۸ فروردین ۱۴۰۳، ۹:۰۱
کد خبرنگار: 5302
کد خبر: 85426887
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳۶۵ روز خدمت دولت در دیار کریمه اهل بیت(ع)؛ بهبود اقتصاد و توسعه زیرساخت‌ها

قم - ایرنا - مردم قم درحالی سال ۱۴۰۲ را با تمام فراز و نشیب‌هایش به پایان رساندند که با همت بلند دولت سیزدهم شاهد دستاوردهای مختلفی در بخش‌های عمرانی و اقتصادی بودند و روز شمار خدمات انجام شده در دیار کریمه اهل بیت (ع) بی‌شمار از افتخارات و برگ‌های زرین در پرتو اقدامات جهادی دولت است.

به گزارش ایرنا ، استان قم با وجود آنکه دومین شهر زیارتی کشور و کانون فکری جهان اسلام و انقلاب اسلامی است، اما به دلایلی در سال‌های گذشته دچار یک عقب ماندگی زیرساختی و خدماتی درحوزه های مختلف از جمله مسکن، فضای آموزشی ، اشتغال و سلامت بوده‌است و با این وجود در ۲ سال اخیر دولت سیزدهم گام‌های تحولی خوبی به گواه آمار در راستای شکوفایی ظرفیت‌های اقتصادی و تکمیل طرح‌های زیربنایی و عمرانی گام‌های بلندی برداشته‌ است و تلاش دارد که سه ابر پروژه نیمه تمام قم ( فرودگاه ، مترو و منوریل )‌را به سرانجام برساند، روایت پیش رو منحصرا به اقدامات دولتمردان در سال ۱۴۰۲ می پردازد.

با وجود آنکه درمیانه سال، قم شاهد تغییراتی در مدیران ارشد استان از جمله استاندار قم بود، اما این تغییرات نه تنها خللی بر روند خدمت رسانی به مردم ایجاد نکرد، بلکه مدیران دستگاه‌های مختلف اجرایی در سالی که گذشت، با شتاب بیشتری در مسیر توسعه قم حرکت کردند و استان در حوزه ساخت مسکن رتبه دوم کشور، در نرخ تورم و بیکاری روند کاهشی و در ساخت فضا آموزشی رشد چهار برابری داشت.

مراسم تودیع سید محمد تقی شاهچراغی استاندار سابق قم و معارفه سید محمد آقامیری استاندار جدید قم با حضور احمد وحیدی وزیر کشور و آیت الله حسینی بوشهری امام جمعه قم در سالن همایش کرامت استانداری قم برگزار شد.
در ابتدای شهریور ماه ۱۴۰۲ و پس از انتصاب سید محمد تقی شاهچراغی به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور ، طی مراسمی از سمت استانداری قم تودیع و سید محمد آقامیری به عنوان استاندار جدید قم معارفه شد.

طرح های عمرانی قم روی ریل اجرا

طرح نهضت ملی مسکن یکی از مهمترین طرح کلانی است که توسط دولت مردمی در قم دنبال می‌شود، طرحی که تاکنون برای ۶۳ هزار متقاضی آن تامین مسکن صورت گرفته و احداث واحدها در ۲ قالب آپارتمانی و ویلایی آغاز شده‌است.

طبق برنامه ریزی‌های انجام شده و از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ بتدریج شاهد بهره‌برداری از واحدهای نهضت ملی مسکن در استان خواهیم بود و انتظار می‌رود هر ماه حدود یک‌هزار واحد در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

همچنین در کنار موضوع مسکن، تعیین تکلیف فرودگاه قم، کلنگ زنی و افتتاح ده‌ها طرح شهری و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید نیز در سالی که گذشت برای استان قم نویدبخش اتفاقات مبارکی بود.

۶ شهریور | افتتاح طرح نهضت ملی مسکن - قم

همزمان با هفته دولت مراسم بهره برداری از ۲ هزار و ۳۸۹ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن و کلنگ زنی احداث پنج هزار واحد مسکن ویلایی؛ صبح دوشنبه ( ۶ شهریور۱۴۰۲ ) با حضور «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی در قم برگزار شد.

۳۶۵ روز خدمت دولت در دیار کریمه اهل بیت (ع)؛ بهبود اقتصاد و توسعه زیرساخت‌ها

۳۶۵ روز خدمت دولت در دیار کریمه اهل بیت (ع)؛ بهبود اقتصاد و توسعه زیرساخت‌ها

۶ شهریور | صدور موافقت اصولی فرودگاه قم پس از ۱۳ سال

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح فرودگاه قم گفت: در این خصوص دستورهای لازم به سازمان هواپیمایی کشوری داده و موافقت اصولی فرودگاه قم نیز صادر شده و دولت با احداث آن موافقت کرده‌است.

۸ شهریور | ۱۷۰ طرح مدیریت شهری قم افتتاح و کلنگ زنی شد

آیین بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی ۱۷۰ طرح مدیریت شهری قم با اعتباری معادل ۵۰ هزار میلیارد ریال در حوزه های عمرانی، حمل و نقل و ترافیک، محیط زیست، خدمات عمومی، فضای سبز، گردشگری و فرهنگی اجتماعی روز چهارشنبه همزمان با هفته دولت و با حضور مسوولان در سالن همایش های بین المللی شهرداری قم برگزار شد.

۱۷ بهمن | بزرگ‌ترین ایستگاه آتش‌نشانی کشور در قم افتتاح شد

بزرگ‌ترین ایستگاه آتش‌نشانی کشور مطابق استانداردهای جهانی، روز سه‌شنبه همزمان با ایام الله دهه فجر طی آیینی در قم به بهره برداری رسید.

۳۶۵ روز خدمت دولت در دیار کریمه اهل بیت (ع)؛ بهبود اقتصاد و توسعه زیرساخت‌ها

۳ اسفند | بزرگ ترین پروژه هنرستانی سال ۱۴۰۲ در قم افتتاح شد / رشد چهار برابری ساخت فضاهای آموزشی در دولت سیزدهم

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم نیز گفت: هنرستان ۱۳ کلاسه امام رضا (ع) با اعتباری بالغ بر۴۰۰ میلیارد ریال از پیشرفته‌ترین هنرستانهای کشور با ۱۷ سالن و کارگاه با حضور وزیر آموزش و پرورش به بهره‌برداری رسید.

احمدرضا اجتهادی افزود: هنرستان امام رضا (ع) یکی از پیشرفته‌ترین فضاهای آموزشی کشور است که دارای ۱۷ سالن و کارگاه است که از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری ساخته شده است.

وی با اشاره به ساخت ۲۷ مدرسه و فضای آموزشی در سال جاری گفت: در دولت سیزدهم ساخت فضاهای آموزشی رشد چهار برابری داشته به طوری که در سال ۱۴۰۰ تنها ۵۵ کلاس درس جدید در استان قم ساخته شده ولی امسال تاکنون ۲۲۰ کلاس ساخته و تحویل آموزش و پرورش شده‌است.

۳۶۵ روز خدمت دولت در دیار کریمه اهل بیت (ع)؛ بهبود اقتصاد و توسعه زیرساخت‌ها

۱۷ اسفند | زمین ۶۳ هزار واحد نهضت ملی مسکن قم تامین شد

معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی قم با بیان اینکه تکلیف و سهمیه استان در طرح نهضت ملی مسکن تامین زمین برای افزون بر ۶۳ هزار متقاضی واجد شرایط می‌باشد، گفت: زمین مورد نیاز برای احداث طرح نهضت ملی مسکن در قم به‌صورت کامل تامین شده‌است.


۲۴ اسفند | قم در رتبه دوم تامین مسکن کشور قرار گرفت

استاندار قم با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص طرح نهضت ملی مسکن، گفت: استان قم هم اینک در حوزه تامین مسکن در رتبه دوم کشور قرار دارد.

سید محمد آقامیری با تاکید بر تبدیل‌شدن قم به کارگاه تولید مسکن، بیان داشت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده از اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ هر ماه یک‌هزار واحد مسکونی پس از تکمیل تحویل متقاضیان خواهد شد.

اقتصاد قم در مسیر خروج از رکود و تورم

اقتصاد قم در سالی که گذشت در مسیر افزایش تولید و اشتغال و نیز کاهش تورم گام های مهمی برداشت به‌نحوی که راه‌اندازی واحدهای صنعتی جدید و توسعه واحدهای موجود موجب شد که هزاران فرصت اشتغال جدید برای ورود افراد جویای کار ایجاد شود، از طرف دیگر آمارهای رسمی نشان از آن داشت که میزان کاهش نرخ تورم در قم نسبت به میانگین کشوری بود، در کنار این دستاوردهای اقتصادی، بخش کشاورزی استان نیز در تامین امنیت غذایی مردم عملکرد قابل قبولی داشت و کشاورزان قمی توانستند در تولید بسیاری از محصولات عملکرد خود را ارتقا دهند.

۲۸ اسفند | نرخ تورم استان قم در بهمن و اسفندماه ۱۴۰۲ کاهشی شد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم گفت: نرخ تورم بهمن ماه و اسفندماه ۱۴۰۲ در این استان نسبت به ماه های قبل آن ۱.۹ درصد کاهش یافت.

جواد شاکر آرانی افزود: بنابر گزارش منتشر شده نرخ تورم سالانه کل (مناطق شهری و روستایی) استان قم (بر اساس سال پایه ۱۴۰۰) در بهمن ماه ۴۳.۶ درصد بوده است که نسبت به ماه قبل ۱.۵ درصد کاهش یافته است، این در حالی است که نرخ تورم کل کشور در بهمن ماه سال جاری ۴۲.۵ درصد بوده است و استان قم از نظر این شاخص در جایگاه ۱۹ بین استان‌ها قرار دارد.

۳۶۵ روز خدمت دولت در دیار کریمه اهل بیت (ع)؛ بهبود اقتصاد و توسعه زیرساخت‌ها

۲۳ اسفند | ۳۱ واحد تولیدی راکد در قم احیا شد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت قم گفت: از ابتدای سال‌۱۴۰۲ تا پایان بهمن‌ماه، ۳۱ واحد تولیدی راکد در شهرک‌های صنعتی استان احیا شد و بهره‌بردارن آن توانستند محصولات‌شان را به بازار عرضه کنند.

اکبر ابدالی افزود: برای احیای این واحدهای تولیدی در استان قم که در زمینه‌های مختلف صنعتی فعال هستند، بیش‌از سه هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شد که تثبیت و ایجاد اشتغال برای ۲۹۶ نفر را در پی داشت.

وی ادامه داد: تلاش برای احیای واحدهای‌ تولیدی راکد یکی از بهترین راهکارها برای پیشرفت بخش صنعت استان است، چراکه سرمایه‌گذاری‌های اولیه و همچنین زیرساخت‌های لازم برای فعالیت در این واحدها فراهم است و می‌توان در مدت کوتاه تری نسبت به واحدهایی که در مرحله ساخت و ساز هستند، آن‌ها را به‌ مرحله بهره‌برداری رساند.

۱۰ اسفند | مدیرکل صمت:‌ در دولت سیزدهم ۷۴۷ میلیون دلار صادرات از قم انجام شد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت قم گفت: در دولت سیزدهم، ۷۴۷ میلیون دلار صادرات از این استان انجام شد که این موضوع نشان دهنده اهتمام دولت به توسعه تجارت خارجی و افزایش حجم صادرات است.

اکبر ابدالی بیان داشت:‌ با توجه به سیاست‌های دولت سیزدهم در لزوم افزایش میزان صادرات، حوزه بازرگانی خارجی در اداره کل صنعت، معدن و تجارت قم به صورت مستمر وضعیت صادرات استان را رصد و راهکارهای لازم برای توسعه فعالیت‌های تجاری را به‌کار می‌گیرد.

وی افزود: درهمین رابطه در ۲ سال گذشته تعداد ۲۴ نمایشگاه با هدف معرفی کالاهای صادراتی قم در این استان ترتیب یافته‌است و بازرگانان کشورهای مختلف جهان در قالب هیات‌های تجاری با حضور در این نمایشگاه‌ها با ظرفیت‌های صادراتی استان قم آشنا شدند.

۳۶۵ روز خدمت دولت در دیار کریمه اهل بیت (ع)؛ بهبود اقتصاد و توسعه زیرساخت‌ها


۲۹ بهمن | ۱۰ هزار فرصت شغلی در بخش صنعت قم ایجاد شد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت قم گفت: در دولت سیزدهم با صدور ۴۵۰ جواز ایجادی یا توسعه‌ای صنعتی با سرمایه‌گذاری بیش‌از ۱۰ هزار میلیارد تومان، ظرفیت اشتغال جدید برای ۱۰ هزار نفر در واحدهای تولیدی استان، فراهم شد.

اکبر ابدالی افزود: در دولت سیزدهم یکی از اقدام‌های خوبی که به‌منظور پیاده‌سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بخش صنعت استان، دنبال شد برگزاری منظم جلسه‌های ستاد تسهیل بود.

وی ادامه داد: در همین رابطه با تاکید استاندار قم بر رفع مشکلات صنعتگران ، طی ۲ سال گذشته ۶۵ جلسه‌ ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به صورت مستمر در قم برگزار شد که ۷۷۰ مصوبه در راستای برداشتن موانع از پیش پای تولیدکنندگان داشت.

۷ شهریور | ۴۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در طرح‌های کشاورزی قم انجام شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: طی ۲ سال گذشته (از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم) ۱۲۹ طرح کشاورزی با سرمایه‌گذاری ۴۵۰ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال مستقیم برای یک‌هزار و ۲۹۱ نفر در قم به‌بهره‌برداری رسیده‌است.

محمدرضا حاجی رضا، بیان داشت: این میزان سرمایه‌گذاری و افتتاح طرح‌های کشاورزی در استان قم نشان از اهتمام جدی دولت سیزدهم نسبت به موضوع امنیت غذایی و افزایش ظرفیت تولید و اشتغال در این بخش مهمی اقتصادی دارد.

وی با اشاره به روند رو به رشد فعالیت‌های کشاورزی در استان قم طی دو سال گذشته، افزود: در این مدت راهبردهای مهمی همچون طرح تغییر الگوی کشت با نگاه به استفاده هرچه بهتر از منابع آب و خاک استان برای تولید محصولات غذایی و اجرای سامانه‌های نوین آبیاری(بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار در هر سال)‌ با هدف کاهش چشمگیر مصرف آب در بخش کشاورزی، با جدیت دنبال و عملیاتی شد.

۱۸ بهمن | هشت میلیون تُن به ذخایر معادن فلزی قم اضافه شد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت قم گفت: با اکتشافات جدید صورت گرفته، هشت میلیون تُن به ذخایر موجود معادن فلزی استان اضافه شد که این دستاوردی بزرگ برای فعالیت‌های معدنی در قم است.

اکبر ابدالی ضمن اشاره به اینکه به دلیل ارزش افزوده بالا و ثروت آفرینی مناسب، تمرکز استان امر بر کامل کردن فرآیند اکتشاف و بهره‌برداری از معادن فلزی است، بیان داشت: در سال‌های اخیر توانستیم ریل‌ گذاری بخش معدن استان را تغییر دهیم و ثروت آفرینی بیشتری از فعالیت‌های این بخش برای پیشرفت‌های اقتصادی قم داشته باشیم.

وی افزود: یکی از اقدام‌های مهمی که در همین راستا در قم صورت گرفت، برنامه‌ریزی و انجام اقدام‌های عملیاتی برای اکتشاف مواد معدنی با ارزش افزوده بالاتر است، به همین منظور اکنون پروانه اکتشافی برای ۳۱ محدوده به وسعت بیش از ۴۲ هزار هکتار در استان صادر شد.

۳۶۵ روز خدمت دولت در دیار کریمه اهل بیت (ع)؛ بهبود اقتصاد و توسعه زیرساخت‌ها

۱۸ دی | درآمدهای عمومی استان قم هشت درصد افزایش یافت

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی قم گفت: درآمدهای عمومی این استان در ۹ ماه سپری شده از سال ۱۴۰۲، نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن با رشد هشت درصدی همراه بوده‌است.

مهدی فراهانی بیان داشت: در همین رابطه از ابتدای سال‌ ۱۴۰۲ تا پایان آذرماه مبلغ ۳۴ هزار و ۹۳۹ میلیارد ریال درآمدهای عمومی در استان قم وصول شده است که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱، از رشد هشت درصدی برخوردار است.

وی اعلام کرد: همچنین با وصول مبلغ یاد شده، عملکرد درآمدهای عمومی استان شامل درآمدهای مالیاتی مستقیم و غیر مستقیم و سایر درآمدها، طی مدت مورد نظر نسبت به ۹ دوازدهم قانون بودجه سال ۱۴۰۲معادل ۱۰۵ درصد تحقق یافت.

۵ دی | کار اجرایی کاشت هشت میلیون درخت در قم آغاز شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم گفت: کارهای اجرایی مرتبط با کاشت هشت میلیون درخت طی چهار سال در قالب «نهضت مردمی کاشت یک میلیارد درخت» با مشارکت مردم، خیران و واحدهای اقتصادی که مسئولیت اجتماعی دارند در قم آغاز شده‌است.

محمد شعاعی بیان داشت: قم دارای یک میلیون هکتار عرصه منابع طبیعی شامل ذخیره‌های جنگلی و جنگل‌های دست‌ساز، مراتع و اراضی بیابانی است که گسترش عرصه‌های بیابانی در آن اکنون به یک بحران تبدیل شده‌است و ما با اجرای طرح‌های متنوع همچون کاشت درختان مقاوم در برابر تنش‌های محیطی، به دنبال مقابله با این روند هستیم.

وی با اشاره به اینکه پدیده گرد و خاک ناشی از گسترش مناطق بیابانی در قم به خصوص در ۶ ماه نخست سال به یک مشکل تبدیل شده‌است، افزود: قم در حاشیه کویر مرکزی است، و با محدودیت منابع آبی روبرست، با قطع حقابه‌های زیست محیطی سهم استان از نظر دسترسی به منابع آبی بسیار محدود شده‌ در حالی که قم با تراکم بالای جمعیت مواجه می‌باشد.

۳۶۵ روز خدمت دولت در دیار کریمه اهل بیت (ع)؛ بهبود اقتصاد و توسعه زیرساخت‌ها

۲۹ بهمن | ۱۰ هزار فرصت شغلی در بخش صنعت قم ایجاد شد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت قم گفت: در دولت سیزدهم با صدور ۴۵۰ جواز ایجادی یا توسعه‌ای صنعتی با سرمایه‌گذاری بیش‌از ۱۰ هزار میلیارد تومان، ظرفیت اشتغال جدید برای ۱۰ هزار نفر در واحدهای تولیدی استان، فراهم شد.

اکبر ابدالی بیان داشت: در همین رابطه با تاکید استاندار قم بر رفع مشکلات صنعتگران ، طی ۲ سال گذشته ۶۵ جلسه‌ ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به صورت مستمر در قم برگزار شد که ۷۷۰ مصوبه در راستای برداشتن موانع از پیش پای تولیدکنندگان داشت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha