۷ فروردین ۱۴۰۳، ۱۰:۲۷
کد خبر: 85427521
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گام‌های مهم دولت سیزدهم برای رفع عطش آبی بوشهر

۷ فروردین ۱۴۰۳، ۱۰:۲۷
کد خبر: 85427521
مهرداد جشنی پور
گام‌های مهم دولت سیزدهم برای رفع عطش آبی بوشهر

بوشهر- ایرنا- ۲ دهه خشکسالی به همراه وابسته بودن استان بوشهر به منابع آبی استان های همجوار، بحران های پیاپی را در دولت های قبل نصیب مردم این خطه از جغرافیای ایران کرده بود که با گام های مهم دولت سیزدهم، بوشهر در ردیف استان های کم خطر تنش آبی قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، تا پیش از شروع بکار دولت سیزدهم و بر اساس آمار مسئولان وقت استان بوشهر، میزان دسترسی به منابع آبی در درون این استان فقط هشت درصد بوده که از چاه ها استحصال و ۹۲ درصد باقیمانده از خطوط محرم و کوثر در استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد گرفته می شد.

با وجود پیش بینی های وسیع کارشناسان حوزه آب در اواخر دهه هشتاد و اوائل دهه نود بر استمرار حداقل یک دهه دیگر خشکسالی در ایران، مسئولان وقت استان بوشهر هیچ تلاشی برای تامین آب پایدار از خود بروز نداده و صرفا با برداشت های غیرقانونی از منابع آبی یکی از استان های همسایه، پرداخت مبالغ هنگفت به برخی کشاورزان همان استان برای خرید حق سهم آب باغات آنان، کف شکنی های ممتدد از چاه های به نمک نشسته درون استان و ایجاد یک پروپاگاندای تبلیغاتی بر مقابله با آب خانه باغ ها سعی در عبور باری به هر جهت از بحران های عطش آبی استان کردند.

این در حالی است که همان زمان و مستند به گفته مسئولان وقت، عنوان می شد که ۴۰ درصد از آب ورودی استان به دلیل مستهلک بودن شبکه توزیع آب، هیچ زمان به دست مردم نمی رسید و به خاک می نشست تا روزگار مردم به خصوص در شرق شهرستان دشتستان ( بوشکان و تنگ ارم) و همچنین سعدآباد، آبپخش و وحدتیه، خط کامل ساحلی شهرستان تنگستان و دشتی ( از دلوار تا لاور ساحلی) و بخش عمده ای از شهرستان جم آن چنان سیاه شود که برای تامین آب شرب خود ناچار به پرداخت مبالغ هنگفت خرید آب تانکرها شوند.

این وضعیت کار به جاهایی کشاند که موضوع آب در استان بوشهر به یک مقوله امنیتی تبدیل و با اعتراض های شدید مردمی که خسته از گره زدن حتی عطش آنها به برجام شده بود، روبرو و موجبات برخورد فیزیکی با آنها فراهم شد.

اگر چه در دولت دوازدهم برای رفع این بحران، احداث آب شیرین کن ها در استان به عنوان یک الترناتیو پایدار برای پایان دادن به عطش آبی استان مد نظر قرار گرفت اما به دلیل سهل انگاری در پیگیری منابع مالی تامین این طرح ها از یک سو توسط متولیان این بخش و نداشتن تمرکز لازم دولت بر این موضوع حداقل در استان بوشهر، هیچ گونه آب شیرین کنی در آن دولت وارد خط تولید و بهره برداری نشد.

آغاز فعالیت دولت سیزدهم با ۶ مصوبه آبی در استان بوشهر

با آغاز فعالیت دولت سیزدهم، این دولت با اجرای ۶ مصوبه و کنارگذاشتن سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به سراغ یکی از پرهزینه‌ترین طرح‌های عمرانی در استان بوشهر رفت تا با اجرای کامل اجرای خط آبرسانی سیراف - جم، تکمیل مجتمع‌های آبرسانی روستایی نوار ساحلی دشتی و تنگستان و خوش‌آمدگویی به آب‌شیرین‌کن‌ها، نیازهای آبی این استان را تا افق ۱۴۰۴ به شکل کاملی تامین کند هر چند در کنار آن موضوع فاضلاب شهرهای بوشهر، گناوه و دیلم نیز ساماندهی کرد.

ره آورد پیگیری های فراوان برای تامین نقدینگی اجرای احداث آب شیرین کن ها، گذر از عطش آبی در تابستان های سال های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بوده در حالی که در هیچ کدام از این سال ها با ترسالی و عبور از خشکسالی مواجه نبوده ایم.

گام‌های مهم دولت سیزدهم برای رفع عطش آبی بوشهر

در کنار موضوع تامین آب شرب، دولت سیزدهم از موضوع آب کشاورزان استان نیز غفلت نکرد و در حالی که کشاورزی استان تقریبا رو به نابود، باغات رو به خشک شدن و نخلستان ها در حال از بین رفتن بود، تامین منابع مالی سدها خفته در دامان خاک و احداث سدهای جدید از سر گرفته شد هر چند موضوع لایه روبی زه کش ها نیز که خود به یک باطلاق و گودالی برای رشد گونه های وحشی آب بر تبدیل شده بودند فراموش نشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در گام نخست اجرای طرح های آب‌شیرین کن با سرمایه گذاری ۱۰۰ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰بود که تا پایان سال ۱۴۰۱ به نودهزار متر مکعب بالغ شد.

به گفته ابوالحسن عالی در سال ۱۴۰۱، ۳۴ هزار میلیارد ریال اعتبار در بخش تامین، انتقال و توزیع آب در حوزه‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری هزینه شد که ۱۰ هزار میلیارد ریال از این اعتبار برای اجرای طرح‌های اضطراری در مناطق بحرانی شهری و روستایی در مناطق شمالی بوشهر، جم، تنگ ارم، بخش ساحلی دشتی و تنگستان شامل احداث مخازن، خطوط انتقال، شبکه‌های توزیع، حفر و تجهیز چاه و ۲۴ هزار میلیارد ریال نیز در بخش طرح های سرمایه‌گذاری در تولید هزینه شده است.

جهاد آبرسانی گامی مهم برای رفع مشکل تنش آبی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: جهاد آبرسانی گامی مهم برای اتمام تنش آبی در روستاها تا پایان دولت سیزدهم است که در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نمی‌شود.

عالی افزود: استان بوشهر جزو پنج استان کشور به شمار می‌رود که با بازنگری طرح جهاد آبرسانی در آن موافقت شد.

وی اظهار کرد: طرح جهاد آبرسانی درسال ۱۴۰۰ در استان بوشهر با ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ۴۰ روستا اجرایی شد و با تلاش‌های انجام گرفته قرارداد آن به میزان هشت برابر افزایش یافته است.

عالی ادامه داد: در همین ارتباط براساس برنامه‌ریزی انجام شده ۲۰۰ روستا در شهرستان‌های دیلم، دشتستان، دشتی، تنگستان، دیر، جم، عسلویه و بوشهر زیرپوشش طرح جهاد آبرسانی قرار دارند.

گام‌های مهم دولت سیزدهم برای رفع عطش آبی بوشهر

به گفته عالی برای اجرای پروژه‌های جهاد آبرسانی در استان بوشهر به ارزش یک ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار تعریف شده است.

وی ادامه داد: در قالب جهاد آبرسانی پروژه‌های متعددی شامل نوسازی شبکه انتقال، ایستگاه پمپاژ و مجتمع‌های آبرسانی اجرایی می‌شوند.

دولت سیزدهم ۲۵۰ هزار متر مکعب طرح آب‌شیرین‌کن در استان اجرایی کرد

استاندار بوشهر در این خصوص به ایرنا گفت: دولت سیزدهم برای بهبود وضعیت آب شرب و کشاورزی در استان بوشهر اقدامات بی‌نظیری انجام داده و اکنون تمام طرح‌های حوزه آب از جمله آب‌شیرین‌کن، سدسازی و شبکه‌های انتقال فعال است و روزانه پیشرفت کار رصد می‌شود.

احمد محمدی‌زاده افزود: در سال ۱۴۰۲ دو سد مهم به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی چند سد جدید نیز آۀغاز شد.

استاندار بوشهر یادآور شد: سد دالکی به عنوان مهم‌ترین طرح حوزه آب استان، از ۲۱ درصد پیشرفت فیزیکی در ابتدای دولت سیزدهم اکنون به ۵۵ درصد رسیده که سال جاری آبگیری خواهد شد.

گام‌های مهم دولت سیزدهم برای رفع عطش آبی بوشهر

وی عنوان کرد: در مجموع ۲۵۰ هزار متر مکعب طرح آب‌شیرین‌کن در استان اجرایی شده که تاکنون حدود ۱۰۵ هزار متر مکعب به بهره‌برداری رسیده و ۱۴۵ هزار متر مکعب نیز در دست اجراست.

البته در کنار احداث آب شیرین کن ها و سدهای جدید نباید فراموش کنیم که موضوع مصرف بهینه آب همچنان باید مد نظر مصرف کنندگان قرار گیرد و پیگیری برای تامین منابع مالی این طرح ها در کنار نظارت میدانی برای هر گونه سو استفاده از مصرف آب شرب در بخش کشاورزی نیز مورد توجه قرار گیرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha