تقابلِ تناقض‌ها

تهران- ایرنا- شهرآورد سنتی فوتبال ایران در حالی روز چهارشنبه برگزار می‌شود که ۲ تیم نقاط قوت و ضعف زیادی دارند.

به گزارش ایرنا، یکصدوسومین شهرآورد بزرگ فوتبال ایران ساعت ۲۰ روز چهارشنبه در ورزشگاه آزادی بین تیم‌های استقلال و پرسپولیس برگزار می‌شود. تقابل سرخابی‌ها در واپسین روزهای سال ۱۴۰۲ یادآورد جدال سخت ۲ سال پیش این تیم‌ها است که با تساوی یک بر یک به پایان رسید و زمینه را برای قهرمانی شاگردان فرهاد مجیدی فراهم کرد. استقلال در آن فصل یکی از تیم‌های مقتدر و صدرنشین لیگ برتر بود اما امروز شرایط بسیار متفاوتی با رقیب سنتی خود دارد. البته شاگردان جواد نکونام اکنون نیز صدرنشین هستند اما این صدرنشینی در سایه حواشی کمرنگ شده است.

شرایط استقلال و پرسپولیس برای حضور در دربی کاملا متفاوت است و شاید همسنجی آن‌ها تناقض‌های ۲ باشگاه و مجموعه مدیریتی و تیمی را بیشتر آشکار کند. هر چند که در اردوگاه ارتش سرخ یک هماهنگی وجود دارد اما در اردوگاه مقابل جنگ قدرت در جریان است و جریان نکونام و خطیر به دنبال اثبات اقتدار خود در باشگاه هستند. این اختلاف موجب شده تا یک دوگانگی نیز در بین فضای رسانه‌ای له یا علیه آنان شکل گیرد.

تقابلِ تناقض‌ها

۱- اولین تناقض و تفاوت ۲ تیم در ثبات کرسی مدیریتی است. رضا درویش یکی از با ثبات‌ترین مدیران یک دهه گذشته پرسپولیس به شمار می‌رود که در آستانه دربی هشتصدمین روز حضور خود را در باشگاه پشت سر گذاشت. درویش هر چند که مانند مدیران گذشته هیاهوی رسانه‌ای ندارد اما برابر برخی از کودتاگران ایستاد و حتی استعفای نمایشی یحیی گل‌محمدی را جدی تلقی کرد تا به حواشی قهر و آشتی یکی از مربیان پرافتخار لیگ برتر ایران پایان دهد. او با انتخاب اوسمار به عنوان سرمربی تیم عملا حواشی را کنترل کرد.

با وجود این ثبات مدیریت اما در اردوگاه آبی‌ها علی خطیر خود در نقش اپوزیسیون استقلال ظاهر شده و یک رویه تقابلی با سرمربی موفق تیم در پیش گرفته است. البته در این تقابل تنها خطیر مقصر نیست بلکه اقتدارگرایی نکونام بدون توجه به سلسه مراتب اداری و باشگاهی نیز بی‌تقصیر نیست. به نظر می‌رسد پیش از دربی یک اتحاد بزرگ بین فرماندهان قرمز در جریان اما در جبهه آبی‌ها جنگ قدرت برقرار و ممکن است که این جنگ بر سرنوشت بازی تاثیر بگذارد.

تقابلِ تناقض‌ها

۲- در نیم فصل دوم فوتبال ایران تیم استقلال سه برد و یک تساوی کسب کرده و تیم پرسپولیس سه برد و یک باخت را در کارنامه دارد. پرسپولیس موفق شد در ورزشگاه آزادی تیم تراکتور تبریز را شکست دهد و استقلال از سد سپاهان همیشه مدعی عبور کرد اما این بردها در برابر برد دربی بسیار ناچیز هستند و نتیجه شهرآورد می‌تواند بر عملکرد کلی مربیان تاثیر بگذارد. نکونام که روند صددرصد پیروزی را در بازی‌های خانگی ثبت کرده، بیش از اوسمار از نتیجه این دیدار احساس خطر می‌کند زیرا خطیر اکنون در کمین این مربی است تا باخت استقلال را بهانه‌ای برای انتقاد از مرد لالیگایی فوتبال ایران قرار دهد.

در سوی مقابل آمدن اوسمار و بازی‌های چشم‌نواز تیم پرسپولیس موجب امیدواری هواداران شده است. البته بسیاری از منتقدان این مربی باور دارند که اوسمار نامی بزرگ برای پرسپولیس نیست و باخت در دربی ممکن است انتقادها را علیه وی بیشتر کند. اوسمار و شاگردان وی در صورت لغزش در دربی ممکن است سال را بدون صدرنشینی در فوتبال ایران به پایان برسانند. باخت پرسپولیس در شهرآورد ممکن است حتی شانس قهرمانی را نیز برای این تیم کمرنگ کند زیرا اختلاف ۲ تیم به عدد ۶ خواهد رسید و استقلال حتی در بازی رو در رو نیز دست بالا را دارد.

تقابلِ تناقض‌ها

۳- تقابل دروازه‌بانان تیم ملی از دیگر جذابیت‌های این دیدار است. سید حسین حسینی و علیرضا بیرانوند که به عنوان ملی‌پوشان ۲ تیم در جام ملت‌های آسیا در قطر حضور داشتند، این روزها شرایط بسیار متفاوتی را تجربه می‌کنند؛ شرایطی که حتی انتقاداتی را علیه آنان ایجاد کرده است. بیرانوند که در حاشیه جام جهانی خود را یکی از اعضای نسل طلایی فوتبال معرفی کرد، در آن تورنمنت در ۶ بازی هفت گل دریافت کرد تا حواشی زیادی علیه او شکل بگیرد.

بیرانوند بعد از بازگشت به ایران نیز در سه بازی پرسپولیس سه گل دریافت کرد که روی هر سه گل مقصر اصلی شناخته شد. اما حسینی شرایط متفاوتی دارد. او در قطر نیمکت نشین بیرانوند بود اما در لیگ در چهار بازی تنها یک گل برابر ملوان دریافت کرده است. حسینی برابر تیم‌های صنعت نفت آبادان، استقلال خوزستان و سپاهان اصفهان کلین‌شیت کرد اما بیرانوند برابر آلومینیوم اراک یک گل از وسط زمین دریافت کرد و در برابر فولاد خوزستان ۲ اشتباه مهلک داشت که با انتقاد پیشکسوتان این تیم همراه شد.

تقابلِ تناقض‌ها

۴- درخشش ستاره‌های ازبکستانی در لیگ فوتبال ایران موجب شده تا همه به یک دیدار بسیار زیبا در شهرآورد امیدوار باشند. در ترکیب تیم استقلال جلال‌الدین ماشاریپوف همبازی رونالدو قرار گرفته و اوستون اورونوف نیز ستاره این روزهای پرسپولیس است. البته عملکرد این ۲ بازیکن در آستانه دربی متفاوت بوده تا جایی که اورونوف با بازی چشم‌نواز خود امید را در اردوگاه سرخ‌ها بالا برده اما ماشاریپوف در روزهای منتهی به دربی اعتصاب کرد تا بتواند با تحریم تمرینات استقلال عملا خواسته‌های خود را به باشگاه تحمیل کند. البته خریدهای دیگر ۲ تیم نیز شرایط یکسانی ندارند بلکه در استقلال میلاد فخرالدینی نیز دست به تحریم تمرینات زده اما بازیکنی مانند محمد خدابنده‌لو در حال درخشش در پرسپولیس است.

در سوی دیگر مرد سال فوتبال آسیا در ترکیب تیم پرسپولیس است. عبدالکریم حسن قطری در بازی‌هایی که برای پرسپولیس انجام داده، توانسته هواداران را از خود راضی کند.

تقابلِ تناقض‌ها

۵- پرسپولیس در دربی تهران شهر بی‌دفاع محسوب می‌شود زیرا محمدحسین کنعانی‌زادگان محروم و گولسیانی نیز مصدوم است و رسیدن او به بازی بزرگ فوتبال ایران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اما استقلال بدون محروم و مصدوم به دربی رسیده و باید دید که نکونام در خط دفاعی چه تدبیری برای خط آتش پرسپولیس دارد. سبک بازی استقلال با جواد نکونام در نیم فصل نخست نشان داد که این تیم به دنبال نتیجه‌گرایی است و بردهای پرگل هدف آبی‌پوشان نیست اما با این وجود شاگردان نکونام اکنون از لحاظ آماری از حریف سنتی خود بهتر هستند.

تیم استقلال تهران تا پیش از دربی با ۴۲ امتیاز در صدر جدول قرار گرفته و بهترین خط دفاع لیگ را در اختیار دارد. استقلالی‌ها همچنین با ۲۶ گل زده دومین خط حمله زهردار لیگ فوتبال ایران را دارند. سپاهان اصفهان با ۳۵ گل‌ زده برترین خط حمله لیگ را در اختیار دارد. استقلال همچنین با تفاضل گل ۱۷ بهترین تفاضل را در اختیار دارد. البته در پایان لیگ و در صورت مساوی بودن امتیازها بازی رو در رو تعیین کننده جایگاه تیم است و تفاضل گل نمی‌تواند ملاک برتری یک تیم باشد.

تقابلِ تناقض‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha