جایزه علمی البرز بر مبنای سنت حسنه وقف است/اهدای ۸ هزار جایزه نوبل ایرانی در ۶۱ دوره

تهران- ایرنا- مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز گفت: جایزه البرز با سابقه‌ترین جایزه علمی کشور با بیش از نیم قرن قدمت و نخستین جایزه علمی بر مبنای سنت حسنه وقف است.

حیدر ارشدی روز شنبه به مناسبت شصت و یکمین سالگرد تأسیس بنیاد فرهنگی البرز در نشستی با موضوع ارائه گزارش بیش از نیم قرن تلاش این بنیاد به عنوان متولی اعطای قدیمی‌ترین جایزه کشور موسوم به نوبل ایرانی گفت: تجلیل از مقام علمی دانشمندان و پژوهشگران برتر ایرانی و تشویق دانشجویان و دانش آموزان برگزیده و با استعداد در قالب اعطای جایزه البرز از مهمترین اولویت های این بنیاد است.

اعطای "جایزه البرز" به ‌عنوان یکی از نمادهای شایستگی و برتری علمی در سطح کشور از سال ۱۳۴۲ شمسی توسط واقف نیک‌ اندیش زنده‌یاد حسینعلی البرز پایه‌گذاری و در دستور کار بنیاد فرهنگی البرز قرار گرفته است.

دبیرکل جایزه البرز با اشاره به برخی از ویژگی‌های انحصاری جایزه نوبل ایرانی که به ‌صورت سالانه به برترین های علمی کشور اهدا می‌شود، اظهار داشت: جایزه البرز، با سابقه ترین جایزه علمی کشور با بیش از نیم قرن قدمت و نخستین جایزه علمی بر مبنای سنت حسنه وقف است که با هویت مستقل و بدون هرگونه وابستگی مادی به دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی و دولتی، با عنوان نوبل ایرانی و قابلیت معرفی در تراز جوایز علمی معتبر جهان، همه ساله به نخبگان کشور اعطا می شود.

ارشدی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۶ هزار منتخب، موفق به دریافت وام یا جایزه البرز شده‌اند، افزود: بنیاد فرهنگی البرز از سال ۱۳۴۲ شمسی تاکنون به بیش از سه هزار دانشجو وام تحصیل و اشتغال به کار پرداخت و به بیش از چهار هزار و ۶۵۰ نفر جایزه حسن تحصیل اهدا کرده است.

در دهه اخیر و تا پایان سال ۱۴۰۲ نیز با برگزاری ۱۳ همایش ملی در تهران و هشت همایش استانی، به بیش از ۱۶۰۰ نفر دانشمند، مخترع، دانشجو، طلبه و دانش‌آموز برتر، جایزه البرز اعطا شده است.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز در ادامه به ظرفیت منحصر به فرد فرهنگی، علمی و اعتقادی جایزه البرز اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد به منظور ترویج فرهنگ وقف علمی در جامعه و توجه آحاد مردم نسبت به عرصه‌های جدید وقف متناسب با نیازهای روز کشور مطابق با تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ارتقاء سهم وقف در حوزه علم و فناوری و همچنین معرفی مرحوم حسینعلی البرز به عنوان چهره ماندگار وقف علمی با هدف معرفی الگوهای موفقی از واقفان خیراندیش به جامعه، آشنا کردن بیش از پیش مردم با این جایزه باید در دستور کار اصحاب رسانه قرار گیرد.

ارشدی افزود: بدون شک، جایزه البرز به دلیل سابقه و قدمت خود از یک سو و به سبب گستردگی و فراگیری در کل کشور و میان تمام آحاد جامعه (از نوجوانان تا دانشمندان) فارغ از سن، جنسیت، قومیت و موقعیت جغرافیایی افراد از سویی دیگر، نقش مهمی در اعتلای هویت ملی کشورمان دارد و به دلیل ماهیت و بنیان وقفی خود، ریشه در اعتقادات دینی مردم دارد. از این رو، اعتباردهی مناسب به این جایزه موجب ارتقای سطح علمی کشور از طریق تشویق جوانان به تحصیل علم و تجلیل از مقام عالم خواهد شد.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره واقف نیک سرشت، مرحوم حسینعلی البرز، از تلاش و همراهی تمامی سازمان‌های همکار با بنیاد فرهنگی البرز به ویژه سازمان اوقاف و امور خیریه، بنیاد ملی نخبگان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور قدردانی کرد.

اهدای ۸ هزار جایزه نوبل ایرانی در ۶۱ دوره

دبیر علمی شصت و دومین جایزه البرز ادامه داد: بیش از نیم قرن از عمر اقدامی که مرحوم حسینعلی البرز بنا نهاده‌ است، می‌گذرد و تاکنون حدود ۸ هزار نفر از نخبگان و پژوهندگان علمی و فرهنگی ایرانی مورد حمایت و تشویق این بنیاد قرار گرفته‌ و جایزه نوبل ایرانی را دریافت کرده اند.

ارشدی گفت: امروزه جامعه ما بیش از هر زمان دیگر نیاز به ترویج ایده و اندیشه مرحوم البرز را دارد تا همانند وی، خیرین و واقفان در مسیر پیشرفت علمی کشور مشارکت فعال تری داشته باشند تا از این رهگذر، شاهد شکوفایی هر چه بیشتر استعداد نخبگان علمی و اعتلای نام ایران عزیزمان باشیم.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز اظهار داشت: در حال حاضر، شیوه اجرای نیت واقف در بنیاد فرهنگی البرز به‌ عنوان متولّی با سابقه‌ترین جایزه علمی ایران از طریق برگزاری سالانه همایش‌های ملی در دو بخش «نخبگانی» و «دانش آموزی» است.

وی با اشاره به اینکه آیین‌نامه و شیوه‌نامه شصت و دومین سال جایزه البرز در آذرماه سال جاری منتشر شده است، گفت: این شیوه‌نامه توسط بخش‌های مختلف به دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه ابلاغ شده است که در آنجا ۲۵۰۰ نفر را در بخش دانشجویی، نوآوری، فناوری و طلاب به دبیرخانه معرفی کردند.

ارشدی ادامه داد: در بخش فناوری ۱۰ طرح و ایده برتر ارائه و برندگان پایانی در بخش دانشجویی و طلاب معرفی شدند.

دبیر علمی شصت و دومین جایزه البرز یادآور شد: ثبت اختراع و فعالیت ‌های علمی و پایان‌نامه و همچنین همکاری‌های بین اساتید و دانشجویان در این بخش از اهمیت بالایی برخوردار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha