افزایش جریمه‌ رانندگان حادثه ساز از ضروریات قوانین پیشگیرانه است

تهران بزرگ - ایرنا - معاون پیشین اجتماعی پلیس راهور فراجا گفت: سخت گیری ها و افزایش جریمه برای رانندگان حادثه ساز جزو ضروریات قوانین پیشگیرانه جامعه مدنی به حساب می‌آیند.

سرهنگ دکتر عین الله جهانی جرم شناس و کارشناس عالی حوزه پلیس راهور و تصادفات روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا از تاثیرات مثبت و قابل توجه افزایش جرائم رانندگی در جامعه گفت.

وی افزود: هنگامی که صحبت از بازدارنده بودن قانون به میان می‌آید بدین معناست که متخلف با یک حساب سرانگشتی هزینه فایده cost- benefit یک تخلف را محاسبه و به این نتیجه برسد که آثار و تبعات قانونی ارتکاب تخلف بسیار بالاتر از بهره یا سودی خواهد بود که ممکن است عایدش شود و اینجاست که خودبخود از ارتکاب آن منصرف خواهد شد.

افزایش جریمه‌ رانندگان حادثه ساز از ضروریات قوانین پیشگیرانه است

سرهنگ جهانی در ادامه با اشاره به آمار تصادفات جرحی و فوتی به دلیل تخلفات حادثه ساز در کشور گفت: وقتی راننده متخلف، مرتکب سرعت غیر مجاز می‌شود متاسفانه به عواقب ویرانگر آن بی توجه است و مبلغ جریمه فعلی نیز برای او بسیار ناچیز بوده و بازدارنده نیست، لذا جان خود و سرنشینان وسیله نقلیه و همچنین دیگر استفاده کنندگان از راه را به خطر می‌اندازد.

این جرم شناس و حقوقدان با تاکید بر اهمیت عملکرد مسئولین در خصوص برخورد کیفری با مرتکبین تخلفات حادثه ساز ادامه داد: راننده متخلف باید مطمئن شود اگر تخلفی را مرتکب شد حتماً اعمال قانون شده و تبعات سخت و سنگینی را باید بپردازد.

سرهنگ جهانی با اشاره به بررسی‌ها و تحلیل‌های صورت گرفته از سوی کارشناسان پلیس راهور در خصوص علل اصلی وقوع تصادفات اظهار کرد: بررسی‌ها نشان داده که تخلفاتی مانند سرعت غیر مجاز، سبقت غیر مجاز، رانندگی در حالت مستی، دنده عقب در بزرگراه‌ها، دلخراش ترین تصادفات را رقم زده‌اند.

وی یادآور شد: اگر طرح و برنامه‌ای مانند افزایش مبالغ جریمه با نگاه بازدارندگی از تصادفات و ارتقای ایمنی مدنظر باشد حتما می‌توان به کاهش کشته‌های تصادفات و پیشگیری از داغدار شدن خانواده‌ها نیز امیدوار شد.

افزایش جریمه‌های رانندگان حادثه ساز جز ضروریات قوانین پیشگیرانه است

سرهنگ جهانی افزود: بنده به عنوان یک جرم شناس می‌گویم اگر نگاه مان به این موضوع باشد که پیشگیری وضعی و اجتماعی در اولویت کارها قرار بگیرد و پیشگیری قانونی و به تبع آن پیشگیری کیفری و قضایی برای یک راننده دارای رفتارهای پرخطر در نظر گرفته شود، این می‌تواند برای افرادی که مستعد ارتکاب این قبیل تخلفات هستند موثر واقع شود.

به گفته وی، ابن اتفاق همچنین می‌تواند آمار پرونده جرائم رانندگی در محاکم قضایی را کاهش دهد و از تحمیل ضرر و زیان‌های غیر قابل جبران مادی و بخصوص روحی و روانی پیشگیری کند.

وی اضافه کرد: برخوردهای شدیدتر مانند جریمه سنگین، توقیف وسیله نقلیه، ابطال گواهینامه و محرومیت‌های اجتماعی برای این قبیل رانندگان معدود که با حرکات مخاطره آمیز خود تهدید بزرگی به ایمنی، آرامش و سلامت مردم هستند از واجبات است.

سرهنگ جهانی ادامه داد: .در کشورهای توسعه یافته مانند بلژیک، سویس، فنلاند و فرانسه برای تخلفات حادثه ساز مانند سرعت غیرمجاز و رانندگی در حالت مستی مبالغ جریمه بسیار بالایی تا ۱۲۱ هزار یورو هم در نظر گرفته‌اند و همین موضوع، ارتکاب تخلفات و تعداد جان‌باختگان تصادفات را به حداقل اقل ممکن رسانده است.

معاون پیشین اجتماعی پلیس راهور فراجا با تاکید بر اهمیت نقش فرهنگ سازی در تمامی سطوح آموزشی کشور افزود: سازمان‌ها و نهادهای فرهنگ ساز مانند وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، آموزش عالی، رسانه‌ها، صدا و سیما و شبکه‌های اجتماعی باید در سطح وسیعی اقدامات آموزشی و فرهنگی در راستای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی بمنظور ترویج فرهنگ صحیح ترافیکی و اصلاح رفتارهای غلط در عبور و مرور را در برنامه‌های خود لحاظ کنند.

وی گفت: باید در پربیننده ترین ساعات برنامه‌های تلویزیونی تبلیغات فرهنگ ترافیک گنجانده شود.

سرهنگ جهانی یادآور شد: دلیل تاکیدم بر این موضوع این است که در سال‌های اخیر تاثیر برنامه‌های آموزشی و فرهنگی در حوزه ایمنی مردم کاملا ملموس بود ولی متاسفانه این برنامه‌ها در حال حاضر بسیار محدود شده است.

افزایش جریمه‌های رانندگان حادثه ساز جز ضروریات قوانین پیشگیرانه است

وی معتقد است که با توجه به شرایط که در کشور به لحاظ آمار تصادفات و مرگ و میر حاصل از ارتکاب تخلفات حادثه ساز، باید مسوولین راه حل های مناسب دیگری را نیز به عنوان راهکارهای پیشگیرانه در نظر بگیرند.

سرهنگ جهانی اضافه کرد: افزایش جریمه تنها یکی از این مواردی است که می‌تواند تاثیر مستقیم بر کاهش آمار و ارقام جانباختکان و مصدومان سوانح رانندگی بگذارد لذا توجه به این مهم باید به صورت مدام و مستمر صورت گیرد ...

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha