۲۷ اسفند ۱۴۰۲، ۸:۰۷
کد خبرنگار: 3092
کد خبر: 85419698
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سیاحت از افطار تا سحر در مینودشت؛ بهشت گردشگری گلستان

گنبدکاووس- ایرنا- مینودشت به سبب برخورداری از جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی، تاریخی و مذهبی به بهشت گردشگری گلستان مشهور است. این شهر در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ که با ماه مبارک رمضان تقارن دارد، آماده میزبانی از مسافران و گردشگران نوروزی در ساعات پس از افطار تا سحر است.

به گزارش ایرنا، موقعیت جغرافیایی مینودشت در حاشیه جاده بین‌المللی شمال - مشهد، در کنار طبیعت زیبا و بکر این شهرستان با انبوهی از منابع طبیعی خدادادی مانند جنگل‌های هیرکانی، آبشارها، چشم اندازهای زیبا، مناطق مرتفع و روستاهای جنگلی و کوهستانی و صنایع دستی اقوام، فرصت مناسبی برای حضور گردشران و مسافران نوروزی است.

امامزاده موسی روستای بازگیر

آستان مقدس امامزاده موسی در جنوب غربی روستای تاریخی بازگیر و در سه کیلومتری شمال غربی مینودشت واقع است و هر سال در فصل‌های مختلف پذیرای گردشگران و زائران از نقاط گوناگون کشور است.

قرار گرفتن بارگاه این امامزاده که نسبتش به امام موسی کاظم (ع) می‌رسد در مسیر زائران امام رضا (ع) از ویژگی‌های این آستان است که می‌توان این مکان را به یکی از قطب‌های فرهنگی پذیرای گردشگران مذهبی و تفریحی تبدیل کند.

سیاحت از افطار تا سحر در مینودشت؛ بهشت گردشگری گلستان
موزه مردم شناسی مینودشت

موزه مینودشت، دریچه‌ای رو به رمز و رازهای دشت بهشت

موزه باستان شناسی و مردم شناسی مینودشت‌، آثار فرهنگی و هویتی اقوام را در خود جای داده و در آن، آثار باستانی کشف شده در مینودشت از جمله کاوش روستای بازگیر در معرض بازدیدکنندگان قرار گرفته و بخش مردم شناسی آن مربوط به آداب و رسوم، هنرهای سنتی مردم منطقه به ویژه ابریشم بافی و مراحل مختلف بافت آن است.

موزه باستان شناسی و مردم شناسی مینودشت در سال ۱۳۹۰ در بنایی تاریخی مربوط به دوره پهلوی اول و در محیطی پوشیده از درختان عظیم سربه فلک کشیده و سرسبز راه‌اندازی شده که نگاه هر گردشگری را به خود جلب می کند.

برکه حاجی بابا

برکه حاجی بابا از زیباترین و مشهورترین جاذبه‌های گردشگری مینودشت در روستای «طول آرام» در فاصله ۱۰ کیلومتری مرکز این شهر واقع است و راه رسیدن به آن از دل تفرجگاه جنگلی تنگه عبور می‌کند.

روستای طول آرام با دارا بودن طبیعت بکر و بی‌نظیر همچون برکه حاجی بابا، مقصد مسافران و گردشگران زیادی است که در سفرهای نوروزی خود به جای رفتن به اماکن شلوغ، راهی این روستا می‌شوند تا دور از هیاهوی زندگی ماشینی، زمانی هرچند کوتاه را در آرامش دلنشین بهاری سپری کنند.

بام مینودشت

چشم انداز زیبای چراغ تپه یا «هزار پله» در ارتفاع ۳۵۰ متری و مشرف به شهر مینودشت واقع بوده و به بام شهر مشهور است.

همزمان با نوروز میهمانان و مسافران این شهر برای لذت بردن از هوای مطبوع به این منطقه می‌روند تا جلوه‌های هزار رنگ بهاری چون بهشتی رویایی، آنها را مجذوب خود کند.

این بام یکی از مهم‌ترین سایت‌های پروازی کشور است که همه ساله از پاراگلایدر سوارها میزبانی می‌کند.

هشت آبشار ساسنگ

روستای ساسنگ در جنوب غربی مینودشت در ارتفاعات جنگل‌های هیرکانی با بافت سنتی واقع شده و به‌عنوان یک مجموعه هدف گردشگری، همه ساله بویژه در ایام نوروز و بهار گردشگران و مسافران بسیاری را جذب می‌کند.

برای رسیدن به هشت آبشار ساسنگ باید از مسیر سرسبز کوه‌های پوشیده از درختان هیرکانی، رودخانه و چشمه‌ای زلال گذر کرد که زمزمه آبش در فضای آرام و سکوت جنگل هیرکانی آرامش را به گردشگران نوروزی هدیه می‌کند.

این هشت آبشار با استخرهای طبیعی اطراف، جاذبه‌های گردشگری متعدد و متنوع همراه با چشم اندازهای زیبا و بدیع خلق کردند.

سیاحت از افطار تا سحر در مینودشت؛ بهشت گردشگری گلستان
عکس آرشیوی است

پاراگلایدر سواری بر فراز دشت بهشت

یکی دیگر از جاذبه‌ های گردشگری مینودشت پاراگلایدرسواری در سایت پروازی روستای ترسه است که هر ساله از گردشگران خارجی و داخلی زیادی در فصل بهار میزبانی می‌کند .

روستای «ترسه» از توابع بخش کوهسارات مینودشت در فاصله ۳۰ کیلومتری از مرکز این شهرستان قرار دارد، چشم انداز کم نظیر، جنگل‌های هیرکانی، مناطق مرتفع کوهستانی و کوهپایه‌ای، منحصر بفرد و بکر بودن باعث شده که هر سال بر تعداد بازدید کنندگان، مسافران و گردشگران در این منطقه افزوده شود.

تماشای غروب آفتاب و جنگل‌های هیرکانی نیز از فراز تپه‌های این روستا یکی دیگر از جذابیت این منطقه بوده و علاوه‌بر این، گشت‌ و گذار و خرید از بومیان روستا با زیبایی منحصر به فرد صنایع دستی چون نمدمالی، سوزن دوزی، دستمال ابریشم و گلیم، قابل وصف نیست.

تنگه چهل چای نگین گردشگری مینودشت

منطقه سرسبز و کوهستانی پارک جنگلی تنگه چهل چای در دامنه شمالی رشته کوه های البرز و در هفت کیلومتری شهر مینودشت، شرایط طبیعی ویژه‌‏ای را پدید آورده است به طوری که چشم انداز کوهستان جنگلی، رودخانه‌ خروشان و چشمه‌ سارهای گوارا این منطقه را به یک مقصد طبیعت‌گردی تبدیل کرده است.

عبور از جاده جنگلی تنگه چهل چای خالی از لطف نیست وجود آلاچیق‌هایی در کنار رودخانه خروشان شما را وادار به پیاده شدن از خودرو می‌کند تا در این هوای صاف و خنک کمی در این پارک قدم بزنید و به آواز پرندگان در فصل زیبای بهار گوش دهید.

پارک جنگلی چهل چای مینودشت حدود ۶۰ هکتار وسعت دارد و به امکاناتی از قبیل راه آسفالته، آلاچیق، سرویس بهداشتی، نمازخانه و فروشگاه مجهز است.

پارک جنگلی باقرآباد

طبیعت با طراوت و زیبای پارک جنگلی باقرآباد یکی از جاذبه‌های طبیعی شاخص مینودشت است که سالانه مسافران نوروزی بسیاری را مجذوب خود می‌کند.

این پارک در فاصله ۱۲ کیلومتری شهر مینودشت در نزدیکی روستای باقرآباد قرار دارد، طبیعت بکر و سرسبز، رودخانه خروشان و اردوگاه فرهنگی به زیبایی این تفرجگاه طبیعی و آرام افزوده است.

سیاحت از افطار تا سحر در مینودشت؛ بهشت گردشگری گلستان

طعم دلنشین غذاها در سحرگاه مینودشت

جاذبه‌های گردشگری مینودشت تنها محدود به جنگل، آبشار، زیارتگاه‌ها و روستاهایی با بافت سنتی نیست بلکه در کنار همه این ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها؛ غذاهای سنتی و محلی یکی از خوشمزه‌ترین جاذبه‌های گردشگری در افطار و سحر این شهرستان به شمار می‌رود.

شله ماشدار، بولامه، نخود پلو با کشمش، آش ترشی، خورشت ماش، خورشت گزنه، آش ماست، ماش پلو با روغن گوسفندی و انواع نان‌های محلی از محبوب‌ترین غذاهای مینودشت است.

تاتاری، حلوا برنجی، نان شیرین کاک و کلوچه خرمالی هم از شیرینی‌های خوشمزه این منطقه است که طعم و مزه خاص و بی‌نظیری دارند.

دست بافته‌های ابریشمی، سوغات مینودشت برای مسافران نوروزی

دست بافته‌هایی مانند دستمال، چادر شب، شال‌های معروف قزلباش، عروسک محلی، لباس‌های سنتی و قالیچه که غالبا از جنس ابرایشم هستند از جمله صنایع دستی و سوغات‌ هنرمندان مینودشت برای مسافران و گردشگران نوروزی است.

به گفته رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مینودشت در تعطیلات نوروزی، بازارچه صنایع دستی در پارک مرکزی این شهر برای عرضه دست‌سازه‌های هنرمندان این شهرستان برپا می‌شود.

رضا پورمهدی همچنین از میزبانی ۲۲ اقامتگاه بوم‌گردی در مناطق خوش آب و هوای جنگلی و کوهستانی به همراه ۴۲ خانه مسافر و یک واحد هتل در مینودشت از مسافران نوروزی در ساعات افطار تا سحر خبر داد و افزود: باتوجه به تقارن ماه مبارک رمضان و عید باستانی نوروز پذیرایی فرهنگی و هنری از مسافران و گردشگران در این شهرستان به وقت افطار و سحر انجام می‌شود.

وی با اشاره به ثبت ۶۴ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی مینودشت در فهرست آثار ملی، یادآور شد: در ایام تعطیلات نوروزی امسال ۴۳۰ هزار مسافر و گردشگر از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و اماکن مذهبی مینودشت دیدن کردند.

شهرستان مینودشت حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت دارد که در ۲ نقطه شهری و ۷۲ روستا سکونت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha