تعداد جوانان در سن ازدواج از ۱۶میلیون به ۱۲میلیون نفر کاهش یافت

تهران - ایرنا - معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: تعداد جوانان در سن ازدواج از ۱۶ میلیون به ۱۲ میلیون نفر کاهش یافته که تغییرات جمعیتی کشور مهم‌ترین علت این کاهش است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سینا کلهر روز یکشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان کارکرد واسط و حلقه وصل حاکمیت و جوانان و جامعه است و ماموریت‌هایی که قانون برای ما تعیین کرده ذیل این کارکرد است.

وی افزود: ۲ مأموریت متفاوت از هم، یکی فرابخشی که مسائل جوانان را شامل می‌شود و دیگری پیگیری طرح‌های که از سوی حاکمیت است را در دستور کار داریم.

کلهر با اشاره به اینکه مسکن، شغل و ازدواج جوانان، سه‌گانه ای است که مأموریت فرابخشی این معاونت را تشکیل می‌دهد، اظهارداشت: رصد وضعیت جوانان به صورت دوره‌ای از حیث ازدواج، مسکن و اشتغال و اطلاع سایر دستگاه‌ها نیز در این معاونت انجام می‌شود.

کلهر با بیان اینکه ما متولی وام ازدواج نیستیم، گفت: وام ازدواج از مواردی است که ماهانه، میزان وام، میزان توقف در شعبه پیگیری می‌کنیم و بعد از رصد در برخی حوزه‌ها نیاز به عملیات داریم که از طریق ستادهای ساماندهی پیگیری می‌شود.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه کار ما رصد است، گفت: شما هر ۶ ماه یک بار از ما رصد وضعیت جوانان را بخواهید، آخرین رصد مربوط به سال ۹۱ است و وضعیت جدید جوانان در دست تهیه است.

وی با بیان اینکه مهاجرت، پنجره جمعیت، بهداشت و.. نیز مربوط به جوانان است. اما مطالبه عمومی نیست، گفت: دو سال اخیر بالاترین سطح اشتغال پذیری و کاهش بیکاری طی ۲۰ سال گذشته را داشته‌ایم.

کمترین میزان بیکاری ۲۰ سال اخیر مربوط به دو سال گذشته است

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد: کمترین میزان بیکاری ۲۰ سال اخیر مربوط به دو سال گذشته است و این آمار مربوط به مرکز آمار است.

کلهر گفت: با این آمار در حوزه اشتغال اتفاق مهمی رخ داده البته وضعیت استان‌ها متفاوت است و استان‌های تهران البرز وضعیت بهتری دارند و نرخ بیکاری در این استان‌ها زیر ۱۵ درصد است.

وی با بیان اینکه همه آمارهای ازدواج دقیق نیست، افزود: شاید ثبت احوال آمار جدیدتری داشته باشد که تلاش ما هنوز برای کسب آمار جدید نتیجه نداده است.

کلهر گفت : در ارایه وام ازدواج، کوتاه شدن ارجاع پرونده به شعبه که حداکثر ۱۵ روزه شدن؛ زمان پرداخت وام نیز قبلا باز بود و اکنون حداکثر یک ماه زمان لازم است، تا پرداخت صورت بگیرد.

معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد: تا بهمن ماه امسال، ۹۰ درصد کسانی که پرونده وام ازدواج تشکیل داده بودند وام خود را امسال گرفته اند.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد باقی مانده نیز تا پایان امسال باید تعیین تکلیف شود، گفت: اعتبار وام ازدواج ۱۴۰ همت تعیین شده بود و دولت ۱۳۴ همت آن را تامین کرده است.

به گفته وی ، برای سال ۱۴۰۳ وام ازدواج به ۷۰۰ میلیون برای زوج ها رسیده و در کنار طرح مسکن ملی که به صورت عمومی اجرا می شود، طرح ویژه ای برای جوانان هم دنبال می شود که نهایی نشده است.

معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه این نشست درباره تشکل های جوانان افزود: به غیر از معاونت جوانان هیچ نهادی در کشور متولی تشکل جوانان نیست.

ثبت ۴ هزار و ۵۹۴ سمن از ابتدا تا سال ۱۴۰۲

وی با بیان اینکه از ابتدا تا سال ۱۴۰۲ تعداد سمن های ثبت شده ۴ هزار و ۵۹۴ سمن بوده است که از ما مجوز گرفتند، اظهار داشت: یک هزار و ۱۰۲ مورد معادل ۲۵ درصد در سال ۱۴۰۰ و در دولت سیزدهم صادر شده است.

وی افزود: در حوزه سمن ها سالانه‌ به ۳۷۳ سمن مجوز داده می شد که این عدد نیز در دولت سیزدهم به ۴۴۴ سمن معادل ۱۹ درصد افزایش داشته است.

کلهر با اشاره به حمایت مالی از سمت ها افزود: این حمایت در دولت سیزدهم و در سال جاری چهار برابر شده است.

به گفته وی، دستورالعمل تشکیل سمن ها بعد از ۲۰ سال بازنگری شده و بعد از عید نوروز ابلاغ می شود که ساده سازی و تسهیل تشکیل سمن از اهداف این بازنگری است.

معاون امور جوانان با اشاره به حوزه توسعه اجتماعی جوانان نیز گفت: صدور مجوز مراکزتخصصی مشاوره ازدواج و خانواده ، برگزاری کارگاه های آموزشی و صدور مجوز مراکز همسان گزینی از مسایل مربوط به این حوزه است.

کلهر گفت: در سالهای ۹۸ تا ۹۹، ۱۶۷ مرکز مشاوره ازدواج داشتیم و در فاصله ۱۴۰۲ این تعداد به ۴۶۷ مجوز رسید و تعداد مشاوران از هزار و ۳۱۲ به ۳ هزار مشاوره افزایش یافت.

به گفته وی، دریافت مشاوره رایگان با هدف حمایت از افرادی نیازمند نیز از ۹ هزار و ۲۲۹ به ۴۴ هزار و ۲۱۵ مورد رسید.

کلهر درباره برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیش از ازدواج گفت: برگزاری کارگاهها از ۱۴ هزار کارگاه به ۲۱ هزار کارگاه رسید و تعداد شرکت‌کنندگان نیز از ۳۳۵ هزار به ۵۸۰ هزار نفر شرکت کننده در کارگاه ها رسید.

کلهر درباره مراکز همسان گزینی نیز گفت: قبلا صدور مجوز مراکز همسان‌گزینی یا همسرگزینی متولی نداشت تایید این مراکز با سازمان تبلیعات اسلامی و صدور مجوزها با معاون جوانان است.

وی با بیان اینکه هزار سالن عروسی به جوانان برای ازدواج تسهیلات داده اند، تاکید کرد: سن ورود به بازار کار در کشورهای توسعه یافته ۱۸ سال است آمار کشور ما ۳۰ سال است و این موضوع به فرهنگ عمومی برمی گردد و البته باید دولت در این زمینه کمک کند.

بیشترین طلاق در زوج‌های ۲۵ تا ۲۹ ساله است

کلهر با بیان اینکه بیشترین طلاق در زوج‌های ۲۵ تا ۲۹ ساله است، گفت: دلیل طلاق بیشتر در این گروه سنی تاخیر در ازدواج است چراکه فردیت در افراد در این محکم شده و با جوان ۲۰ ساله فرق دارند.

کلهر بالاترین میانگین طلاق را مربوط به سال اول ازدواج دانست و گفت: این طلاق‌ها در سن ۲۵ تا ۲۹ سالگی رخ می‌دهد و بیشترین دلیل آن تاخیر در سن ازدواج است.

وی افزود: برای کاهش سن ازدواج در نتیجه آن کاهش طلاق، کارگاه‌های پیش از ازدواج مهارت افزایی انجام می‌دهند و مراکز مشاوره نیز فعالیت دارند.

کلهر ادامه‌داد: همچنین تلاش داریم در سال آینده موضوع خانه‌های جوان را به خانه‌های مهارت افزایی تعریف کنیم و بحث اوقات فراغت را نیز در ذیل آن بیاوریم چرا که اوقات فراغت هم متولی نداشت.

وی گفت: قصد نداریم خانه‌های جوان را دولتی اداره کنیم بلکه چندین جوان باید با هم جمع شوند و خودشان خانه‌های جوان را اداره کنند.

وی در ادامه با اشاره به حمایت از فرزندآوری گفت: تحقیقی در سال ۹۶-۹۷ انجام شد و مشخص شد هزینه ماهانه هر نوزاد ۷۰۰ هزار تومان است و این موضوع موجب شد تا ارایه وام‌های فرزندآوری در دولت مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی، هر زمان موضوع حمایت از فرزندآوری مطرح می‌شود عده‌ای شبه روشنفکر با آن مخالفت می‌کنند .

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha