۲۷ اسفند ۱۴۰۲، ۷:۴۷
کد خبر: 85420061
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

رمضان، فرصتی برای ریاضت جسم و پرورش روح

۲۷ اسفند ۱۴۰۲، ۷:۴۷
کد خبر: 85420061
رمضان، فرصتی برای ریاضت جسم و پرورش روح

مشهد- ایرنا- رمضان ماهی است که با روزه، مناجات و دعا به دریافت معارف قرآن می‌پردازیم و این بهترین فرصت انس با قرآن و تدبر در آیات این کتاب آسمانی است تا با بهره‌گیری فکری و عملی از مفاهیم آموزه‌های وحی بر رشد و تکامل معنوی خود بیفزاییم.

به گزارش ایرنا، ماه مبارک رمضان, ماه تولد قرآن، انس با قرآن، بهار قرآن و بهترین زمان برای شناخت و بهره برداری فکری و عملی از این کتاب آسمانی است. ماهی که در شب قدر آن، قلب پیامبر اکرم(ص) همه قرآن را از امین وحی، فرا گرفت و قرآن چون خورشیدی از لوح محفوظ بر قلب وسیع و نورانی آخرین فرستاده خداوند تابیدن گرفت.

قرآن، روح ماه رمضان است که در کالبد آن دمیده شده و ارزش و عظمت آن را چند برابر کرده است. قلب ماه رمضان است، که بدون آن و ضربان آن، جوهره حقیقت در رگ های حیات معنوی روزه داران خواهد فسرد. قرآن بهار دل ها، و ماه رمضان، بهار قرآن است، چنان که امام باقر(ع) فرمودند "برای هر چیز بهاری است و بهار قرآن ماه رمضان است" و امام علی(ع) نیز فرمودند که "در قرآن بیندیشید که بهار قلب‌هاست".

اکنون با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، فرصت توجه به بهترین توشه گیری و انس با کتاب وحی در این ماه پر خیر و برکت است.

مدیر حوزه علمیه خراسان در این خصوص گفت: خداوند برای رهایی بشر از زنگار مادیت، فرصت بی‌بدیلی را برای حرکت اشرف مخلوقات خود یعنی انسان مهیا کرده است تا با استفاده از این ظرفیت ممتاز ضمن بازسازی خود، به درجه قرب و دلدادگی برسد، چرا که عمرها می‌گذرد نفس‌ها می‌آید و می‌رود، اما هیچ‌وقت مثل چنین ایام و اعمالی نصیبش نمی‌شود.

حجت الاسلام علی خیاط افزود: رمضان ماهی است که همه چیز آن مزین به کلام وحی یعنی قرآن است و با سرگرفتن این کلام نورانی، نهایت سرسپردگی خودمان به ساحت مقدس دین و زندگی مؤمنانه را در عرصه‌های اجتماعی به تصویر می‌کشیم.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم از حاضران در صف اول معرفت و دلدادگی این ماه بزرگ باشیم و مشغله‌های دنیوی که همیشه برای حرکت روبه‌رشد معنوی دست‌وپاگیر بوده و هستند، ما را از فیوض این ماه محروم نکنند.

باید تلاش کنیم از حاضران صف اول معرفت و دلدادگی این ماه بزرگ باشیم و مشغله‌های دنیوی که همیشه برای حرکت روبه‌رشد معنوی دست‌وپاگیر بوده اند، ما را از فیوض این ماه محروم نکنندمدیر حوزه علمیه خراسان همچنین خطاب به مبلغان دینی اظهار کرد: شما باید سعی تلاش کنید زندگی مؤمنانه را که با اصالت دینی ما همخوانی دارد، ترویج کنید و با بهره‌گیری از ظرفیت هم‌نوع گرایی ماه رمضان رزمایش مؤمنانه را گسترش دهید تا همه از نعمات بی‌بدیل این ماه استفاده نمایند.

وی ادامه داد: رمضان، ماه قرآن است لذا باید به‌دور از کلی گویی های خسته‌کننده، برای ترویج آموزه‌های اصیل و جریان‌ساز و خروجی محور قرآن کریم به‌صورت علمی و عملی تلاش کرد.

حجت الاسلام خیاط گفت: بزرگ‌ترین مناسبت های ماه رمضان امسال به لحاظ سیاسی روزهای ۱۲ فروردین و نیز روز جهانی قدس است که اهمیت و تبیین این ۲ موضوع که هر کدام نماد مردم‌سالاری دینی و فرهنگ مقاومت است، می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در عمق‌بخشی به فرهنگ تمدنی و راهبردی انقلاب اسلامی داشته باشد. لذا خنثی‌سازی عقبه فکری پلید دشمن در این عرصه از مهم‌ترین وظایف مبلغان است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان نیز گفت: چنانکه گفته اند رمضان، بهار قرآن است و باید قرآن را آیینه و معیار حرکت خودمان قرار دهیم و اولین کار در برابر قرآن مجید درک عظمت آن است.

حجت الاسلام علی اکبر نوایی افزود: کلمه کلمه این کتاب با هیچ چیز برابری نمی کند؛ در این کتاب خداوند با انسان سخن می گوید و سبب درک عظمت کلام و متکلم می شود و اینجا می بایست خضوع و دل شکسته باشیم.

وی گفت:‌ باید در این ماه مبارک، موانع فهم را از خود زدوده و در هنگام قرائت متاثر شویم، در آیات قرآن نیز آمده که وقتی قرآن می خوانیند قلبتان متاثر شود و به واسطه قرآن خواندن رشد کنید و پله پله بالا رفته و به درجات عظمت برسید.

رمضان، فرصتی برای ریاضت جسم و پرورش روح

وی یکی دیگر از فضیلت‌های ماه مبارک را تبری از نفسانیت، دوری از ریا و شرک و بی تقوایی دانست و تصریح کرد: رمضان، ماه کسب تقواست، خودمان باید حدیث نفس کنیم تا تقوای ما سبب شود مردم تقوا پیدا کنند و از خداوند بخواهیم ما را به تقوا برساند. بنابراین تقوای واقعی با روزه کسب می شود همانطور که در قرآن نیز آمده است که "ای مسلمانان روزه بر شما نوشته شده چنانکه بر پیشینیان نوشته شده بود" و باید نفس را قوی نمود.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که روزه در این ماه سبب می شود تا چشم، گوش و زبان ما آمیخته به نور شود، خاطرنشان کرد: این ماه فرصت مغتنمی در راستای آن است که دل و زبان را به نور حق آراسته نموده و قلب را به شعله نور الهی گرما بخشید.

رمضان فرصت مغتنمی است تا دل و زبان به نور حق آراسته و قلب به شعله نور الهی مشتعل شودحرم مطهر رضوی نیز به عنوان یک مکان معنوی، بهترین فضا برای ارتقای معنویت و تکامل روح است.

مدیر مراسم حرم مطهر رضوی با اشاره به برگزاری جلسات قرآن کریم در این آستانه مقدسه گفت: مراسم ترتیل خوانی قرآن کریم ویژه ماه مبارک رمضان با حضور زائران و مجاوران روزانه در سه نوبت در حرم مطهر رضوی برگزار می شود.

محمدرضا احمدی زاده افزود: نخستین نوبت این مراسم همه روزه بعد از اقامه نماز صبح در رواق امام خمینی(ره) با حضور قاریان و حافظان برجسته آستان قدس رضوی برگزار و به صورت زنده از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

وی ادامه داد: دومین مراسم ترتیل خوانی کلام وحی نیز هر روز از ساعت ۱۰ تا ۱۱ همراه با پخش از شبکه قرآن سیما از رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی میزبان زائران و مجاوران است.

رمضان، فرصتی برای ریاضت جسم و پرورش روح

مدیر مراسم حرم مطهر رضوی اظهار کرد: سومین مراسم ترتیل خوانی قرآن کریم نیز همه روزه در ایوان مقصوره صحن گوهرشاد از ساعت ۱۵ و ۴۵ دقیقه تا ۱۷ برگزار می‌شود که به صورت همزمان از شبکه افق پخش می شود.

احمدی زاده افزود: کرسی تلاوت "ربیع القلوب" نیز هر شب به جز شب‌های احیا از ساعت ۲۰ به مدت ۲ ساعت در ایوان مقصوره و در صورت برودت هوا در رواق دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی برپاست.

وی ادامه داد: برنامه تفسیرمحور "قرآن کتاب تبیین" نیز در ۲۰ شب پایانی ماه مبارک رمضان، هر شب از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه به مدت یک ساعت برگزار می‌شود که عاشقان کتاب وحی می توانند از آن بهره مند شوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha