قهرمانانی که جاودانه شدند/ شهادت ۸۸۰ جانباز در سالی که گذشت

تهران- ایرنا- سال گذشته ۸۸۰ جانباز دوران دفاع مقدس پس از سال‌ها تحمل سختی به یاران شهیدشان پیوستند که ۱۱۸ نفر از این عزیزان جانباز بالای ۷۰ درصد بودند.

به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت ایرنا، دفاع مقدس از آن دوره های تاریخی است که برگ برگ صفحات آن از نام و یاد و خاطرات شهیدان، زرین و مثال‌زدنی است، فصلی از تاریخ به مدت هشت سال، که مردم ایران از سرزمینشان دفاع کردند و دقیق اگر بگوییم ۱۹۷ هزار و ۳۳۷ شهید به انقلاب و اسلام و کشور هدیه کردند که از این تعداد نام ۲۴ هزار شهید به نام شهدای پایتخت ثبت شده است‌.

بر اساس آخرین آمار بنیاد شهید و امور ایثارگران ۶۴۶ هزار و ۱۰۲ جانباز در کشور وجود دارد که در سال ۱۴۰۲، ۱۱۸ جانباز ۷۰ درصد شهد شیرین شهادت را نوشیدند و به سوی معبود پر کشیدند و ۷۶۲ جانباز دیگر هم آسمانی شدند.

هر سال تعداد زیادی از یادگاران دفاع مقدس چهره در نقاب خاک می‌کشند و با از دست دادن آنها گنجینه بزرگی از تاریخ شفاهی در زیر خاک مدفون می‌شود، تا قهرمانان ملی ما زنده هستند باید قدر آنان را بدانیم و خاطراتشان را ثبت و ضبط کنیم تا آیندگان با رشادت های این مردان و زنان وارسته آشنا شوند.

قهرمانانی که جاودانه شدند/ شهادت ۸۸۰ جانباز در سالی که گذشت

سال ۱۴۰۲ چند تن از والدین شهدا به فرزندان شهیدشان پیوستند؟

در کنار کرامت والای شهیدان و جانبازان و آزادگان، والدین این عزیزان هم باید همیشه مورد تجلیل و تکریم باشند، از دوران دفاع مقدس تا سال ابتدای سال گذشته، ۱۰۱ هزار و ۵۵۷ تن تا سال ۱۴۰۲ از والدین شهدا در قید حیات بودند، که البته از این تعداد ۶ هزار و ۵۶۴ تن از والدین شهدا در سال ۱۴۰۲ به فرزندان شهیدشان پیوستند.

قهرمانانی که جاودانه شدند/ شهادت ۸۸۰ جانباز در سالی که گذشت

دلاورانی که در سال ۱۴۰۲ شهید شدند

مهدی رهبری یکی از مردان دلاوری است که ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ پس از سال‌ها تحمل جراحت‌های ناشی از جنگ تحمیلی دعوت حق را لبیک و به خیل شهدا پیوست و در گلزار شهدای امام‌زاده محمد (ع) در استان البرز به خاک سپرده شد.

مهدی فرزند محمد رهبری یک بهمن‌ سال ۱۳۲۸، در کرج به دنیا آمد. وی در دوران دفاع مقدس از سوی بسیج به جبهه اعزام شد و ۱۰ اردیبهشت‌ سال ۱۳۶۶ در منطقه فاو دچار آسیب شیمیایی شد و به ۷۰درجه جانبازی نائل آمد.

استان البرز پنج هزارو ۲۵۰ شهید گرانقدر دوران دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مدافع حرم دارد.

قهرمانانی که جاودانه شدند/ شهادت ۸۸۰ جانباز در سالی که گذشت
شهید یزدان پناه

علیرضا یزدان پناه هم یکی دیگر از جانبازان ۷۰ درصد اعصاب و روان و شیمیایی از دوران دفاع مقدس بود که پس از ۴۰ سال تحمل درد ناشی از مجروحیت ۱۴ آبان ۱۴۰۲ به یاران شهیدش پیوست.

علیرضا، اسوه صبر و استقامت چهارم اردیبهشت ماه ۱۳۴۷ در شهرستان راور دیده به جهان گشود. وی به عنوان بسیجی به جبهه های حق علیه باطل اعزام و پانزدهم آبان ۱۳۶۲ از ناحیه سر شیمیایی شد و به افتخار جانبازی نائل آمد.

شهید یزدان پناه به دلیل مجروحیت و بیماری‌های ناشی از مجروحیت های جنگی بیشتر اوقات زندگی اش را در ۴۰ سال گذشته در بیمارستان سپری کرد.

پیکر مطهر این اسوه ایثار در جوار تربت پاک فرمانده اش، شهید حاج قاسم سلیمانی در گلزار شهدای کرمان آرام گرفته است.

قهرمانانی که جاودانه شدند/ شهادت ۸۸۰ جانباز در سالی که گذشت
شهید علی طاهری

سردار علی طاهری از جانبازان ۷۰ درصد زنجانی نیز پس از سال ها تحمل درد و رنج -یکشنبه ۱۴-آبان به فیض شهادت نائل شد و در قطعه شهدای بهشت زهرا(س) زنجان آرام گرفت.

سردار طاهری سوم مهر ماه سال ۱۳۴۱ در زنجان متولد شد و با عضویت در بسیج و حضور در جبهه‌های حق علیه باطل سوم اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۱ در منطقه کوشک قطع نخاع و به درجه رفیع جانبازی نائل شد.

قهرمانانی که جاودانه شدند/ شهادت ۸۸۰ جانباز در سالی که گذشت
شهید رمضانعلی کارگران بافقی

حاج رمضانعلی کارگران بافقی هم یکی دیگر از جانباز ۷۰ درصد بافقی بود که ۲۲ خرداد پس از سالها تحمل درد و رنج مجروحیت به قافله شهدا پیوست.

وی در دوران دفاع مقدس بارها برای دفاع از دین و انقلاب اسلامی به جبهه‌های حق علیه باطل اعزام شد، در سال ۱۳۶۷ در عملیات بیت‌المقدس ۴ در شاخ شمیران شرکت و در آن عملیات هر دو پای خود را از دست داد.

تاکنون ۲۲۸ هزار و ۹۸۱ تن از هموطنان، مردان و زنان و فرزندان ایران زمین در عرصه‌های مختلف از جمله دوران دفاع مقدس، مدافعان سلامت، مدافعان حرم اهل بیت (ع)، دفاع از امنیت کشور و حوادث تروریستی به درجه رفیع شهادت نائل و جاودانه شدند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha