روزهای ناسالم هوای اصفهان در سال گذشته ۲۵ درصد کاهش یافت

اصفهان- ایرنا- کارشناس مسوول هوای اداره کل محیط زیست اصفهان گفت: تعداد روزهای ناسالم هوا(برای گروه‌های حساس و عموم مردم) سال گذشته در کلانشهر اصفهان در مقایسه با سال ۱۴۰۱ معادل ۲۵ درصد کاهش یافت.

محمود مزارع روز سه‌شنبه در گفت‌و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق آمار و اطلاعات جمع‌بندی شده، سال گذشته ۱۶ روز هوای پاک، ۲۱۹ روز سالم(قابل قبول)، ۹۸ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۳۲ روز ناسالم برای عموم مردم داشتیم.

وی با بیان اینکه شرایط جوی اصفهان در فروردین، بهمن و اسفند پارسال خوب بود، اظهار کرد: وزش باد، بارش‌ها و کمتر بودن وارونگی دما و پایداری هوا در این زمینه تاثیرگذار بود.

این کارشناس با اشاره به اینکه در کنار این شرایط، مجموعه اقدامات انجام شده برای مقابله با آلودگی هوا نیز در کاهش روزهای ناسالم هوا موثر بود، اضافه کرد: زاینده‌رود فروردین پارسال در کلانشهر اصفهان جریان داشت که افزایش رطوبت آن در بهبود کیفیت هوا نیز می‌تواند تاثیر بگذارد.

وی با بیان اینکه مازوت‌سوزی نیز سال گذشته نسبت به ۱۴۰۱ دیرتر و کمتر انجام شد، ادامه داد: البته مازوت‌سوزی بدلیل شرایط خاص و اتفاق‌های رُخ داده در خطوط انتقال گاز پیش آمد.

مزارع با اشاره به افزایش روزهای هوای پاک در سال ۱۴۰۲ خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۲ روز در فروردین، ۲ روز در بهمن و ۲ روز در اسفند هوای پاک داشتیم که نسبت به سال قبل از آن پنج روز بیشتر بود.

کارشناس مسوول تغییر اقلیم و آلودگی هوا اداره کل محیط زیست اصفهان گفت: تعداد روزهای ناسالم بری عموم در کلانشهر اصفهان در سال ۱۴۰۱ معادل ۲۷ روز بود که سال گذشته به ۳۲ روز رسید.

مزارع در باره شرایط کیفی هوا در ۶ روز نخست فروردین امسال نیز اظهار کرد: ۲ روز هوای پاک(اول و دوم فروردین) و چهار روز هوای سالم و قابل قبول داشتیم.

وی توضیح داد: شاخص کیفی هوا در چهار روز هوای سالم به مرز هوای پاک بسیار نزدیک بود بعنوان مثال در چهارم فروردین شاخص ۵۱ (AQI) بود و فقط یک واحد با وضعیت پاک فاصله داشت.

مزارع اظهار امیدواری کرد که شرایط کیفی هوای اصفهان در سال جاری نسبت به پارسال باز هم بهبود یابد.

به گزارش ایرنا، کاهش تعداد روزهای ناسالم در اصفهان در سال ۱۴۰۲ در حالی اتفاق افتاد که این شاخص در سال ۱۴۰۱ (در مقایسه با ۱۴۰۰) افزایشی بود.

به گفته مهران زینلیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان، سال ۱۴۰۲ با توجه به تشریح شرایط واقعی استان در سطح ملی و مقاومت نسبت به استفاده نکردن از سوخت مازوت در اصفهان، این موضوع مورد تأکید مسوولان عالی کشور از جمله رییس سازمان محیط زیست نیز قرار گرفت و در مصاحبه‌های متعدد، اصفهان را از دایره سوخت مازوت خارج کرده بودند اما با وجود تلاش‌های صورت گرفته، پس از اقدامات تروریستی در چند نقطه از کشور که چالش جدی در تأمین گاز ایجاد کرد و در ادامه سرمای شدید در برخی مناطق بناچار و با دستورِ سطح ملی، مازوت سوزی در نیروگاه شهید منتظری برای مدت محدودی در ماه اسفند انجام شد.

کلانشهر اصفهان بدلایلی از جمله وجود برخی صنایع آلاینده در شعاع ۵۰ کیلومتری آن، تردد روزانه حدود یک میلیون دستگاه خودرو، شرایط جغرافیایی و اقلیمی و کم بودن وزش باد با چالش آلودگی هوا مواجه است.

کیفیت هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک را نشان می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha