۹ فروردین ۱۴۰۳، ۹:۴۷
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85429224
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ژاپن و آمریکا بدنبال استفاده صلح‌آمیز از فضا

۹ فروردین ۱۴۰۳، ۹:۴۷
کد خبر: 85429224
ژاپن و آمریکا بدنبال استفاده صلح‌آمیز از فضا

تهران-ایرنا- «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن و «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در دیدار ماه آینده خود در واشنگتن بر تعهد خود برای عاری نگاه داشتن فضا از وجود تسلیحات هسته‌ای و کشتار جمعی تاکید خواهند کرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، خبرگزاری کیودو به نقل از مقامات آگاه از نشست آینده کیشیدا و بایدن افزود، ۲ طرف در نشست آینده خود در واشنگتن بر گسترش استفاده صلح آمیز از فضا تاکید می‌کنند.

این تعهد با هدف جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته‌ای یا دیگر سلاح‌های کشتار جمعی در فضای بیرون از جو است و بدنبال ادعای کاخ سفید در ماه گذشته درباره گسترش قابلیت استقرار تسلیحات ضدماهواره از سوی روسیه در فضا مطرح شده است.

این مقامات آگاه می‌گویند که انتظار می رود تعهد سران آمریکا و ژاپن در بیانیه مشترکی که همزمان با اجلاس ۱۰ آوریل (۲۲ فروردین) صادر خواهد شد، گنجانده شود.

خبرگزاری کیودو نوشت: ژاپن و ایالات متحده به منظور تقویت ائتلاف چند دهه ای خود همزمان با افزایش چالش های امنیتی همچون تعمیق روابط نظامی روسیه با چین و کره شمالی، تلاش بیشتری را برای تقویت توان بازداندگی و واکنش خود بکار بسته اند.

ژانویه سال گذشته، ژاپن و آمریکا توافق کردند که بر اساس ماده پنج پیمان امنیتی خود، دامنه تعهدات دفاعی واشنگتن در قبال ژاپن را به فضا گسترش دهند.

ژاپن در کنار آمریکا به دنبال آن است که با ایجاد قوانینی برای جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی در فضا در این حوزه، پیشگام شود.

مقامات آگاه از نشست آینده بایدن و کیشیدا -که خواستند نامشان فاش نشود- همچنین گفتند که 2 طرف قرار است بر اهمیت توافق فضای خارج از جو تاکید کنند. توافق ۱۹۶۷ که از سوی قدرت های بزرگی مانند چین و روسیه امضا شده است، استفاده از سلاح های هسته ای در فضا را منع می کند.

قرار است بایدن در روز ۱۰ آوریل در یک ضیافت شام رسمی میزبان کیشیدا باشد و روز بعد از آن نخست وزیر ژاپن در نشست مشترک کنگره سخنرانی خواهد کرد و در اجلاس سه جانبه با حضور فردیناند مارکوس جونیور رئیس جمهوری فنلاند شرکت خواهد کرد.

یوکو کامیکاوا وزیر امور خارجه ژاپن، در نشست وزیران سازمان ملل متحد در مورد خلع سلاح هسته‌ای در نیویورک که در ۱۸ مارس برگزار شد، تاکید کرد که «فضای خارج از جو» باید حوزه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌ای باقی بماند.

به نوشته خبرگزاری کیودو، انتظار می رود ژاپن و آمریکا در آینده نزدیک قطعنامه مشترکی را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کنند و در آن خواستار خودداری از استقرار سلاح های هسته ای یا سلاح های کشتار جمعی در مدار زمین می شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha