دولت سیزدهم استان اردبیل را به کارگاه مدرسه‌سازی تبدیل کرد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل نوسازی مدارس استان اردبیل سال گذشته را سال پر خیر و برکتی در نهضت مدرسه‌سازی در این استان دانست و گفت: در دولت مردمی سیزدهم جای جای استان اردبیل به کارگاه مدرسه‌سازی تبدیل شده و از شمال تا جنوب این استان ساخت و تکمیل واحدهای آموزشی در جریان است.

بهزاد محمدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، تحویل ۲۱۷ کلاس در سال گذشته را سند افتخار این اداره کل در خدمات‌رسانی در بخش آموزشی و پرورشی دانست و افزود: برای ساخت ، تجهیز و تکمیل این مدارس در مجموع ۴۸۰ میلیارد ریال هزینه شد.

وی ادامه داد: ساخت فضاهای آموزشی و پرورشی جدید نیز در استان با همت خیرین و نوسازی مدارس دنبال می‌شود که یکی از این طرح‌های مهم دارالفنون اردبیل با سه هزار میلیارد ریال اعتبار در حال تکمیل است که از محل مسئولیت اجتماعی بانک عامل احداث شده و در قالب ۳۰ کلاس درس و سالن آمفی تئاتر و همچنین سالن ورزشی تحویل آموزش و پرورش می‌شود.

محمدی در خصوص وضعیت ساخت و توسعه فضاهای آموزشی و تربیتی استان گفت: سرانه فضای آموزشی استان اردبیل نسبت به میانگین کشوری پایین است و ضرورت دارد با تلاشی مضاعف در ارتقای سرانه فضای آموزشی تلاش کرده و با همت همه‌جانبه کاستی‌ها را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: به‌رغم کمبود اعتبارات و نیروی انسانی ما موفق شدیم در سال گذشته به ۱۰۰ درصد برنامه‌های مصوب خود در احداث و تحویل فضاهای آموزشی و پرورشی دست پیدا کرده و مدارسی که تکمیل کردیم را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهیم.

محمدی افزود: پارسال در ۲ نوبت تجهیزات آموزشگاهی و هنرستانی تهیه و توزیع شده که در مجموع ۴۱۰ میلیارد ریال برای خرید و تهیه این تجهیزات آموزشی و هنرستانی هزینه شد تا در ابتدای سال تحصیلی و اسفندماه این امکانات و تجهیزات در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت که امیدواریم دانش‌آموزان از این تجهیزات و امکانات به بهترین شکل استفاده کنند.

استان اردبیل به وجود خیرین مدرسه‌ساز ایثارگر به خود می‌بالد

مدیرکل نوسازی مدارس استان اردبیل مشارکت خیرین مدرسه‌ساز در استان اعم از تعهدات، میزان تحقق و سهم مشارکت‌های مردمی در فضاهای تحویلی را افتخارآمیز توصیف کرد و گفت: این استان به وجود خیرین مدرسه‌ساز ایثارگر به خود می‌بالد و همواره از چهره‌هایی همچون مرحوم علیپور در سطح ملی و حتی بین‌المللی به نیکی یاد می‌شود.

محمدی افزود: با توجه به اینکه ۳۰ درصد مدارس احداثی در استان اردبیل خیرساز است ما تلاش کردیم تا فضاهای آموزشی و پرورشی نیمه‌تمام خیرساز را با تزریق اعتبارات دولتی تکمیل کرده و تحویل آموزش و پرورش دهیم.

وی ادامه داد: برای امسال نیز هدف‌گذاری شده تا با ارتقای مشارکت خیرین و احداث فضاهای آموزشی و پرورشی از محل مسئولیت اجتماعی نهادهای مختلف بتوانیم کمک کار نظام تعلیم و تربیت باشیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۷۳ فضای آموزشی و پرورشی خیرساز در سطح استان در حال اجراست و تعدادی از خیرین نیز در کنار ساخت مدرسه در مناطق پرتراکم دانش‌آموزی در خرید تجهیزات و امکانات آموزشی نیز آستین همت بالا زده‌اند تا بتوانند رضای الهی را کسب کنند.

مدیر نهضت مدرسه‌سازی در استان اردبیل در مورد مسئولیت اجتماعی صنایع و دستگاه‌ها و سهم آنها در قالب مشارکت‌های مردمی گفت: هرچند استان اردبیل استان صنعتی نیست اما ما تلاش زیادی را انجام دادیم تا با مجموعه‌های صنعتی بزرگ استان و شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی توافقی را برای انجام مسئولیت اجتماعی خود انجام دهیم تا از این محل فضاهای آموزشی و پرورشی مدرسه‌سازی تعریف و در مناطق با جمعیت دانش‌آموزی بالا ساخت مدرسه را نظیر دارالفنون یا حمایت‌های بنیاد برکت و سایر نهادها انجام دهیم.

وی با اشاره به نرخ رشد جمعیت دانش‌آموزی و پایین بودن سرانه آموزشی در استان اردبیل تصریح کرد: احداث ۲ هزار کلاس درس در سال‌های آینده پیش‌بینی شده تا بخشی از این واحدهای آموزشی از محل اعتبارات ملی و استانی و بخشی نیز به همت خیرین و مشارکت اجتماعی کارخانه‌ها و نهادهای عمومی غیردولتی اجرایی شود.

روند اجرای طرح شهید عجمیان در اردبیل مطلوب است

وی روند اجرای طرح «شهید عجمیان» در استان اردبیل را مثبت دانست و گفت: در اجرای این طرح موفق شدیم با هزینه ۳۰ میلیارد ریالی در ۳۵۰ مدرسه با همکاری آموزش و پرورش و همت جهادی همکاران فضای پرشور و نشاطی را برای دانش‌آموزان مهیا کنیم.

وی افزود: همچنین فضاهای آموزشی رنگ‌آمیزی و زیباسازی شد تا دانش‌آموزان در این فضا تحصیل شایسته و همراه با آرامشی را تجربه کنند و قطعا امسال هم این طرح با گستردگی بیشتر در استان اردبیل اجرا خواهد شد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان اردبیل در خصوص اولویت و برنامه‌های راهبردی سال جاری نیز تصریح کرد: امسال ۲ رویکرد جدی را دنبال خواهیم کرد تا بتوانیم به افزایش سرانه فضای آموزشی و تربیتی استان کمک کنیم ، رویکرد اول تکمیل و تحویل فضاهای آموزشی و پرورشی نیمه‌تمام دولتی و خیرین است که تا حد امکان با جذب اعتبارات در این کار اهتمامی جدی خواهیم داشت.

محمدی افزود: در وهله دوم با تامین اعتبار ملی و استانی شاهد شروع فضاهای آموزشی و پرورشی جدید در مناطق با تراکم دانش‌آموزی بالا خواهیم بود که در این راستا برای جلب مشارکت دستگاه‌های مختلف در قالب مسئولیت اجتماعی در تلاش هستیم تا براساس این تفاهم‌نامه‌ها بتوانیم ماموریت خود را انجام دهیم.

وی اظهارامیدواری کرد امسال در شهرهای پرجمعیت نظیر اردبیل، پارس‌آباد و مشگین‌شهر بتوانیم کمبود فضای آموزشی و ناایمن بودن مدارس را در ابعاد فیزیکی و یا سیستم گرمایشی به صفر رسانده و در خدمت جامعه تعلیم و تربیت باشیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha