۲۵ اسفند ۱۴۰۲، ۲۱:۵۶
کد خبرنگار: 5418
کد خبر: 85419355
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بلینکن: برای «رفع اختلافات» در مورد توافق آتش‌بس غزه تلاش می‌کنیم

تهران-ایرنا- آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد که واشنگتن بصورت فشرده با اسرائیل و قطر و مصر همکاری می کند تا اختلافات باقی مانده برای دستیابی به توافق در زمینه توقف درگیری ها بین تل آویو و حماس رفع شود.

به گزارش جمعه شب ایرنا از "سی ان ان" بلینکن در جریان سفر به اتریش ادعا کرد، اسرائیل هیاتی برای مذاکرات بیشتر اعزام کرده که این امر نشان دهنده "وجود امکان و احساس فوریت" برای دستیابی به توافق است.

او به خبرنگاران گفت: ما گفت‌وگوهایی داریم که در حال انجام است و من می دانم که این مذاکرات در روزهای آینده نیز ادامه خواهند داشت. ما به این مذاکرات متعهد هستیم و تا هر زمانی که لازم باشد برای انجام آن تلاش خواهیم کرد.

بلینکن در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که آمریکا باید یک برنامه روشن و قابل اجرا برای رفح از جمله محافظت از غیرنظامیان مشاهده کند.

بلینکن به خبرنگاران در اتریش گفت که واشنگتن هنوز چنین طرحی از سوی اسرائیل ندیده است.

به گزارش ایرنا, این درحالی است که دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش اولیه به پاسخ ارائه شده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) درباره توافق آتش‌بس در غزه، شروط این جنبش را «نامعقول» دانست و آنها را نپذیرفت.

پیشنهاد حماس در مرحله اول شامل آزادی اسرای صهیونیست زن، سالمندان و بیماران در ازای آزادی حدود یک هزار اسیر فلسطینی است.

برپایه این گزارش، پیشنهاد حماس تصریح می‌کند که تاریخ نهایی خروج رژیم صهیونیستی از نوار غزه پس از پایان مرحله اول توافق باشد.

همچنین، دفتر نخست وزیر اسرائیل از تایید طرح‌های شروع حمله نظامی زمینی ارتش این رژیم به شهر رفح در جنوب نوار غزه توسط «بنیامین نتانیاهو» خبر داد.

تایید طرح های عملیات نظامی در رفح از سوی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حالی انجام شده است که مخالفتی جهانی با این تصمیم رژیم صهیونیستی وجود دارد و مقامات بسیاری از کشورها و نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل متحد بارها نسبت به عواقب حمله رژیم صهیونیستی به این منطقه هشدار داده اند.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش‌بس موقت چهارروزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha