کرمانشاهی‌ها چهار هزار نهال غرس کردند

۱۳ فروردین ۱۴۰۳، ۱۳:۱۳
کد خبر: 85431577
کرمانشاهی‌ها چهار هزار نهال غرس کردند

کرمانشاه - ایرنا - جمعی از مردم کرمانشاه امروز دوشنبه ۱۳ فروردین و در راستای مراسم سراسری کاشت نهال به مناسبت روز طبیعت و با تأسی به سیره نورانی امیرالمومنین (ع) چهار هزار نهال غرس کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ در این مراسم که در پارک شرقی شهر کرمانشاه برگزار شد؛ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در این ارتباط گفت: در روز طبیعت که امسال همزمان گردید با ایام شهادت حضرت امیر المومنین (ع) و با تاسی از سیره نورانی این حضرت و ترویج سنت حسنه درختکاری در ۱۴ شهرستان استان بیش از چهار هزار اصله نهال شامل زبان گنجشک ،افرا، اقاقیا ،اکالیپتوس و صنوبر کاشت شد.

کرمانشاهی‌ها چهار هزار نهال غرس کردند

«انشااله کولانی» افزود: این مراسم در مرکز استان با حضور مسوولان و کارشناسان منابع طبیعی و سایر ادارات، جوانان سازمان هلال احمر، سازمان های مردم نهاد و عموم مردم و در راستای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در پارک شرقی کرمانشاه و با کاشت ۴۰۰ اصله نهال انجام شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در ادامه اظهار کرد: اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با توجه به تعهدات ابلاغی موطف شده از سال ۱۴۰۲ تا پایان سال ۱۴۰۵ به مدت چهار سال سالیانه سه میلیون اصله نهال تولید و ۹ میلیون اصله درخت با مشارکت آحاد مردم در عرصه‌های طبیعی کاشت کند.

وی ادامه داد: در همین رابطه از اواسط سال ۱۴۰۱ بسترهای لازم در ۲ نهالستان مادری در شهرستان‌های اسلام‌آباد غرب و سرپل‌ذهاب فراهم شده است با ذکر این مطلب به چهار میلیون اصله نهال تولیدی طرح‌های جنگل‌کاری‌های مشارکتی، توسعه باغات، اراضی شیبدار، دستگاه‌های مجری قانون هوای پاک، صنایع و کارخانجات و همچنین طرح‌های زراعت چوب نیز ظرفیت قابل توجهی به‌منظور کاشت سالانه در عرصه‌ها خواهد بود.

کرمانشاهی‌ها چهار هزار نهال غرس کردند

کولانی در توضیح ظرفیت تولید نهال اداره‌کل در سطح استان، گفت: استان کرمانشاه ۲ نهالستان مادری ویژه تولید گونه‌های سردسیر(بلوط، بنه، زالزالک، ارغوان، داغداغان، توت، بادام تلخ، مهلب، صنوبر، انواع گونه‌های سوزنی برگ، و توسعه فضای سبز) و گرمسیری(اکالیپتوس،کنار، زیتون تلخ، اسکوپاریا، انار و توت) در مساحتی بیش از ۱۰ هکتار در شهرستان‌های اسلام‌آباد غرب و سرپل‌ذهاب با ظرفیت تولید سه میلیون اصله نهال گلدانی و ریشه لخت دارد.

وی اضافه کرد: علاوه بر استفاده از ظرفیت نهالستان‌های مذکور، طی دوره اجرای طرح از ظرفیت مشارکت مردم، صنایع و کارخانجات، همیاران طبیعت و دانش‌آموزان، تشکل‌های مردم نهاد و ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری ۱۲ شهرستان دیگر به نحو مطلوب استفاده خواهد شد و تولیدات آن‌ها نیز در نهالستان‌ها مادری جمع‌آوری و تا زمان مقرر برای کاشت، حفظ و نگهداری می‌شود که با ورود به عرصه نویدبخش ایرانی سرسبز و قوی و کرمانشاهی آباد و سربلند است.

کرمانشاهی‌ها چهار هزار نهال غرس کردند

«عبدالعلی جلیلیان» رییس اداره جنگلداری و جنگلکاری منابع طبیعی استان کرمانشاه نیز گفت: به همت حافظان انفال در منابع طبیعی استان در سال ۱۴۰۲ بیش از سه میلیون اصله نهال در استان کرمانشاه تولید و غرس گردید.

وی با بیان اینکه این روند در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت اضافه کرد: با ادامه این روند در نظر داریم تا در نهایت استان کرمانشاه به هدفگذاری تعیین شده از سوی سازمان منابع طبیعی که کاشت ۳۶ میلیون اصله نهال در طول چهار سال است، برسد.

مساحت جنگل ها و مراتع استان کرمانشاه یک میلیون و ۶۳۰ هزار هکتار است که رتبه ششم مساحت جنگل های زاگرس را داراست.

کرمانشاهی‌ها چهار هزار نهال غرس کردند

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha