مصدومیت‌، بلای جان جهانبخش؛ قطر خالق شیرین‌ترین و تلخ‌ترین خاطرات کاپیتان

تهران- ایرنا- جام ملت‌های آسیا خاطرات تلخ و شیرینی را برای ستاره تیم ملی فوتبال ایران به یادگار گذاشت.

به گزارش ظهر یکشنبه ایرنا، در تیرماه سال ۱۴۰۰ علیرضا جهانبخش بعد از جدایی از تیم برایتون انگلیس با عقد قراردادی ۳ ساله به فوتبال هلند بازگشت تا لباس تیم فاینورد روتردام را بر تن کند. این تیم هلندی فصل گذشته با حضور کاپیتان تیم ملی ایران بعد از ۶ سال موفق شد برای شانزدهمین بار قهرمان لیگ برتر هلند شود.

این مصدومیت‌های لعنتی

جهانبخش در پایان تابستان سال جاری قراردادش با فاینورد به پایان خواهد رسید و هنوز مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار این بازیکن ایرانی خواهد بود. او فصل گذشته گرچه یکی از بازیکن موثر فاینورد در مسیر قهرمانی این تیم در رقابت‌های لیگ بود اما در این فصل مصدومیت‌های مختلف، مانع درخشش این بازیکن در فاینورد شد. او روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ را نیز با مصدومیت سپری کرد و نتوانست تیم باشگاهی خود را نیز همراهی کند و حالا امیدوار است در سال جدید شرایط را به سود خود تغییر دهد.

ستاره تیم ملی ایران در این فصل برای فاینورد در ۱۶ بازی به میدان رفته که تنها یک گل به ثمر رسانده است. تک گل جهانبخش برای فاینورد بدون شک به یادماندنی‌ترین لحظه او با لباس در این فصل بوده است. در نخستین بازی تیم فاینورد در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا این تیم موفق شد با نتیجه ۲ بر صفر سلتیک را شکست دهد.

شاگردان آرنه اسلوت درحالی در خانه پذیرایی سلتیک بودند که در این بازی کاپیتان تیم ملی ایران روی نیمکت بود. کلاوین استنگس ستاره ملی‌پوش فاینورد در اوقات تلف‌شده نیمه اول موفق شد گل اول را وارد دروازه حریف اسکاتلندی کند. ایگور پایسائو تنها ۲ دقیقه بعد از اینکه پنالتی خود برابر سلتیک را خراب کرد، جای خود را به وینگر ایرانی فاینورد داد تا اسلوت بعد از سه بازی بار دیگر به جهانبخش اعتماد کند.

۱۰ دقیقه بعد از این تعویض آندری لینگر توپی را به محوطه جریمه سلیک ارسال کرد که آلیستر جانستون مدافع این تیم توپ را ناقص دفع کرد تا توپ جلوی پای وینگر ایرانی در یک موقعیت مناسب قرار گیرد. جهانبخش با یک کنترل زیبا و سپس با یک ضربه‌ای فنی دروازه سلتیک را باز کرد تا بدین ترتیب این بازیکن در نخستین بازی خود در لیگ قهرمانان اروپا نخستین گل خود را به ثمر برساند.

او تبدیل به ششمین بازیکن ایرانی شد که در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا موفق به گلزنی می‌شود. جهانبخش با این گل بیست و یکمین گل بازیکنان ایرانی در این رقابت‌ها را به نام خود ثبت کرد.

مصدومیت‌، بلای جان جهانبخش؛ قطر خالق شیرین‌ترین و تلخ‌ترین خاطرات کاپیتان

خاطرات و تلخ و شیرین از قطر

شرایط جهانبخش در تیم ملی کاملا متفاوت پیش رفت. او نقش مهمی در تیم ملی در هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا داشت. علیرضا در ۶ بازی که برای تیم ملی در این مسابقات به میدان رفت، ۲ گل زد و یک پاس گل نیز به ثبت رساند. شاید مهم‌ترین و شیرین‌ترین سکانس این بازیکن در قطر مربوط به پیروزی تاریخی تیم ملی ایران برابر ژاپن باشد.

او علاوه بر اینکه بارها برای تیم ملی موقعیت‌سازی کرد، به خوبی وظیفه خود را به‌عنوان کاپیتان انجام داد. انتشار ویدئویی از رختکن تیم ملی پیش از بازی با ژاپن و صحبت‌های جهانبخش،‌ به خوبی بیانگر این موضوع‌ است که کاپیتان تیم ملی، از عهده وظایفش برآمد.

در دقایقی که بازی با نتیجه یک بر صفر به سود ژاپنی‌ها پیگیری می‌شد، جهانبخش در سمت چپ خط دفاعی این تیم صاحب توپ شد. او با ارسال تماشایی توپ را به روی دروازه سامورایی‌ها فرستاد اما سردار آزمون در زدن ضربه آخر ناکام ماند تا بهترین شانس ایران برای به تساوی کشاندن بازی در نیمه نخست از دست برود. او در ادامه نیز چند مرتبه دیگر، طراح حملات تیم ملی فوتبال ایران بود. پس از گل تساوی و در دقایقی که تیم ایران به شدت در تلاش برای رسیدن به برتری بود، جهانبخش با تجربه بالای خود که ثمره سال‌ها حضور در لیگ‌های اروپایی است، رکن اساسی طراحی حملات تیم تحت هدایت امیر قلعه‌نویی بود.

اوج کار علیرضا به دقیقه ۹۴ برمی‌گردد که تیم ایران صاحب پنالتی شد و شاید کمتر بازیکنی به خود اجازه می‌داد که پشت توپ قرار بگیرد و بر استرس و فشار بازی غلبه کند. با این حال، کاپیتان با خونسردی این ضربه را تبدیل به گل کرد تا موجبات پیروزی تاریخی ایران در جام ملت‌های آسیا را رقم بزند و خالق یکی از ماندگارترین سکانس‌های فوتبال ایران باشد.

مصدومیت‌، بلای جان جهانبخش؛ قطر خالق شیرین‌ترین و تلخ‌ترین خاطرات کاپیتان

جهانبخش در بازی با قطر در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا در شرایطی که بازی با نتیجه ۲ بر یک به سود عنابی‌ها پیش می‌رفت، موفق شد از روی نقطه پنالتی دروازه میزبان را باز کند و همه چیز را به تساوی بکشاند. اما به طور قطع بدترین خاطره فوتبالی او نیز در این بازی رقم خورد.

مصدومیت‌، بلای جان جهانبخش؛ قطر خالق شیرین‌ترین و تلخ‌ترین خاطرات کاپیتان

در شرایطی که بازی با نتیجه ۳ بر ۲ به سود میزبان پیگیری می‌شد و در ثانیه‌های پایانی بازی سردار آزمون در گوشه محوطه جریمه توپ را به کاپیتان تیم ملی رساند و او با ضربه‌ای تماشایی توپ را از بین پاهای مدافع حریف عبور داد اما این ضربه با بدشانسی تمام به تیرک دروازه قطری‌ها برخورد کرد تا توپ تبدیل به گل نشود و به یکی از حسرت‌های بزرگ علاقه‌مندان به فوتبال در ایران بدل شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha