۴ فروردین ۱۴۰۳، ۱۲:۲۸
کد خبرنگار: 5447
کد خبر: 85425113
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فیلیپین: چین به کشتی تدارکاتی ما حمله می‌کند

۴ فروردین ۱۴۰۳، ۱۲:۲۸
کد خبر: 85425113
فیلیپین: چین به کشتی تدارکاتی ما حمله می‌کند

تهران-ایرنا- فیلیپین مدعی شد که گارد ساحلی چین صبح امروز (شنبه) مانع تردد یک کشتی کوچک تدارکاتی فیلیپینی شده و با آب‌پاش به آن آسیب رسانده است.

به گزارش ایرنا از تارنمای خبری بارونز، ارتش فیلیپین اعلام کرد که «این حمله در حدود یک ساعت، در ساحل توماس شول دوم (Second Thomas Shoal) در دریای مورد مناقشه چین جنوبی رخ داد.»

بر اساس این گزارش، ارتش فیلیپین ویدئوی منتشر کرده است که نشان می‌داد یک کشتی سفید بارها با آب‌پاش به کشتی دیگری که در کنار آن حرکت می‌کرد، حمله کرده است.

ویدئوی دیگری نشان می‌دهد که یک کشتی سفید با علامت «گارد ساحلی چین» در فاصله ای نزدیک در حال عبور از مقابل یک کشتی خاکستری است.

ارتش فیلیپین در بیانیه‌ای بدون اشاره به میزان دقیق خسارات و یا تلفات جانی احتمالی این حادثه اعلام کرد: «قایق تدارکاتی UM۴ حدود ساعت ۰۸:۵۲ صبح (به وقت محلی) به دلیل ادامه انفجار توپ‌های آب‌پاش از کشتی‌های CCG متحمل خسارات سنگین شد.»

ارتش فلیپین همچنین اعلام کرد که یک کشتی محافظ گارد ساحلی این کشور «برای ارائه کمک» به قایق آسیب سر رسید و غائله ختم شد.

از سوی دیگر، گان یو (Gan Yu) سخنگوی گارد ساحلی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که کاروان فیلیپین «به رغم هشدارهای مکرر طرف چینی و کنترل مسیر، به زور وارد منطقه شد.»

وی تاکید کرد که چینی‌ها عملیات «کنترل، ممانعت و تخلیه را طبق قانون انجام دادند.»

سخنگوی گارد ساحلی چین با بیان اینکه «به شدت به طرف فیلیپین هشدار می‌دهیم»، گفت: گارد ساحلی چین همیشه آماده است تا قاطعانه از حاکمیت ارضی و حقوق و منافع دریایی کشور محافظت کند.

به گزارش ایرنا، ‌در ماه‌های اخیر تنش‌ها بین چین و فیلیپین افزایش یافته و به سطحی بی‌سابقه نسبت به سال‌های گذشته رسیده است.

مانیل ادعا می‌کند که پکن در بخش‌هایی از دریای جنوبی چین که محل مناقشه برای حاکمیت میان فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و اندونزی بوده، جزیره های مصنوعی ساخته است.

به همین منظور، فیلیپن با همتایان غربی خود در دریای جنوبی چین بارها رزمایش مشترک برگزار کردند.

همچنین، فیلیپین بارها کشتی‌های چینی را به تلاش‌های تهاجمی و خطرناک برای جلوگیری از ماموریت‌های دریایی این کشور متهم کرده است.
مقامات چینی بارها اعلام کرده‌اند که کشورشان حق حاکمیت غیرقابل بحث بر جزایر «نان‌شا» شامل جزیره «رِن‌آی» و آب‌های اطراف آن دارد و مانیل به حق تمامیت ارضی سرزمین چین تجاوز کرده و این اقدامات بر خلاف «بیانیه عملیات طرف‌های دریای جنوبی» و همچنین تعهدات این کشور است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha