۲۸ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۱۰
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85421507
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

تب و تابِ بازار همدان در یک قدمی نوروز

۲۸ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۱۰
کد خبر: 85421507
تب و تابِ بازار همدان در یک قدمی نوروز

همدان- ایرنا- روزها و هفته‌هاست که در ماه پرترافیک سال تمامی خیابان‌های اصلی و فرعی شهرهای مختلف استان همدان جایی برای سوزن انداختن نیست، به ویژه بازار سنتی این شهرها که به قول قدیمی‌ها از شیر مرغ تا جان آدمیزاد برای خرید نوروز در آن یافت می‌شود و مردم حتی برای یک بار هم که شده گشت و گذاری در بازار نوروزی دارند.

به گزارش ایرنا؛ نوروز حالا در یک قدمی است و بازارهای استان همدان روزهای پر تب و تابی را سپری می‌کند، شور و هیجان مردم از گوشه گوشه شهر به چشم می‌خورد تا در واپسین روزهای سال که از خوش اقبالی با بهار قرآن همزمان شده، با خریدهای نوروزی به استقبال سال نو بروند.

ایرانیان در هر شرایطی که باشند، سنت‌های دیرینه خود را همچون نوروز که یک جشن قدیمی و کهن به یادگار مانده از پیشینیان است؛ به جای می‌آورند و هم اکنون که یک روز مانده به نوروز، گرمی بازار به اوج خود رسیده و شهروندان در تلاش هستند چیزی برای سفره هفت سین از قلم نیفتد.

یکی صبح را برای خرید نوروز انتخاب می‌کند که به اندازه کافی انرژی دارد و هنوز روزه ماه رمضان نتوانسته از توانش بکاهد، یکی ظهر را به خاطر خلوتی بازار و یکی عصر را برای خریدهای نوروزی و مایحتاج خود انتخاب می‌کند، فرقی نمی‌کند هر دقیقه و هر ساعت بازار این روزها شلوغ و پر از ازدحام جمعیت است.

این شور و حال همیشه خوب است، چه برای خریداران و چه فروشندگان، از هر صنفی که باشد این روزها بهره خود را به اندازه نیاز از بازار عید برده، چه ماهی فروش کنار خیابان باشد که با رقص ماهی قرمز عید بر سر سفره مردم هنرنمایی می‌کند، چه عود و فشفشه و یا پوشاک، آجیل و شیرینی فروشی و سبزه عید...

تب و تابِ بازار همدان در یک قدمی نوروز

شلوغی بازار دستفروشان اما این روزها کمتر از شلوغی بازار نیست، اغلب دستفروشان کالاهای خود را در کنار خیابان بساط کرده‌اند و جایی که دستفروشان هستند، شلوغی بیشتر به چشم می‌خورد و به واسطه وجود بساط دستفروشی و ارزان قیمت بودن اجناس، مردم نیز در این مکان‌ها بیشتر تجمع کرده‌اند.

اصلا همیشه ایام نوروز با دستفروشان بازار گرم‌تر و پررونق‌تر است و هر کسی می‌خواهد ته مانده خرید نوروزی‌اش را از دستفروشان تهیه کند، شهروندان در این واپسین ساعت‌های نوروز و هیاهوی خرید، در تلاش هستند مایحتاج خود را برای سفره هفت سین نوروزی و دید و بازدیدها و البته ماه رمضان تامین کنند.

از شهروندان که درباره خرید نوروز و شلوغی بازار و خیابان‌ها سوال می‌کنم، به نوعی خوشحال از شور و هیجان نوروز هستند و به نوعی گلایه‌مند از وضعیت شلوغی خیابان‌ها، ترافیک و البته تبِ گرانی اقلام، اما در کنار همه این شلوغی‌ها و ازدحام جمعیت، تب و تابِ بازار و شور و هیجان مردم در آستانه عید همیشه خوشایند است.

نسرین خانم که با سه فرزندش منتظر خط ویژه است و از خرید مایحتاج نوروزی دو دستانش دیگر جایی برای گرفتن دست فرزندانش را هم ندارد، می‌گوید: با این حقوق کم و گرانی بازار، این روزی بچه‌هایم است که خدا می‌رساند و می‌توانم اندک نیازی که برای نوروز و خوراک و پوشاک بچه‌ها دارم، تامین کنم.

او ضمن اینکه سلامتی را بزرگترین نعمت برای انسان‌ها می‌داند، خدا را شکر می‌کند: که در این شرایط سخت باز هم فرصتی مهیا شده تا مردم عید نوروز را جشن بگیرند و دور هم باشند و این بزرگترین نعمت است.

تب و تابِ بازار همدان در یک قدمی نوروز

امین ماهی فروش شهرم است و از زمانی که بچه بوده تا امروز که ۱۵ ساله شده، هر سال ماهی قرمز عید را از او خرید می‌کنم و او هم مرا می‌شناسد و تلاش می‌کند بهترین، زبل‌ترین و قشنگ‌ترین ماهی قرمز را برایم شکار کند، خیلی خوشحال است که سهمی در بازار نوروز دارد.

او از یکماه قبل از عید بساط ماهی قرمز را در خیابان خیام پهن می‌کند، فروشش هم بد نیست، عده‌ای از شهروندان بیشتر از خرید خود به عنوان عیدی به امین پرداخت می‌کنند، از بخشندگی و دل مهربانی هم که امین دارد، به برخی شهروندان هم که حتی هزینه خرید یک ماهی قرمز را ندارند، خودش به آنها هدیه چندتا ماهی قرمز می‌دهد.

زهرا خانم هم با عصایی که در دست دارد، در تلاش برای رد شدن به این دست خیابان است و ضمن گپ و گفتی با او، کمکش می‌کنم از شلوغی ترافیک و ازدحام جمعیت او را به نقطه امنی برسانم تا پسرش از راه برسد، با زبان شیرین لُری می‌گوید: «روله عید وا ای شلوغیا قشنگه؛ نَواشه که عید نیسا».

ترافیک هم برای خودش این روزها داستانی شده، این حجم از ترافیک در طول سال بی‌سابقه است، محسن که راننده اسنپ است، گلایه می‌کند که این روزها برایش مسافرکشی به صرفه نیست، بیشتر وقتش را باید در شلوغی و ترافیک بگذراند و کمتر مسیرهای منتهی به مرکز شهر را انتخاب می‌کند.

تب و تابِ بازار همدان در یک قدمی نوروز

حاج اسماعیل اما کهنه‌کار بازار و یکی از ریش‌سفیدان بازار است که همه او را به بخشندگی و دست و دلبازی می‌شناسند، در روزهایی همچون نوروز دستان بخشنده‌اش برای کمک به نیازمندان و رنگین کردن سفره نوروز مردم بلندتر است.

او خدا را هزار مرتبه شکر می‌کند که مردم باز هم در سایه گرانی‌ها، مشکلات اقتصادی و گرفتاری‌ها، خریدهای نوروزی خود را به اندازه وسع و توانشان انجام می‌دهند و توصیه می‌کنم افرادی که تمکّن مالی بیشتری دارند، در این روزها به فکر افراد نیازمند باشند و حتی اندک کمکی که از دستشان می‌آید، دریغ نکنند.

وصف این همه شلوغی و تب و تابِ بازار سخت است، از مدیریت عالی شهرستان گرفته تا مجموعه دستگاه‌های متولی و درگیر ستاد خدمات سفرهای نوروزی، همه در تلاش هستند تا بازار شب عید مشکلی در تامین کالاهای اساسی و مایحتاج مردم نداشته باشد و با برپایی نمایشگاه بهاره و بازارچه صنایع دستی و سوغات، مردم بتوانند از هر نقطه شهر مایحتاج نوروزی خود را تامین کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha