افزایش ۷۰ درصدی وقوع امواج گرمایی به دلیل تغییر اقلیم

تهران- ایرنا- یافته تحقیقات شماری از محققان از دانشگاه های یوتا و پرینستون ‌آمریکا نشان می‌دهد از سال ۱۹۷۹ امواج گرمایی در جهان حدود ۶۷ درصد افزایش یافته و در مقایسه با قبل ۲۰ درصد بیشتر طول می‌کشند؛ یعنی افراد بیشتری را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و ‌آموزش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی فیز، یافته‌های این محققان نشان داد بالاترین دما در دوران امواج گرمایی گرم‌تر از دمای ۴۰ سال قبل است و پهنه‌ای که تحت تاثیر گرما قرار می‌گیرد نیز گسترده‌تر است.

«وی ژانگ» از دانشگاه یوتا آمریکا و «گابریل لائو» از دانشگاه پرینستون محققان این تحقیق گفتند: مطالعات پیشتر هم نشان داده بود که امواج گرمایی روزبه‌روز شدیدتر می‌شوند، اما این مطالعه جدید جامع‌تر است و نه‌تنها روی دما و منطقه تحت تاثیر گرما، بلکه بر این موضوع تمرکز دارد که گرمای زیاد یا امواج گرمایی چه زمانی طول می‌کشد و چطور در سراسر کره زمین و قاره‌های مختلف حرکت می‌کند.

بر اساس این گزارش، طی سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۳ امواج گرمایی جهانی به طور متوسط هر بار هشت روز طول می‌کشید؛ اما بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ طول دوره گرمایی به ۱۲ روز افزایش یافت. منطقه اوراسیا به طور خاص بیشتر تحت هجوم امواج گرمایی طولانی‌تر قرار داشت و امواج گرمایی در منطقه آفریقا کاهش یافت، در حالی که در آمریکای شمالی و استرالیا بیشترین افزایش در دمای کلی دیده شد که دما و منطقه تحت تاثیر را هم‌زمان اندازه‌ می‌گیرد. «مایکل وهنر» از آزمایشگاه ملی تغییرات اقلیم لورنس برکلی در این مورد گفت: این مطالعه هشداری کاملا واضح به ما می‌دهد مبنی بر اینکه تغییرات اقلیم باعث می‌شود امواج گرمایی از چند جهت و نه فقط به دلیل گرم‌تر کردن زمین خطرناک‌ هستند.

ژانگ در این مورد گفت: هر چقدر امواج گرمایی بیشتر طول بکشند، دقیقا مانند یک فر اجاق‌گاز اثر بیشتری دارند. امواج گرمایی با سرعت کمتری اکنون عبور می‌کنند و این امر یعنی موج گرمایی بیشتر در منطقه یادشده می‌ماند، همچنین تاثیرات نامساعد آن بر جوامع انسانی شدیدتر و بنیادی‌تر طی سال‌ها خواهد بود.

این گروه از محققان با استفاده از شبیه‌سازی‌های یارانه‌ای نشان دادند این تغییرات ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای است که این گازها از سوختن ذغال سنگ، نفت و گاز متصاعد می‌شود. افزون بر این مطالعه یادشده با شبیه‌سازی جهانی بدون انتشار گازهای گلخانه‌ای تاثیر تغییر اقلیم را نشان داد و در نهایت نتیجه گرفت که در این صورت امواج گرمایی خطرناک رخ‌داده طی ۴۵ سال گذشته، به وجود نمی‌آمد.

افزایش ۷۰ درصدی وقوع امواج گرمایی به دلیل تغییر اقلیم

ژانگ همچنین در توصیف دیگر دستاوردهای این مطالعه گفت: تغییرات در الگوهای آب و هوایی نیز بررسی شده است؛ الگوهایی که موجب افزایش امواج گرمایی می‌شود. امواج اتمسفری که سیستم‌های آب و هوایی را با خود منتقل می‌کنند مانند تندبادها روز به روز ضعیف‌تر می‌شوند و بنابراین نمی‌توانند امواج گرمایی را سریع‌تر از یک منطقه یا از قاره‌ای به قاره دیگر منتقل کنند.

«کتی جاکوبز» از دانشگاه آریزونا نیز در این مورد گفت: این مطالعه نشان می‌دهد چطور امواج گرمایی در سه بُعد تکامل یافته و در منطقه و سراسر قاره حرکت می‌کنند، به جای اینکه فقط اثر دما را در یک منطقه مشخص بررسی کند.

«جنیفر فرانسیس» از مرکز تحقیقات اقلیم وودویل نیز معتقد است که یکی از تبعات مستقیم هشدارهای جهانی، افزایش وقوع امواج گرمایی است و یافته‌های این مطالعه نقطه پایان و تاییدی بر این حقیقت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha