۲۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۳:۰۶
کد خبر: 85415125
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فیلم و سریال از روایت‌های جذاب قشم تولید می‌شود 

۲۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۳:۰۶
کد خبر: 85415125
فیلم و سریال از روایت‌های جذاب قشم تولید می‌شود 

قشم - ایرنا - معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از تولید فیلم و سریال از روایت‌های جذاب بزرگ‌ترین جزیره ایرانی خلیج فارس با مشارکت حوزه هنری خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد قشم، ادریس راموز روز دوشنبه در نشست خبری نخستین جشنواره سراسری قصه‌های جزیره «تیتوک»، اظهار داشت: این جشنواره به عنوان یکی از پایه‌های معرفتی جزیره جهانی قشم، با جمع‌آوری روایات و قصه‌ها آغاز شد و سال آینده نیز جشنواره تیتوک ۲ را با کارگاه‌های آموزشی در سطح ملی برگزار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: همچنین با حوزه هنری کشور توافق کرده ایم تا تولیداتی در قالب شعر، موسیقی و لالایی قشم ساخته شود و سرودهای خوب و فیلم‌نامه‌هایی که از مزیت فیلم و سریال و روایت گری برخوردار هستند هم از داستان ها جزیره کشف و به تولیدات رسانه‌ای تبدیل ‌شوند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر زیبایی آثار دریافتی جشنواره تیتوک، افزود: با توجه به فراز و صعودهای جذاب آثار دریافتی با بعضی از آنها خندیدم و با بعضی گریستیم و برای ما مهم بود تا افراد خارج از استان نیز از زیبایی‌ها در مورد هویت جزیره قشم بنویسند.

فیلم و سریال از روایت های جذاب قشم تولید می شود 

راموز اضافه کرد: فرهنگ جزیره قشم ثروتی است که باید به یک میراث ماندگار تبدیل شود و با برگزاری تیتوک تلاش کردیم قشم از آینه دیگران هم دیده شود و این جزیره با داشتن ظرفیت‌های مهم، نقشش را در بین اساتید ادبیات به عنوان یک سوژه قابل تامل پیدا کند.

وی بیان کرد: هدف ما از برپایی این جشنواره همانند دیگر جشنواره‌های انجام شده، جمع‌آوری میراث ملموس و ناملموس جزیره جهانی قشم بود و به طور حتم در سال‌های آینده این جشنواره‌ها با ارزش افزوده متفاوت نسبت به این رویدادها با هدف برجسته سازی در سطح ملی و بین‌المللی برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از برگزاری رویداد ملی عودنوازی در قشم به عنوان یک میراث ناملموس ثبت آثار میراثی نام برد و افزود: یکی از میراث های ناملموس که به صورت مکتوب درآمده به موسیقی عود مربوط می‌شود که تاریخ عود را به نحو شایسته معرفی کرد.

وی ادامه داد: با تلاش‌های انجام شده خوشبختانه روز به روز شاهد توجه بیشتر اصحاب فرهنگ و هنر ایران به غنای فرهنگی جنوب کشورمان از جمله آثار هنری جزیره جهانی قشم هستیم.

۷۰ اثر در نخستین جشنواره سراسری قصه های جزیره تیتوک داوری شد

دبیر جشنواره سراسری قصه‌های جزیره تیتوک در ادامه این نشست خبری اظهار داشت: ۷۰ اثر به رغم سختی ها در مسیر تولید اثر و محتوا به این جشنواره راه یافت که در همه بخش‌ها وصول شده و امتیاز ما برای نوجوانان این بود که آنان را آزاد گذاشتیم تا در هر کدام از پنج بخش اعلام شده بتوانند شرکت کنند.

ایرج اعتمادی گفت: از ۷۰ اثر ارسال شده، ۱۶ مورد به بخش نوجوان مربوط می‌شود و سه برگزیده هم در بخش نوجوان داریم و از سایر نوجوان دیگر هم با هدف تشویق و اندیشه افزایی، تقدیر خواهد شد.

وی گفت: جشنواره تیتوک در پنج بخش شامل سفر خاطره، داستان کوتاه، قصه‌های عامیانه، ضرب‌المثل‌ها و آداب و رسوم، طراحی و به شکل سراسری با موضوعیت قشم با حضور علاقمندان از نقاط مختلف کشور برگزار شد و برای هر یک از این بخش‌ها برای بررسی‌های دقیق، داوری ویژه در نظر گرفته شد.

دبیر جشنواره سراسری قصه های جزیره تیتوک با تاکید بر اینکه بخش نوجوان هم در این جشنواره با رویکرد همان پنج بخش اضافه شد، افزود: داوری این جشنواره برعهده ۶ داور بود و امتیازی هم برای هیات برگزار کننده و دبیر جشنواره در نظر گرفته شده بود.

اعتمادی تصریح کرد: امتیاز دهی به آثار این جشنواره در هر بخش دارای معیارهای خاصی مانند رعایت اصول سفرنامه نویسی، محتوا و مضمون، جذابیت و بدیع بودن، نکات نگارشی بود که در بخش قصه‌های عامیانه، اصالت قشمی بودن قصه و محتوا و مضمون هم از درجه اهمیت بالایی برخوردار بودند.

وی یادآور شد: برای بخش گویشی قصه‌ها، هم زبان فارسی و هم گویش قشمی قابل قبول بود اما اگر اثری تنها با زبان فارسی ارایه می‌شد، مورد پذیرش قرار نمی‌گرفت.

دبیر جشنواره سراسری قصه های جزیره تیتوک با اعلام اینکه در این جشنواره آثاری از علاقمندان تهرانی، اصفهانی، مشهدی، نقاط مختلف استان هرمزگان به ویژه جزیره قشم داشتیم، اضافه کرد: بسیار خرسندیم که افرادی خارج از استان هرمزگان نیز نگاه ویژه‌ای به موضوعات فرهنگی قشم دارند.

وی گفت: کتاب «میراث ادبیات روایی قشم» در ۲۰۰ صفحه و ۲۵ اثر، به عنوان گزیده قصه‌های روایی جزیره ارزشمندترین خروجی جشنواره تیتوک است که در دست چاپ قرار دارد.

قرار است جشنواره سراسری "تیتوک" با هدف حفظ و صبانت از مبراث فرهنگی ناملموس جزیره تمدنی قشم و ثبت گنجینه هایی ارزشمند از فرهنگ غنی مردم در این خطه از کشور در بخش های قصه های عامیانه جزیره، داستان کوتاه، سفر خاطره و سفرنامه، حکمت و ضرب المثل و آداب و رسوم نیمه نخست ماه مبارک رمضان با معرفی برترین ها و اهدای هدایا برگزار شود.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha