۱ فروردین ۱۴۰۳، ۸:۳۰
کد خبر: 85423036
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

لحظات داغ دیدارهای نوروزی در نخستین ساعات روز عید در اردبیل

اردبیل- ایرنا- مردم استان اردبیل با برپایی آیین‌های ویژه اولین روز عید باستانی نوروز و در هوایی ابری و بارانی توام با طراوت بهاری، لحظات داغ دیدارهای آغاز سال نو در سالیان گذشته را در اذهان زنده کردند.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، مردم مومن و روزه دار استان اردبیل امسال در حالی سال جدید را آغاز کردند که لحظه تحویل سال کمی بعد از اذان صبح بود و پس از صرف سحری و ادای نماز صبح منتظر لحظه تحویل سال بودند و هنگام آغاز سال جدید، تبریک گویی حضوری و تلفنی شهروندان با صدای ترقه کودکان در کوچه‌ها ادغام شد.

لحظاتی که صوت دل انگیز تلاوت قرآن و دعای معروف "یا مقلب القلوب" در منازل اهالی استان اردبیل طنین انداز بود، اعضای خانواده‌ها هم علاوه بر تبریک و شادباش گویی عید به سایر اعضای خانواده، مشغول تماس تلفنی و ارسال پیامک شدند تا در این سال، احساسات عیدانه خود را به سبکی دیگر بروز دهند.

دریافت عیدی از مادر بزرگ‌ها و پدر بزرگ‌ها که رسمی دیرینه در همه مناطق ایران بزرگ محسوب می‌شود، از نخستین ساعات روز عید در این استان هم همچنان پا برجاست ولی در زندگی ماشینی و در فضایی که ارتباطات انسانی اسیر چنگ فناوری ارتباطات و تلفن شده، دیگر آن رنگ و بو و شور و حال گذشته را ندارد.

طبق یک رسم دیرین، در نخستین ساعات روز نخست سال و عید نوروز، مردم استان اردبیل به همراه خانواده خود و در هوایی ابری و بهاری با مقداری سوز سرما راهی منزل بزرگان اقوام و آشنایان شدند تا عید را شادباش بگویند.

مردم استان اردبیل، براساس یک سنت پسندیده دیرینه برگرفته از تعالیم دین مبین اسلام، از چند روز مانده به عید نوروز و اولین روز سال جدید، مجالس یادبودی به نام "قره بایرام" به مناسبت بزرگداشت افرادی که در همان سال به دیار باقی شتافته‌اند، در مساجد شهر برپا می کنند که این مجالس طی یک هفته اخیر و تا دیروز برگزار شد.

علاوه بر این، حضور در منزل فرد متوفی و شادباش گفتن سال جدید در منزل افرادی که در سال قبل فوتی داشته‌اند، از جمله رسومی است که همه ساله در نخستین روزهای سال جدید توسط اهالی این استان اجرا می شود و در این مراسم، اغلب دوستان، آشنایان، همسایگان و فامیل فرد متوفی‌ها حاضر شده و سال را به بازماندگان فرد متوفی تبریک می گویند.

بر اساس یک رسم دیگر، شهروندان استان اردبیل همه ساله از نخستین ساعات سال نو به شکل انفرادی و یا گروهی به آرامستان‌ها مراجعه کرده و با قرائت سوره‌های مبارکه فاتحه و یاسین بر سر قبور درگذشتگان، ضمن طلب مغفرت از درگاه احدیت، گذر زمان را از نزدیک حس می‌کنند.

سبزه‌های ویژه عید روی مزار درگذشتگان و بوی شمع سوخته بر سر قبور در آرامستان‌های مناطق شهری و روستایی استان اردبیل جلوه زیبایی به این مکان‌ها می دهد و عطر گلاب ناب که اغلب سنگ قبرها در چند روز اخیر با آن شست و شو داده شده، فضای این مکان‌ها را معطر می کند.

در همین مکان‌ها جمعی از خانواده‌ها نیز با پخش خرما، حلوای نذری و شیرینی در میان مردم در صدد کسب اجر معنوی برای درگذشتگان هستند که این رسم امسال به علت مقارن شدن با ماه مبارک رمضان، جای خود را به تهیه و توزیع بسته‌های افطاری حاوی این اقلام داده است.

جمعی از افراد نیکوکار استان اردبیل از صبح اولین روز بهار در حالی که هدایایی در دست دارند، به عیادت بیماران بستری در مراکز درمانی این استان رفته و سال جدید را به آنها تبریک گفتند.

حضور مسافران و گردشگران نوروزی در استان اردبیل که از چند روز پیش آغاز شده، طی دیروز و امروز بیشتر شده ولی به علت مقارن شدن ایام عید نوروز امسال با ماه مبارک رمضان، مسافران نوروزی امسال کمتر از سال های قبل است.

با این حال حضور گردشگران و مسافران نوروزی رونق مضاعفی به بازار و اماکن پذیرایی و اسکان گردشگران در استان اردبیل به خصوص شهر سرعین داده است.

پیش بینی می شود که اوج مسافرت و ورود گردشگران به استان اردبیل از فردا و پس از مساعدتر شدن وضعیت جوی شروع شود.

به گزارش ایرنا، در تعطیلات عید نوروز سال گذشته استان اردبیل جزو هشت مقصد اصلی سفرهای نوروزی هموطنان بود.

اردبیل با حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت با استان‌های گیلان، زنجان و آذربایجان‌شرقی همسایه است و گردشگری در کنار کشاورزی و صنعت به عنوان سه محور توسعه این خطه تعیین شده است.

۳۲ واحد هتل، ۸۷ واحد هتل آپارتمان، ۹۸ واحد مهمان‌پذیر، سه واحد کمپینگ و ۲ مجتمع گردشگری در کنار ۲ واحد اقامتگاه بوم‌گردی با ۱۵ هزار تخت اقامتی، سالانه پذیرای هشت میلیون نفر گردشگر داخلی و افزون بر ۱.۶ میلیون گردشگر خارجی در این استان است.

پل معلق مشگین‌شهر، پل شیشه‌ای هیر، تفرجگاه فندقلو، کوه سبلان با ظرفیت کوهنوردی، پیست اسکی آلوارس و آبهای گرم و معدنی سرعین به عنوان شهر چشمه‌های بهشتی از جاذبه‌های پر بازدید استان اردبیل است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha