۲۲ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۰۶
کد خبر: 85416115
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تایوان، مدعی تلاش چین برای عادی‌سازی رزمایش‌هایش در نزدیکی این جزیره شد

تهران-ایرنا- یک مقام امنیتی تایوان با بیان اینکه چین به طور متوسط ‌هر هفت تا ۱۰ روز یک بار، گشت‌زنی‌های آمادگی رزمی مشترک را در نزدیکی این جزیره انجام می‌دهد، افزود: پکن تلاش می‌کند اجرای رزمایش‌های خود را در نزدیکی تایوان عادی‌سازی و بر تایپه اعمال فشار کند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، تسای مینگ‌ین مدیر کل دفتر امنیت ملی تایوان با بیان این مطلب افزود: ارتش چین با اعزام ده‌ها فروند جنگنده و سه الی چهار فروند ناو برای گشت‌زنی‌های مشترک در نزدیکی ما، سعی‌ می‌کند تا بر تایپه ااعمال فشار کند.

پکن سال‌های اخیر فعالیت‌های نظامی خود را در نزدیکی تایوان، به منظور شناسایی مناطق پدافندهای هوایی، گشت‌زنی‌های آمادگی رزمی منظم که متشکل از نیروهای هوایی و دریایی این کشور می‌شود، افزایش داده است.

دولت مرکزی چین از زمان روی کار آمدن تسای اینگ ون از حزب دموکراتیک مترقی در سال ۲۰۱۶ از گفت‌وگو و ارتباط با تایپه خودداری نمود و سپس فشارهای اقتصادی و نظامی را بر روی این تنگه افزایش داد. پکن که تایوان را قلمرو خود می داند، تاکید کرده در صورت لزوم این جزیره را با زور به دامان خود باز می‌گرداند.

این مقام امنیتی با بیان اینکه تایپه با متحدان بین‌المللی در رابطه با حمله پکن به این جزیره و افزایش تنش‌ها تنگه تایوان گفت‌وگو کرده است، افزود:ما هیچ سیگنالی از وقوع جنگ در این تنگه نمی‌بینیم.

دولت تایوان در اوایل دوران جنگ سرد از سوی بسیاری از کشورهای غربی و سازمان ملل متحد تنها دولت مشروع چین شناخته می‌شد. این دولت از اعضای موسس سازمان ملل متحد و تا سال ۱۹۷۱ عضو دائم شورای امنیت بود اما در این سال از این سازمان اخراج شده و کرسی این کشور به دولت جمهوری خلق چین واگذار شد. از آن تاریخ تایوان خود را دولتی مستقل؛ اما چین تایوان را یکی از استان‌های خود می‌داند.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین در جریان دیدار آبان ماه خود در سانفرانسیسکو به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اطمینان داد کشورش با هیچ کس جنگ نخواهد کرد، اما تایوان «حساس‌ترین» موضوع در روابط آنها باقی مانده است.
بایدن بارها مدعی شده است در صورت حمله به تایوان، واشنگتن به کمک شریک خود خواهد آمد.

شی همچنین در سخنرانی سالانه خود را به مناسبت سال نو مجددا مواضع خود را تکرار کرد و گفت چین مطمئناً یکپارچه خواهد شد.

به نوشته رویترز، تسای اینگ ون رئیس‌ منطقه تایوان نیز به تازگی متاثر از بحث‌ها بر سر روابط این جزیره با چین، در سخنرانی سال نوی میلادی از پکن خواست به حفظ صلح در منطقه کمک کند.

تسای اینگ ون گفت همچنین ابراز امیدواری کرد که هر دو طرف تنگه تایوان بتوانند به مبادلات سالم و سازنده بازگردند.

وی افزود: ما تحریک یا تسلیم نخواهیم شد، اما اعتماد جامعه بین المللی را جلب خواهیم کرد. همچنین همکاری خود را با شرکای دموکراتیک تعمیق خواهیم کرد تا بتوانیم با اطمینان و آرامش با جهان و چین روبرو شویم.

تسای همچنین با تکرار سیاست‌های خود در هشت سال گذشته، از جمله جذب سرمایه‌گذاری خارجی، کاهش وابستگی به تجارت با چین و تقویت دفاع ملی در حالیکه در در کنار لای چینگ ته، معاون و نامزد انتخابات از طرف حزبش صحبت می کرد، گفت ارتباط با چین مهم است اما بهای سنگینی به قیمت حاکمیت ما دارد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha