۲۸ اسفند ۱۴۰۲، ۰:۲۹
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85417407
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بررسی توان محاسبات کوانتومی برای راه‌حل‌های بخش مالی

تهران- ایرنا- محاسبات کوانتومی در آینده در بخش مالی و فاینانس برای تسریع در بانکداری و انجام پیش‌بینی‌های مالی و آنالیز الگوها و خطرهای مالی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «تک اکسپلور»، انتظار می رود که در یک دهه آینده رایانه‌های کوانتومی با توان محاسباتی فراتر از رایانه‌های کلاسیک، تاثیری متحول کننده بر بخش‌های مختلف صنعتی داشته باشند. به عنوان مثال، محاسبات کوانتومی در آینده در بخش فاینانس برای تسریع در بانکداری و انجام پیش بینی‌های مالی و آنالیز الگوها و خطرهای مالی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

با این حال این فناوری هنوز در مرحله اولیه است. به تازگی یک تیم از محققان دانشگاه «دلور» (Delaware) از دانشکده علوم رایانه و اطلاعات مقاله‌ای درباره محاسبات کوانتومی و فاینانس منتشر کرده است.

بررسی توان محاسبات کوانتومی برای راه‌حل‌های بخش مالی

این مقاله وضعیت کنونی در محاسبات کوانتومی برای کاربردهای مالی را بطور خلاصه بیان کرده و همچنین مزایا و محدودیت‌های این کار نسبت به تکنیک‌های محاسباتی کلاسیک را مشخص کرده و همچنین درباره برخی از چالش‌های این کار توضیح می دهد.

این کار تسهیل شده توسط بورس کوانتوم شیکاگو (CQE) بنیان و اساسی را برای کاربردهای آینده بنا کرده و لزوم همکاری‌های فرابخشی را مورد تاکید قرار داده است.

به گفته محققان، امید این است که بتوان جهان مالی را به مرحله «مزیت کوانتوم عملی» رساند یعنی جایی که فرایندها سریعتر و دقیق‌تر و با مصرف کمتر انرژی انجام می شوند.

بررسی توان محاسبات کوانتومی برای راه‌حل‌های بخش مالی

«ایلیا سافرو» استادیار دانشگاه دلور گفت: فاینانس حوزه‌ای است که حتی یک بهبود کوچک هم به معنی واقعی کلمه به شکل دلاری در آن احساس خواهد شد. حتی یک بهبود کوچک در سطح اقتصاد هم بسیار مهم خواهد بود. برای مثال، این (بهبود) ممکن است بهره‌وری را در سطح کل صنایع تقویت کند و موجب کاهش هزینه‌ها و پایداری بیشتر رویه‌ها شود. این یکی از دلایلی است که فاینانس به عنوان یکی از حوزه‌های اصلی از آن بهره برده‌اند و از محاسبات کوانتومی در نظر گرفته می شود.

محاسبات کوانتومی از برخی خصوصیات فیزیک در سطح اتم برای انجام محاسبات با چنان سرعت بالایی استفاده می کند که محاسبات سنتی به گرد پای آن هم نمی رسد. در برخی موارد یک رایانه کوانتومی قادر است ظرف چند دقیقه محاسباتی را انجام دهد که یک ابررایانه برای انجام آن به ۱۰ هزار سال زمان نیاز دارد.

این محاسبات می‌تواند در زمینه‌هایی مانند بهبود مدیریت اسناد دولتی تا بهینه‌سازی راهبردهای سرمایه‌گذاری و تسریع در شناسایی جعل کارت‌های اعتباری به کار رود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha