از تنکابنِ طبیعت‌گردی ایران چه می‌دانیم؟

۲۵ اسفند ۱۴۰۲، ۹:۱۹
کد خبر: 85418555
از تنکابنِ طبیعت‌گردی ایران چه می‌دانیم؟

نوشهر-ایران- بهار در پیش است و طبیعت‌گردی دوباره مورد توجه علاقه‌مندان به این شاخه از گردشگری قرار گرفته است که در این بین شهرستان تنکابن به واسطه برخوردای از خاص‌ترین نقاط طبیعت گردی ایران از مقصدهای مهم زدن به دل طبیعت محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا، مازندران به واسطه اقلیم خاص و طبیعتی بکر و دست‌نخورده‌ با پیشینه تاریخی کهن از جنگل‌های هیرکانی که در میراث جهانی به ثبت رسیده، جذابیتی بی‌پایان برای همگان محسوب ‌می‌شود و آمار خیره‌کننده مسافر و گردشگر که همه ساله در این استان به ثبت می‌رسد گواه این ادعا است.

به نظر می‌رسد در میان شهرهای مازندران تنکابن در غرب این استان را بایستی به واسطه برخورداری از مناطق متنوع جنگلی، دشت‌های سرسبز، رودخانه‌ها و آبشارهای خروشان، در میان مقاصد مهم طبیعت‌گردی و دریافت انرژی از طبیعت قرار داد.

منطقه‌ای با جغرافیایی خاص از جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار، روستایی کهن مران با آبشاری به ارتفاع ۱۰۰ متر، دشت‌ بهشتی دریاسر که در آن سوی کوه‌ها گسترده شده تا نقطه‌ای از جنگل دوهزار و سه‌هزار به نام پارک جنگلی چالدره که در دل جنگل بزرگترین اکوپارک ایران را به نام خود ثبت کرده است و تعدادی مرال‌ زیبا در قلمرویی حفاظت شده از این پارک جنگلی در امنیت فرمانروایی می‌کنند.

از تنکابنِ طبیعت‌گردی ایران چه می دانیم؟

چالدره منطقه نمونه گردشگری تنکابن

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تنکابن در تشریح ظرفیت‌های طبیعی این شهر، منطقه نمونه گردشگری چالدره را از فضاهای شاخص گردشگری این شهرستان برای طبیعت‌گردی معرفی کرد و گفت: این مجموعه اقامتی به وسعت تقریبی ۹۲ هکتار و با برخوردای از تعدادی کلبه‌های جنگلی زیبا، فضاهای تفریحی متنوع، همچنین همنشینی با تعدادی از مرال‌های جنگل هیرکانی که در بخش حفاظت شده این مجموعه زیست می‌کنند، از مهم‌ترین ظرفیت‌های طبیعت‌گردی و گردشگری کشور در جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار تنکابن محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به این که چالدره در میان دو دلتای رودخانه‌های دوهزار و سه هزار و محل اتصال آنها واقع شده است، تصریح کرد: این مجموعه دارای دو بخش است که بخش نخست در ۱۸ کیلومتری جاده جنگلی دوهزار و بخش دوم که به تازگی کلبه‌ها و فضای رستورانی آن بر اساس کتابچه طرح منابع طبیعی بروزرسانی شده در منطقه جنگلی سه‌هزار قرار دارد و می‌توان گفت بخش مهمی از ظرفیت اقامتی تنکابن را شامل می‌شود.

داریوش رحیم‌مشایی ظرفیت شب اقامت تنکابن را بیش از پنج هزار نفر اعلام و خاطرنشان کرد: مواهب طبیعی متعدد شامل آبشار فرهادجوی در منطقه قلعه‌گردن، آبشار تودارک به ارتفاع تقریبی ۴۵ متر دردل کوهستان منطقه لشتو، آبشار مران دیگر جاذبه طبیعی منطقه در روستای مران، دشت دریاسر در منطقه عسل‌محله، آب‌معدنی فلک‌ده و جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار با رودخانه‌های خروشان را از ظرفیت‌های گردشگری تنکابن و عامل حضور گردشگر محسوب می‌شود، ضمن اینکه تنکابن به واسطه برخوداری از پل تاریخی چشمه‌کیله و تعدادی بنای تاریخی اطراف آن نظیر ساختمان قدیمی شهرداری مقصد جذابی برای حضور علاقه‌مندان به بناهای تاریخی هم به‌شمار می‌رود.

از تنکابنِ طبیعت‌گردی ایران چه می دانیم؟

روستای مران گنجینه تاریخ و معماری بومی تنکابن

رحیم‌مشایی در این بین مران از روستاهای ثبت شده در فهرست آثار ملی را از روستاهای خاص، زیبا و کم نظیر با ویژگی‌های تاریخی و معماری بکر و دست‌نخورده که در بالادست ترین نقطه شهرستان تنکابن قرار دارد توصیف کرد و افزود: این روستا با مرکز شهرستان حدود ۴۵ کیلومتر فاصله دارد که برای رفتن به آن می باید ابتدا مسیر جاده جنگلی سه هزار را طی کرد و با عبور از رودخانه خروشان آن و گذر از میان درختان انبوه، به ابتدای جاده کوهستانی معروف به جاده الموت که در دست احداث است رسید.

مشایی روستای مران با قدمتی هزار و ۵۰۰ ساله، آب‌ و هوای ییلاقی و منحصر به‌ فرد، مراتع زیبا و آبشارهایی با ارتفاع ۱۰۰ متر توصیف می‌کند و می‌گوید: معماری متفاوت با خانه‌هایی سنگ‌چین و سقف تخت این روستا را به مهد گردشگری روستایی در مازندران تبدیل کرده است.

به گفته مشایی مران علاوه بر معماری خاص و خانه‌های سنگ چین و قدیمی که خود گویای قدمت این روستا است ۲ اثر تاریخی حمام تاریخی و آیین شیلان کشی را هم دارد که از جاذبه‌های تاریخی است و بسیاری از مسافران و گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند.

حمام تاریخی مران متعلق به دوره قاجاریه است و در حال حاضر مردم روستا از آن استفاده می کنند. آیین شیلان‌کشی امامزاده مران هم یکی از جاذبه‌های گردشگری مذهبی این روستا است. در این آئین که همه ساله برگزار می شود مردم بنای امامزاده را با گچ سفید می‌کنند تا مستحکم و زیبا شود.

از تنکابنِ طبیعت‌گردی ایران چه می دانیم؟

پل تاریخی چشمه کیله که دل پرنده‌نگران را برد

به گفته مشایی پل تاریخی چشمه کیله از دیگر جاذبه‌های تاریخی تنکابن است که در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۳۳۲۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مشایی با بیان اینکه پل چشمه‌کیله روی رودخانه دائمی چشمه کیله ' در فاصله یک کیلومتری از دریا و در مرکز شهر تنکابن قرار دارد، اظهارکرد: این منطقه به واسطه حضور کاکایی‌ها پرندگان زمستان گذران به عنوان یکی از مکان‌های مهم پرنده‌نگری محسوب می‌شود، که شرق و غرب این شهر را به هم متصل می‌کند.

پل تاریخی چشمه‌کیله در سال ۱۳۰۹ توسط مهندسین آلمانی و روسی شرکت اشکودا طراحی و توسط معمار ایرانی به اجرا درآمد و ساخت آن در سال ۱۳۱۱ به پایان رسید. طول پل در فاصله بین هشت دهانه و در بستر ۱۱۲ متر ساخته شده، ارتفاع آن از سطح جاده اصلی تقریبا پنج متر و عرض آن نیز هفت متر است. قوس پل از نوع قوس بیضی کند است و در تمام جوانب پل شکل‌های تزیینی از سنگ مشاهده می شود.

از تنکابنِ طبیعت‌گردی ایران چه می دانیم؟

پیاده‌راه ساحلی تنکابن تهدیدی که فرصت بدل شد

این مقام مسوول در ادامه ایجاد پیاده‌راه ساحلی تنکابن که از سوی شهرداری به ظرفیت‌های مهم زیرساختی گردشگری تنکابن اضافه شده را از دیگر جاذبه‌های تنکابن برشمرد و گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ایجاد این زیرساخت تامین امنیت این بخش از ساحل برای مردم است چراکه که در نبود این طرح‌ها مناطق ساحلی به محلی برای جولانِ بزهکاران تبدیل شده بود که با ایجاد این طرح نه تنها امنیت برقرار شد بلکه به محلی امن برای ساکنان منطقه و تفریح خانوداه‌ها تبدیل شد.
مشایی پیاده‌راه ساحلی تنکابن را نمونه‌ای دیگر از ظرفیت‌های گردشگری تنکابن اعلام و بیان کرد: این مکان ساحلی ظرفیت مناسبی برای برگزاری انواع رویدادها به‌ویژه در فصل تابستان محسوب می‌شود. ضمن اینکه شهرداری به دنبال ایجاد غرفه‌هایی با سازه‌های سبک و سرویس بهداشتی و نمازخانه است.

مشایی تعداد ۲۰ هتل با ظرفیت دو هزار و ۱۴۰ تخت، ۵۵ بوم‌گردی با ظرفیت ۶۰۰ ظرفیت اقامتی، ۵۰۰ خانه مسافر دارای مجوز با ظرفیت دوهزار تخت، دو مرکز رشد در تنکابن و نشتارود، حبیب‌ابن‌مظاهر، ۱۳ مدرسه با ۱۰۱ کلاس از سوی آموزش و پرورش و دیگر مجموعه شامل پارک جنگلی چالدره بالغ بر ۵ هزار شب اقامت را در این شهرستان این شهرستان را تشکیل می‌دهد. مشایی همچنین برپایی بازراچه‌های صنایع دستی و نوروزگاه‌ها از سوی این نهاد را دیگر برنامه‌این نهاد برای ایام نوروز معرفی کرد.

شهرستان ۱۷۰ هزار نفری تنکابن در غرب مازندران واقع است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha