ روستا برای تسهیل دسترسی به اینترنت، آغاز عملیات اجرایی خط دوم کابل نوری از مسیر ارجستان به سرعین، رفع مشکل آنتن‌دهی تلفن همراه در روستاهای بخش سبلان از توابع شهرستان سرعین را مورد اشاره قرار داد.

به گفته وی، افتتاح پروژه اتصال منازل و کسب و کارهای شهرستان نیر به فیبر نوری برای نخستین بار در استان اردبیل شامل ۶ هزار متر حفاری و ۱۳ هزار و ۷۰۰ متر فیبرکشی، آغاز پروژه اتصال منازل و کسب و کارها به فیبر نوری در شهرستان اردبیل (FTTx) و امضای قرارداد پروژه فیبر نوری شهرستان‌های نیر، اصلاندوز، گرمی، خلخال، بیله‌سوار، پارس‌آباد، مشگین‌شهر، سرعین، مغانسر و عنبران از دیگر اقدام‌های دولت سیزدهم در راستای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی این استان است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل بیان کرد: برای تقویت و افزایش پایداری شبکه نیز در این مدت اجرای عملیات نصب تجهیزات زیرساختی تولید داخل کشور از سوی ارتباطات زیرساخت استان اردبیل با عنوان طرح سینا همزمان با سایر نقاط در راستای تقویت، پایداری و افزایش ظرفیت شبکه انتقال داخلی و بین‌الملل و همچنین آی‌پی پایه کردن ارتباطات بین استانی و بین الملل انجام شد.

وی اضافه کرد: ابلاغ ۸۲۰ کیلومتر فیبر نوری روستایی به مخابرات استان اردبیل برای اجرا در راستای پایداری ارتباطات روستایی در استان اردبیل، برقراری رومینگ بین اپراتوری در ۱۷۴ نقطه، روستا، آبادی و جاده‌های استان در سال ۱۴۰۱، استقرار و توسعه ۱۲ مرکز تلفن شهری و روستایی از سوی شرکت مخابرات منطقه اردبیل نیز در این مدت انجام شده است.

سرداری معرفی ۳۵۵ میلیارد ریال طرح برای برخورداری از تسهیلات کم‌بهره از محل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ و پرداخت ۱۱۲ میلیارد ریال تسهیلات از سوی پست بانک، معرفی ۴۲۸ میلیارد ریال طرج برای برخورداری از این تسهیلات کم‌بهره از محل قانون بودجه ۱۴۰۱ و پرداخت ۱۶ میلیارد ریال از سوی پست بانک و ثبت ۱۰۰ درصدی تعهد اشتغال به میزان ۸۴ نفر در سامانه مربوطه را از دیگر اقدام‌های دولت سیزدهم برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی این استان برشمرد.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصدی پروژه مجتمع ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: در حال حاضر ۱۹۴ دفتر پیشخوان دولت و ۳۴۴ دفتر ارتباطات و فناوری اطلاعات روستایی در نقاط مختلف استان اردبیل فعالیت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha