۱۳ فروردین ۱۴۰۳، ۱۴:۳۳
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85417534
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

رویدادهای تلخ و شیرین گلستان در سال ۱۴۰۲

۱۳ فروردین ۱۴۰۳، ۱۴:۳۳
کد خبر: 85417534
رویدادهای تلخ و شیرین گلستان در سال ۱۴۰۲

گنبدکاووس- ایرنا- گلستان در سال ۱۴۰۲ درگیر اتفاقات تلخ و شیرین فراوانی شد. برخی از این رویدادها مانند آبرسانی به خلیج گرگان و بازشدن گره کور پتروشیمی، کام مردم این دیار را شیرین کرد و برخی دیگر بر تلخی کام آنان افزود.

به گزارش ایرنا، از جمله مهمترین اتفاقات سال گذشته گلستان چند در فصل زمستان رخ داد و با دور دوم سفر رییس جمهور و برخی اعضای هیات دولت، امید به حل مشکلات و رفع نارسایی های قدیمی و چندین ساله بیشتر شد.

فروردین ماه:

شهادت مقداد مهقانی مدافع حرم علی‌آبادی در سوریه، یکی از اتفاقات مهم و تلخ این ماه برای گلستانی‌ها بود.

شهید مهقانی بیستمین شهید مدافع حرم گلستان بود و براثر حمله رژیم صهیونیستی مجروح شد و به علت شدت جراحات در سوریه به جمع یاران شهیدش پیوست.

رویدادهای تلخ و شیرین گلستان در سال ۱۴۰۲

مردم گرگان همزمان با شب چهاردهم ماه رمضان پس از پنج روز انتظار، میزبان پیکر پاک شهید مدافع حرم مقداد مهقانی‌جعفرآبادی بودند و در میان حزن و اندوه از پیکر این شهید بزرگوار استقبال کردند.

پیکر شهید مهقانی در گلزار شهدای امامزاده الازمن شهرستان علی آبادکتول به خاک سپرده شد.

تحویل نخستین اتوبوس سیار خون‌گیری به انتقال خون گلستان، مرگ ۲ نفر بر اثر نزاع طایفه‌ای در گرگان، کشف ۲ مورد زمین خواری ۲۰۰ میلیارد ریالی و تامین تغذیه مرال‌های پارک جنگلی قرق گرگان ، از دیگر اتفاقات این ماه در گلستان بود.

اردیبهشت ماه:

یکی از اتفاقات شیرین مردم گلستان در سال ۱۴۰۲ در اردیبهشت رخ داد و با بازشدن گره کور ۱۸ ساله مجتمع پتروشیمی استان، بلاتکلیفی هزاران سهامدار به پایان رسید.

حیدر آسیابی رییس کل دادگستری گلستان از شیرین شدن کام سهامداران پتروشیمی استان پس از ۱۷ سال انتظار خبر داد و گفت: پس از برگزاری مجمع فوق‌العاده سهامداران پتروشیمی که هفته گذشته انجام و هلدینگ خلیج فارس به عنوان سرمایه گذار جدید، افزایش سرمایه داد، امروز "سهام جایزه" در سبد دارایی سهامداران نشست.

مجتمع پتروشیمی گلستان یکی از مهمترین مطالبات روی زمین مانده مردم گلستان بود که با نگاه ویژه دولت سیزدهم و همراهی دستگاه قضایی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مشکلات چندین ساله آن حل و عملیات اجرایی آن در سفر دوم رییس جمهور آغاز شد.

بر اساس طرح اولیه قرار بود بخشی از سرمایه موردنیاز این طرح از طریق فروش سهام به مردم تامین شود که در این راستا ۹۷ هزار نفر از اهالی گلستان با خرید سهام این پتروشیمی در آبان سال ۱۳۸۵ تلاش کردند علاوه بر کسب سود و منفعت از راه سرمایه گذاری در این واحد، سرعت بهره برداری پتروشیمی گلستان و ایجاد هزاران شغل مستقیم را شتاب بخشند.

با این که مردم گلستان از پذیره‌نویسی ساخت مجتمع پتروشیمی گلستان استقبال گسترده‌ای داشتند و سهام این شرکت را خریدند و عملیات ساخت آن نیز بلافاصله سال ۱۳۸۶ آغاز شد ولی این طرح در ۱۸ سال پیشرفت محسوسی نداشت و طبق اعلام مسوولان مرتبط پیشرفت این طرح فقط ۲۰ درصد بود.

وجود ابهامات فراوان در مباحث حقوق سرمایه‌گذار اولیه و دغدغه‌های مختلف قراردادی و مالی، فرآیند چاره گشایی از این پروژه مهم گلستان را پیچیده کرد و گره گشایی از موانع ساخت و بهره‌برداری آن سال‌ها به عنوان یکی از مطالبات سهامداران از مسوولان ارشد استانی و کشوری بود.

سرانجام در سفر ۱۳ سفر اسفند سال ۱۴۰۰ رییس جمهور به گلستان، آیت الله رییسی قول داد از همه توان و ظرفیت دولت برای اجرای این پروژه و حل مشکلات آن استفاده کند که در نهایت این تلاش جهادی مستمر به ثمر نشست.

زنگانه استاندار گلستان با قدردانی از همه کسانی که در احیای این پروژه مهم مشارکت داشتند، گفت: با ورود هلدینگ خلیج فارس به پروژه پتروشیمی گلستان بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام و ۲ هزار شغل مستقیم و ۳ هزار شغل غیرمستقیم ایجاد خواهد شد که به عنوان بزرگترین سرمایه‌گذاری تاریخ استان گلستان محسوب می‌شود.

برخورداری ۷۴ درصد روستاهای گلستان از طرح هادی، کشف ۱۰۰ قطعه اشیاء تاریخی در گلستان، تلف شدن یک قلاده پلنگ ماده در پارک ملی گلستان، کشف کارگاه صنعتی دوره تیموریان در گرگان و رهاسازی گروگان ۵۰ میلیارد ریالی بعد از ۷۸ روز، از دیگر اخبار مهم این ماه گلستان بود.

خردادماه:

یکی از اتفاقات شیرین گلستان در خرداد ماه، کسب سومین قهرمانی متوالی تیم بسکتبال شهرداری گرگان در لیگ برتر کشور بود . گرگانی‌ها با تدارک کامل پیش از فصل، از همان ابتدا نام خود را به عنوان یک مدعی جدید مطرح کردند و مطابق انتظار بار دیگر جام قهرمانی لیگ را به بالای سر بردند.

کسب این افتخار مهم در شرایطی اتفاق افتاد، که این شهر همچنان از داشتن سالن استاندارد با ظرفیت بالای حضور تماشاگر محروم است و علاوه بر آن‌که در بازی‌های لیگ برتر، امکان تماشای مسابقات به عده محدودی می‌رسد، این تیم مجبور است به دلیل سطح پایین استانداردهای سالن، در مسابقات باشگاه‌های آسیا در تهران از حریفان میزبانی کند.

هواداران گرگانی آنقدر در حمایت از تیم شهر خود پشتکار داشتند و در روزهای سخت و حتی افول و نزول، از آن پشتیبانی کردند که در ورزش ایران به عنوان «پایتخت هواداران بسکتبال ایران» شناخته می‌شوند و با تشویق‌های بی‌امان در سالن مملو از جمعیت، روز را برای حریفان به شب تار و تیره تبدیل می‌کنند.

میزبان بازی های بسکتبال تیم های گرگان هم سالن امام خمینی (ره) است. سالنی با ظرفیت ۲ هزار و ۷۰۰ نفره که به دلیل نبود جای کافی، هواداران را مجبور می‌کند برای تماشای بازی تیم مورد علاقه خود چند ساعت قبل از شروع مسابقه، وارد سالن شوند و اینگونه هزاران ساعت از وقت دوستداران ورزش گرگان به هدر برود.

قدمت تقاضای گرگانی ها برای برخورداری از سالن مناسب با ظرفیت بیشتر برای تماشاگران گویا به اندازه سال های حضور تیم های این شهر در لیگ بسکتبال ایران است.

شعار «سالن ما کوچیکه- گرگانی جا نداره» از دهه‌های قبل در این سالن شنیده می شود و هواداران همواره خواهان احداث جایی بزرگ‌تر برای تماشای مسابقات تیم مورد علاقه خود هستند.

یکی دیگر از اتفاقات گلستان در خردادماه، استقبال از گلستانی‌های ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش پس از پایان ماموریت به دور دنیا بود.

ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش پس از طی ۶۵ هزار کیلومتر دریانوردی به دور کره زمین و عبور از اقیانوس های هند، آرام و اطلس وارد آب‌های سرزمینی کشورمان شد و در محدوده آب‌های بندر عباس در آب های خلیج فارس مورد استقبال جنگنده های نیروی هوایی ارتش و انبوهی از شناورهای ایرانی قرار گرفت.

رویدادهای تلخ و شیرین گلستان در سال ۱۴۰۲

این نخستین ناوگروه جمهوری اسلامی ایران است که با عبور از اقیانوس آرام اقدام به دور زدن کره زمین کرد و وارد قاره آمریکا شد که نشان دهنده از توانمندی متخصصان داخلی و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پرچم جمهوری اسلامی ایران را در سراسر پهنه این سیاره آبی به اهتزاز درآورده و اقتدار و توان کشور را به نمایش گذاشت و در مسیر بازگشت خود در محدوده خلیج عدن ماموریت اسکورت شناورهای تجاری را انجام داد. نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با انجام این ماموریت طولانی نشان داد هر جا منافع جمهوری اسلامی ایران اقتضا کند حضور می‌یابد.

ناو گروه ۸۶، سه طوفان سهمگین را در سفر خود با موفقیت پشت سر گذاشت و توانسته بیشترین عرض اقیانوس اطلس را در این سفر بپیماید.

۱۸ فرزند گلستان در ناو گروه ۸۶ حضور داشتند.

تخریب ویلای سه طبقه غیرمجاز یکی از مدیران سابق گلستان، آغاز آبگیری تالاب‌های بین‌المللی و کم‌آب گنبدکاووس از جریان سیلاب و آغاز تحویل ۱۵۰۰ تن میله‌گرد رایگان برای کمک به ساخت مسکن اقشار کم‌درآمد روستایی، از دیگر اخبار خرداد ماه این استان محسوب می‌شود.

تیرماه:

رفع تنش آبی ۵۳ روستای گلستان در مدت زمان ۱۵ ماه با وجود کاهش محسوس بارش باران در سال‌های اخیر، افت سطح منابع زیرزمینی و حرکت خزنده خشکسالی، نشانه دیگری از اهتمام دولت سیزدهم برای حل مشکلات مردم و تامین نیاز آب ساکنان روستاها و سکونت‌گاه‌های محروم و دورافتاده است.

اقدامات دولت سیزدهم برای تامین آب آشامیدنی پایدار بخش قابل توجهی از اهالی حدود ۲ میلیون نفری گلستان ساکن در مناطق شهری و روستایی آن با تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله «سد نرماب چهل چای مینودشت، آبرسانی به روستاهای نوار شمالی و مرزی، شیرین‌سازی آب دریا و تقویت شبکه آب شرب مناطق شهری» درحال انجام است که یکی از نتایج آن، پایان دغدغه روستاییان در دسترسی به آب آشامیدنی سالم است.

در این ماه همچنین علی‌محمد زنگانه استاندار گلستان «احمد محل‌مانی» فرماندار رامیان را به دلیل نداشتن توانمندی در حل مشکلات این شهرستان، ناهماهنگی در پیشبرد اهداف دولت، نبود توفیق در مدیریت، نبود توانمندی در حل مشکلات شهرستان و ضعف در شاخص‌های ۱۶گانه ارزیابی عملکرد، فرماندار رامیان را برکنار کرد.

صادرات ۶۴ میلیون دلار کالای غیرنفتی از گمرکات گلستان، افتتاح شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در گلستان و فوت ۲ زائر گلستانی در سرزمین وحی، دستگیری کارمند شهرداری نوده خاندوز آزادشهر به اتهام اختلاس و بخشیده شدن ۲ قاتل به احترام ایام سوگواری سیدالشهدا (ع) از دیگر اخبار مهم این ماه است.

مردادماه:

یکی از مشکلات همیشگی گلستان، کمبود آب به خصوص برای مصارف آشامیدنی و صنعتی است که به دلیل محدودیت منابع و در کنار آن، مصرف بی‌رویه و غلط در بخش‌های پرمصرف دیگر مانند کشاورزی، دغدغه تامین آن جزو نگرانی‌های همیشگی دولتمردان است.

به نظر کارشناسان، به سبب تامین ۹۹ درصد منابع آب آشامیدنی مردم گلستان از سفره‌های زیرزمینی و نیز مشکلاتی که در این حوزه به سبب خشکسالی و مصارف غیرمجاز در تامین آب شرب ایجاد شده، این استان چاره‌ای جز استفاده از منابع آب‌های سطحی از جمله آب دریا ندارد.

رویدادهای تلخ و شیرین گلستان در سال ۱۴۰۲

در این راستا و با تلاش مدیران گلستان، مجوز شیرین‌سازی ۷۲ میلیون متر مکعب آب دریای خزر برای مصارف آشامیدنی مردمان مناطق شهری و روستایی استان اخذ شد و به گفته استاندار، با راه‌اندازی آن، مشکل تنش آبی این استان شمالی رفع خواهد شد.

دیگر اتفاق این ماه، انصراف سردار آزمون از تیمداری در لیگ برتر والیبال زنان بود.

سردار که مالک تیم لیگ برتری «سریک گنبد» بود در اعتراض به برخی تصمیمات فدراسیون در جریان مسابقات فصل گذشته از حضور در لیگ برتر امسال کناره‌گیری کرد.

سریک در نخستین حضور خود در مسابقات سال ۱۴۰۰ موفق به کسب عنوان قهرمانی لیگ دسته یک بانوان شد و سال ۱۴۰۱ به عنوان یکی از مدعیان قهرمانی در مسابقات لیگ برتر حضور یافت و در نهایت عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کرد.

استعفای ۱۳ نفر از مدیران استان گلستان برای حضور در انتخابات مجلس دوازدهم، افزایش ۱۰۰ درصدی صادرات کالا از گمرک و هدر رفت ۶۹ درصد آب مصرفی بخش کشاورزی گلستان از دیگر اخبار مهم این ماه است.

شهریورماه:

سقوط یک شیء ناشناس در گرگان از مهمترین حوادث رخ داده در این ماه است که باعث ایجاد شایعات زیاد در فضای مجازی و سوء استفاده رسانه‌های معاند از فرصت پیش آمده شد.

شنیده‌شدن صدای مهیب از منبعی ناشناس در گرگان، فرصت انتشار خبرهای کذب و غلط را در اختیار رسانه‌های معاند قرار داد و آنان با اتکا به روایت‌های مردم که آگاهی دقیقی از علت ماجرا نداشتند، تلاش کردند از این نمد برای خود کلاهی ببافند که همانند همیشه ناکام ماندند.

ساعت کمی از ۹ صبح گذشته که در گوشه گوشه گرگان صدای مهیبی به گوش رسید که از همان ابتدا گمانه‌زنی برای علت آن آغاز شد.

«انگار هواپیما سقوط کرد؛ میگن به گرگان حمله موشکی کردن؛ بمب‌گذاری شده؛ یه خونه منفجر شده» و شایعات مشابه از همان دقایق ابتدایی در بین مردم دهان به دهان گذشت.

هنوز دقایقی از تلاش رسانه‌های معاند برای جریان‌سازی این اتفاق نیفتاده که تایید رسمی سقوط یک شیء ناشناخته از سوی معاون سیاسی امنیتی استاندار گلستان، توطئه‌ها را ناکام کرد و روایت صحیح و درست از ابعاد ماجرا، فرصت سوءاستفاده از رسانه‌های معاند را گرفت.

رویدادهای تلخ و شیرین گلستان در سال ۱۴۰۲

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این شیء ناشناس حوالی ساعت ۹ صبح ساقط شد و تکه های آن در مناطقی از شهر گرگان سقوط کرد.

سیدعلی مهاجر شایعه ساقط شدن هشت فروند پهپاد را تکذیب کرد و گفت این تکه‌ها مربوط به یک شیء ناشناس است.

دقایقی پس از این، سخنگوی وزارت دفاع گفت: در فرآیند آزمایش تحقیقاتی سامانه‌های آفندی و پهپادی که در منطقه کویری انجام شد یکی از سامانه‌ها که در حال آزمون و تحقیقات بود، دچار نقص فنی شده و با انحراف از مسیر اصلی متلاشی و قطعاتی از آن در مناطقی از شهر گرگان سقوط کرد.

رضا طلایی‌نیک در خصوص حادثه گرگان گفت: در فرآیند آزمایش تحقیقاتی سامانه‌های آفندی و پهپادی که در منطقه کویری انجام می‌شود و این موضوع سابقه نیز دارد یکی از سامانه‌ها که در فرایند آزمون و تحقیقات بوده دچار نقص فنی می‌شود و با انحراف از مسیر اصلی متلاشی می‌شود و قطعاتی از این سامانه متلاشی شده در مناطقی از شهر گرگان سقوط کرده و فرود آمده است.

ارسال انگشتر رهبر معظم انقلاب برای موکب‌داران اهل سنت گلستان برای موکب‌داران اهل سنت گلستان، دستگیری مدیر ۲ صفحه اینستاگرام با ۴۰۰ هزار نفر دنبال کننده در گلستان، دستگیری قاضی قلابی گلستانی در مراسم خواستگاری، بخشیده شدن سه قاتل در گلستان به احترام فرارسیدن اربعین حسینی و شهادت محمد میرشکاری اهل شهرستان کلاله استان گلستان در حادثه تروریستی تفتان از دیگر اخبار این ماه است.

مهرماه:

تاریخ سازی مهدی الفتی ژیمناستیک‌کار گلستانی برای ایران اسلامی در بازی‌های آسیایی هانگژو با کسب مدال نقره در کنار دیگر مدال‌آوری های ورزشکاران این دیار از شاخص‌ترین اخبار این ماه محسوب می‌شود.

کسب مدال نقره مهدی الفتی ملی‌پوش گلستانی تیم ملی ژیمناستیک هنری ایران در بازی‌های آسیایی «هانگژو»، پایان انتظار ۸۵ ساله ژیمناستیک ایران برای کسب عنوان در این آوردگاه بزرگ بود و نام این ژیمناست را با مدالی که از قعر تاریخ به دست آورد جاودانه کرد.

الفتی که به دلیل کسب اولین مدال آسیایی تاریخ ژیمناستیک ایران به عنوان «ژیمناستیک‌کار تاریخ‌ساز» لقب گرفت، گفت: فکر نمی‌کردم که بعد از چند سال که ملی‌پوشان ژیمناستیک ایران در رقابت‌های آسیایی نتوانستند به مقامی دست یابند، راهی دیدار فینال شوم.

رویدادهای تلخ و شیرین گلستان در سال ۱۴۰۲

«عادل مجللی» دیگر ورزشکار گلستانی شرکت کننده در بازی‌های آسیایی هانگژو است که موفق به کسب مدال برنز قایقرانی در کانوی دونفره ۵۰۰ متر مردان شد و پیش از وی، صابر کاظمی و مهدی الفتی، محدثه رجبلو و صدیقه جعفری ملی‌پوشان گلستانی در رشته‌های والیبال و ژیمناستیک و کبدی به ترتیب صاحب مدال طلا و نقره و برنز بازی‌های آسیایی هانگژو شده بودند.

در ادامه پرهام مقصودلو شطرنج‌باز گلستانی که به فیل ایرانی مشهور است به همراه سه ملی‌پوش دیگر ایرانی دست به کار بزرگی زد و در شرایطی که کسی شانسی برای آنان قائل نبود برای اولین بار در تاریخ این رشته در کشور، قهرمان بازی‌های آسیایی هانگژو شد.

تاکید بر همکاری گلستان با ترکمنستان برای مقابله با گرد و غبار در دیدار علی محمد زنگانه استاندار گلستان با وزیر محیط زیست ترکمنستان در عشق آباد، آغاز بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی باحضور ۱۸ گروه نمایشی از ۲ کشور چین و تاجیکستان و ۹ استان تهران، خوزستان، یزد، بوشهر، خراسان رضوی، البرز، سیستان و بلوچستان، مازندران و گلستان در گرگان، افتتاح نیروگاه ۱۶ مگاواتی سیمین شهر و خروج قطار مسافربری گرگان - تهران از ریل از دیگر اخبار مهم این ماه است.

آبان ماه:

آغاز بکار شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگ و اقتصاد اقوام ایران زمین با بخش‌های متنوع صنایع دستی، موسیقی و آیین‌های سنتی، سیاه چادر، روستایی و سوغات در گرگان از شاخص‌ترین اخبار این ماه است.

گلستان همواره به سرزمین اقوام و مذاهب گوناگون معروف بوده و در طول تاریخ، سفره میزبانی خود را برای همه کسانی که پای به این منطقه گذاشته‌اند با سخاوت و مهربانی باز کرده و برگزاری جشنواره اقوام، یکی از فرصت‌های مهم برای معرفی ظرفیت‌های این استان با تکیه بر امیدآفرینی و رونق اقتصادی محسوب می‌شود.

جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام ایران‌زمین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رویدادها و رخدادهای فرهنگی و هنری کشور در ۱۵ دوره با هدف معرفی آداب‌ و رسوم و فرهنگ اقوام ساکن در گلستان و سراسر ایران اسلامی، ارایه توانمندی‌های هنرمندان صنایع دستی و موسیقی آیینی استان‌های کشور، معرفی فعالان عرصه گردشگری و رونق صنعت گردشگری، معرفی روستاهای هدف گردشگری، ارائه سوغات ایرانی و بازی‌های بومی و محلی به میزبانی گلستان برگزار شده است.

ایده برپایی چنین جشنواره برای نخستین بار در سال ۱۳۸۴ به میزبانی در شهرهای گرگان و گنبدکاووس شکل گرفت و پس از اجرای چند دوره، در تقویم مناسبت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سپس در فهرست رویدادهای سازمان گردشگری جهانی ثبت شد.

نمایشگاه صنایع دستی، هنرهای سنتی و سوغات، اجرای موسیقی سنتی و آیینی، برپایی آلاچیق و سیاه چادر اقوام مختلف و خانه‌های روستایی از جمله بخش‌های این جشنواره بین المللی است که هر ساله با مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان برگزار می‌شود.

رویدادهای تلخ و شیرین گلستان در سال ۱۴۰۲

حادثه دلخراش سقوط درخت و مصدومیت و مرگ یک دانش‌آموز مینودشتی حادثه ناگواری بود که بلافاصله دستورات لازم از سوی مسوولان برای پیگیری دلایل آن و برخورد با خاطیان داده شد.

دانش آموزان پایه سوم دبستان شاهد پسران شهر مینودشت آبان‌ ماه به اردوی تفریحی جنگل باقرآباد این شهرستان اعزام شده بودند که براثر وزش شدید باد و سقوط درخت، ۲ دانش آموز و یکی از معلمان مصدوم و ابتدا به بیمارستان فاطمه الزهرا (س) مینودشت و در ادامه به مرکز ترومای بیمارستان شهید مطهری گنبدکاووس اعزام شدند.

مصدومیت یکی از دانش آموزان و معلم این دبستان جزیی بود و با تلاش کادر پزشکی درمان و از بیمارستان مرخص شدند اما تلاش پزشکان برای درمان تخصصی مصدومیت عماد شاملو که از ناحیه سر و شدید بود، بی‌نتیجه و سبب فوت وی شد.

اگرچه زمان اردوی تفریحی دانش آموزان دبستان شاهد پسران مینودشت از قبل برنامه‌ریزی شده بود اما اداره کل هواشناسی گلستان روز قبل از حادثه در اطلاعیه‌ای، از نامساعد بودن شرایط جوی و وزش شدید باد و احتمال شکستن درختان خبر داده و سطح مخاطرات این سامانه را نیز نارنجی اعلام کرده بود.

کم توجهی مدیران دبستان شاهد پسران مینودشت به اخطارهای هواشناسی و متعاقب آن رخداد حادثه سقوط درخت و مصدومیت ۲ دانش آموز و یک معلم سبب شد تا دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان علیه مدیران آموزش و پرورش اعلام جرم کند.

متعاقب آن پنج نفر از مدیران شامل سرپرست اداره آموزش و پرورش مینودشت، ۲ نفر از معاونان آموزش و پرورش این شهرستان، مدیر و معاون پرورشی مدرسه ابتدایی شاهد، برای اخذ توضیح و دفاعیات به دادسرای این شهرستان احضار شدند.

بازدید سردار سرتیپ «احمدعلی گودرزی» فرمانده مرزبانی فراجا از مناطق مرزی گلستان و هنگ مرزی اترک و اعلام خبر کشف ۱۶۰ هزار میلیارد ریال انواع کالای قاچاق توسط ماموران این یگان نظامی در هشت ماه گذشته، پس گیری ۲۸۰ هکتار جنگل و مرتع در گلستان از متجاوزان با رای محاکم قضایی، اعلام خبر شناسایی هزار فرد مظنون به پولشویی در کشور از سوی هادی خانی معاون وزیر امور اقتصادیی و دارایی در سفر به گلستان، موافقت با تاسیس نخستین شرکت هواپیمایی در گلستان‌، بسته شدن ۲ هفته‌ای جاده پارک ملی گلستان - بجنورد به سبب بارش شدید باران و تخریب بخشی از آن و بازگرداندن ۱۷ هزار و ۶۵۸ مهاجر غیرمجاز از گلستان به افغانستان از مهمترین رویدادهای مهم استان گلستان در این ماه بود.

آذرماه:

دومین سفر رییس جمهور و هیات دولت سیزدهم به استان گلستان و دیدار با اقشار مختلف مردم با حضور در گرگان، گنبدکاووس و شهرستان محروم مرزی مراوه‌تپه و به دنبال آن افتتاح پروژه‌هایی مختلف عمرانی و اقتصادی از مهمترین اخبار آذرماه در این استان است.

رییس‌جمهور صبح روز ۳۰ آذر برای دیدار با مردم، بررسی مصوبات سفر دور اول و افتتاح پروژه‌های کلان، متوسط و کوچک، از طریق فرودگاه بین‌المللی شهدای گرگان با استقبال آیت‌الله سید کاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان، علی‌محمد زنگانه استاندار و نمایندگان این استان در مجلس وارد گلستان شد.

افتتاح لایروبی کانال ارتباطی دریا و خلیج گرگان، افتتاح طرح ملی فیبر نوری در همه شهرها، افتتاح متمرکز پروژه‌های آب، برق و فاضلاب از جمله بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب گنبدکاووس پس از ۳۰ سال، بهره‌برداری از سه هزار و ۶۷۵ واحد مسکن شهری و روستایی، واگذاری هزار و ۵۰۰ قطعه زمین به روستاییان، صدور هفت هزار فقره سند مالکیت از جمله برنامه‌های دومین سفر استانی رییس جمهور در گلستان بود.

آغاز به‌کار رسمی منطقه آزاد «اینچه‌برون»، شروع مجدد عملیات اجرایی پتروشیمی گلستان پس از ۱۸ سال، بهره‌برداری از طرح زهکشی در ۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی حوزه قره‌سو و افتتاح متمرکز طرح‌های حوزه حمل و نقل و توسعه راه‌ها هم از دیگر برنامه‌های سفر ۲ روزه آیت‌الله رییسی در گلستان به شمار می‌آمد.

رییس جمهور؛ صبح یکم دی ۱۴۰۲ در دومین روز از سفر به استان گلستان، در شهر مرزی «مراوه‌تپه» حاضر و در جمع مردم این منطقه ترکمن‌نشین سخنرانی کرد.

محسن منصوری معاون اجرایی رییس‌جمهور از تصویب بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار برای استان گلستان خبر داد و اعلام کرد: ۲۶ هزار میلیارد تومان پروژه‌ عمرانی استان روزهای ۳۰ آذر و یکم دی ماه در این استان به بهره‌برداری رسیده است.

راهیابی نماهنگ «سیاووشان» ساخته هنرمند گلستانی احسان رجبلو به جشنواره صلح و کرامت انسانی در هنر هفتم KNOWMAD آلمان، برگزاری نخستین دوره مسابقات قایق‌های تندرو قهرمانی کشور در بندرترکمن و معرفی نفرات برتر آن، بازگشت پیکر غلامعلی تولی نخستین شهید مدافع حرم گلستانی پس از شناسایی به ایران بعد از ۱۰ سال، برگزاری نخستین اجلاسیه شهدای اهل سنت کشور در بندرترکمن با سخنرانی سردار غلامرضا سلیمانی رییس سازمان بسیج مستضعفین، امضای تفاهم‌نامه سه جانبه سرمایه‌گذاری طرح طبیعت‌گردی آشوراده و خروج این جزیره از گوشه نشینی، کشته شدن «حسن کابوسی» جنگلبان گلستانی بر اثر شلیک گلوله و برکناری شهردار گنبدکاووس به سبب تخلفات اداری از مهمترین اخبار و رویدادهای آذرماه گلستان بود.

دی ماه:

پاسخ نامه دختر ۹ ساله کلاله‌ای به رییس جمهور که نشان از توجه آیت الله رییسی به اقشار مختلف جامعه و پیگیری خواسته‌های آنان دارد از جمله اخبار قابل توجه این ماه است.

«سدنا نبی‌زاده»، دختر ۹ ساله کلاله‌ای که در جریان سفر هیات دولت به گلستان به رییس جمهور نامه نوشته بود ضمن ابراز خرسندی از پاسخگویی سریع به نامه‌اش، از آیت‌الله رییسی و استاندار گلستان قدردانی کرد.

رویدادهای تلخ و شیرین گلستان در سال ۱۴۰۲

در دومین سفر دولت مردمی به گلستان ۱۳۶ هزار نفر به رییس‌جمهور نامه نوشته و درخواست‌ها و مطالبات خود را با بالاترین مقام‌ اجرایی کشور در میان گذاشتند که یکی از نامه‌های ارسالی به مرکز ارتباطات مردمی سفر رییس جمهور که توجه استاندار گلستان را به خود جلب کرد درخواست «سدنا نبی‌زاده» دختر ۹ ساله کلاله‌ای از آیت‌الله رییسی بود.

علی‌محمد زنگانه، استاندار گلستان با دعوت این کودک ۹ ساله درخواستش را پاسخ داد و هدایایی نیز تقدیم او کرد.

محکومیت شهردار سابق گرگان به ۹ سال حبس، آغاز واردات ۱۲۰ هزار دام زنده به گلستان، ثبت ملی پنج اثر مربوط به عصر آهن در گلستان، بازگردانده شدن هزار و ۲۹۵ میلیارد ریال بدهی بانکی گلستانی‌ها به بیت‌المال، دستگیری کارمند قلابی حفاظت و اطلاعات دادگستری در گلستان، تشییع پیکر «حسینعلی جاودان‌فر» شهید حادثه تروریستی خاش در کلاله و استخدام ۲۴ ورزشکار مدال‌آور گلستان از مهمترین اخبار این ماه است.

بهمن ماه:

اشتغالزایی برای سه هزار و ۲۰۰ نفر در روستای عطاآباد با ایجاد کارگاه‌های مبل سازی که به الگوی خوبی برای جوانان جویای کار در داخل و خارج از استان تبدیل شده از قابل توجه ترین اخبار این ماه است.

۴۵۰ واحد تولیدی و نمایشگاهی در روستای عطاآباد شهرستان آق‌قلا با پنج هزار نفر جمعیت با اشتغالزایی برای سه هزار و ۲۰۰ نفر فعالیت دارند.

این روستا به واسطه وجود واحدهای تولید مبل و رونق روز افزون آنها بیکار ندارد و حتی برای تکمیل نیروی کار خود از متقاضیان شغل روستاهای اطراف استفاده می‌کنند.

سلیمانی هاشمی فرماندار آق‌قلا به پیشرفت ۲۰ درصدی ناحیه مبل صنعتی عطاآباد اشاره کرد و توضیح داد: عملیات اجرایی ناحیه صنعتی مبل عطاآباد که سال ۱۴۰۰ در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار آغاز شده بود در حال اجرا است و تاکنون به پیشرفت ۲۰ درصدی رسیده است.

تحقق ۱.۵ برابر تعهد اشتغال در گلستان، انجام غربالگری فشار خون و دیابت برای ۷۵/۵ درصد گلستانی‌ها، کشف ۱۴۲ شیء عتیقه در گنبدکاووس، پایان آوارگی اشیای تاریخی پنج هزارساله در گلستان، دعوای دسته‌جمعی ۵۴ مهمان یک عروسی در گرگان، آغاز فاز دوم توسعه زنجیره چیکا طلایی گلستان با ظرفیت ۲ هزار اشتغال و درگذشت ایرج تنظیفی بنیانگذار مجسمه‌سازی با فلز مس اهل گرگان از مهمترین اخبار این ماه بوده است.

اسفندماه:

مشارکت ۵۴.۱ درصدی مردم گلستان در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و کسب رتبه سوم کشور یکی از مهمترین رویدادهای شیرین پایان سال برای این استان است.

در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، استان گلستان علاوه بر شروع فرایند انتخابات، در امر مشارکت مردمی نیز در بین استان‌های کشور پیشتاز شد و برآوردها نشان از مشارکت ۵۴ درصدی مردم این خطه شمالی در این آزمون سیاسی و سرنوشت‌ساز دارد.

استان گلستان ۱۴ شهرستان در قالب ۶ حوزه انتخابیه با هفت نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد که حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا ۲ نماینده و حوزه‌های کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان، علی‌آبادکتول، رامیان و آزادشهر، گنبدکاووس و نیز حوزه انتخابیه مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه هر کدام یک نماینده دارند.

رویدادهای تلخ و شیرین گلستان در سال ۱۴۰۲پس از اتمام فرایند رای‌ریزی و شمارش آرای ماخوذه، تکلیف ۶ کرسی نمایندگی مجلس در گلستان مشخص و انتخاب یک نماینده برای حوزه انتخابیه گنبدکاووس به دور دوم کشیده شد.

«رمضانعلی سنگدوینی» و «عبدالغفور امانزاده» به عنوان منتخبان حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا، «عبدالجلال ایری» به عنوان منتخب حوزه‌های کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان، «سیدنجیب حسینی» به عنوان منتخب حوزه انتخابیه مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه و «رحمت‌الله نوروزی» به عنوان منتخب حوزه علی‌آبادکتول و «جمشید قائم‌مقام» به عنوان منتخب حوزه آزادشهر و رامیان به مجلس شورای اسلامی راه یافتند.

انتخابات حوزه انتخابیه گنبدکاووس برای تعیین نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی پس از به‌ حدنصاب نرسیدن آرای نامزدها به دور دوم کشیده شد.

«قره‌جه طیار» و «عبدالحکیم آق‌ارکاکلی» در مرحله دوم انتخابات برای کسب کرسی نمایندگی شهرستان گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

غرق شدن کودک چهار ساله گنبدی در استخر، دستگیری کارچاق‌کن طماع هنگام دریافت ۳۰ سکه بهار آزادی، پرداخت سه هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال غرامت به کشاورزان گلستانی، افتتاح مرکز جراحی سپاه گلستان با حضور فرمانده کل سپاه، رشد ۳۹ درصدی صادرات کالا از گلستان به ۲۹ کشور اروپایی و آسیایی، آزادی ۳۳۰ محکوم مالی در گلستان با کمک خیران و گذشت شاکیان، ممنوعیت ورود خودرو به «بازمانده عصر یخبندان» و مجروحیت ۷۷ گلستانی در حوادث چهارشنبه‌سوری از مهمترین اخبار این ماه است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha