۷ فروردین ۱۴۰۳، ۱۰:۲۷
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85427362
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

خوشحالی کشاورزان خراسان‌شمالی از نخستین بارش بهاری

بجنورد-ایرنا- بارش نخستین باران بهاری که از شب گذشته بیشتر شهرستان های خراسان شمالی را فراگرفته موجب خوشحالی مردم به ویژه کشاورزان این مناطق شده است.

به گزارش ایرنا، گرچه بارش باران باز هم قصه پرغصه آبگرفتگی معابر و ورود آب به برخی منازل را برای اهالی شهرستان های خراسان شمالی را تکرار کرد اما این یک روی سکه است به گونه ای که این بارش برای برخی اقشار همچون کشاورزان که این روزها با غول خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند به معنای واقعی کلمه رحمتی الهی است.

رحمتی که این بار شامل استانی شد که قوت لایموت بیش از ۸۰ هزار نفر از اهالی آن از محل زراعت و باغداری تامین می شود و بی تردید مُسکنی اگرچه کوتاه در برابر رنج های خشکسالی خواهد بود.

تاخیر یکماهه از گذشت بارندگی های زمستانی موجب نگرانی مردم و مسوولان شده بود که با بارش نعمت الهی این نگرانی تا حدودی برطرف شده و کشاورزان را به سالی پرمحصول امیدوار کرده است.

خوشحالی کشاورزان خراسان‌شمالی از نخستین بارش بهاری

تاثیر مثبت باران بهاری بر گیاهان

یکی از کشاورزان خراسان شمالی در این باره می گوید: بارندگی دیشب موجب سیراب شدن مزارع و رسیدن رطوبت نسبی به کشتزارها و باغ ها شد.

اصغر ریحانی بارندگی فصل بهار را به دلیل تاثیر مطلوب بر رشد گیاهان برای کشاورزی بسیار مثبت می داند و می افزاید: این بارش به ویژه برای کشتزارهای گندم، جو و دانه های روغنی کلزا مفیدتر بوده و رطوبت مورد نیاز کشتزارها برای یک هفته تا ۱۰ روز را تامین خواهد کرد.

وی تصریح می کند: بارش باران در دوران کاشت محصولات بهاری و رشد محصولات پاییزی به خصوص دیمزارها بسیار خوشحال کننده است.

یکی دیگر از باغداران خراسان شمالی ضمن خوشحالی از بارش باران بهاری می گوید: باغ ها در اوایل فصل بهار نیازمند آبیاری هستند که خوشبختانه بارش باران این آبیاری را جبران کرد.

احمد درتومی می افزاید: خشک شدن چشمه ها و نبود آب های سطحی باعث شده بود که نتوانیم باغ های خود را در زمان گل دهی آبیاری کنیم که خوشبختانه بارش باران این رطوبت را فراهم کرد.

وی بیان می کند: خشک شدن منابع آبی در سال های اخیر حتی موجب خشک شدن درختان شده است که بارش باران امروز جانی دوباره به باغ ها بخشید.

خوشحالی کشاورزان خراسان‌شمالی از نخستین بارش بهاری

امیدواری کشاورزان به سالی پرمحصول

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بارندگی شب گذشته کشاورزان این استان را شادمان و به داشتن سالی پرمحصول امیدوار کرد.

وحید صباغ می افزاید: مهر و آبان ماه سال زراعی امسال به نسبت از نظر بارش باران مناسب بود اما در فصل زمستان علاوه بر اینکه بارندگی مناسب نبود دما نیز به نسبت بالا بود که این امر موجب تنش هایی در سطح اراضی کشاورزی استان شد.

وی تصریح می کند: بارش باران شب گذشته و امروز، بارانی موثر در بخش کشاورزی است که یک نوبت آبیاری را شامل شد و رطوبت لازم را برای گیاه فراهم می کند.

صباغ بر مدیریت مزارع توسط کشاورزان تاکید می کند و می گوید: بهره برداران بخش کشاورزی جدای از آبیاری باید گیاه را تقویت کنند که اکنون زمان کوددهی فصل سرک است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطر نشان می کند: علاوه بر استفاده از کود اوره، کشاورزان باید از انواع کودهای پایه فسفاته و پتاسه نیز استفاده کنند.

وی می گوید: دیمکاران باید به پیش بینی های هواشناسی در خصوص بارش باران توجه کنند و قبل از باران کودپاشی داشته باشند.

سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولیدناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان بخش کشاورزی است.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha