وزیر اقتصاد بلاروس: مبادلات تجاری با ایران همتراز روابط سیاسی ارتقا یابد

مسکو- ایرنا- وزیر اقتصاد جمهوری بلاروس بر تقویت مبادلات تجاری با جمهوری اسلامی ایران و ارتقای آن به سطح مطلوب همتراز با سطح بالای روابط سیاسی مینسک – تهران تأکید کرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا از سفارت ایران در بلاروس، یوری چبوتار در دیدار سفیر ایران در مینسک با با اشاره به توانمندی‌های اقتصادی ایران از اجرای پروژه های سرمایه گذاری و تولید مشترک در حوزه های مختلف استقبال کرد.

وزیر افتصاد بلاروس: مبادلات تجاری با ایران همتراز با روابط سیاسی ارتقا یابد

سفیر ایران در بلاورس نیز در این دیدار با اشاره به موافقت‌نامه‌های منعقد شده بین دو کشور در حوزه سرمایه‌گذاری، بر لزوم اجرای آنها تاکید کرد.
علیرضا صانعی همچنین از وزیر اقتصاد جمهوری بلاروس برای سفر به ایران و شرکت در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی «ایران اکسپو ۲۰۲۴» دعوت کرد.
در این ملاقات، طرفین ضمن اشاره به سطح بالای روابط سیاسی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس بر لزوم توسعه روابط اقتصادی به تناسب سطح روابط سیاسی دو کشور تاکید کردند.

پیش از این، سفیر کشورمان در بلاروس در نشست معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران که با حضور نمایندگان ۱۷۰ شرکت بلاروسی گفته بود: حجم مبادلات تجاری تهران – مینسک در سال ۲۰۲۳ میلادی، رشد ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد، با این حال، این رقم با نقطه مطلوب و سطح مورد انتظار رهبران دو کشور فاصله زیادی دارد.
صانعی پیش‌تر در مصاحبه‌ای تصویری با ایرنا از ریل‌گذاری برای ارتقای مبادلات تجاری دوجانبه به ۳۰۰ میلیون دلار و در گام بعدی به یک میلیارد دلار خبر داده بود. ( اینجا ببینید و بخوانید )


جمهوری بلاروس، سرزمین محصور در خشکی در اروپای شرقی است که با کشورهای روسیه، اوکراین، لهستان، لیتوانی و لتونی هم‌مرز است. پایتخت آن شهر مینسک است.
آخرین دیدار رسمی مقامات ایران از مینسک، سفر ۲۵ مهرماه ۱۴۰۲ معاون اول رئیس‌جمهور بود. محمد مخبر به دعوت رسمی نخست وزیر بلاروس و به منظور رایزنی و تبادل دیدگاه‌ها با مقامات عالی بلاروس و در صدر هیاتی بلند پایه به مینسک سفر کرد، در بدو ورود به فرودگاه بین المللی مینسک، از سوی وزیر صنایع جمهوری بلاروس به عنوان رئیس کمیسیون مشترک دو کشور مورد استقبال فرودگاهی قرار گرفت.
معاون اول رئیس‌جمهور در اولین برنامه خود در این سفر به دیدار الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس رفت و در محل نخست وزیری بلاروس مورد استقبال رسمی همتای خود قرار گرفت.
محمد مخبر در این سفر در نشست مشترک هیأت‌های عالی دو کشور، گفت: دولت بلاروس در منظومه تنظیمی‌ ارتباطات بین المللی جمهوری اسلامی جایگاهی ویژه‌ دارد و راهبرد جدی دولت در ایران ارتقای روابط تهران - مینسک‌ در همه حوزه‌ها است.
معاون اول رئیس‌جمهور از تهاتر و تسهیل صدور ویزا به ویژه برای بازرگانان‌ و تجار به‌عنوان دیگر الزامات ارتقای روابط اقتصادی بین تهران - مینسک یاد کرد و گفت که توجه به این دو موضوع در کنار استفاده از ارز محلی در تبادلات تجاری اتفاقات بزرگی را رقم می‌زند.
وی با اشاره به ظرفیت‌های ایران در حوزه‌های مختلف، آمادگی کشورمان را برای انتقال تجربیات در زمینه‌ مقابله با تحریم‌ها و سرمایه‌گذاری مشترک در بخش‌های صنعت به ویژه صنایع های‌تک، معدن، کشاورزی، نفت، گاز، پتروشیمی و پزشکی اعلام‌ کرد.

الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهوری بلاروس نیز ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ با ارسال پیامی به آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران،  فرارسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفت.
رئیس‌جمهوری بلاروس در این پیام از میهمان‌نوازی جمهوری اسلامی ایران از وی و هیأت بلندپایه همراه در سفر مارس ۲۰۲۳ (اسفند ۱۴۰۱) به تهران قدردانی کرده و افزوده است:‌ اطمینان دارم که تمام توافقات به دست آمده در این سفر به طور موثر اجرا خواهد شد.
به گزارش ایرنا، اسفندماه ۱۴۰۱ و در پایان مذاکرات رسمی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و الکساندر لوکاشنکو، روسای جمهوری اسلامی ایران و بلاروس، نقشه راه همکاری های همه‌جانبه دو کشور را امضا کردند.
همچنین مقامات ارشد ایران و بلاروس در حضور رئیسی و لوکاشنکو اسناد همکاری دو کشور در حوزه‌های مختلف تجاری، حمل و نقل، کشاورزی، فرهنگی و هنری، انتقال محکومان و سند برنامه اجرایی به مناسبت سی‌امین سال برقراری روابط دو کشور را به امضا رساندند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha