۲۶ اسفند ۱۴۰۲، ۱۴:۳۴
کد خبر: 85420001
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معیارهای جدید رتبه بندی دانشگاه های کشور در ۶ حوزه تصویب شد

شیراز - ایرنا - معیارهای جدید رتبه بندی ملی دانشگاه‌های کشور (ISC) در کارگروه رتبه بندی شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ۶ حوزه  به تصویب رسید.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی موسسه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، رئیس موسسه ISC گفت: معیارهای جدید رتبه بندی ملی دانشگاه‌های کشور در ۶ حوزه آموزش با وزن ۲۵ درصد، پژوهش با وزن ۲۰ درصد، فناوری و نوآوری با وزن ۱۵ درصد، مرجعیت و دیپلماسی علمی و فناوریبا وزن ۱۵ درصد، دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی با وزن ۱۵ درصد و مدیریت و بهره وری با وزن ۱۰ درصد به تصویب رسید.

سید احمد فاضل زاده ادامه داد: این نظام رتبه‌بندی شامل ۵۶ شاخص و ۱۶۵ زیرشاخص است.

وی اظهار کرد: فرایندهای ارزیابی، معیارها و شاخص‌های رتبه بندی موضوعی چالش برانگیز در نظام‌های رتبه‌بندی ملی و بین المللی است و نقش هدایت‌گر این معیارها در تحقق سیاست‌های بالادستی علم و فناوری نظام‌های سیاسی، اهمیت بالایی دارد و در درازمدت ابزاری برای تحقق این سیاست‌ها و جریان‌سازی فکری در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری کشور خواهد بود.

فاضل‌زاده افزود: در معیارهای جدید توجه به گفتمان انقلاب اسلامی در دانشگاه ها، مرجعیت علمی و فناوری کشور در سطح بین المللی و پاسخگو بودن دانشگاه ها به حل مسائل کشور توجه ویژه ای شده و شاخص‌های "دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی" و "مدیریت و بهره وری" موسسات نیز از جمله شاخص‌های جدیدی است که برای ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه‌ها به معیارها اضافه شده است.

وی بیان کرد:موسسه ISCبه دنبال سیاست‌های کلان نظام علم، فناوری و نوآوری کشور و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدام به بازتعریف و ارتقا نظام رتبه بندی ملی مؤسسات آموزش عالی کشور کرد و در تعریف این معیارها، گفتمان انقلاب اسلامی و راهبردهای مندرج در اسناد بالادستی نظام شامل نقشه جامع علمی کشور، بیانه گام دوم انقلاب، سند تحول دولت مردمی، برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت کشور، برنامه ها و اولویت های وزارت علوم، سند اسلامی شدن دانشگاه ها و نقشه مهندسی فرهنگی، برنامه جامع بهره‌وری کشور و برخی گزارش‌های مربوط به طرح‌های پژوهشی اخیر در حوزه رتبه بندی و سیاست گذاری علم و فناوری در نظر گرفته شد.

رئیس موسسه علوم وفنون جهان اسلام گفت: دانشگاه تمدن ساز اسلامی؛ به معرفی مدلی جدید از دانشگاه می پردازد که پاسخگوی نیازهای عصر جدید کشورمان باشد و لازمه چنین شرایطی این است که دانشگاه تمدن ساز برای پذیرش مسئولیت های جدید و ورود موفق به سده آینده و همچنین ارائه خدمات کارامد به نهادهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی باید موانع و فرصت‌ها را تشخیص دهد.

وی ادامه داد: دانشگاه به عنوان یکی از مراکز علم، فناوری و فرهنگ که وظیفه تولید، تبیین و تعمیق علم، معرفت و فرهنگ را بر عهده دارد و از مهمترین مراکز تاثیرگذار بر شکل گیری و رشد هر تمدنی است.

فاضل‌زاده اضافه کرد: امروزه دانشگاه‌ها به عنوان نهادهای آموزشی، پژوهشی و فناوری یکی از مهمترین و موثرترین اجزاء در اقتصاد دانش‌ بنیان هستند که تاثیر به‌سزایی در ارزش آفرینی اجتماعی و اقتصادی ایفا می‌کنند.

وی اضافه کرد: بنابراین رتبه بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از مهمترین دغدغه‌های سیاست گذاران حوزه علم و فناوری به شمار می‌رود.

فاضل‌زاده درباره اهمیت رتبه‌بندی دانشگاه‌ها گفت: رتبه بندی‌های علمی علاوه بر اطلاع رسانی به جامعه در مورد عملکرد دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، به مقایسه بین دانشگاه ها می‌پردازند ودانشگاه‌ها از این نتایج برای تعیین اهداف، برندسازی و تبلیغ خود به منظور جذب دانشجو، استادان و پژوهشگران برجسته استفاده می‌کنند.

رئیس موسسه ISC اضافه کرد: علاوه بر این، نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، در رقابت پذیری و برخورداری از منابع و تسهیلات حمایتی نیز اهمیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha