میزگرد ایرنا؛ بررسی رسالت‌های مجموعه مدیریت شهری قم در تحقق شعار سال

قم - ایرنا - در میزگرد ایرنا با حضور شماری از اعضای شورای شهر قم از تسهیل گری شهرداری در حمایت از کسب‌وکارهای خانگی و بنگاه‌های کوچک، مشارکت مردم در اجرای سیاست‌گذاری‌های شهری و رونق سرمایه‌گذاری را از رسالت‌های مهم مدیریت شهری در تحقق شعار سال یاد کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، میزگرد سیاسی با موضوع راهکارهای تحقق شعار سال در حوزه مدیریت شهری با حضور ۴ تن از اعضای شورای اسلامی شهر قم برگزار و مهم‌ترین محورها و وظایف مجموعه مدیریت شهری در اجرای سیاست‌های کلی شعار سال بررسی شد که مشروح این میزگرد به شرح زیر است:

میزگرد ایرنا؛ بررسی رسالت‌های مجموعه مدیریت شهری قم در تحقق شعار سال

نقش مستقیم شوراهای شهر در تحقق شعار سال؛ همه مدیران خود را مخاطب شعار سال بدانند

رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم با تأکید بر توجه تمام مدیران بر شعار سال و ابراز لبیک بر تحقق آن گفت: شورای شهر به‌عنوان منتخبین مردم می‌تواند با تسهیل گری و حمایت از تعاونی‌ها، بنگاه‌های کوچک اقتصادی و کسب‌وکارهای خانگی و تصویب قوانین حمایتی در تحقق شعار سال نقش پررنگی ایفا کند.

سید محمدحسین دهناد، با اشاره به شعار سال به نام " جهش تولید با مشارکت مردم" که از طرف مقام معظم رهبری انتخاب شد، اظهار داشت: اعتقاد من بر این است شعار سال یک راهبرد اصلی برای کشور بوده و مدیران در تمام حوزه‌ها کاری باید سیاست‌های کلی کار خود را بر اساس این شعار و راهبرد تنظیم کنند.

وی افزود: امروز مهم‌ترین مشکل کشور مسائل اقتصادی است که در سنوات گذشته شعار سال نیز حول مسائل تولید و اقتصاد مطرح بوده که نشان از اهمیت این موضوع دارد و امسال وجه نمایان و مهم آن مشارکت و نقش مردم در امورات اقتصادی است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم دو تفکر متضاد در عرصه اقتصادی را موردتوجه قرارداد و گفت: یک تفکر مبتنی بر دولت‌گرایی و تصدی‌گری دولت بر امور است و تفکر مقابل آنکه نئولیبرالیسم است موضوعات سرمایه‌داری و الگوی غربی را مطرح می‌کند و شاید نقش حاکمیت و دولت را در مسائل اقتصادی در حد ناظر و داور می‌بیند.

وی سیاست کلان در حوزه اقتصادی را در کشور ایران اجرای صحیح سیاست ابلاغیه اصل ۴۴ قانون اساسی عنوان کرد و گفت: درگذشته تعریف صحیحی از خصوصی‌سازی مطرح نبوده و عملاً اگر بخواهیم روح حاکم بر اصل ۴۴ قانون اساسی را در نظر بگیریم، به این صورت است که به‌جای این‌که دولت نقش تصدی‌گری در امورات مختلف داشته باشد به‌عنوان هادی، ناظر و حامی شرایط را برای رشد اقتصادی را دارد.

دهناد ادامه داد: زمانی که دولت به‌عنوان ناظر بر امور اقتصادی حضور داشته باشد بعد از تأمین منافع خصوصی شاهد تأمین منافع عمومی نیز خواهیم بود به‌طوری‌که دولت نقش ریل‌گذاری و هدایت‌کردن و درنهایت حمایت گری و نظارت خود را می‌تواند انجام دهد.

نقش مهم تعاونی‌ها در مشارکت مردم در اقتصاد

وی نحوه مشارکت مردم را نیز تشریح کرد و گفت: تعاونی‌ها یکی از بسترهای مشارکت مردم در امور اقتصادی است به‌نحوی‌که در شاکله مردمی‌سازی اقتصادی تعاونی‌ها در راستای عدالت اقتصادی خود را نشان می‌دهد و همچنین بر اساس سیاست‌های کلان کشور نیز باید یک‌چهارم سهم اقتصاد کشور در اختیار تعاونی‌ها قرار گیرد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: در کنار تقویت تعاونی‌ها باید به بنگاه‌های کوچک اقتصادی نیز توجه کنیم؛ زیرا تقویت و ترویج این تفکر و رویکرد در تحقق شعار سال تأثیر بسیاری داشته و به مشارکت عموم مردم در حوزه تولید و اقتصاد کمک بسیاری می‌کند.

وی تأکید کرد: تنها توجه‌کردن به بنگاه‌های بزرگ اقتصادی صحیح نیست و نیاز است از بنگاه‌های کوچک اقتصادی حمایت جدی داشته باشیم همان‌طور که در خیلی از کشورها این شرایط حاکم است، به طور مثال در کشور آلمان ۹۹ درصد تولیدی‌ها در کارگاه‌های کوچک و خانوادگی ایجاد می‌شود و حدود ۱۳ میلیون نفر از شاغلین آلمان زیر کارگاه‌های زیر ۵۰ نفر کار می‌کنند.

دهناد یادآور شد: روح حاکم بر اصل ۴۴ و ۴۳ قانون اساسی نیز بر ایجاد امکانات کار را برای همه اقشار برای رسیدن به اشتغال کامل تأکید دارد و باید برای تحقق آن ریل‌گذاری کرد.

وی تصریح کرد: باید بدانیم تقویت تعاونی‌ها در جمع‌کردن سرمایه‌های خرد جامعه و توانمندسازی مردم و ایجاد اشتغال و به‌طورکلی بر همه شاخص‌های مثبت اقتصادی تأثیر بسیاری دارد که می‌تواند در تحقق شعار سال که بر مشارکت مردم تأکید شده کمک بسیاری کرده تا شاهد رشد اقتصادی باشیم.

اجرای سیاست‌های مدیریت شهری، بدون همکاری مردم بی‌اثر است/ شهرداری در تحقق شعار سال نقش‌آفرینی کند

عضو شورای اسلامی شهر قم نیز در ادامه با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۳ توسط مقام معظم رهبری به‌عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» به‌عنوان سیاست کلان نظام جمهوری اسلامی گفت: یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های اجرایی برای تحقق اقتصاد مردمی در شهر می‌تواند شهرداری باشد.

معصومه آمره با تأکید بر نقش مردم در تحقق برنامه‌های کشور اظهار داشت: تأکید و اعتقاد دارم هر آنچه را که برنامه‌ریزی می‌شود بدون کمک و همکاری خوب مردم به‌جایی نخواهد رسید.

وی با بیان اینکه شهرداری یک نهاد و دستگاه تک خدمتی نیست، افزود: شهرداری مانند بسیاری از دستگاه‌ها و سازمان‌ها نیست و باتوجه‌به گستره فعالیت‌ها و چندبعدی بودن خدمات‌رسانی آن به شهروندان می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد مردمی و تحقق شعار سال داشته باشد.

شهرداری زمینه مشارکت مردم را فراهم سازد

عضو شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: شهرداری قم برای پیشرفت پروژه‌ها، می‌بایست زمینه مشارکت مردم و جذب نقدینگی را فراهم سازد و برای حوزه تولید در تأمین و به‌روزرسانی تجهیزات، ناوگان حمل‌ونقل عمومی و امکانات موردنیاز شهر نقش‌آفرینی کند.

وی یکی از مأموریت‌های نوین مدیریت شهری در سال‌های اخیر را نقش‌آفرینی و مشارکت فعال مدیریت محلی و شهرداری‌ها در حوزه توسعه اقتصادی عنوان کرد و گفت: با این رویکرد بسیاری از شهرداری‌ها دست به تحول و تجدید ساختار در برنامه‌ریزی خود زده‌اند.

آمره ادامه داد: این تغییر رویکرد و اجرای مدیریت محلی این امکان را برای شهرداری فراهم می‌کند تا بتواند در عرصه رقابت‌پذیری شهری و توسعه اقتصاد ملی و محلی از توفیق بیشتری برخوردار شود.

وی خاطرنشان کرد: خدمات شهرداری خدماتی است که اگر به‌موقع انجام نشود مردم متضرر می‌شوند؛ ازاین‌رو باید با برنامه‌ریزی مناسب و هدفمند در مسیر خدمت‌رسانی شایسته به مردم پیش رفت.

عضو شورای اسلامی شهر قم در پایان یادآور شد: شورا می‌تواند شهرداری را ملزم کند در ارتباط با شعار سال لایحه‌ای را بیاورد تا با امکانات موجود در جهت تحقق شعار سال اقداماتی مؤثر و اجرایی انجام دهد.

اهمیت تسهیلگری و اصلاح قوانین در افزایش مشارکت مردم در صنعت گردشگری

رییس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر قم نیز با تأکید بر تحقق شعار سال و ایجاد بستر مناسب برای افزایش مشارکت مردم گفت: شورای شهر با تسهیلگری و اصلاحات لازم در حوزه‌های مختلف مرتبط با مدیریت شهری می‌تواند بستر مناسب برای حضور فعال مردم و سرمایه‌گذاران را برای رونق صنعت گردشگری در قم فراهم کند.

حسین صابری با اشاره به لزوم توجه به تحقق شعار سال اظهار داشت: توجه به تحقق شعار سال تکلیفی است که به گردن همه بوده و باید تمام سیاست‌ها و برنامه‌های خود را در جهت افزایش مشارکت مردم در همه امور تنظیم کنیم.

وی یکی از بسترهای افزایش مشارکت مردم و درنهایت رونق اقتصادی را ایجاد زیرساخت‌های لازم برای جذب و ماندگاری زائر در قم دانست و افزود: توسعه و رونق صنعت گردشگری تنها با مشارکت فعال مردم ممکن بوده و باید در این مسیر تسهیلگری انجام شود.

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر قم تأکید کرد: صنعت گردشگری یکی از صنایع پردرآمد در دنیا شناخته‌شده و با کمترین دخالت و سرمایه‌گذاری دولتی می‌تواند بیشترین بازدهی و اشتغال‌زایی را برای مردم داشته باشد.

وی ظرفیت‌های گردشگری شهر قم را یادآور شد و گفت: شهر قم جزء معدود شهرهایی است که تمام شاخصه‌های پردرآمد گردشگری مانند گردشگری مذهبی، گردشگری تاریخی و باستانی و گردشگری سلامت را هم‌زمان دارد؛ اما متأسفانه به آن توجه نشده و قوانین و کم‌توجهی اجازه ورود سرمایه‌گذاران به این شهر را نداده است.

دکتر صابری نقش مدیریت شهری در ایجاد بسترهای لازم برای حضور فعال مردم در صنعت گردشگری را کلیدی خواند و گفت: شورای شهر باید با اصلاحات لازم امکان مشارکت مردم و حضور سرمایه‌گذاران در شهر قم را فراهم کند و اجازه ندهد این فرصت به کشور یا حتی شهر دیگری واگذار شود.

وی در پایان بیان کرد: ساخت فرودگاه، تکمیل مترو، ساخت هتل و اقامتگاه، ایجاد بازارچه‌های محلی و صنایع‌دستی بسترهایی است که باید در کمترین زمان برای مردم و سرمایه‌گذاران فراهم شود تا بتوانیم برنامه‌های کلان‌تری را برای حضور و افزایش مردم در تولید فراهم کنیم.

فراهم کردن بستر لازم برای میزبانی مردم از زائران

عضو شورای اسلامی شهر قم نیز توجه به شعار سال را سیاست کلی کشور دانست و گفت: باید بستر لازم برای حضور مردم در میزبانی از زائران را فراهم کرده و از مساجد به‌عنوان مهم‌ترین پایگاه مردمی حمایت کنیم.

محمود مسگری توجه به شعار سال را به‌عنوان سیاست کلی کشور موردتوجه قرارداد و اظهار داشت: امروز کشور نیاز دارد در حوزه اقتصاد نیز مانند حوزه دفاعی و علمی جهشی قوی داشته باشد و اجازه ندهد دشمن از این ضعف سو استفاده کند.

وی با بررسی زمینه‌های تحقق شعار سال در شهر قم افزود: امروز قم به‌عنوان مقصد بسیاری از سفرهای ملی و مذهبی نیاز دارد زمینه و بستر حضور مردم را برای میزبانی از زائران و مسافران فراهم کند.

عضو شورای اسلامی شهر قم نیازهای قم در حوزه زیرساخت‌های گردشگری را بیان کرد و گفت: باید ساخت فرودگاه در شهر قم به‌عنوان یک پروژه فوری دیده‌شده و تعیین تکلیف شود زیرا شهر قم امروز مقصد گردشگری مذهبی و سلامت بوده و بدون فرودگاه فاقد مهم‌ترین اصل توسعه است.

مسگری ادامه داد: تکمیل مترو و تقویت حمل‌ونقل عمومی نیز یکی دیگر از بایدهای شهر قم برای توسعه صنعت گردشگری بوده و نیاز داریم به‌عنوان اولویت به آن نگاه شود.

وی توجه به مساجد به‌عنوان پایگاه‌های مردمی را نیز مطرح کرد و گفت: بسیاری از کسب‌وکارهای خرد و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در مساجد و در گروه‌های مردم می‌تواند آغاز شود و نیاز داریم از این نهاد حداکثر حمایت را داشته باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر قم در پایان تأکید کرد: بدون حضور مردم هیچ اقدامی به ثمر نخواهد نشست و نیاز داریم مردم را دررسیدن به اهداف ملی و بین‌المللی کشور همراه کرده و بستر لازم برای حضور مردم را فراهم کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha