از ترجمه قرآن به زبان تائی تا برگزاری کارگاه‌های پرمخاطب

تهران- ایرنا- در دهمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن از ترجمه قرآن به زبان تایلندی رونمایی شد؛ ۷۰ میلیون نفر در جهان به زبان تائی سخن می گویند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در دهمین روز نمایشگاه بین‌المللی قرآن مراسم رونمایی از جدیدترین آثار و دستاوردهای بخش حوزوی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور جمعی از مدیران، اساتید، طلاب و قرآن دوستان، در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

ترجمه قرآن به زبان تایلندی ( زبان تائی) به این دلیل مهم است که ۷۰ میلیون نفر در جهان به زبان تائی سخن می گویند. از این تعداد ۵ و نیم میلیون نفر مسلمان در تایلند هست و نمایندگی جامعه المصطفی در تایلند تلاش کرد تا پس از ۴۲۳ سال از ورود معارف اهل بیت علیهم السلام به این کشور مبادرت به ترجمه قرآن کریم به این زبان کند.

ترجمه قرآن به زبان تائی طی ۵ سال و به همت ۵ نفر از دانش آموختگان جامعه المصطفی و متخصصان رشته های علوم قرآنی تدوین شده است، ترجمه قرآن کریم به زبان تایی، مورد استقبال مسلمانان کشور تایلند قرار گرفته است.

پرمخاطب‌ترین کارگاه همین تصویرسازی است

سی‌یکمین نمایشگاه قرآن کریم با راه‌اندازی تالار هوش مصنوعی برای کسانی که علاقمند به این حوزه هستند علیرغم بازدید آثار فضای آموزشی هم فراهم کرده است. در این تالار ۳ کارگاه ثابت برای نرم افرار هوش مصنوعی و یک کارگاه فنی تعبیه شده است. همچنین کارگاه‌های اختصاصی و عمومی هر روز برای علاقمندان برگزار می‌شود. میانگین ۹۰ تا ۱۰۰ نفر در کارگروه‌ تصویرسازی حضور دارند. پرمخاطب ترین کارگاه هم همین تصویرسازی است.

کارگاه دیگر داستان‌نویسی است که مجموعا روزانه ۶۰ تا ۸۰نفر مخاطب دارند. مجموعا ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر هر روز در در تمام بخش‌ها حضور پیدا می‌کنند. در قسمت تصویرسازی خروجی آثار خوبی است و هرروز هرنفر ۸ تصویر تولید می‌کنند و آثار منتخب چاپ و نصب می‌شود و برخی تولیدات هم به جشنواره می‌روند. هر روز دو ویدئو هم از سوی هر کارگاه تولید می‌شود. افرادی هم که آثار خوبی تولید می‌کنند با آنها ارتباط برقرار می‌کنیم.

از ترجمه قرآن به زبان تائی تا برگزاری کارگاه‌های پرمخاطب

اقدامات هنری در نمایشگاه قرآن

محمدحسین ساعدی نقاش غرفه انجمن خادمان قرآن کریم از ابتدای برگزاری نمایشگاه قرآن به سبک سیاه قلم مشغول نقاشی است. او در غرفه انجمن خادمان قرآن مشغول طراحی چهره ۱۵ نفر از خادمان قرآنی است، ‌که امسال از آن‌ها تجلیل می‌شود. این هنرمند حفظ ۱۳ جزء قرائت قرآن را دارم و در کنار قرائت قرآن کار نقاشی و طراحی انجام می‌دهد.

یکی دیگر از جالب‌ترین بخش‌ها در نمایشگاه قرآن که در نیم‌طبقه شبستان مصلی برگزار شده است، اختصاص به بخش فرهنگ و هنر اسلامی دارد. از جمله مواردی که برای بازدیدکنندگان از این بخش در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم قابل توجه خواهد بود، غرفه‌ای است که در آن اثری هنری تحت عنوان «قرآن الصادق» ارائه شده است.

این اثر قرآنی منحصر به فرد اولین و تنهاترین قرآن برگی در دنیا و جهان اسلام می باشد که با قلم و مرکب به خط نستعلیق روی ۱۸۰۰ عدد برگ درخت چنار می باشد که شامل ۵۸ عدد تابلو پشت و رو در ابعاد ۱۲۰ در ۷۵ سانتی متر می باشد؛ کتابت این اثر قرآنی ۴ سال به طور انجامید، از سال ۹۴ آغاز و در سال ۹۸ به پایان رسید. نوشتن آیات قرآن روی برگ درخت که حکایت از روح لطیف هنرمند ایرانی دارد که تلاش می کند فرهنگ و هنر اصیل اسلامی ایرانی را به جهانیان معرفی کند.

از ترجمه قرآن به زبان تائی تا برگزاری کارگاه‌های پرمخاطب

در دهمین روز نمایشگاه بین‌المللی قرآن کلرژوبرت یکی از نویسنده‌های محبوب کودک در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم حضور ‍پیدا کرد.

در نمایشگاه امسال با طراحی دکوری شبیه حسینیه امام خمینی(ره) هرشب کرسی‌های تلاوت برگزار می‌شود.

همچنین کمیته امداد امام خمینی(ره) امسال در فضای بیرونی مصلی امام خمینی(ره) مستقر هستند و کسانی که به دنبال امر خیر می باشند می‌توانند به این غرفه مراجعه کنند. در این غرفه تعدادی کودکان بی‌سرپرست معرفی می‌شوند که علاقمندان می‌توانند هزینه‌های یک یا چند نفر را عهده‌دار شوند.

سی‌و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ابتدای فروردین کار خود را آغاز کرد و تا ۱۴ فروردین مصادف با ۲۲ ماه رمضان از ساعت ۱۷ تا نیمه شب میزبان علاقه‌مندان در مصلای امام خمینی(ره) است؛ به جز شب‌های احیا که تا ساعت ۲۲ برگزار می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha