موزه عمارت شهرداری اردبیل با غرفه‌های جدید / فیلم

اردبیل - ایرنا - موزه عمارت شهرداری اردبیل با تجهیز به غرفه‌ها، اقلام و اشیای تاریخی کم‌نظیر و تازه جمع‌آوری شده، از گردشگران و مسافران نوروزی استقبال می‌کند و بازدید رایگان و تنوع بخش‌های دیدنی آن، توجه مخاطبان و مردم را جلب کرده است.

رئیس موزه عمارت شهرداری اردبیل روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظها کرد: این مجموعه از نظر مرمت و بازسازی بنا جایزه خشت طلایی را اخذ کرده و طی چهار سال گذشته در آیین انتخاب موزه‌های برتر کشور (ایکوم) در شاخص‌های مختلف موزه برتر کشور انتخاب شده است.

بهنام فتحی افزود: ساختگاه عمارت شهرداری از محلات و نقاط قدیمی شهر اردبیل بوده و بنای عمارت بر روی پایه‌های "نارین قلعه سی" احداث شده و در دانشنامه آزاد از این قلعه به عنوان دژ حکومتی یاد شده که در سال ۱۳۱۵ تخریب شده است و هنوز برخی از سنگ‌های پایه قلعه در طبقه تحتانی عمارت شهرداری قابل مشاهده است.

وی به بازدید روزانه بیش از ۱۰۰ گردشگر و مسافر نوروزی از موزه عمارت شهرداری اردبیل اشاره کرد و گفت: ساعات بازدید از این موزه در ماه مبارک رمضان از ساعت هشت تا ۱۶ و رایگان است و حرکت تور روزانه اردبیل گردی از مقابل این موزه نیز فرصتی برای بازدید علاقه‌مندان از موزه عمارت شهرداری فراهم آورده است.

رئیس موزه عمارت شهرداری اردبیل در خصوص غرفه‌های جدید راه‌اندازی شده در موزه عمارت شهرداری اردبیل تصریح کرد: تالار تعزیه را تجهیز و تکمیل کرده‌ایم و استاد ناصح شاعر عاشورایی، تجهیزات یکصد سال اخیر شبیه‌خوانان را به این موزه ارائه کرده است و همچنین ۳۰ جزء قرآن خطی نفیس به همراه سایر نسخ قرآنی در معرض دید قرار گرفته است.

فتحی ادامه داد: شجره‌نامه خانواده ضیایی که از نوادگان فتحعلی شاه هستند به همراه تعدادی سنگ قبر مربوط به نیاکان آن خانواده، بالغ بر ۵۰۰ جلد از آثار تالیفی نویسندگان استان اردبیل، سماور دوره نیکلای یا روسیه تزاری، تشت تعزیه دوره صفویه و یکی از نخستین دستگاه‌های ضبط صدا در کشور که تعداد آنها چهار قلم اعلام شده نیز در موزه عمارت شهرداری اردبیل برای مشاهده علاقه‌مندان جانمایی شده است.

رئیس موزه عمارت شهرداری اردبیل اضافه کرد: شمعدان نفیس و تاریخی دوره صفویه و یکی از نخستین آپارات‌های ایران ساخت یوگسلاوی نیز جزو اشیا و اقلام تازه جمع‌آوری شده است که در این موزه برای مشاهده قرار گرفته است.

در دانشنامه آزاد از این قلعه به عنوان دژ حکومتی یاد شده که در سال ۱۳۱۵ تخریب شده است و هنوز برخی از سنگ‌های پایه قلعه در طبقه تحتانی عمارت شهرداری قابل مشاهده است.

زهرا قدری ، کارشناس موزه عمارت شهرداری اردبیل که بازدیدکنندگان را راهنمایی می‌کند، قدمت بسیاری از اشیاء و آثار بازمانده از مشاغل قدیمی را مربوط به دوره‌های قاجار و صفویه می‌داند که با زحمت کارکنان موزه و با همت و همکاری خانواده‌ها از شهرستان‌های استان اردبیل جمع‌آوری شده و در موزه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

وی در خصوص قرآن‌های نفیس این موزه گفت: قرآن‌ها خطی و دست‌نویس هستند و از آنها خوب محافظت شده است و نیاز خیلی کمی به مرمت قرآن‌ها احساس می‌شود و کارهای مرمتی و حفاطتی لازم به نحو احسن در موزه انجام خواهد گرفت.

قدری ادامه داد: زنده‌یاد ملامحمدرضا قرآن نویس که از اهالی روستای جگرکندی نمین بوده، حدود ۱۱۵ سال پیش قرآن‌ها را با خط خوش و خوانا نوشته و به یادگار گذاشته است و همه این ۵۹ مجلد کلام الهی، شامل ۳۰ جزء قرآن می‌شود.

چند تن از بازدیدکنندگان از موزه عمارت شهرداری اردبیل، دسترسی راحت به این مجموعه زیبا به لحاظ استقرار در مرکز شهر اردبیل را از امتیازات این موزه اعلام کردند و خواستار اطلاع‌رسانی بیشتر درباره بخش‌های آن شدند.

تور روزانه هر روز از ساعت ۱۰ صبح از مقابل موزه عمارت شهرداری به سمت مجموعه تاریخی و جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی، جمعه مسجد تاریخی و اماکن دیدنی دیگر حرکت می‌کند و از ساعت هشت تا ۱۰ صبح و زمان حرکت تور، فرصت خوبی برای بازدید از موزه عمارت شهرداری اردبیل فراهم شده است.

استان اردبیل با جاذبه‌های گردشگری طبیعی، تاریخی، اقتصادی و مذهبی در ۱۲ شهرستان در شمال غرب ایران واقع شده و ورود بیش از یک میلیون مسافر و گردشگر نوروز در چهار روز نخست ۱۴۰۳ به این استان ثبت شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha