۸ فروردین ۱۴۰۳، ۹:۰۹
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85427765
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

شهر تاریخی بلقیس پربازدید ترین اثر تاریخی خراسان‌شمالی شد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: بیشترین بازدید از گنجینه های استان از ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۲ تاکنون مربوط به شهر تاریخی بلقیس است.

علی مستوفیان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: تاکنون سه هزار و ۵۰۰ گردشگر داخلی و خارجی از این شهر تاریخی در اسفراین بازدید کرده اند.

وی افزود: مجموعه شهر تاریخی بلقیس دومین بنای عظیم خشتی و گلی ایران پس از ارگ بم است که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و با توجه به اهمیت و غنای تاریخی آن در سال ۱۳۸۸ به عنوان پایگاه میراث فرهنگی مصوب و فعالیت مطالعاتی، مرمتی و باستان شناسی آن آغاز شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی ادامه داد: کهن شهر اسفراین از مجموعه آثاری مانند بقایای ارگ و خندق پیرامون آن، شارستان که شامل برج و بارو است، مقبره شیخ آذری، ویرانه‌های معروف به منارتپه (مسجد جامع)، کوره سفالگری، آب‌انبار، بازار، کاروانسرا، بنای معروف به یخدان‌ها و یک گورستان وسیع در نزدیک دروازه شرقی تشکیل شده‌است.

مستوفیان با بیان اینکه گنجینه مفخم بجنورد در رتبه بعدی بازدیدهای نوروزی قرار دارد، گفت: تاکنون ۲ هزار و ۲۱۹ نفر نیز از مجموعه فرهنگی و تاریخی مفخم بازدید کردند.

وی افزود: مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم متشکل از آینه‌خانه و عمارت از یادمان‌های برجسته‌ دوره قاجار در خراسان شمالی است.

مستوفیان یادآور شد: بنای آینه‌خانه به شماره هزار و ۱۶۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و از سال ۱۳۷۹ تاکنون به‌عنوان موزه‌ اسناد و نسخ خطی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: همچنین بنای تاریخی عمارت مفخم نیز پس از مرمت و احیا به موزه بزرگ باستان‌شناسی و مردم‌شناسی استان تبدیل‌ شده است.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت دارای ۱۱۵ جاذبه گردشگری، ۲۴ منطقه نمونه ملی و استانی و هشت روستای هدف گردشگری مقصدی بکر برای طبیعت دوستان و علاقه‌مندان به فرهنگ و آیین‌های اقوام مختلف است.

تعداد آثار ثبت شده استان در فهرست آثار ملی ۶۲۱ اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس است که از مجموع آثار ثبت شده در فهرست ملی کشور ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۲ اثر طبیعی، ۷۰ اثر ناملوس و تعداد ۱۱ اثر نیز ثبت جهانی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha