۲۸ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۴۳
کد خبرنگار: 1405
کد خبر: 85421725
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برداشت شکوفه های بیدمشک در آذربایجان غربی آغاز شد

۲۸ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۴۳
کد خبر: 85421725
برداشت شکوفه های بیدمشک در آذربایجان غربی آغاز شد

ارومیه - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: برداشت بیدمشک در ارومیه مرکز استان و برخی شهرستان ها آغاز شده و تا اواسط فروردین ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، علی دیانتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: طبق برآوردهای انجام شده ۶۰هکتار از اراضی اطراف باغات استان به کشت این درختچه اختصاص دارد و پیش بینی می شود امسال بیش از ۲.۵ میلیون لیتر عرق بیدمشک در آذربایجان غربی تولید شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: برداشت این محصول از اواخر اسفند ماه آغازمی شود و بسته به آب و هوای منطقه حدود ۱۵ تا ۳۰ روز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه به سبب کاربردهای متفاوت بیدمشک از جمله کارکردهای اکولوژیکی و زیست محیطی، حفاظت منابع خاک، صنعتی، دارویی، خوراکی، زینتی و سایر موارد می‌توان آن را جزو درختان چند منظوره دانست، افزود: آمار رسمی از سطح زیر کشت و میزان تولید بیدمشک در کشور در دسترس نیست، اما استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه در زمینه تولید بیدمشک و فرآورده‌های حاصل از آن از جمله عرق بیدمشک، نقل، حلوا و سایر تولیدات در کشور جایگاه خاصی دارد.

دیانتی با اشاره به اینکه برداشت این محصول بصورت سنتی و با استفاده از نیروی کارگری انجام می‌گیرد، اظهار کرد: این موضوع موجب افزایش هزینه برداشت شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اضافه کرد:میزان تولید شاتون نر تازه بیدمشک در آذربایجان غربی حدود ۸۰۰ تا یکهزار و ۲۰۰ تن در سال‌جاری پیش بینی می شود.

وی افزود: بیشترین سطح زیرکشت بیدمشک در آذربایجان غربی در شهرستان‌های ارومیه، پلدشت و سلماس قرار دارد و سالانه و در شرایط نرمال، بیش از یک‌هزار تن گل تر بیدمشک از سطح باغ‌های استان برداشت و به بازار عرضه می‌شود.

به گزارش ایرنا یک سوم شکوفه‌های تولیدی بیدمشک توسط واحدهای تبدیلی جذب و فرآوری می‌شود و نزدیک به یک سوم دیگر آن نیز در خانه‌ها مصرف و تبدیل به عرق بیدمشک می‌شود.

باقی این محصول نیز در مصارف مختلف توسط واحدهای گلاب‌گیری دیگر استان‌های کشور و تهیه نقل بیدمشکی، شیرینی و دسر در قنادی‌های ارومیه کاربرد دارد.

عرق بیدمشک در رفع کم‌خونی، ناراحتی‌های قلبی و تسکین اعصاب کاربرد دارد و دم‌کرده برگ بید مشک نیز برای اسهال خونی و خوردن عرق شکوفه آن برای خفقان گرم و تب‌های گرم نافع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha