۷ فروردین ۱۴۰۳، ۱۶:۴۸
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 85427983
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

پالنگان در چند قدمی جهانی شدن

۷ فروردین ۱۴۰۳، ۱۶:۴۸
کد خبر: 85427983
پالنگان در چند قدمی جهانی شدن

سنندج- ایرنا- روستای هدف گردشگری پالنگان که در ارزیابی‌های سازمان جهانی گردشگری در زمره هشت روستای نامزد ثبت جهانی قرار گرفته است، در صورت همت مسئولان، فقط چند قدم با جهانی شدن فاصله دارد.

به گزارش ایرنا، روستای پلکانی پالنگان یکی از این جاذبه های گردشگری است که در ۱۵ کیلومتری شهر کامیاران و ابتدای منطقه هورامان قرار دارد، این روستا یکی از زیباترین روستاهای پله کانی با معماری ویژه و طبیعت متفاوت در فصول مختلف سال است.

پالنگان در میان دره ای سرسبز آشیانه کرده و خانه‌های پلکانی و باصفای آن در دامنه کوه نظر هر رهگذری را به خود جلب می‌کند و آثار به دست آمده از بقایای پل های ساخته شده بر روی رودخانه، قدمت آن را به دوره پیش از اسلام می‌رساند.

ویژگی‌های منحصر بفرد این روستا موجب شد که از میان ۱۵۰ روستای کشور که برای جهانی شدن به سازمان جهانی گردشگری معرفی شد در بین هشت روستای دارای شرایط جهانی شدن قرار بگیرد.

سال گذشته و براساس ارزیابی های انجام شده، از میان هشت روستای نامزد جهانی شدن، کندوان در آذربایجان شرقی اول و پالنگان رتبه دوم را بدست آورد و حال مسئولان استان در تلاش هستند که در رتبه بندی امسال که اردیبهشت ماه انجام می شود، پالنگان رتبه اول را بدست آورده و ثبت جهانی شود.

برهمین اساس و در راستای برنامه ریزی برای رفع مشکلات و نواقصی که در مسیر جهانی شدن این روستا از سوی وزارت میراث فرهنگی اعلام شده است، جلسه ای با عنوان بررسی ثبت جهانی روستای پالنگان با حضور جمعی از مدیران و مسئولان، به ریاست استاندار کردستان برگزار شد.

تلاش برای رفع موانع پیش روی جهانی شدن پالنگان

اسماعیل زارعی کوشا در این جلسه با تاکید بر تلاش برای رفع موانع پیش روی جهانی شدن پالنگان، اظهار کرد: ثبت جهانی پالنگان مساله ای مهم و دارای اهمیت است و اقدامات خوبی نیز در حال حاضر در این روستا انجام شده است.

وی تاکید کرد: همه ما باید تلاش کنیم با تمام توان از حق استان دفاع کرده و اقدامات کوتاه مدتی که باید در این روستا انجام شود را بسرعت برنامه ریزی کرده و در ظرف حداقل یک ماه انجام دهیم و بتوانیم این روستا را در سال جاری به ثبت جهانی برسانیم.

پالنگان در چند قدمی جهانی شدن

استاندار کردستان یادآور شد:همچنین برای انجام اقدامات و کارهای بلندمدتی که باید در این روستا انجام شود، لازم است که برنامه ریزی داشته باشیم، ضمن اینکه در انجام اقدامات با استفاده از روش های خلاقانه برای بهره گیری از ظرفیت‌های موجود در منطقه تلاش شده و از ظرفیت مجموعه هنر و معماری دانشکده معماری دانشگاه کردستان نیز بهره گرفته شود.

وی گفت: پالنگان در این سال‌ها با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد به قطب اقتصادی تبدیل شده است و مردم از محل‌های مختلف کسب درآمد می کنند که باید تلاش کنیم از این ظرفیت‌ها بهتر و بیشتر استفاده کنیم.

زارعی کوشا اظهار کرد: مردم این منطقه از روحیه مشارکتی بالایی برخوردارند و می توان از همین روحیه مردم برای رفع موانع و مشکلات روستا بهره گرفت.

وی همچنین خواستار تلاش برای برگزاری مراسم هزار دف در روستای پالنگان در فروردین ماه شد و گفت: اگر به گونه ای برنامه ریزی شود که این مراسم همزمان با عید فطر برگزار شود، ما شاهد اولین رویداد فرهنگی امسال در استان خواهیم بود.

دستگاه‌های اجرایی پای کار بیایند

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: سال گذشته در ارزیابی های وزارت میراث روستای پالنگان ۸۶ امتیاز و دومین روستا کندوان با ۷۶ امتیاز بود اما در ارسال به سازمان جهانی گردشگری و کنداون اول و پالنگان دوم شد.

منصور مهرزاد افزود: از دستگاه‌های مختلف که اقدامات زیادی را در پالنگان انجام داده اند انتظار می رود ما را کمک کنند تا بتوانیم مشکلات و نواقصی که سازمان جهانی گردشگری به ما اعلام کرده است باهم حل و فصل کنیم تا بتوانیم امسال رتبه اول را کسب کنیم.

وی افزود: یکی از شاخص‌های سطح بندی استانی در کشور آثار ثبت شده در سطح جهان است که اصفهان به عنوان یکی از استان‌های نخستین ۹ اثر ثبت جهانی دارد و ما فقط یک اثر داریم و با توجه به اینکه پالنگان و کرفتور دارای ارزش در این زمینه هستند باید تلاش کنیم این ۲ اثر مهم را به سطح جهانی برسانیم.

مهرزاد یادآور شد:در حال حاضر با توجه به معرفی پالنگان در سطح ملی و بین المللی، این روستا مسافران زیادی را به خود جذب کرده است و ماندگاری مسافران موجب رشد خانه‌های مسافر و بوم گردی‌ها شده است که باید تلاش کنیم از این ظرفیت‌ها استفاده بهینه را ببریم.

وی افزود: وجود فاضلاب، عدم وجود شیب راه، عدم برگزاری مراسم‌های فرهنگی که در گذشته در این روستا برگزار می شد، عدم وجود هتل سنگی از جمله نواقصی است که از سوی سازمان جهانی گردشگری اعلام شده است و باید برای رفع آنها تلاش کنیم.

بازدید چهار هزار نفر از پالنگان

فرماندار کامیاران نیز در این جلسه اظهار کرد: یکی از مهمترین ظرفیت‌های کامیاران به عنوان یک شهر گردشگر پذیر، روستای پالنگان است و برای جهانی شدن این روستا هر کاری که لازم باشد را انجام خواهیم داد.

کیانوش ثقفی نیا با بیان اینکه نبود پارکینگ و سرویس بهداشتی معضل اصلی برای گردشگران در پالنگان است، گفت: در زمینه پارکینگ چند مکان شناسایی شده و چند نفر نیز به عنوان سرمایه گذار اعلام آمادگی کرده اند و تلاش می کنیم این مشکلات را رفع کنیم، البته به کمک و همکاری دستگاه‌ها نیاز داریم.

پالنگان در چند قدمی جهانی شدن

وی با تاکید برساماندهی فاضلاب روستا، تاکید کرد: ساماندهی روستای پالنگان باید با ترک تشریفات و بهره گیری از استادکاران بومی انجام شود، ضمن اینکه در انجام الحاقات باید بافت پلکانی روستا نیز حفظ شود.

فرماندار کامیاران در ادامه با بیان اینکه در نوروز امسال تاکنون چهار هزار و ۱۷۱ گردشگر از روستای پلکانی پالنگان بازدید کرده اند، گفت: در این بازه زمانی بین ۱۰ تا ۱۵ گردشگر خارجی نیز در این روستا حضور یافته و از جاذبه های آن دیدن کرده اند.

بازدید میدانی از روستا

معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار کردستان هم در این جلسه گفت: جاذبه‌های گردشگری پالنگان به عنوان مهد تاریخ و مفاخر در سطح منطقه و غرب کشور کم‌نظیر است و یکی از موفقیت‌ترین پروژه‌های توسعه روستایی استان کردستان، این روستای گرشگرپذیر است.

کیومرث حبیبی با بیان اینکه اقداماتی که برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری پالنگان انجام شده است باید تداوم پیدا کند افزود: باید با حضور دستگاه‌های مربوطه برای شناسایی و حل مشکلات موجود در منطقه به‌صورت میدانی از این روستا بازدید کرد و تلاش می کنیم این بازدید در چند روز اخیر انجام شود.

وی خواستار برنامه‌ریزی برای برگزاری جشن هزار دف در این روستای تاریخی شد و اظهار کرد: برگزاری این رویداد مهم می‌تواند در تقویت هرچه بیشتر مسائل دینی و مذهبی نقش‌آفرین باشد.

تسریع در رفع موانع

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: در راستای رفع موانع بر سر راه جهانی شدن پالنگان باید هرچه سریعتر اقدامات لازم انجام شود و ما نیز آمادگی داریم که هر آنچه که لازم باشد در این زمینه انجام دهیم.

اکبر محمدی تاکید کرد: در این راستا می توان کمیته کاری با مسئولیت مشخص و با رعایت ضوابط و مقررات تشکیل داد چرا که زمان محدود است لذا باید کارها برنامه ریزی شده باشد تا موارد و موانع حل و فصل شود.

وی با بیان اینکه در زمینه تامین اعتبار لازم برای ساماندهی فاضلاب روستا و موارد دیگر می توانیم اقدامات لازم را انجام دهیم، گفت: همچنین برای رفع موانع این روستا باید از مشارکت مردمی نیز بیز بهره گرفته شود.

در ادامه این جلسه تعدادی دیگر از مسئولان دستگاه‌های مختلف به بیان نقطه نظرات و دیدگاه های خود در رابطه با جهانی شدن پالنگان پرداختند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha