۷ فروردین ۱۴۰۳، ۱۸:۳۲
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85428023
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ارتش پاکستان: تروریست‌ها درصدد تخریب روابط عمیق ما با چین هستند

اسلام‌آباد - ایرنا - ارتش پاکستان در واکنش به حمله انتحاری علیه مهندسان چینی با تاکید بر اینکه تروریست‌ها و حامیان آنان درصدد تخریب روابط دو کشور و توقف طرح‌های راهبردی پاکستان و چین هستند، اعلام کرد: اسلام‌آباد عوامل دخیل در اعمال تروریستی را پاسخگو خواهد کرد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از تلویزیون ملی پاکستان، تازه‌ترین اقدام تروریستی علیه اتباع چینی در پاکستان زنگ هشدار در روابط دو کشور را به صدا درآورده و نگرانی دو طرف به ویژه دولت چین را برانگیخته است.

سفارت چین در اسلام‌آباد ساعاتی پس از کشته شدن ۵ تبعه این کشور در حمله انتحاری امروز در ایالت خیبرپختونخوا، خطاب به دولت پاکستان و دستگاه‌های امنیتی این کشور خواهان تشدید تدابیر امنیتی برای حفاظت از جان اتباع چینی در پاکستان شد.

سفارت چین تحقیقات کامل و فوری درباره حادثه تروریستی امروز را نیز از طرف پاکستانی مطالبه کرد.

حساسیت حمله به اتباع چینی آنقدر بود که نخست وزیر و وزیر کشور پاکستان فورا به سفارتخانه چین مراجعه کرده و طی دیدار با سفر چین اطمینان دادند که عوامل حمله تروریستی شناسایی و مجازات خواهند شد.

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان با ابراز همبستگی با دولت و مردم چین، افزود: دشمنان روابط ما با چین به تروریسم متوسل شده‌اند اما پاکستان با کمک شریک دیرینه و راهبردی خود چین اجازه عرض اندام به تروریست‌ها را نخواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان ساعاتی قبل در بیانیه‌ای گفت: ما تمام اقدامات لازم را انجام خواهیم داد تا عاملان و آمران این حمله تروریستی را به دست عدالت بسپاریم. این اقدامات شرم آور نمی تواند عزم پاکستان را برای مبارزه با پدیده تروریسم خدشه دار کند.

در همین حال روابط عمومی ارتش پاکستان نیز با صدور بیانیه‌ای با ابراز تاسف از حمله به مهندسان چینی، اعلام کرد: موج جدید حملات تروریستی به ویژه در بندر گوادر، تربت و اکنون حمله به اتباع چینی یک طرح شیطانی برای تخریب امنیت داخلی پاکستان است.

در این بیانیه آمده است: پاکستان با حمایت بی دریغ مردم این کشور و متحد آهنین خود چین، اطمینان حاصل خواهد کرد که همه کسانی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در کمک به تروریسم نقش دارند، پاسخگو بوده و مجازات خواهند شد.

ارتش پاکستان افزود: چنین اعمال شنیع علیه غیرنظامیان، اتباع خارجی و نیروهای امنیتی در عزم مردم پاکستان و نیروهای مسلح آن و شرکای ما برای ریشه کنی تروریسم خللی ایجاد نخواهد کرد.‌

در این بیانیه افزوده شد: تروریست‌ها با کمک حامیان داخلی و خارجی خود آگاهانه درپی هدف قرار دادن پروژه‌های راهبردی و تاسیسات حساس حیاتی برای پیشرفت اقتصادی پاکستان و رفاه مردم آن هستند که هدف ایجاد تاخیر در پیشرفت کشور و اختلاف بین پاکستان و متحدان و شرکای راهبردی آن به‌ ویژه چین را دنبال می‌کند.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت حمله به اتباع چینی را برعهده نگرفته است. ۵ مهندس چینی و یک تبعه پاکستانی در عملیات انتحاری امروز کشته شدند.

تهدیدات امنیتی علیه اتباع چینی در پاکستان همواره یک چالش در روابط دو کشور به شمار می‌رود. آخرین حمله به مهندسان چینی در اواسط مردادماه گذشته در ایالت بلوچستان صورت گرفت که مسوولیت آن را گروه تروریستی و تجزیه طلب ارتش آزادیبخش بلوچ برعهده گرفت.

در سال ۲۰۲۱ بر اثر انفجار تروریستی یک دستگاه اتوبوس حامل مهندسان و کارگران پروژه احداث سد «داسو» واقع در شمال غرب پاکستان، ۱۲ نفر از جمله ۹ نفر از اتباع چینی کشته شدند.

این حملات علیه شهروندان چینی، اعتراض شدید پکن به اسلام‌آباد مبنی بر ضعف نیروهای امنیتی پاکستان در تامین امنیت جانی شهروندان چینی را بدنبال داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha