به گزارش ایرنا، شهرستان پلدشت یکی از شهرهای مرزی آذربایجان غربی است که از آنجا میتوان آبادی شاه تختی نخجوان و ساختمانهای این منطقه را به راحتی دید و این نزدیکی به جمهوری آذربایجان موجب تغییر شغل بسیار از پلدشتیها به سمت ترانزیت کالا شده است.
شهر پلدشت در میان ۲ دشت شیبلو و زنگنه قرار دارد و رودخانه ارس نیز معروفترین رودخانهای است که از کنار این شهر گذشته و مرز میان ایران و جمهوری آذربایجان را شکل داده است که مقصد آن دریای مازندران است.
پل دوستی بین ایران و جمهوری آذربایجان، بازارچه و گمرک، تفرجگاه ارس از جاذبههای این شهرستان مرزی است اما یکی دیگر از جاذبههای این شهر بودن کامیون و تریلی در کوچه پس کوچههای این شهرستان است که جذابیت متفاوتی به این شهر داده است.
البته رودخانه زنگبار که در شهرستان ماکو معروف است از مرکز شهر پلدشت نیز عبور میکند که در نهایت به رودخانه ارس میریزد.
اما جذابیت کامیونهای پلدشت ما را بر آن وا داشت تا در این شهر بیشتر پیگیر آن شویم.
همه پسرعمههایم کامیون دار هستند
علیرضا جامعی از شهروندان پلدشتی است که به ایرنا میگوید: من خودم کامیون ندارم ولی همه پسرعمههایم دارای یک کامیون هستند و هر کدام به کشورهای متفاوتی در حال سفر هستند.
وی ادامه داد: هر ازگاهی من هم با دیدن این همه کامیون به سرم میزند که گواهینامه پایه یک بگیرم و به کار ترانزیت مشغول شوم ولی در بازار از کار خودم راضی هستم.
شغل آینده من کامیون داری است
شایان رزمجو از دانشجویان پلدشتی است و به ایرنا میگوید: بودن کامیونها در این شهر مزیت تجارت بینالمللی این شهر است و امیدواریم با توجه به این ظرفیت، خیابانهای این شهر نیز در حد این کامیونها باشد و بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: من با اینکه حقوق میخوانم اما تفکر هر روز من به داشتن یک کامیون است که پس از اتمام دروس و فارغ التحصیلم به عنوان یک کامیون دار باسواد در این این مرزها تردد کنم و به مقاصد مختلفی حرکت کنم.
با شنیدن حرفهای شهروندان پلدشتی و دیدن این همه کامیون تصمیم گرفتم آمار واقعی ترددهای کامیون در این شهر را بدانم و از این رو سراغ مدیر پایانه مرزی پلدشت رفتم تا با او در این مورد صحبت کنیم.
رشد ۵۹ درصدی تردد کامیونها با بیش از ۶۷ هزار کامیون
محمدرضا دربندی در این خصوص به ایرنا گفت: به طور دقیق ۶۷ هزار و ۴۶۴ دستگاه کامیون و خودرو سنگین از مرز پلدشت در طول سال ۱۴۰۲ تردد کرد که این رقم خوبی در ثبت ترددهای مرزی است.
وی با بیان اینکه این آمار نسبت به سال پیشین از رشد ۵۹ درصدی برخوردار بود، افزود: سال ۱۴۰۱ نیز ۴۲ هزار و ۳۳۹ کامیون و خودرو سنگین از مرز پلدشت ورود و خروج داشتند که نشان از توجه کامیون داران به این مرز است.
دربندی با بیان اینکه هیچ مسافری از این مرز تردد نمیکند، افزود: از سمت ما مشکلی در خصوص تردد مسافری نیست اما جمهوری آذربایجان فعلا تردد مسافری ندارد و صرفا درب مرز برای دانشجویان باز است.
به گفته وی، در سال ۱۴۰۲ صرفا یک هزار و ۴۴ دانشجو از این مرز تردد داشتند.
دربندی با اشاره به انواع بار این کامیونها گفت: خشکباری چون خرما و کشمش، فرآوردههای پتروشیمی، شیشه و أنواع شمش روی و مس از جمله بارهای این کامیونها است که روزانه از طریق این مرز تردد دارند.
او گفت که اگر در خصوص حجم و میزان دلاری این اجناس سوالی داشته باشید باید به سمت گمرک بروید و با آنها صحبت کنید.
ترانزیت پنج میلیارد دلاری از مرز پلدشت
مدیر گمرک شهرستان پلدشت در این باره به ایرنا میگوید: در سال گذشته ترانزیت کالا از این گمرک ۹۰ درصد افزایش یافته است که نشان از عزم جدی دولت در بها دادن به مرزهای رسمی کشور است.
محمد دادرس با بیان اینکه گمرک شهرستان پلدشت نوعی درگاه پایانه صادراتی و ترانزیتی کشورهای ایران و آذربایجان و کریدور غرب به شرق و شمال به جنوب در کشورمان است افزود: این گمرک نزدیک ترین مسیر برای رساندن کالاهای ترانزیتی به کشورهای آسیای میانه و منطقه قفقاز است.
وی به ترانزیت کالا در این گمرک اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۲ به میزان ۹۶۰ هزار تن و به ارزش پنج میلیارد و ۱۴۶ میلیون دلار به مقصد کشورهای آسیایی و اروپایی ترانزیت شده است.
دادرس در خصوص صادرات کالا از گمرک پلدشت گفت: در سال گذشته ۳۸۶ هزار تن به ارزش ۶۱۰ میلیون دلار انواع کالاهای صادراتی سایر گمرکات از مرز این گمرک خارج شده است.
وی ادامه داد: ۱۶ میلیون دلار انواع کالاهای ایرانی نیز از طریق گمرک پلدشت به مقصد کشورهای آسیایی و اروپایی صادر شده است که نسبت به سال ما قبل آن ۱۵ درصد رشد داشته است.
با شنیدن حرفهای او به این فکر میکردم که این پایانه و گمرک شهرستان پلدشت با قدمتی بیش از ۴۰ ساله، چهارمین مرز ارتباطی کشورمان با جهموری آذربایجان است که سالانه ارزش مبادلات تجاری در این گمرک به ۶ میلیارد دلار میرسد.
پایانه مرزی پلدشت از شاهراههای کمنظیر جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به بازارهای آسیای میانه از طریق آذربایجانغربی به شمار میرود که در ۴۷ کیلومتری غرب ماکو و در جوار رودخانه مرزی ارس قرار دارد و بیش از ۴۰ سال از فعالیت رسمی آن میگذرد.
گمرک پلدشت با وجود ظرفیتهای صادراتی، ترانزیتی و گردشگرپذیری، نمود عینی بهره مندی از یک ظرفیت محلی برای ارزآوری پایدار در این استان مرزی است.
نظر شما