جوادی چهره سال وزنه‌برداری ایران

تهران- ایرنا- ملی‌پوش دسته ۸۹ کیلوگرم با کسب عنوان قهرمانی جهان سهمیه المپیکی این وزن را تقریبا برای وزنه‌برداری ایران قطعی کرد.

به گزارش ایرنا، انتخاب چهره سال یک رشته کار راحتی نیست اما در برخی از رشته‌ها قهرمانانی حضور دارند که با وجود سن و سال کم توانستند ره صد ساله را یک‌شبه طی کرده و به بالاترین قله افتخار آن رشته برسند.

وزنه‌برداری ایران به عنوان یک رشته المپیکی در شرایط کنونی نخبگان زیادی برای حضور در آوردگاه‌های بزرگ المپیک و جهان ندارد اما تک ستاره‌های آن عملکرد درخشانی داشته و حتی سه سهمیه المپیک را برای ورزش ایران قطعی کردند. در این رشته نفرات شاخصی مانند علی داودی، علیرضا یوسفی، آیت شریفی، رضا دهدار، سیدرسول معتمدی، مهدی کرمی، حسین سلطانی و میرمصطفی جوادی حضور دارند.

همچنین سهراب مرادی و کیانوش رستمی در ابتدای سال مدعی رسیدن به المپیک بودند اما در میانه راه از قطار پاریس پیاده شدند. مرادی اکنون در کسوت مربی در کنار تیم ملی حضور دارد اما رستمی همچنان تمرینات خود را به صورت انفرادی دنبال می‌کند.

در رده سنی جوانان و نوجوانان نیز طاها نعمتی‌مقدم، علیرضا نصیری، عبدالله بیرانوند، ایلیا صالحی‌پور، آریا پایدار، کوروش و علیرضا عباس‌پور می‌توانند آینده‌های این رشته باشند.

جوادی چهره سال وزنه‌برداری ایران

انتخاب عنوان چهره سال وزنه‌برداری از بین این پولادمردان کار راحتی نیست زیرا بررسی عملکرد وزنه‌برداران ایران در سال ۱۴۰۲ نشان از آن دارد که علی داودی جوان اول وزنه‌برداری ایران در پیکارهای جهانی، مدال برنز دوضرب دسته فوق سنگین در رده سنی بزرگسالان را کسب کرد، طاها نعمتی مقدم رکورد نوجوانان جهان را شکست و علیرضا نصیری به مدال طلای جوانان جهان در دسته ۹۶ کیلوگرم رسید. در این سال علیرضا یوسفی ضمن رکوردشکنی، عنوان قهرمانی جوانان جهان را به نام خود ثبت کرد.

دهدار نیز در جمع ۱۰ نفر برتر جدول گزینشی المپیک قرار گرفته و میرمصطفی جوادی خود را به عنوان یکی از مدعیان دسته ۸۹ کیلوگرم معرفی کرد.

جوادی چهره سال وزنه‌برداری ایران

جوادی یکی از جوانانی است که شانس نخست برای کسب عنوان چهره سال وزنه‌برداری ایران را دارد. او در ابتدای سال ۱۴۰۲ به مدال برنز مسابقات قهرمانی آسیا رسید تا زنگ هشدار را برای کیانوش رستمی در این دسته به صدا درآورد.

وی همچنین در رکوردگیری تیم ملی بالاتر از کیانوش قرار گرفت و در نهایت مسافر ریاض (پیکارهای جهانی ۲۰۲۳ و گزینشی المپیک) شد و در حضور تیان تائو و لی دایان چینی به مدال طلای دوضرب و مجموع جهان رسید.

جوادی در حالی این عنوان را از آن خود کرد که پیش از این کیانوش رستمی اعلام کرده بود غیبت او در ریاض به معنای از دست رفتن سهمیه ایران در این وزن است. او افزون بر قهرمانی جهان، مجموع ۳۸۴ کیلوگرم را به نام خود ثبت کرد و اکنون در لانگ لیست جهانی در جایگاه پنجم این وزن قرار دارد. حضور جوادی در پاریس تقریبا قطعی و وی با حضور در جام جهانی (اواخر فروردین) تایلند عملا مسافر فرنگ خواهد شد.

البته کار جوادی در پاریس راحت نیست زیرا جدال سختی با بزرگان این رشته دارد. در دسته ۸۹ کیلوگرم لی دایان چینی، کارلوس ناسار بلغاری، لوپز لوپز کلمبیا و والانیا سانچز ونزوئلایی مدعی رسیدن به سکو هستند.

جوادی چهره سال وزنه‌برداری ایران

جوادی در کارنامه خود عناوین مانند قهرمانی و نایب قهرمانی جهان را در کارنامه دارد. وی همچنین به مدال برنز آسیا در مسابقات جینجو کره‌جنوبی رسیده است. او در سال ۱۴۰۲ نیز ناکامی‌هایی را تجربه کرد که مهمترین آن در هانگژو بود که قهرمان جهان در بازی‌های آسیایی نتوانست به سکوی مدالی برسد.

علی داودی دومین چهره موفق ورزش ایران بود که با ثبت رکورد ۴۵۲ کیلوگرم در مسابقات جهانی ریاض موفق شد نام خود را در جمع چهار نفر برتر گزینشی المپیک این رشته قرار دهد.

او همچنین مدال نقره بازی‌های آسیایی هانگژو را نیز کسب کرد و تنها مدال‌آور وزنه‌برداری ایران در سرزمین اژدها بود. در دسته فوق سنگین لاشا تالاخادزه گرجستانی، لالایان ارمنی و گورمیناسیان بحرینی مدعیان اصلی المپیک پاریس هستند.

حسین سلطانی نیز در ابتدای سال ۱۴۰۲ در جینجو کره‌جنوبی مدال طلای قهرمانی آسیا را به گردن آویخت. البته تلاش سلطانی برای رسیدن به المپیک کارساز نشد و از رقابت با میرمصطفی جوادی کنار رفت.

جوادی چهره سال وزنه‌برداری ایران

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha