۷۵ درصد جمعیت شهری آذربایجان شرقی از شبکه فاضلاب بهره مند هستند

تبریز - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی گفت:  ٩٠٠ هزار فقره انشعاب فاضلاب در استان واگذار شده و بیش از ٧۵ درصد جمعیت شهری از این خدمات برخوردارند.

محمد خانی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در راستای ارتقای بهداشت سلامت جامعه و برای کمتر شدن مشکلات زیست محیطی، اقدام به احداث تصفیه خانه و توسعه شبکه فاضلاب کرده است به طوری که با احداث و بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب، آلودگی زیست محیطی به‌ طور چشمگیری کاهش و وضعیت بهداشتی شهرها بهبود یافته است.

وی افزود: از طرفی با توجه به اثرات جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب در جهت توسعه پایدار و حفظ سلامت محیط زیست و نسل آینده، ایجاد شبکه، تاسیسات و تصفیه خانه‌های فاضلاب به‌ صورت مدرن همواره مورد تاکید مسئولین بوده که در این راستا اقدامات چشمگیری انجام شده است.

خانی بیان کرد: تاکنون چهار هزار و ۵۴ کیلومتر شبکه فاضلاب شهری و به‌ موازات آن ١٢ تصفیه خانه فاضلاب در استان به بهره برداری رسیده و هشت تصفیه خانه نیز در حال احداث است.

وی با بیان اینکه در زمینه اصلاح، بازسازی و توسعه‌ شبکه‌ها اقدامات اساسی انجام شده است، یادآور شد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی طول شبکه آب استان یک هزار و ۷۴۲ کیلومتر بود که این رقم هم اکنون ۶ برابر شده است ضمن اینکه در سال ١٣۵٧، تعداد انشعابات آب ١۶٢ هزار فقره و جمعیت تحت پوشش کمتر از یک میلیون نفر بود.

خانی با اعلام اینکه طول شبکه آب استان به ۹ هزار و ۷۱۶ کیلومتر رسیده است، گفت: ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۰ درصد جمعیت روستایی استان از خدمات آب و فاضلاب برخوردارند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر یک میلیون و ٨٩٠ هزار فقره انشعاب آب در ۶۶ شهر و ۲ هزار ۷۳۲ روستای استان دایر است.خانی در مورد وضعیت شبکه فاضلاب شهری آذربایجان شرقی

۷۵ درصد جمعیت شهری آذربایجان شرقی از شبکه فاضلاب بهره مند هستند

آبرسانی به ۴۱۱ روستا در طرح جهاد آبرسانی

مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی به رفع تنش آبی در روستاها اشاره کرد و گفت: طرح جهاد آبرسانی استان در همین راستا در حال اجراست و در ۲ مرحله انجام می شود تا آب شرب پایدار ۴۱۱ روستا را تامین کند.

خانی با اشاره به اینکه با دستور رئیس جمهور و بر اساس تجربه‌های گذشته، در تداوم طرح ملی آبرسانی به روستاهای کشور و باهدف سرعت بخشیدن به روند آبرسانی به روستاها، طرح ملی جهاد آبرسانی به روستاهای محروم توسط وزارت نیرو آغاز شد، گفت: این طرح با استفاده از تمامی ظرفیت‌های کشور، مشارکت و هم افزایی دولت، شرکت‌های آب و فاضلاب استانی، گروه‌های جهادی، نهادها، سازمان‌ها، نیروهای مسلح و خیرین و شرکت‌های دانش بنیان تعریف شده است.

وی گفت: در این راستا طرح جهاد آبرسانی آذربایجان شرقی در ۲ مرحله پیش‌بینی شد که در مرحله اول ۱۷۸ روستا و در مرحله دوم ۲۳۳ روستا در ۲۱ شهرستان از آب شرب بهداشتی پایدار بهره مند می‌شوند.

وی افزود: مرحله اول طرح با ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار و با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) و بسیج سازندگی سپاه عاشورا در چهار شهرستان خداآفرین، کلیبر، هشترود و ورزقان از دهه فجر سال ۱۴۰۰ آغاز شده و با ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی یادآور شد: مرحله دوم نیز با ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال که ره آورد سفر دوم رئیس جمهور به استان است، آغاز شده است و با اجرای آن ۱۶۲ هزار و ۴۵۳ نفر از آب شرب پایدار بهره‌مند می‌شوند.

آبرسانی به ۱۹۹ روستای آذربایجان شرقی با مشارکت خیران

وی همچنین در مورد مشارکت خیرین آبرسان گفت: بامساعدت و مشارکت خیرین آبرسانی و در یک و نیم سال گذشته، ۱۹۹ روستای آذربایجان‌شرقی از آب شرب بهداشتی سالم و پایدار برخوردار شدند.

خانی با اشاره به همراهی و مشارکت خیرین در امر جهاد آبرسانی گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار بود در یک و نیم سال گذشته خیرین آبرسانی در ۱۸۰ روستا و ۱۱۰ میلیارد ریالی طرح های تامین آب انجام بدهند که با مشارکت بیشتر، این تعداد به ۱۹۹ روستا افزایش یافت.

وی افزود: تا پایان سال ۱۴۰۰ روستاهای تحت پوشش آبفای استان یک هزار و ۴۹۴ مورد بود که در سال ۱۴۰۱، ۲۱۳ روستا به این تعداد اضافه شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۸۷ روستا با ۵۸۰ میلیارد ریال هزینه کرد به شبکه آب پایدار وصل شدند و عملیات آبرسانی تعداد ۴۵ روستا نیز از محل مشارکت خیرین در دست اجراست.

۷۵ درصد جمعیت شهری آذربایجان شرقی از شبکه فاضلاب بهره مند هستند

اجرای ۹۲ کیلومتر خط انتقال طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی

مدیرعامل آبفای آذربایجان شرقی گفت: عملیات اجرای خط انتقال طرح نهضت ملی مسکن استان با پیشرفت خوبی در حال اجراست و برای تامین آب مسکن ملی استان ۹۲کیلومتر خط انتقال آبی و ۴۲۲ کیلومتر شبکه توزیع آب و مخزن ذخیره آب با ظرفیت ۸۵ هزار متر مکعب اجرا و احداث شده است.

خانی ادامه داد: در بخش فاضلاب نیز ۶۱۰ کیلومتر خط انتقال و شبکه جمع آوری و همچنین ۱۰ ایستگاه پمپاژ و ۲ فقره تصفیه خانه فاضلاب اجرایی شده است.

وی اعتبار اجرای این پروژه را ۶۸ هزار و ۵۹۵ میلیارد ریال برشمرد و اظهار کرد: در سطح استان تعداد واحدهای هدف گذاری شده طرح نهضت ملی مسکن تعداد ۲۰۸ هزار واحد است که از این تعداد ۶۰ هزار واحد در شهر جدید سهند و تعداد ۱۴۸ واحد در سایر شهرها قرار دارد.

موفقیت شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در اجلاس استانی نماز

خانی با اشاره به اقدامات شاخص در مورد فرهنگ سازی نماز و اقامه آن در ادارات آب و فاضلاب استان گفت: انجام پژوهش در مورد چگونگی وضعیت اقامه نماز در ادارات شرکت آب و فاضلاب ضروری و مهم است.

وی افزود: وضعیت اقامه نماز در شاخه ها و گرایش های مختلف و با معیارهای از پیش مشخص شده مورد بررسی قرار گیرد، سپس بر اساس نتایج به دست آمده، مسئولین پس از برنامه ریزی برای ارتقاء شاخص ها اقدام کنند.

خانی اظهار کرد : ارتقای فرهنگ نماز و نمازخوانی نیازمند اقدامات عملی، فرهنگی و ریشه ای است و در این راستا شرکت آب و فاضلاب استان در ارزیابی های انجام یافته از طرف ستاد اقامه نماز استان در بین ۸۸ دستگاه استانی توانسته است حائز کسب رتبه برتر شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha