۲۲ اسفند ۱۴۰۲، ۱۸:۲۴
کد خبر: 85416751
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

زمزمه بازگشت «بوریس جانسون» به صحنه سیاست

۲۲ اسفند ۱۴۰۲، ۱۸:۲۴
کد خبر: 85416751
زمزمه بازگشت «بوریس جانسون» به صحنه سیاست

لندن – ایرنا – درحالی که حزب حاکم محافظه‌کار به رهبری «ریشی سوناک» طبق بیشتر نظرسنجی‌ها شانس چندانی برای پیروزی در انتخابات سراسری ندارد، زمزمه بازگشت «بوریس جانسون» نخست وزیر اسبق انگلیس به صحنه سیاست، سرزبان‌ها افتاده است.

به گزارش ایرنا، نشریه تایمز چاپ لندن روز سه‌شنبه به نقل از یک منبع نزدیک به بوریس جانسون نوشت که او مایل است برای مبارزه با کی‌یر استارمر رهبر حزب مخالف دولت انگلیس (کارگر) در انتخابات شرکت کند.

بوریس جانسون در انتخابات سال ۲۰۱۹ موفق شد تا با اختلاف ۸۰ کرسی، حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین را شکست دهد و سکان دولت را به دست بگیرد. وی اما پارسال در پی‌رسوایی پارتی‌گیت از مقام نخست وزیری کنارگیری و چند ماه بعد نیز از نمایندگی پارلمان استعفا کرد.

ماجرای رسوایی پارتی گیت به برگزاری مراسم جشن و مهمانی‌های دفتر نخست در جریان محدودیت‌های کرونایی برمی‌گردد که خشم مردم انگلیس را در پی داشت. جانسون، زمانی که سکان دولت را در دست داشت، از مردم عذرخواهی و با انجام تحقیقات مستقل در این باره موافقت کرد؛ اما نتایج گزارش‌ منتشر شده نه تنها خشم عمومی را تسکین نداد که باعث افزایش فشارها برای استعفای وی شد.

به نوشته تایمز، جانسون اکنون قرار است در حوزه انتخابیه‌ای که حزب کارگر سال‌ها بر آن مسلط بوده است، رقابت کند. این نشریه به نقل از یک منبع دولت انگلیس نوشت: انتظار نداشته باشید بوریس جانسون با ریشی سوناک رفیق شوند، این اتفاق نخواهد افتاد؛ اما او آماده است که به صحنه سیاست بازگردد.

یک سخنگوی جانسون هم احتمال بازگشت وی به پارلمان را رد نکرد و گفت که او همواره حامی حزب محافظه‌کار بوده و خواهد بود.

اگر برنامه بازگشت جانسون صحت داشته باشد، او دومین چهره کلیدی حزب محافظه‌کار خواهد بود که ریشی سوناک برای حفظ سکان دولت به او متوسل شده است. او چند ماه پیش نیز با انتصاب دیوید کامرون نخست وزیر اسبق انگلیس به عنوان وزیر امور خارجه این کشور، از سقوط حتمی حزب محافظه‌کار، در بحبوحه اتهامات اسلام‌هراسی جلوگیری کرد.

طبق آمارها حزب کارگر به رهبری کی‌یر استارمر در انتخابات پیش‌رو پیشتاز و از شانس بالاتری برای تصاحب قدرت برخوردار است. تازه‌ترین یافته‌های شبکه خبری اسکای نشان می‌دهد که ۴۳.۹ درصد مردم انگلیس طرفدار حزب کارگر و ۲۴.۵ درصد حامی حزب محافظه‌کار هستند.

سوناک چندی پبش اعلام کرد که قصد دارد انتخابات سراسری این کشور را در نیمه دوم سال جاری برگزار کند. او طبق قانون موظف است زمانی را برای برگزاری انتخابات، پیش از ژانویه سال آینده میلادی (۲۰۲۵) اعلام کند.

طبق یک سنت دیرینه، انتخابات سراسری در انگلیس یا در فصل بهار یا پائیز برگزار می‌شود. از آنجا که انتخابات برای تعیین شهردار پایتخت، در ماه «مه» برگزار می‌شود، سوناک هم انتخابات سراسری را به پاییز ۲۰۲۴ موکول کرده است. البته برخی گمانه‌زنی‌ها حاکیست که او برای انتخابات در ماه «مه» آماده می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha