۹ فروردین ۱۴۰۳، ۸:۴۵
کد خبرنگار: 877
کد خبر: 85429163
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

طرح‌های پیشران توسعه استان اردبیل در گام نهایی

۹ فروردین ۱۴۰۳، ۸:۴۵
کد خبر: 85429163
طرح‌های پیشران توسعه استان اردبیل در گام نهایی

اردبیل - ایرنا - توسعه زیرساخت‌های عمرانی و پیشران‌های توسعه استان اردبیل در حالی در دولت سیزدهم جزو اولویت قرار گرفته است که امسال بخش زیادی از این طرح‌ها به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، زیرساخت‌های عمرانی و اقتصادی به عنوان موتور توسعه و رشد اقتصاد هر منطقه‌ای به شمار می‌رود به جهت اینکه با توجه به بالا بودن رقم سرمایه‌گذاری مورد نیاز، بخش خصوصی توان و رغبت لازم برای اجرای این طرح‌ها را ندارد و از سوی دیگر فقدان این زیرساخت‌ها ، سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌ها و حوزه‌های صنعتی، تولیدی، گردشگری و سایر بخش‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

یکی از اولین مسائلی که هر سرمایه‌گذاری در زمان ورود به یک منطقه و ارزیابی‌های اولیه مدنظر قرار می‌دهد، در کنار مسائلی همچون وجود مواد اولیه با قیمت مناسب، نیروی کار متخصص و ماهر ، وجود زیرساخت‌های ارتباطی اعم از انرژی ، حمل و نقل ارزان و مطمئن و دسترسی سریع به بازارهای هدف است.

از همین رو توسعه زیرساخت‌های عمرانی و اقتصادی نقش اصلی و اساسی در توسعه هر منطقه داشته و سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌ها را هم اقتصادی و به صرفه می‌سازد.

این در حالی است که استان اردبیل از نظر شاخص‌های کلان اقتصادی و زیرساخت‌های عمرانی از عقب‌ماندگی مزمن رنج می‌برد به طوری که این استان از نظر اغلب شاخص‌های اقتصادی و عمرانی جزو استان‌های محروم کشور است.

همین امر باعث شده است ظرفیت‌های بی‌نظیر آن همچون ظرفیت‌های گردشگری و کشاورزی تبدیل به ثروت نشده و نقش چندانی در ارتقای شاخص‌های اقتصادی نداشته باشد و بسیاری از نیروی کار توانمند از استان مهاجرت کنند.

برای مثال اردبیل جزو معدود استان‌هایی است که ارتباط مرکز آن با مرکز کشور از طریق بزرگراه برقرار نشده و یا در حوزه انرژی این استان در انتهای شبکه قرار دارد و علاوه بر این که در فصل‌های سرد با افت فشار مواجه است بخش‌های تولیدی آن هم از انرژی مطمئن و پایداری برای توسعه مواجه نیستند ، از همین رو دولت سیزدهم و مدیریت ارشد استان توسعه زیرساخت‌های عمرانی را جزو اولویت‌های اساسی قرار داد و طی این مدت تحرک بی‌سابقه‌ای در پروژه‌های عمرانی و زیرساختی استان شاهد بوده‌ایم.

امروز هر مسافری در جریان ورود به استان از مسیر سرچم، شاهد عملیات تعریض اجرای شبکه بزرگراه در این مسیر است ، از سمت اردبیل به سمت شمال استان هم عملیات تعریض و توسعه شبکه بزرگراهی در قطعات مختلف در دست اجراست که به تدریج این قطعات به بهره‌برداری می‌رسد.

طرح‌های پیشران توسعه استان اردبیل در گام نهایی

یکی از گلوگاه‌های مهم توسعه زیرساخت‌های عمرانی استان اردبیل کمبود منابع مالی بوده است ، از همین رو در این دوره از مدیریت ارشد استان برای تامین منابع مالی مورد نیاز این طرح‌ها تلاش‌های مستمر و بی‌وقفه‌ای داشته‌اند به طوری که تقریبا هر هفته استاندار، نمایندگان و مدیران ارشد مربوط با حضور در مرکز کشور برای تامین منابع مالی تلاش کردند.

در نتیجه این پیگیری‌ها به نظر می‌رسد بخش زیادی از این پروژه‌های زیرساختی و پیشران‌های توسعه در مراحل نهایی قرار دارد به طوری که به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل امسال پروژه‌هایی همچون راه‌آهن اردبیل - میانه ، تونل حیران و قطعاتی از شبکه بزرگراهی استان به بهره‌برداری خواهد رسید.

در همین زمینه در آخرین روز سال گذشته هشت هزار میلیارد ریال به اجرای طرح‌های زیرساختی استان که جزو اولویت‌های اساسی و طرح‌های پیشران توسعه استان هستند، ابلاغ شد که با این منابع تعداد زیادی از این طرح‌ها در سال جاری تکمیل شده و به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته داود شایقی ، از این میزان ۲ هزار ۱۰۰ میلیارد ریال به پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه ، ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به اجرای تونل حیران در مسیر اردبیل - آستارا و اجرای باند دوم راه‌های مشگین‌شهر - سربند ، مشگین‌شهر - اردبیل ، کلور - درام ، گرمی - رضی ، امیرکندی - بیله‌سوار و تونل حیران اختصاص یافته است.

همچنین در راستای ارتقای شاخص‌های بهداشت و درمان و افزایش تخت‌های بیمارستانی ۸۴۰ میلیارد ریال برای تکمیل بیمارستان نجف‌زاده اردبیل و ۵۰ میلیارد ریال برای تکمیل بیمارستان سبلان اختصاص یافت.

طرح‌های پیشران توسعه استان اردبیل در گام نهایی

علاوه براین ۱۵۰ میلیارد ریال برای تکمیل طرح‌های آبرسانی اردبیل ، ۲۰۰ میلیارد ریال برای اجرای شبکه آبیاری مغان و ۱۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل تالار شهر اردبیل هزینه خواهد شد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این برای تکمیل ۹۲ پروژه که در مراحل نهایی قرار دارد ۲ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال اعتبار ابلاغ شده است که این طرح‌ها در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

طبق اظهارات داود شایقی ، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل این طرح‌ها شامل سدهای معیشتی، تکمیل مدارس استان، زیرساخت شهرک‌های صنعتی، تکمیل سالن‌های ورزشی ،استخرهای دانش‌آموزی ، تکمیل خانه‌های بهداشت ، مرکز بهداشت، آسفالت راه‌های روستایی، آبرسانی به مجتمع‌های روستایی و عشایری جزو این اولویت‌هاست.

در همین راستا و به دنبال تامین منابع مورد نیاز طرح‌های پیشران توسعه استان، روز گذشته نشست بررسی روند اجرا و تکمیل پروژه‌های عمرانی دستگاه‌های اجرایی استان با حضور نمایندگان دستگاه‌های آب منطقه‌ای، برق، گاز، راه‌ و شهرسازی، نوسازی مدارس، ورزش‌ و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب، علوم پزشکی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای و بنیاد مسکن و امور روستایی استانداری برگزار شد و نمایندگان این دستگاه‌ها گزارشی از وضعیت پروژه‌های عمرانی در دست اجرا و در حال تکمیل سازمان‌های متبوع خود برای سال ۱۴۰۳ را ارائه کردند.

طرح‌های پیشران توسعه استان اردبیل در گام نهایی

سیدحامد عاملی ، استاندار اردبیل در این نشست با بیان اینکه اولویت پروژه‌های عمرانی استان در سال ۱۴۰۳ تکمیل پروژه‌های شاخص و اساسی است، گفت: اولویت پروژه‌های عمرانی دستگاه‌های اجرایی استان در سال ۱۴۰۳ تکمیل پروژه‌های شاخص و اساسی بوده و لازم است دستگاه‌ها نسبت به احصا و اعلام اقدامات شاخص خود در خصوص تکمیل پروژه‌های عمرانی مهم در حوزه مربوط اقدام کنند.

وی با تاکید بر لزوم ارائه زمان‌بندی تکمیل پروژه‌های عمرانی هر دستگاه اجرایی استان اردبیل اظهار کرد: باید جذب اعتبارات برای پروژه‌های عمرانی با پیگیری جدی و نگاه همه‌جانبه از محل‌های مختلف اعم از استانی، ملی و یا مولدسازی مدنظر دستگاه‌ها باشد و برنامه‌ریزی‌های لازم برای سال ۱۴۰۳ در این راستا انجام شود.

مقام عالی دولت در استان اردبیل با تأکید بر استفاده موثر از فصل کاری برای اجرای پروژه‌های عمرانی، ادامه داد: دستگاه‌ها به غیر از کارهای عمومی مرتبط با خود، آن دسته از کارهای شاخص را که می‌توانند در سال جاری تکمیل و بهره‌برداری کنند، اعلام و ملزومات مورد نیاز برای تسریع در اجرای پروژه را مشخص کنند تا نسبت به پیگیری و تامین این ملزومات اقدام و همکاری شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha