۲۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۵:۱۴
کد خبرنگار: 5532
کد خبر: 85414981
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

باورهای غلط جامعه باعث افزایش خرید و فروش حیوانات وحشی شده است

قزوین - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت محیط زیست قزوین گفت: بازار خرید و فروش غیر قانونی حیوانات وحشی در آستانه نوروز به دلیل برخی باورهای غلط و تبلیغات منفی روز به روز درحال افزایش است.

مهدی طاهری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: متاسفانه با نزدیک شدن به آغاز سال نو شاهد هستیم که خرید و فروش بعضی از حیوانات وحشی افزایش پیدا کرده که طبق قانون این نوع مبادلات جرم تلقی شده و مشمول مجازات است.

وی ضمن اشاره به اینکه متاسفانه بازار خرید و فروش بعضی از گونه‌های جانوری مثل سمندر لرستانی در روزهای آخر سال رونق پیدا می کند، تصریح کرد: به خاطر باروهای غلط و تبلیغات منفی مبنی بر اینکه ابتدای اسم این حیوان حرف سین دارد و برای سفره هفت سین مناسب است، خرید و فروش آن نیز افزایش می یابد.

طاهری ادامه داد: برخی از مردم به دلیل باورهای نادرست و غلط به جایگزین کردن حیواناتی مثل لاکپشت و مار به جای ماهی قرمز در سفره هفت سین اقدام کرده‌اند و به بهانه‌های خرافات گونه معتقدند که این حیوانات برای ان‌ها در سال جدید ثروت می‌آورد.

به گفته این مسوول، برخی دشمنان محیط زیست با تله گذاری برای پرندگان وحشی و اسارت آنان به سفره هفت سین خودشان زینت می بخشند، در حالی که آزادی این حیوانات را سلب کرده و از محیط زیست دور ساخته‌اند.

طاهری با تاکید بر اینکه خارج کردن حیوانات از محیط زیست به دور از نظام اخلاقی است، بیان کرد: بعضی افراد پس از مدتی نگهداری از این حیوانات به دلیل مسایلی از جمله سخت بودن شرایط نگهداری و یا قبول نکردن مسوولیت آن، به رهاسازی حیوانات در جایی غیر از زیست بوم اصلی اقدام می‌کنند که آسیبی به مراتب بیشتر با خود به همراه دارد.

وی اضافه کرد: حیواناتی که از زیستگاه خودشان دور شده و در منطقه جدیدی قرار می‌گیرند، برای سازگاری با محیط تبدیل به گونه مهاجم می شوند و گونه های بومی منطقه را از بین می برند.

طاهری، لاکپشت‌های تالاب انزلی را گونه مهاجمی تعریف کرد که در تالاب روستاهای استان قزوین رها شده و بعد از سازگاری، گونه‌های بومی منطقه را از بین می‌برد، همچنین ماهی قرمز رها شده در بسیاری از تالاب‌ها را نیز گونه مهاجم دیگری برشمرد که گونه هایی مثل ماهی کپور را از بین می برد و اکوسیستم منطقه را بر هم می زند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست قزوین خاطرنشان کرد: بعضی از گونه های جابه جا شده همراه خود ویروس و آفتی را به منطقه جدید می آورند و محیط جدید را آلوده می سازند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha