دیابت در کمین شیروانی‌ها؛ مردم تغذیه و سبک زندگی خود را تغییر دهند

بجنورد-ایرنا- سرپرست مرکز بهداشت و درمان شهرستان شیروان با اعلام ابتلای چهار هزار نفر از شهروندان به دیابت گفت که این بیماری خاموش در کمین مردم این شهرستان است و باید سبک زندگی و تغذیه خود را تغییر دهند.

حسن نوری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: امسال ۱۱۰ هزار و ۲۸۷ نفر از جمعیت بالای ۱۸ سال شهرستان غربالگری دیابت و فشارخون شدند که در این طرح ۶۵۶ نفر مشکوک به دیابت و ۶ هزار و ۴۹۰ نفر پیش دیابت شناسایی شدند.

نوری با اشاره به خدمات ارائه شده به بیماران دیابت عنوان کرد: کلیه بیماران دیابتی به صورت رایگان در پایگاه ها و خانه های بهداشت مراقبت و در مرکز خدمات جامع سلامت روستایی و شهری توسط پزشک ویزیت می شوند.

سرپرست مرکز بهداشت و درمان شهرستان شیروان گفت: افرادی که در مرحله پیش دیابت هستند با تغذیه سالم، پیشگیری، خودمراقبتی، تغییر سبک زندگی، افزایش فعالیت و حفظ وزن ایده آل می توانند از ابتلا به دیابت پیشگیری کنند.

وی با اشاره به شناسایی افراد مشکوک به پیش دیابت در پویش ملی سلامت شهرستان افزود: شناسایی این افراد برای نظام بهداشت و درمان بسیار مهم است زیرا اگر مراقبت های سلامتی آنها زود آغاز نشوند در آینده به دیابت مبتلا می شوند.

نوری اظهار کرد: دیابت باید با دارو کنترل شود و نیازمند مراقبت های بیشتر و مستمر است.

وی با تاکید بر ضرورت مراقبت ها و تدابیر لازم برای کنترل دیابت، گفت: باید آگاهی بخشی های لازم در خصوص عوارض این بیماری با همکاری پزشکان و کادر حوزه سلامت و بهداشت و رسانه ها انجام شود.

به گزارش ایرنا، دیابت نوعی بیماری متابولیکی و از شایع‌ترین بیماری‌های غدد است که با سطح قند خون بالا (گلوکز) همراه است و به دنبال نقص در ترشح انسولین یا عملکرد آن، یا هر ۲ ایجاد می‌شود.

دیابت یک بیماری مزمن ناتوان‌کننده است که عوارض بسیاری مانند آسیب‌های قلبی عروقی، چشمی، کلیوی، زخم‌های دیابتی و نابینایی را به همراه دارد و هزینه‌های فراوانی را نیز بر خانواده‌ها و جامعه تحمیل می‌کند.

دیابتی‌ها مستعد عفونت‌های دستگاه ادراری، مشکلات مثانه و اختلال عملکرد جنسی هستند چون این بیماری به طور مستقیم بر جریان خون، اعصاب و عملکرد حسی بدن تأثیر می‌گذارد و وجود قند فراوان در خون در درازمدت می‌تواند به بخش‌های مختلف بدن مانند قلب، رگ‌های خونی، کلیه‌ها، مثانه، دستگاه تناسلی و دستگاه عصبی آسیب برساند.

کم‌تحرکی، چاقی، استعمال سیگار، الکل، رژیم‌های غذایی فرآوری‌شده رایج امروزی و نیز کاهش مصرف میوه، سبزی و غذاهای سالم از مهم‌ترین دلایل شیوع دیابت ذکر شده است.

دیابت‌های نوع یک، نوع ۲، بارداری و ثانویه از جمله انواع این بیماری است که طبق آمار سازمان بهداشت جهانی شیوع دیابت در بزرگسالان جهان ۸.۸ درصد است که دیابت نوع یک مربوط به کودکان و نوجوانان است که شیوع کمتری دارد اما دیابت نوع ۲ در بزرگسالان شایع است و این گونه حدود ۹۰ درصد بیماران دیابتی را به خود اختصاص داده است.

دیابت نوع یک در اطفال نیاز به غربالگری و شناسایی ندارد چرا که شیوع این بیماری کم است و علایم ابتلای به آن از جمله پر ادراری، پرنوشی، کاهش وزن و افزایش اسید خون (اسیدوز) به صورت حاد بروز می کند به گونه‌ای که علائم طی چند روز تا چند هفته نمایان می شود که مبتلایان با مراجعه به بیمارستان شناسایی می شوند.

علایم دیابت نوع ۲ حاد نیست و زمان بروز آن ممکن است چندین سال طول بکشد چرا که بسیاری از مبتلایان از بیماری خود اطلاعی ندارند و این امر سبب حاد شدن بیماری آنان طی سال‌های آینده می‌شود.

هر چه تشخیص دیابت و آگاهی فرد از بیماری زودتر صورت گیرد و اقدامات درمانی زودتر شروع شود احتمال بروز عوارض این بیماری کمتر می شود.

شهرستان شیروان به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha