حاجت‌خواهی مشهدی‌ها در نخستین شب قدر

۱۱ فروردین ۱۴۰۳، ۱:۴۲
کد خبر: 85430367
حاجت‌خواهی مشهدی‌ها در نخستین شب قدر

مشهد- ایرنا- مردم مومن مشهدالرضا و زائران بارگاه امام حضرت ثامن الحجج (ع) در نخستین شب قدر با شب‌زنده‌داری و سر دادن ناله های "الغوث الغوث" دست نیاز به سوی درگاه بی‌نیاز بلند کردند.

به گزارش ایرنا، شب قدر یا لیلة القدر، شبی با ارزش و پرفضیلت نزد مسلمانان و شب نزول قرآن و مقدر شدن امور انسان‌ها است و مشهدی ها نیز در این شب با حضور در حرم مطهر رضوی، حسینیه‌ها، مساجد و تکایا، با خواندن دعای مجیر و جوشن کبیر برای برآورده شدن حاجات و عاقبت‌بخیری، خالصانه دعا و مناجات کردند.

وقتی که نخستین شب قدر فرا می‌رسد انسان اهل تدبر به فکر فرو می‌رود که هجده شب از ماه مبارک رمضان در چشم برهم‌زدنی گذشت و این گذر، عمر آدمی است و چه نیک که خداوند در این شب عاقبت‌بخیری را در سرنوشت‌ ما مقدر کند.

شب نوزدهم رمضان در واقع شبی است که مومن بعد از روزها تمرین بندگی، با دلی شکسته از پناه‌ بی‌پناهان طلب بخشش کرده و از خداوند می‌خواهد تا در روزهایی که پیش‌رو دارد سرنوشت نیک داشته باشد و از زشتی‌ها و بدی‌ها به دور باشد.

ضربت خوردن امام علی (ع) در این شب‌، بر اهمیت و عظمت احیای شب نوزدهم رمضان نزد شیعیان افزوده است و شب زنده داری آنان را با سوگواری و انجام اعمال شب‌های قدر همراه کرده است.

شب قدر در واقع با فضیلت‌ترین شب سال است که با امور مهم و باعظمتی همانند نزولِ اجمالی قرآن همراه است و شب نزول رحمت الهی و آمرزش گناهان بوده و در آن شب، فرشتگان بر زمین فرود می‌آیند.

طبق برخی از روایات شیعی، در این شب مقدرات انسان‌ها به امام زمان (علیه‌السلام) عرضه می‌شود.

اوج شکوه مراسم شب قدر، برپایی این شب بزرگ در کنار مضجع نورانی آقا علی بن موسی الرضا بود. این مکان مقدس در نخستین شب از لیالی قدر پر از اشارات خدا بود و زائران و مجاوران شب زنده‌دار آمده بودند تا در کنار معنویت حرم رضوی، روح خود را جلا دهند.

خیل مجاوران و اقشار مختلف مردم مشهد و زائران بارگاه منور رضوی همزمان با نخستین شب از لیالی قدر، در جای جای حرم مطهر ثامن الحجج(ع) نشسته و با حالتی محزون ندای دعای جوشن کبیر را با ترجیع بند "سُبْحانَکَ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنا مِنَ النّارِ یا رَبِّ" همراه با ذاکران اهل بیت(ع) زمزمه کردند.

امام جمعه مشهد در سخنرانی مراسم معنوی شب احیای نوزدهم در حرم مطهر رضوی گفت: شب قدر، شب تقدیر است یعنی فرصتی به وجود آمده است که هر تصمیمی برای سرنوشت خود گرفته اید بر اساس اراده خداوند تحقق یابد.

آیت الله سیداحمد علم الهدی ادامه داد: این شب فرصتی مناسب است تا مسیر زندگی خویش را تغییر دهیم و خداوند این فرصت را برای ما مهیا کرده است تا به این مهم دست یابیم.

وی تصریح کرد: انسان می تواند در شب قدر کاری کند که در هزار ماه قادر به انجام آن نبوده‌ است، پس این شب غنیمتی برای یک فرد موقعیت شناس است.

بنا بر آیات قرآن، اینکه شب قدر در ماه مبارک رمضان واقع شده است، مورد قبول همه مسلمانان است و هیچگونه شک و تردیدی در آن وجود ندارد اما به دلیل آن که شب دقیق آن معلوم نیست، مسلمانان بنا بر بسیاری از روایات که یکی از شب های نوزدهم، بیست و یکم یا بیست و سوم را شب قدر بیان داشته اند، در این سه شب به مناجات و شب زنده داری می پردازند.

طبق روایات، عبادت در شب قدر، قابل قیاس با سایر شب‌ها نیست. از جمله اعمال شب قدر، غسل، احیا و شب زنده‌داری، خواندن قرآن، خواندن دعاهای ماثور مثل دعای جوشن کبیر، توبه و استغفار و صدقه‌دادن را می‌توان بیان کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha