از فقه تا هنر در نمایشگاه قرآن کریم

تهران- ایرنا- یازدهمین روز سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با برگزاری کارگاه های متنوعی از مسائل فقهی گرفته تا هنرهای تجسمی یکی از روزهای شلوغ خود را پشت سر گذاشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سی‌و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم شامگاه شنبه- ۱۱ فرودین ماه- با گذشت ۱۱ شب، یکی از شلوغ‌ترین شب‌های خود را به ثبت رساند و میزبان جمعیت کم‌نظیری از قرآنیان و قرآن دوستان شهر تهران به خصوص خانواده‌ها بود.

کودک و نوجوان، ترجمه قرآن، نهج‌البلاغه، دعا، فلسطین و طوفان‌الاقصی، مشاوره، هنرهای دینی، محافل خانوادگی، مسابقات و رویدادها و نشست‌های محتوایی، خادمان قرآنی، طرح بشری، حفظ آسان قرآن و بخش مکتوب، بخش حوزوی، دانشگاهی و موسسات قرانی بخش‌های مختلف این نمایشگاه است.

مشارکت ۴۵ موسسه قرآنی

بیش از ۴۵ موسسه قرآنی و ۲۴ نهاد دولتی و حاکمیتی در سی و یکمین نمایشگاه مشارکت دارند و بخش بین‌الملل نیز از اول تا هشتم فروردین با حضور نمایندگانی از ۲۵ کشور برگزار شد. در این نمایشگاه ۴۱ نفر اندیشمند و هنرمند قرآنی از ۲۸ کشور جهان در آن حضور داشتند.

حضور اندیشمندان و هنرمندان قرآنی از کشورهای امارات، عربستان سعودی، فرانسه، کویت، پاکستان، بحرین، روسیه، ترکیه، هند، مالزی، اندونزی و ۱۶ کشور دیگر جهان در نمایشگاه قرآن امسال نسبت به دوره‌های گذشته، با رشد بیش از سه برابری کمی و تنوع و جذابیت کیفیت آثار همراه بود.

نمایشگاه قرآن کریم میزبان رییس جمهور و وزرا

بنابر اعلام بخش بین‌الملل سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، حضور این تعداد هنرمند بین‌المللی در سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، برگ زرینی از دیپلماسی قرآنی در راستای سیاست‌های دولت مردمی آیت‌الله رئیسی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

تجلیل از ۱۵ خادم قرآنی

بیست و نهمین آیین تکریم از خادمان قرآن کریم شامگاه گذشته با حضور آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در نمایشگاه قرآن کریم برگزار شد و در این آیین ۱۵ خادم قرآنی در حوزه‌های قرائت، حفظ، آموزش، پژوهش، نشر، مدیریت، سینما و خوشنویسی معرفی و تجلیل شدند.

همچنین رئیس جمهور با همراهی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان از بخش‌های مختلف نمایشگاه بازدید کرد، وی ضمن حضور در غرفه مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) با فعالیت‌های و تازه‌ترین محصولات فناورانه نور آشنا شد. محصولات نرم‌افزار جامع تفاسیر نور نسخه ۴، طرح‌های هوش مصنوعی نور و همچنین پایگاه مجلات تخصصی نور (نورمگز) مورد توجه رئیس جمهور قرار گرفت و وی ضمن رضایت از این محصولات، تداوم فعالیت‌ها و موفقیت مرکز در آینده را خواستار شد.

بازدید امام جمعه موقت تهران از نمایشگاه قرآن

آیت‌الله سیداحمد خاتمی امام جمعه تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری همزمان با یازدهمین شب از سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور در نمایشگاه از بخش‌های مختلف آن بازدید و با مسئولان بخش‌های مختلف قرآنی گفت و گو کرد.

نمایشگاه قرآن کریم میزبان رییس جمهور و وزرا

تجلی عشق و ارادت مردم به قرآن

احمد وحیدی وزیر کشور همزمان با یازدهمین شب از سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از بخش‌های مختلف این نمایشگاه بازدید و با مسئولان بخش‌های مختلف قرآنی گفت و گو کرد.

وحیدی در حاشیه بازدید از سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به حضور گسترده مردم در شب یازدهم نمایشگاه بین المللی قرآن اظهارداشت: حضور مردم بسیار خوب و چشم‌گیر و بانشاط بوده است که نشان‌دهنده توجه مردم به امور قرآنی است که در نمایشگاه تجلی پیدا کرده است.

وی افزود: این نمایشگاه و فعالیت‌های انجام شده در آن، به نحو احسن در انس مردم با قرآن اثر دارد.

نمایشگاه قرآن کریم میزبان رییس جمهور و وزرا

وزیر کشور گفت: مهمترین مساله ما در برپایی رویدادهای قرآنی، گسترش فرهنگ آن و انس بیشتر مردم با قرآن است. دیدگاه ما این است که قرآن تنها راه نجات و حل مشکلات است. تنها راه حل مسائل اجتماعی قرآن است.

همچنین یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به همراه خانواده با حضور در نمایشگاه قرآن کریم از بخش‌های نمایشگاه بازدید کرد و از نزدیک با ناشران دینی سخن گفت. همچنین احمدوند با فرزندان خود در غرفه کودک حاضر شد.

«کهکشان جبهه مقاومت» در نمایشگاه قرآن

حسن نوروزنیا هنرمند نقاش و نقاشیخط ۶۱ ساله و ۴۲ سال است کار هنری انجام می‌دهد، از مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در بخش هنری سی و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با خلق اثر «کهکشان جبهه مقاومت» با موضوع شهدا حضور دارد.

وی در این باره گفت: زبان هنر می‌تواند زبان گویایی برای بیان معارف و بیان حقایق ماندگار باشد. این حقاق ماندگار اگر با یاد شهدا همراه باشد، خوش‌تر خواهد بود.

نوروزنیا افزود: شهدا حقایق تاریخ هستند، نه فقط این ۴۰ سال اخیر، بلکه صدها سال و ۱۴۰۰ سال در طول تاریخ اسلام. زندگی شهدا که حق طلب و ایثارگر بودند را نمی‌شود به زبان عادی تعریف کرد بلکه باید به زبان ماندگار شعر، داستان، فیلم سینمایی، موسیقی و گاهی زبان نقاشی توصیف کرد.

نمایشگاه قرآن کریم میزبان رییس جمهور و وزرا

این هنرمند درباره بهره‌مندی از تکنیک نقاشی خط در خلق تابلوی «کهکشان جبهه مقاومت» اظهارداشت: تکنیک و سبک نقاشیخط، تلفیقی از رنگ، فرم، فضا و بافت است که در مجموع یک بیان احساسی را تداعی خواهد کرد تا خیل عظیم شهدا حس شود و یا دریای بیکران که ما تداعی شود.

وی بیان کرد: هر شب از نمایشگاه روی این تابلو عمدا تغییرات ایجاد کردیم تا اگر هر کس عکس‌های متعددی ثبت کرد، این تابلو را به شکل دیگری ببیند. اساساً این تابلویی است که طی دو هفته نمایشگاه خلق شده است و با تابلویی که در یک جلسه کار می‌شود، متفاوت است.

نوروزنیا افزود: تابلو «کهکشان جبهه مقاومت» زنده بوده و زندگیش را مدیون نمایشگاه قرآن است. با این جو و شرایط به آرامی ریتم و رنگ پیدا کرده و زنده شده است. از قشر جوان درخواست می‌کنم تلاش کنند از زبان هنر فاصله نگیرند، یا خودشان کار هنری انجام دهند و یا در هر حال چشم و گوششان را با هنر آشنا کنند.

بخش هنری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم شامل چهار بخش؛ نمایشگاهی؛ نمایش آثار هنرهای تجسمی در رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، طراحی، کاریکاتور، عکس، مجسمه، تصویرسازی و نقاشیخط، کارگاه هنری؛ برگزاری ۶۰ کارگاه طی ۱۰ شب توسط هنرمندان و اساتید تجسمی، سینما؛ نمایش فیلم‌های کوتاه و سینمایی و تلویزیون با محتوای دینی و موسیقی؛ اجرای گروه‌های سرود با محتوای دینی قرآنی و به یاد سردار دل‌ها شهید قاسم سلیمانی است.

رونمایی از مصحف نوین قرآن مبارک

مصحف نوین قرآن مبارک ویژه نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور حسین استاد ولی مترجم و مهدی فیض تدوینگر در غرفه اندیشگاه قرآنی حیات در مصلای امام خمینی (ره) رونمایی شد.

قرآن مبارک با حفظ توالی سوره‌ها و آیات هر سوره، مشابه همه مصاحف رایج برای نخستین بار به صورت موضوعی در ۶۲۴ صفحه صفحه‌بندی شده است. یکی از ویژگی‌های این مصحف نوع صفحه‌بندی آن است که مبتنی بر موضوع و سیاق آیات است. از طرفی، ترجمه دقیق، محققانه و عالمانه حسین استاد ولی به اذعان بسیاری از کارشناسان حوزه و دانشگاه توانسته مراد خداوند از انزال آیات را برای مخاطبان شفاف سازد و با حفظ امانتداری نسبت به متن اصلی از شیوایی زبان فارسی بهره برده است.

نمایشگاه قرآن کریم میزبان رییس جمهور و وزرا

استقبال از پویش «حافظ‌شو»

استقبال مردم از غرفه‌های پویش «حافظ‌شو» در سی‌ویکمین نمایشگاه قرآن کریم با توجه به روزهای پایانی این نمایشگاه بی‌نظیر است.

این پویش در دو بخش برگزار می‌شود. بخش اول مربوط به افراد زیر ۱۴ سال است که دختران و پسران می‌توانند یکی از ۱۴ سوره پایانی قرآن را حفظ کنند و افراد بالای ۱۴ سال سوره واقعه را حفظ می‌کنند. افرادی که موفق به حفظ سوره‌ها می‌شوند، می‌توانند به غرفه پویش «حافظ شو» در نمایشگاه قرآن کریم مراجعه کنند و افرادی که امکان حضور در نمایشگاه را ندارند، می‌توانند یک فیلم حداکثر ۶۰ ثانیه‌ای از خود تهیه کرده و به یکی از پیام رسان های داخلی ارسال کنند و در هر شب ۱۱۴ نفر جایزه می‌گیرند.

سوگواری کودکان در باغ آیات

«باغ آیات» در سی‌ویکمین نمایشگاه قرآن کریم هر شب با اجراهای شاد میزبان کودکان است اما به مناسبت ایام سوگواری شهادت حضرت علی(ع)، فضای این بخش متفاوت شده است و ضمن برگزاری اجرایی با محتوای قرآنی برای کودکان در انتها مراسمی هم برای سوگ امیرالمومنین(ع) برگزار می‌کند. همچنین در این مراسم کودکان برای آزادی کودکان غزه دعا می‌کنند.

سی‌و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در قالب ۲۵ بخش از جمله کودک و نوجوان، حکمرانی قرآنی، مشاوره و پژوهش‌های قرآنی، جلسات خانگی، پوشش ایرانی و اسلامی و نمایش آثار قرآنی و دینی ۱۶۰ ناشر از اول تا ۱۴ فروردین مصادف با ۲۲ ماه رمضان از ساعت ۱۷ تا نیمه شب میزبان علاقه‌مندان در مصلای امام خمینی(ره) است. این نمایشگاه در شب‌های قدر تا ساعت ۲۲ برپاست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha