۳ فروردین ۱۴۰۳، ۸:۰۱
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85423915
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

۲۰ میلیارد ریال برای موزه باستان‌شناسی عمارت مفخم در بجنورد هزینه شد

بجنورد-ایرنا- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: ۲۰ میلیارد ریال برای مطالعات مقاوم سازی، مرمت و تجهیز و موزه آرایی در موزه باستان‌شناسی عمارت مفخم بجنورد هزینه و این مکان گشایش یافت.

علی مستوفیان روز جمعه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این موزه پس از ۶ سال توقف پذیرایی از گردشگران نوروز امسال بازگشایی شد.

وی با اشاره به اینکه این مکان به علت اقدامات مرمت تعطیل شده بود خاطرنشان کرد: این موزه باستان نشناسی در زلزله سال ۹۶ دچار آسیب و خسارت شد که اکنون پس از ۶ سال ساماندهی و به مناسبت نوروز بازگشایی شد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی اظهار کرد: مجموعه مفخم یکی از بهترین مراکز علمی، فرهنگی و آموزشی است که هفت هزار قلم اموال منقول تاریخی، فرهنگی و هنری در آن نگهداری می شود.

وی افزود: این اثر، ظرفیت مناسب و ارزنده برای معرفی فرهنگ و پیشینه غنی خراسان شمالی است.

وی گفت: این موزه باستان‌شناسی با برخورداری از مجموعه کم‌ نظیر از اشیای باستانی از حدود هشن هزار سال پیش تا دوره قاجار، یکی از دیدنی‌ترین اماکن فرهنگی استان است.

به گزارش ایرنا حاصل حدود ۲ دهه فعالیت‌های میدانی باستان‌شناسان که در قالب بررسی‌ها و کاوش‌های باستان‌شناسی توسط کارشناسان و متخصصان داخلی و گروه‌های مشترک بین‌المللی در اماکن مختلف تاریخی استان انجام شده، در حال حاضر در موزه باستان‌شناسی استان به‌نمایش‌درآمده است. این اشیای تاریخی - فرهنگی، گزیده‌ای از یافته‌های باستان‌شناسی مربوط به مقاطع مختلف تاریخ استان از دوره نوسنگی تا دوره اسلامی است.

موزه باستان‌شناسی استان دارای بخش‌های مختلف از جمله گالری دوره سنگ، دوران مس و سنگ، عصر مفرغ، عصر آهن، دوره تاریخی و اسلامی است که گاه‌شمار تاریخ استان از هشت هزار سال پیش تا دوره قاجار محسوب می‌شود.

این اشیا اغلب حاصل کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه‌های باستانی استان از دوره نوسنگی تا دوران اسلامی است که اطلاعات موثق و جذابی از سیر تکامل جوامع در شمال خراسان را در معرض دید گردشگران و علاقه‌ مندان به تاریخ ایران قرار می‌دهد.

تاکنون ۷۱۳ اثر تاریخی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد ۵۲۵ اثر تاریخی است.

استان خراسان شمالی با داشتن هزار و ۱۵۱ اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد و سالانه پذیرای میلیون ها مسافر، گردشگر و زائر امام هشتم (ع) است که از این خطه گذر می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha